Zelfbouw line array

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Richnies2000
    replied
    Ziet er niet alleen netjes uit klinkt ook netjes!!

    Leave a comment:


  • 4AC
    replied
    oi oi oi. Wat ziet dat er weer netjes uit!

    Eerste vraag die me te binnen schiet: die plastic holtes aan de zijkant van je kastjes. Dienen die als handvat? Ze zien eruit als die plastic gevallen die skytronic e.d. gebruiken als 'basspoort'.

    Verder lijken die monitoren ook op statief zeer goed te functioneren. Perfect als DJ monitor!

    Voorlopig heb ik er niets meer op aan te merken...
    Goed bezig dus

    Mvg,

    Teun

    Leave a comment:


  • MusicXtra
    replied
    Vandaag druk aan het bouwen geweest in de Powerzone, hier alvast een paar plaatjes.

    de DJ booth waar de monitortjes op de bestaande palen passen, onder in de booth liggen nog twee Nanosubs en de floortjes hier achterop zijn voor een MC.

    Een cardoide opstelling gemaakt met dubbel 18" subs en Punishers....
    Jep dat gaat heel goed, grappige is dat het looptijdverschil tussen die twee 2,97 ms is. In deze opstelling met alleen de punishers omgepoold zitten ze aan de voorkant over het hele spectrum exact in fase, verder dus geen delay nodig.

    Hier de line array aan de takel, een mooi rustig geluidsbeeld, ook op heel hoog volume en heel mooie spreiding.

    En hier nog een plaatje van de voorzijde van de DJ booth met op de achtergrond de line-array.
    Zondag volgen er waarschijnlijk nog meer plaatjes.

    Leave a comment:


  • MusicXtra
    replied
    Zal de 29e foto's maken en hier posten.

    Leave a comment:


  • T_Sound
    replied
    Originally posted by Watt Xtra
    Of zullen we een trussje inhangen? 8 meter truss, 4 scans en 2 T-4barren. totaal zn 140 kg. moeten we 2tons steels gebruiken! :P
    Laatst een trussje van 4 (edit: foutje gemaakt het was 4 ipv 2) meter met 4 koppen eraan toch echt aan 4 steels van een ton gehangen hoor. Als je de mogelijkheid hebt om een sterkere ophanging te gebruiken als eigenlijk nodig, waarom zou je het dan niet doen. Het geeft je minimaal een lekker gevoel van zekerheid. Ook al weet je dat het bij die andere ophanging ook niet mis was gegaan.

    Maargoed, misschien was ik wat TE voorzichtig, mja wel veilig.


    T_Sound
    Last edited by T_Sound; 22-05-10, 14:36.

    Leave a comment:


  • Watt Xtra
    replied
    Originally posted by moderator
    Hoe jij afwaardeert is wel heel extreem, je zegt factor tien, maar je past factor 50 (!!!) toe... beetje aan de overdreven kant.

    Net als geluidstechniek is ook rekenen een vak

    Bij gelegenheid zal ik de aanvullende berichtgeving over ongeluk in de Friese sporthal overhevelen naar het desbetreffende onderwerp.
    Oeps..... ik was idd echt niet wakker volgens mij..
    Krijg steeds meer het idee dat er hier te hard wordt gewerkt en te weinig wordt geslapen...
    Zou de post bijna moeten verwijderen.. om zelfschaamte te voorkomen, echter herrinnert het mij en misschien ook wel anderen om scherp te blijven bij heffen en hijsen!

    Leave a comment:


  • MusicXtra
    replied
    Originally posted by BJD
    die factor 1:5 en 1:10 is ten opzichte van de breeklast, niet de WLL.
    Daarbij hangt een speaker niet aan een statief boven mensen maar staat hij erop en kan dus hooguit omvallen, ook niet leuk maar wel wat anders als een truss constructie van een ton die van 8 meter naar beneden komt.
    Weer een hoop klepel en klok verhalen waardoor ik steeds meer begin te snappen waarom een opleiding verplicht zou moeten worden voor een ieder die spullen boven mensen hangt.

    Leave a comment:


  • BJD
    replied
    Originally posted by Watt Xtra
    Hoe zouden ze dat doen met statiefjes enz? he die statieven mogen 100kg hebben, maar er staat wel een DJ onder, dan mogen we er 10 KG per statief op plaatsen?
    die factor 1:5 en 1:10 is ten opzichte van de breeklast, niet de WLL.

