Zelfbouw line array

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• MusicXtra
    replied
    Originally posted by salsa
    Als je toch maar twee kastjes per kant wil inzetten, is het dan niet beter geweest om een enkele kast gewoon dubbel uit te voeren??
    Ik bedoel dat het Line Array principe dan toch niet op gaat als je maar twee kastjes gebruikt.
    Als je wel het constructieve van een Line Array wil gebruiken, en een beetje de voordelen, had ik deze kast gewoon dubbel uitgevoerd, scheelt je ook veel meer hoofd brekens met de rigging,enz.enz

Dave
    Kan me voorstellen dat hij op dit moment slechts twee kastjes per kant wil gebruiken om eventueel later uit te breiden naar meer.
    In dat geval zou ik de rigging zo simpel mogelijk maken met een vaste hoek en ondertussen verder denken aan een deftiger oplossing. Is de tijd er om uit te breiden dan is de tijd er ook om de definitieve rigging te maken. Zo kom je in fases uiteindelijk tot een volwaardig line-array.

Leave a comment:

• salsa
    replied
    Als je toch maar twee kastjes per kant wil inzetten, is het dan niet beter geweest om een enkele kast gewoon dubbel uit te voeren??
    Ik bedoel dat het Line Array principe dan toch niet op gaat als je maar twee kastjes gebruikt.
    Als je wel het constructieve van een Line Array wil gebruiken, en een beetje de voordelen, had ik deze kast gewoon dubbel uitgevoerd, scheelt je ook veel meer hoofd brekens met de rigging,enz.enz

Dave

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Originally posted by bobkedeba
    ja de rigging is niet de stevigste, en van dun alu gemaakt, ik moet hier nog maar eens over nadenken, ik denk wel dat ik niet meer als 2 kastjes per kant zal gebruiken dus 50 kg per kant ongeveer.
    Als je toch niet meer dan twee kastjes per kant gebruikt heb je altijd de maximale hoek nodig, dan kun je de rigging heel simpel houden.
    Maar hoe je het ook maakt en hoeveel kastjes je ook gebruikt, je zult toch moeten weten hoe sterk je rigging is. Dat kan alleen door het te berekenen, dan moet je dus de eigenschappen van je materialen weten, of door een breuktest.

Leave a comment:

• bobkedeba
    replied
    ja de rigging is niet de stevigste, en van dun alu gemaakt, ik moet hier nog maar eens over nadenken, ik denk wel dat ik niet meer als 2 kastjes per kant zal gebruiken dus 50 kg per kant ongeveer.

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Grappig te zien dat mijn ontwerp nagebouwd wordt, voel me vereerd
    Op welke frequentie heb je de kastjes getuned?
    Ik maak me alleen wel zorgen over de rigging, als je die boven mensen gaat gebruiken kun je erop wachten dat het een keer heel erg mis gaat.
    Eén kastje zal uit MDF ongeveer 25 kg wegen, 4 kastjes onder elkaar wegen dus 100 kg. Wanneer je de tilt maximaal maakt komt die 100 kg, en mogelijk meer, aan de achterste rigging van het bovenste kastje te hangen.
    Zelf heb ik in al mijn berekeningen steeds een SF van 10 gerespecteerd, bij gebruik van maximaal 4 kastjes per kant moet dat punt dus minimaal 1 ton kunnen dragen.
    Ook al ziet mijn rigging er misschien niet sterk uit, hij is het wel. Het grote verschil zit em in de gebruikte materialen, de dikte (10mm) en het feit dat de achterkant bij mij aan twee punten hangt wat al de helft scheelt.

Leave a comment:

• bobkedeba
    replied
    de RH driver is de SD 1400-16, processor word een behringer en de amps, crown voor het hoog(budgetserie) en voor de woofertjes ben ik er nog niet helemaal uit.

Leave a comment:

• Whitefarmer
    replied
    Ziet er netjes uit, welke RH driver is het? ssd1800/1801?

Met welke amps/processor ga je het aansturen?

