Zelfbouw line array

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • M'Elodie
    replied
    ??? nog reactie op vorige post ???

    Leave a comment:


  • M'Elodie
    replied
    ..."Een toon van 850 Hz heeft een golflengte van 40 cm, 1/2 hiervan is dus 20 cm. Heb je twee bronnen verticaal boven elkaar met een tussenafstand kleiner dan 20 cm dan zal de geluidsdruk on-axis 3 dB hoger zijn als met één bron. 90 graden 0ff-axis in het verticale vlak zal er echter 100% cancellation optreden wanneer het looptijdverschil van de afzonderlijke bronnen precies een halve golflengte bedraagt, de faseverschuiving bedraagt dan 180 graden. Tussen on-axis en 90 graden of axis zal er tot een faseverschuiving van ongeveer 120 graden sprake zijn van optelling. Daar het stralend oppervlak van een weergever nooit oneindig klein zal zijn zal ook de uitdoving nooit 100% zijn..."

    Dit staat op jouw website met uitleg over de woofer afstand.
    In mijn visie klopt deze redenering niet. De woofers staan verder dan 10 cm uitelkaar: 8" is bij benadering 20 cm. Dus hart op hart afstand is 20 cm. Bij 850Hz heb je het over een golflengte van +/- 40 cm. Dus een kwart daarvan is 5 cm. Dat is meer dan wat jij zegt.
    Kan je mij dit uitleggen?

    Leave a comment:


  • Back on Track
    replied
    fijn om te horen dat je weer "back on track" bent!

    helaas is Breukelen me net wat te ver op de fiets

    Leave a comment:


  • MusicXtra
    replied
    Originally posted by Back on Track
    moest jij geen rust houden?
    Ja, maar dat hoef ik niet de rest van het jaar vol te houden.

    Leave a comment:


  • Back on Track
    replied
    moest jij geen rust houden?

    Leave a comment:


  • MusicXtra
    replied
    Zondag 29 augustus is de line-array in vol ornaat te bewonderen en te beluisteren. Dit is voor een concert van Margriet Eshuijs samen met de Brass-band Breukelen.
    Zoals het er nu naar uitziet wordt de set gevlogen met 6 kastjes per kant en daaronder 6 dubbel 18" subs in cardoïde opstelling. Dit alles gaat gebeuren in het park bij het gemeentehuis te Breukelen. Ik begin daar rond 10.00 uur met bouwen en het concert is van 14.00 uur tot 16.00 uur. De toegang is gratis en op Home vindt je meer info.
    Last edited by MusicXtra; 07-08-10, 21:38.

    Leave a comment:


  • MusicXtra
    replied
    Originally posted by Timo Beckman
    Is die sub hoorn geladen?
    Meestal is het verschil tussen voor en achter kant van je array groter (tussen de 20/25 a 35db) . Hoe was het geluid bij de DJ .
    Miste die niet het laag van je main ?
    Voorste subs zijn hybride en de achterste hoorngeladen.
    Metingen gaven aan dat het fasegedrag van beiden bijna identiek is met als enig verschil een looptijd verschil van 2,97 ms voor de hoorn geladen sub.
    Die 20 dB is heel goed mogelijk, metingen zijn gedaan met het mid/hoog ook aan en zijn dus niet helemaal zuiver.
    DJ stond, net als ik, op een houten vloer die lekker mee stond te trillen wat dus heel erg vermoeiend blijkt voor de voeten.
    DJ had twee Nanosubs ter ondersteuning en hadden, volgens zeggen, een waanzinnig geluid.

    Leave a comment:


  • Timo Beckman
    replied
    Is die sub hoorn geladen?
    Meestal is het verschil tussen voor en achter kant van je array groter (tussen de 20/25 a 35db) . Hoe was het geluid bij de DJ .
    Miste die niet het laag van je main ?
    Last edited by Timo Beckman; 30-05-10, 16:19.

    Leave a comment:


  • MusicXtra
    replied
    Originally posted by MusicSupport
    Smaart (op de linker flaptop)



    Die looptijd kan wel kloppen. 1ms = 33 cm. Zo te zien ligt het front van de achterste speakers een meter achter de voorste dus ze gek is dat niet.

    Doordat je achterste subs een meter achter de voorste liggen (correctie voor het looptijd verschil) en fase gedraaid zijn creeer je de carioide opstelling... (ik had toch wel achter je subs willen luisteren of dit wel echt zo is. Omdat het niet echt 1 coherente bron is namelijk) (Ik ben de d&b cardioide opstellingen gewend en die bouw je vanuit 1 punt; alle subs op dezelfde plek op of naast elkaar)

    Verder ziet het er netjes uit. Heb wel het idee dat je onderste topkast erg laag hangt t.o.v. de mensen. Handje omhoog en je kunt hem aanraken gok ik; en zo'n top voegt dan niet erg veel toe omdat deze toch de menigte in klapt.