    Leave a comment:


  • moderator
    replied
    Hoe jij afwaardeert is wel heel extreem, je zegt factor tien, maar je past factor 50 (!!!) toe... beetje aan de overdreven kant.

    Net als geluidstechniek is ook rekenen een vak

    Bij gelegenheid zal ik de aanvullende berichtgeving over ongeluk in de Friese sporthal overhevelen naar het desbetreffende onderwerp.

    Leave a comment:


  • Watt Xtra
    replied
    Ach jongens.... als iedereen die nog niet zoveel van het hijsen en heffen heeft gesnapt.. nu gewoon eens de factor 10 aanhouden!! Wordt het er alleen maar veiliger op.

    Hoe zouden ze dat doen met statiefjes enz? he die statieven mogen 100kg hebben, maar er staat wel een DJ onder, dan mogen we er 10 KG per statief op plaatsen?

    Of zullen we een trussje inhangen? 8 meter truss, 4 scans en 2 T-4barren. totaal zn 140 kg. moeten we 2tons steels gebruiken! :P

    Hoe zat het ook alweer met een halfcoupler van WLL 500kg? 50kg dan maar doen?

    offtopic modus uit....

    Neem aan dat de 200kg voor het arraytje niet zn probleem is voor een fatsoenlijk spant, even gegevens opvragen, papiertje maken met wat je waar aanhangt, van wie je de lastgegevens hebt ontvangen, klaar.

    Leave a comment:


  • showband
    replied

    Leave a comment:


  • ajdeboer
    replied
    Originally posted by jans
    Een linkje zou ik wel prettig vinden, ben ivm learnig experience benieuwd wat er uit gerold is.
    Offtopic:

    Ongeval sporthal Kalverdijkje veroorzaakt door loszittend statief

    Het ongeval met de lichtstellage in sporthal Kalverdijkje van 14 maart 2010, waarbij twee mensen gewond raakte, is veroorzaakt doordat van een van de twee gebruikte statieven een uitzetpoot niet gefixeerd was. Er is geen sprake van opzet of grove nalatigheid. Dit hebben politie en de arbeidsinspectie na uitgebreid (technisch) onderzoek vastgesteld. Het OM stelt geen vervolging in.

    Slachtoffers
    Op 14 maart 2010 viel een stellage met lampen, die ten behoeve van een gymnastiekuitvoering in sporthal Kalverdijkje opgesteld stond, om. Hierbij raakten twee mensen gewond. Een persoon is met hoofdletsel in het ziekenhuis opgenomen en een persoon raakte licht gewond. De slachtoffers zijn inmiddels uit het ziekenhuis ontslagen en maken het goed tot redelijk.

    Onderzoek
    Uit het gezamenlijk onderzoek, waarbij een groot aantal mensen zijn gehoord en uitgebreid technisch onderzoek is uitgevoerd, is gebleken dat de lichtinstallatie kon vallen doordat van een van de twee gebruikte statieven een uitzetpoot niet gefixeerd was. Onderzoek heeft uitgewezen dat de gebruikte installatie compleet en gekeurd was. De installatie was door goed geïnstrueerde en ervaren medewerkers opgebouwd. Er is geen opzet of grove nalatigheid geconstateerd. Het betrof bovendien een gebruikelijke werkwijze die nog niet eerder problemen gaf. Hierdoor zag niemand de noodzaak om tijdens de opbouw omstanders op grotere afstand te houden dan tijdens dit bedrijfsongeval het geval was.
    Dientengevolge heeft het OM besloten geen vervolging in te stellen naar de verantwoordelijke persoon van het bedrijf dat de installatie leverde of naar zijn medewerkers die de installatie hebben opgebouwd.

    De slachtoffers zijn inmiddels door de politie op de hoogte gesteld.
    /Offtopic

    Leave a comment:


  • jans
    replied
    Originally posted by Joost van Ens

    Op een ander forum gelezen dat er over dat ongeluk in Leeuwarden 2 maanden terug, eindelijk uitslag is. Verbaas me er een beetje over, Volgens mij is bij hijsen/heffen toch nog altijd aan de orde dat (vreemde) mensen niet in het val/draaibereik mogen komen. En daar schijnt door de arbo en de politie met het grootste gemak overheen gekeken te worden.

