Zelfbouw line array

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MusicXtra
    replied
    Originally posted by 4AC
    Wauw, dat ziet er veelbelovend uit!
    Welke 10" driver ga je gebruiken? Dat moet namelijk wel een flinke jongen zijn, wil deze tot 70hz gaan en nog die coaxer bijhouden...

    Mvg,

    Teun
    De dikste 10"er die er op dit moment verkrijgbaar is.
    En nee, die gaan de coaxiaal nog steeds niet bijhouden, maar met een processor kun je die dingen altijd wat zachter zetten.

    Leave a comment:


  • 4AC
    replied
    Wauw, dat ziet er veelbelovend uit!
    Welke 10" driver ga je gebruiken? Dat moet namelijk wel een flinke jongen zijn, wil deze tot 70hz gaan en nog die coaxer bijhouden...

    Mvg,

    Teun

    Leave a comment:


  • MusicXtra
    replied
    En hier alvast een plaatje van de dubbel 10".
    Dit wordt echt een heel extreem systeem, tot 3 kW belastbaar en dezelfde breedte als de 8" waardoor die laatste zonder tussenkomst van een frame als frontfill onder de 10" gehangen kan worden.
    Beide systemen kunnen al vanaf 70 Hz ingezet worden.
    Op dit moment worden van elk systeem 16 kastjes gemaakt.

    Leave a comment:


  • MusicXtra
    replied
    Hier alvast een Sketch up plaatje van de dubbel 8".
    Het systeem is ontworpen met een 3D CAD programma (niet Sketch-up) en de onderdelen worden volledig CNC gefreesd.
    Een eerste prototype kastje is door mij handgebouwd om aan te kunnen meten, de klank is duidelijk anders als van mijn huidige systeem, nog transparanter.

    Leave a comment:


  • MusicXtra
    replied
    Originally posted by 4AC
    Hoe gaat dit precies in zijn werk? Heb je iets gemaakt waardoor één kastje op een statief gemonteerd kan worden? Fotootje misschien?


    GRAAG! Ik ben zeer benieuwd. Gebruik je de BMS 2"/1" coax?

    Mvg,

    Teun
    Ik heb inderdaad een tweetal kastjes van gaten voorzien en statiefflenzen gemaakt waardoor ik tot twee kastjes op elkaar op een statief kan zetten. Hier doe ik iedere zondag een openlucht concert mee voor 500 man en dat blijkt ruim voldoende.
    En inderdaad zit in de 10" line-array de BMS driver, da's echt een beest.

    Originally posted by M'Elodie
    wat zie je dan aan de grille???
    Als de grille aan onder en bovenzijde de eerste paar cm al niet geperforeerd is wordt het erg lastig de wave-guides aan te laten sluiten waardoor de hoogste frequentie waarop het nog als line-source kan werken een stuk omlaag gaat.

    Originally posted by djspeakertje
    @MusicXtra: Waarom eigenlijk nog een dubbel 8" systeem?


    Daan
    Het huidige systeem is gebouwd voor eigen gebruik, ik had toen niet de intentie om het commercieel te maken. De nieuwe dubbel 8 heeft een verder doorontwikkelde rigging zonder losse delen en heel erg gebruikersvriendelijk en is voorzien van neodynium 8" drivers en een 1,4" neodynium hoog driver. Daardoor weegt één kastje nog slechts 16 kg en heeft deze nog eens 3 dB meer output.

    Leave a comment:


  • djspeakertje
    replied
    Originally posted by Funmaker
    Als dit facebook was geweest had ik "vind ik leuk" aangeklikt...
    Succes en we zien het wel verschijnen!
    Heeft facebook geen "dit is geweldig!!!" knop dan? Belachelijk!


    Zoiets moet er ook op het forum komen, een "dit is geweldig" knop, gewoon omdat sommige dinge hier het nou eenmaal verdienen. (zoals deze line-array)

    @MusicXtra: Waarom eigenlijk nog een dubbel 8" systeem?


    Daan
    Last edited by djspeakertje; 22-08-10, 14:39.

    Leave a comment:


  • mhsounds
    replied
    Ben zeer benieuwd naar een nieuw draadje

    Leave a comment:


  • M'Elodie
    replied
    Originally posted by MusicXtra
    Ja en dus?
    En dus is het niet juist te zeggen dat de crossover van 850Hz ruim binnen de criteria liggen.
    Het criteria is 1/2 golflengte en dus ligt het maar net (niet) binnen de grens.

    Heb je al isobaar (vertikaal en horizontaal) metingen laten doen met je systeem? Dan pas kan je zeggen of je systeem voldoet aan line-source.

    Leave a comment:


  • M'Elodie
    replied
    Originally posted by MusicXtra

    Het klopt inderdaad dat er veel systemen zijn die simpelweg niet aan de natuurkundige principes voldoen om als een line-source-array te werken.
    Dat is bij de meeste trouwens al vrij eenvoudig aan de grille te zien.
    Maar, dat wil nog niet zeggen dat het geen goede systemen zouden zijn.
    wat zie je dan aan de grille???