Leave a comment:

• bobkedeba
    replied
    ZO, vorige week ben ik dan maar eens aan de slag gegaan, en hier is het resultaat, het idee komt natuurlijk van musicXtra en de kast is nagebouwd volgens zijn foto's, zelf heb ik even de kastinhoud berekend en dan ben ik aan de slag gegaan, omdat het niet zoveel mag kosten (jonge student hiero) is de waveguide gewoon uit hout gemaakt, maar dat klinkt gewoon verrasend goed, de tweeter is een renkus heinz één inch geworden en die zorgt voor een in de face, pitchy en fris hoog met een goede verstaanbaarheid, soms een licht sissend geluid door de hoornvormige waveguide maar dat is zo weg geEQ't, de frequenties van de tweeter en de RCF 8 inch woofertjes sluiten perfect op elkaar aan en zorgen voor een zeer aangenaam geluidje, wat zelfs HIFI waardig genoemd mag worden, als ik niet meer thuis zou wonen zou de Line array zo in de leefruimte belanden, de RCF's geven overgens voldoende laag zodat alle opties voor subs open blijven, aangezien ik nog maar één kastje af heb kan ik nog niets zeggen over het koppelgedrag, dus dat is nog afwachten.

de foto's
    Plaatjesupload.nl :: Gratis Plaatjes en Foto's Uploaden - Upload Plaatjes

De rigging is nog een work in progress, alleen de rigging aan de achterkant is al klaar (prototype), aansluiterminals en dergelijke worden vandaag geinstaleerd, en ik ga ook nog eens zitten denken over die rigging.

ik hou jullie op de hoogte.

muscXtra bedankt voor het fantastische ontwerp, zonder jouw ontwerp had ik nooit tot zo'n goed klinkend kastje kunnen komen.
    Last edited by bobkedeba; 17-04-10, 07:57.

Leave a comment:

• bobkedeba
    replied
    @ mod: ik snap dat off topic berichten verwijderd worden, maar als de privé berichten functie op het forum uitgeschakeld is, dan kan ik niet anders dan via deze weg, dus laat het AUB even staan tot musicXtra het gelezen heeft en eventueel heeft geantwoord.

@ musicXtra: ik heb je een mail gestuud via de contact pagina van je website.

Leave a comment:

• Janvo
    replied
    Je topic juist even helemaal doorgelezen, fantastisch!!
    Echt zéér mooi en professioneel gedaan en afgewerkt! Nice!

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    sja dat begrijp ik, maar 400 personen moet met deze set dus haalbaar zijn?
    Lijkt me wel, op mijn site heb ik een stukje geschreven over line-array's, heb je dat al gelezen?

Leave a comment:

• bobkedeba
    replied
    sja dat begrijp ik, maar 400 personen moet met deze set dus haalbaar zijn?

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    het zou mijn bedoeling zijn om er maar een per kastje te gebruiken, heeft dit veel invloed op wat ik ermee kan, voor labgruppen versterkers heb ik natuurlijk niet genoeg centen XD maar ik denk dat het met een versteker van goede kwaliteit van een A of AB merk ook wel moet gaan
    De 8"ers zijn de beperkende factor, met slechts één per kast zul je dus veel minder capaciteit hebben.

Leave a comment:

• bobkedeba
    replied
    het zou mijn bedoeling zijn om er maar een per kastje te gebruiken, heeft dit veel invloed op wat ik ermee kan, voor labgruppen versterkers heb ik natuurlijk niet genoeg centen XD maar ik denk dat het met een versteker van goede kwaliteit van een A of AB merk ook wel moet gaan

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    beste musicXtra ik vind wat je doet erg mooi, en wil zelf ook een stapje wagen in de richting van een line array, wat denk je van een enkel 8 inch met een 1 inch compression tweeter, de componenten: een 8 inch van RCF , en een 1 inch tweeter met houten waveguide.

wat is de opbrengst ( en het aantal personen binnen en buiten) van dit kastje als ik ze per kant met 4 vlieg in een truss balk en aan elke kant 2 dubel 15 inch subs eronder.

de RCF 8 inch: RCF L8S800 - RCF Speakers - RCF 8" speaker - RCF L8S800 350 watt 8" speaker. RCF L8S800 speakers available now.
    ik zal later even een schetsje uploaden
    Dan heb je een zelfde configuratie als ik heb met precies dezelfde 8"ers.
    Hoeveel publiek je hiermee aankunt hangt voor een groot deel af van de muzieksoort, met live rock muziek kun je al snel 1500 man aan mits je er voldoende vermogen achter zet.
    Zelf heb ik nu voor zes kastjes per kant en twee dubbel 18" subs per kant twee Lab FP10.000Q versterkers per kant en dat gaat echt al heel erg hard.
    Maar vergis je niet waar je aan begint, behalve kastjes bouwen zul je ook een goed rigging systeem moeten ontwerpen en bouwen en ik kan je uit ervaring vertellen dat dat echt niet eenvoudig is. Overigens heb ik nog een paar RCF 8"ers over.

Leave a comment:

Working...