    Joost.
    Een linkje zou ik wel prettig vinden, ben ivm learnig experience benieuwd wat er uit gerold is.

    Leave a comment:


  • MusicXtra
    replied
    Originally posted by Joost van Ens
    Ik zou trouwens dakconstructies die standaart een vf 10 hebben wel erg gaaf vinden. Ze zullen zeker bestaan, maar ik ken ze zo 123 niet.

    De vf 10 is ook niet Heilig. Er is hier weer iemand onzin aan het zwetsen die de klepel heeft gevonden, maar de klok volledig kwijt is!

    In rigging, verdubbellen we als we geen mensen hijsen, de vf! Laat die nou net bij hijsmateriaal!!! minimaal 5 bedragen, daarom komen we op 10 uit.

    Maar eh.... is truss hijsmateriaal? Of een dakspant? Dacht het niet. Een factor van ongeveer 1.5 tot maximaal 3 komt vaker voor.

    Het zou eens tijd worden dat cursussen verplicht worden! zeker als je denkt mee te kunnen denken en ongenuanceerd op een forum klakkeloze onwaarheden gaat roepen.

    Kennis is mooi. In bovenstaande verhaal ontbreekt de kennis maar zal het niet onveilig worden.

    Maar musicXtra. dakbelasting evt. per knooppunt opvragen eventueel sneeuwlast lenen en goed rekenen will do the trick. geen gegevens is een no go!

    Maar laten we eerlijk zijn, 200 kg (is dat incl. takel enz?) is vaak een nog heel aanvaardbaar gewicht. Een trussje met zwabbers, stobo's en parren weegt al vlot meer..

    p.s.

    Op een ander forum gelezen dat er over dat ongeluk in Leeuwarden 2 maanden terug, eindelijk uitslag is. Verbaas me er een beetje over, Volgens mij is bij hijsen/heffen toch nog altijd aan de orde dat (vreemde) mensen niet in het val/draaibereik mogen komen. En daar schijnt door de arbo en de politie met het grootste gemak overheen gekeken te worden.

    Joost.
    De line array komt aan de dakspanten te hangen op nog geen meter van een paal en die 200 kg is incl. takels.
    Aangezien er geen sneeuw verwacht wordt durf ik dat wel in het dak te hangen.

    Leave a comment:


  • Joost van Ens
    replied
    Ik zou trouwens dakconstructies die standaart een vf 10 hebben wel erg gaaf vinden. Ze zullen zeker bestaan, maar ik ken ze zo 123 niet.

    De vf 10 is ook niet Heilig. Er is hier weer iemand onzin aan het zwetsen die de klepel heeft gevonden, maar de klok volledig kwijt is!

    In rigging, verdubbellen we als we geen mensen hijsen, de vf! Laat die nou net bij hijsmateriaal!!! minimaal 5 bedragen, daarom komen we op 10 uit.

    Maar eh.... is truss hijsmateriaal? Of een dakspant? Dacht het niet. Een factor van ongeveer 1.5 tot maximaal 3 komt vaker voor.

    Het zou eens tijd worden dat cursussen verplicht worden! zeker als je denkt mee te kunnen denken en ongenuanceerd op een forum klakkeloze onwaarheden gaat roepen.

    Kennis is mooi. In bovenstaande verhaal ontbreekt de kennis maar zal het niet onveilig worden.

    Maar musicXtra. dakbelasting evt. per knooppunt opvragen eventueel sneeuwlast lenen en goed rekenen will do the trick. geen gegevens is een no go!

    Maar laten we eerlijk zijn, 200 kg (is dat incl. takel enz?) is vaak een nog heel aanvaardbaar gewicht. Een trussje met zwabbers, stobo's en parren weegt al vlot meer..

    p.s.

    Op een ander forum gelezen dat er over dat ongeluk in Leeuwarden 2 maanden terug, eindelijk uitslag is. Verbaas me er een beetje over, Volgens mij is bij hijsen/heffen toch nog altijd aan de orde dat (vreemde) mensen niet in het val/draaibereik mogen komen. En daar schijnt door de arbo en de politie met het grootste gemak overheen gekeken te worden.

    Joost.

    Leave a comment:

Working...