    Leave a comment:


  • 4AC
    replied
    Originally posted by MusicXtra
    De gigs varieerde van optredens op bruiloften met slechts één kastje en één Nanosub per kant
    Hoe gaat dit precies in zijn werk? Heb je iets gemaakt waardoor één kastje op een statief gemonteerd kan worden? Fotootje misschien?

    Originally posted by MusicXtra
    Nu, ruim een jaar verder heb ik me het tekenen met een CAD programma eigen gemaakt en heb daarmee een doorontwikkeling ontworpen op de rigging in combinatie met twee nieuwe systemen. Een dubbel 8: systeem met een 1,4" hoog driver en een dubbel 10" systeem met een 2" mid driver en een 1" hoogdriver welke een zeer extreme output/volume/gewichts ratio heeft. Beide systemen zijn real line-source-array systemen.
    Op dit moment wordt de eerste set van beiden gebouwd om mee te gaan testen en meten.
    Hier zal ik binnenkort een nieuw draadje over openen voor de mensen die het interessant vinden.
    GRAAG! Ik ben zeer benieuwd. Gebruik je de BMS 2"/1" coax?

    Mvg,

    Teun

    Leave a comment:


  • Funmaker
    replied
    Als dit facebook was geweest had ik "vind ik leuk" aangeklikt...
    Succes en we zien het wel verschijnen!

    Leave a comment:


  • MusicXtra
    replied
    Nog maar een keer herhalen; 29 augsutus is de line-array samen met de X218 subs, de FL122 monitor en de Nanosub in vol ornaat te bewonderen tijdens een concert van Margriet Eshuijs in het park Boom en Bosch te Breukelen.
    De toegang is gratis, aanvang concert is 14.00 uur tot 16.00 en meer informatie vind je hier.

    Overigens is de line-array alweer ruim een jaar in gebruik en is al tientallen keren bij de meest wisselende gigs ingezet. De gigs varieerde van optredens op bruiloften met slechts één kastje en één Nanosub per kant tot de full set-up met 6 kastjes per kant gevlogen en daaronder een 8 tal subs in cardoïde opstelling.
    De gebruikersvriendelijkheid en vooral de geluidskwaliteit en flexibiliteit is bij ieder optreden steeds weer indrukwekkend. Wat dat betreft is het een understatement te zeggen dat dit project geslaagd is.

    Nu, ruim een jaar verder heb ik me het tekenen met een CAD programma eigen gemaakt en heb daarmee een doorontwikkeling ontworpen op de rigging in combinatie met twee nieuwe systemen. Een dubbel 8: systeem met een 1,4" hoog driver en een dubbel 10" systeem met een 2" mid driver en een 1" hoogdriver welke een zeer extreme output/volume/gewichts ratio heeft. Beide systemen zijn real line-source-array systemen.
    Op dit moment wordt de eerste set van beiden gebouwd om mee te gaan testen en meten.
    Hier zal ik binnenkort een nieuw draadje over openen voor de mensen die het interessant vinden.

    Leave a comment:


  • MusicXtra
    replied
    Originally posted by M'Elodie
    dat is precies wat ik zeg: het afstraal gedrag van een woofer is anders bij lage frequenties tov hoge frequenties. Een waveguide zorgt voor meer controle over een breder frequentie spectrum. Tot op zekere hoogte: uiteindelijk is de conus van een hoogdriver ook rond. En iets wat rond is kun je niet echt vierkant of rechthoekig krijgen (daarom zijn ribbondrivers van zichzelf de natuurlijkste line-source bronnen!).
    Ja en dus?

    Leave a comment:


  • M'Elodie
    replied
    Originally posted by MusicXtra
    Nee, dat is niet zo en dat komt niet alleen door de ronde vorm van de conus maar vooral doordat een luidspreker de neiging heeft om hogere frequenties alleen vanuit het midden af te stralen.
    dat is precies wat ik zeg: het afstraal gedrag van een woofer is anders bij lage frequenties tov hoge frequenties. Een waveguide zorgt voor meer controle over een breder frequentie spectrum. Tot op zekere hoogte: uiteindelijk is de conus van een hoogdriver ook rond. En iets wat rond is kun je niet echt vierkant of rechthoekig krijgen (daarom zijn ribbondrivers van zichzelf de natuurlijkste line-source bronnen!).

    Leave a comment:


  • M'Elodie
    replied
    Originally posted by MusicXtra
    Nee, dat is niet zo en dat komt niet alleen door de ronde vorm van de conus maar vooral doordat een luidspreker de neiging heeft om hogere frequenties alleen vanuit het midden af te stralen.
    precies. dus je zegt hetzelfde: daarom kan je een woofer niet zien als zoals bij een waveguide. Ofwel gaat het dus bij de hoge frequentie's wel om afstand. Zoals ieder zichzelf respecterend luidspreker merk dit ook zo communiceert.

    Leave a comment:

Working...