    Nette racks en stuff!
    Normaal gesproken moet je de achterste sub niet alleen in fase draaien maar ook nog ca. 3 ms delay geven. In dit geval was dat dus niet nodig omdat de punishers, wanneer je ze op een lijn legt 3 ms achter lopen op mijn X218's.
    Afstand tussen de fronten van de kasten was 1,7 meter ofwel 1/4 golflengte van 50 Hz.
    Verschil tussen voor en achterzijde was heel erg goed merkbaar, sub was gevoelsmatig geheel verdwenen en metingen toonde aan dat het verschil ongeveer 10-15 dB was. Het is dus wel degelijk een cardoide opstelling.
    Onderste topkast hing idd erg laag (2.10 meter), op eerdere foto's is te zien dat het niet hoger kon, praktijk was echter wel dat er in de hele zaal een homogeen geluid was.
    Manager van Powerzone was in elk geval zeer onder de indruk en beweerde dat het nooit eerder zo goed heeft geklonken.

    Leave a comment:


  • MusicXtra
    replied
    Originally posted by Back on Track
    als noobje mag ik vragen wat je op je laptop draait?
    Op de meest linkse laptop draait Smaart en met de rechtse heb ik een draadloze verbinding met de luidspreker processoren.

    Leave a comment:


  • MusicSupport
    replied
    Originally posted by Back on Track
    als noobje mag ik vragen wat je op je laptop draait?
    Smaart (op de linker flaptop)

    Een cardoide opstelling gemaakt met dubbel 18" subs en Punishers....
    Jep dat gaat heel goed, grappige is dat het looptijdverschil tussen die twee 2,97 ms is. In deze opstelling met alleen de punishers omgepoold zitten ze aan de voorkant over het hele spectrum exact in fase, verder dus geen delay nodig.
    Die looptijd kan wel kloppen. 1ms = 33 cm. Zo te zien ligt het front van de achterste speakers een meter achter de voorste dus ze gek is dat niet.

    Doordat je achterste subs een meter achter de voorste liggen (correctie voor het looptijd verschil) en fase gedraaid zijn creeer je de carioide opstelling... (ik had toch wel achter je subs willen luisteren of dit wel echt zo is. Omdat het niet echt 1 coherente bron is namelijk) (Ik ben de d&b cardioide opstellingen gewend en die bouw je vanuit 1 punt; alle subs op dezelfde plek op of naast elkaar)

    Verder ziet het er netjes uit. Heb wel het idee dat je onderste topkast erg laag hangt t.o.v. de mensen. Handje omhoog en je kunt hem aanraken gok ik; en zo'n top voegt dan niet erg veel toe omdat deze toch de menigte in klapt.

    Nette racks en stuff!
    Last edited by MusicSupport; 30-05-10, 15:07.

    Leave a comment:


  • Back on Track
    replied
    als noobje mag ik vragen wat je op je laptop draait?

    Leave a comment:


  • MusicXtra
    replied
    Het uitzicht vanuit mijn kantoor gisteren.





    Totaal 6 FP10.000Q waarvan er hier nu 5 stevig aan het werk zijn, de 6e werden slechts twee kanaaltjes van gebruikt voor de MC monitors en hier houdt hij dus net zijn klep dicht.



    Een heel blije DJ.

    En hier nog een sfeerplaatje.

    Leave a comment:


  • MusicXtra
    replied
    Hier nog een overall plaatje.

    Leave a comment:


  • MusicXtra
    replied
    Antwoord op de eerste vraag: Zijn idd baspoorten, poorten zaten in eerste instantie aan de voorzijde, dat zijn nu de opbergvakjes geworden voor de ball-lock pinnen.
    Overigens ook bruikbaar als handgreep.
    Voor de monitoren heb ik een statiefflens ontworpen wat ze nog universeler inzetbaar maakt, i.c.m. de Nanosub heb je zo een heel goed klinkend setje voor kleine gigs of, zoals hier, als DJ monitor.
    Originally posted by Richnies2000
    Ziet er niet alleen netjes uit klinkt ook netjes!!
    En blijft goed klinken, ook als het bizar hard gaat.
    Staat dan wel 40 kW aan amps achter (4*FP10.000Q)

    Leave a comment:

Working...