Qlimax Gelredome 2004 - licht / rigging

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stompie
    • Dec 2004
    • 33

rinus.
    Heb alle 8 pgn doorgelezen om een overbodige vraag van me eruit te vissen, heb echter nergens een antwoord kunnen vinden op de vraag wat je t gelredome hebt geadviseerd. of in een ander geval ,indien ze slechts je advies tussen beide 'partyen' wilde, wat dan je advies was

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

Hoi stompie,
      als je inzage wilt in de details van dat rapport van een kleine 25 kantjes moet je maar bij de Gelredome gaan solliciteren.
      en als je tussen de regels door kunt lezen heb je de antwoorden in 'grove lijnen' toch al gezien.
      Misschien kan ik over een paar (weken of) maanden meer in details antwoorden.

Rinus
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

2 Kevin,
        qua VF - 'the nail on the head' zeg maar.
        qua details - zie antwoord aan stompie.
        2 Tom,
        correctie: over 12m én 18m cirkel.
        qua verdere detaisl - zie antwoord aan stompie.

En omdat dit ook allemaal ik tekst erg lastig is om uit te leggen,
        zal ik eens proberen het geheel na te schetsen.
        of eens kijken of er tussen mijn foto's iets bruikbaars zit ter uitleg.
        Patience please.
        Het (technische) ontwerp hiervan staat ook helemaal niet ter discussie,
        wel de uitvoering en de veiligheid ervan.

Comment

• stompie
          • Dec 2004
          • 33

gelredome solliciteren, als ik t topic lees kunnen ze 24/7 daar iemand gebruiken die bij de noodstop v/h dak zit , maar sorry te ver en ik ben geen voetbal fan.

Komt over dat er gezien de omstandigheden (nog) geen duidelijk antwoord gegeven kan worden op mn laatste vraag, kan in bel v onderzoek zijn Chronologisch gezien onstaat er dus een moment dat 2 riggende partyen een conflikt krijgen mbt tot een objekt wat geplaatst moet worden, een 3e party word erbij gehaald en er volgt een advies, hoe is zoiets in de rigging/ evenementen industrie geregeld? jij komt dus als third party binnen, beschik je dan al over alle data? , ik neem aan dat er dan een vergader moment komt, lijkt me vrij normaal, en ik neem aan dat er dan een moment komt dat jij een konkrete uitspraak doet ivm met een go/no go. Zal tussen de regels best hier en daar staan dat je daar een mening over had maar ik lees dus nergens dat je een konkrete go/no go uitspraak heb gedaan. Rapporten van 25 pgns mep je nl niet in een middag uit je pc

Comment

• G-LiTe
            • Apr 2004
            • 196

2Rinus

Ik snap het sterrengegeven nu, maar het maakt het geheel nog megalomaner dan het al was. De extra factoren die dit in het geheel induceert zijn talrijk, om er maar enkele aan te halen:

- torsie op de ST-towers
            - wisselend belastingspatroon

en daarbij neem ik aan dat zo een ster net iets meer dan 15kg weegt.

2Kevin

StageCo doet soms ook wel een 'extraordinary' dingen. Maar idd. bij jullie wordt dan alles net iets grondiger in detail bekeken en berekend. Heb het genoegen gehad om eerder dit jaar aan een riggingproject te mogen samen werken met Hans Willems. En al waren er talrijke fronsende wenkbrauwen in onze omgeving, ik ben 's nachts niet zwetend wakker geworden ofzo. We wisten gewoon dat we het goed geanalyseerd hadden.

De FEM-software die jullie hebben is in zulke situaties natuurlijk een handig en zeer bruikbaar gegeven. We hebben toen zelfs 'ontdekt' dat relatief gezien de Prolyte S100F niet zo een sterke truss is tov. de Prolyte S52F. Iets wat Rinus me later dit jaar nog bevestigde.

Stilaan dringt zich bij mij de vraag op: Was dit wel op 'deze wijze' uitvoerbaar, en zoja hoe?
            Iemand?
            Hoe is dit eigenlijk opgebouwd? Sequentieel stijgend en bijbouwen. Of de ganse meuk horizontaal en dan vertikaal trekken.
            Ik weet uit eigen ervaring dat dat laatste net iets complexer is dan het lijkt. Heb het zelf twee jaar geleden uitgevoerd in Ahoy, met een verticaal trussenwand dat in zijn totaliteit 5.5ton woog. Ook de Frontline huisriggers bleven toekijken voor het moment-supreme als het grid van horizontaal naar vertikaal ging, maar voor deze operatie alleen waren er 8-hulppunten gemaakt.

G-LiTE
            Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

2 G-Lite,
              Van plat (horizontaal) liggende toestand - via schuin - opgetrokken naar verticaal.

Notre Dieu punit immediatement! heet dat dan, geloof ik.

Wat betreft ST-towers - dat was geverifieerd bij Prolyte -
              al hadden ze daar wel zo hun opmerkingen tav de werking en uitvoerbaarheid.

2 stompie:

1e advies = Qua dakbelasting:
              Na verzameling van alle mogelijke gegevens en herberekening van de puntlasten:
              Laat de constructeur maar opnieuw (4e keer meen ik) alle gegevens door de computer halen
              om te zien wat de spanningen zijn in de vakwerkstaven van het dak ...
              We bleken namelijk gegaan te zijn van 58 naar 67 ton! (terwijl 50 ton de vuistregel voor het maximum is).
              Dat is niet mijn kennisgebied en ook niet mijn verantwoordelijkheid.
              De constructeur heeft uiteindelijk toestemming gegeven met een blik op het weerbericht
              (- en met de stoom uit zijn oren).

2e advies = Qua megalomane cirkel:
              In mijn berekeningen en inschattingen ('educated guesses') zaten er een aantal onderdelen tegen of op de bezwijkgrens.
              Niets was er echt meteen aan te wijzen als direct levensbedreigend gevaar.
              En dan doe je een instant RI&E: Als er iets zou bezwijken zou dat gebeuren tijdens op- of afbouw.
              En de technici zouden - als ze dat met hun gezonde verstand al niet begrepen hadden - uit de gevarenzone (moeten) worden gehouden.
              (Een van de organisatoren had vast een hekel aan zijn vader,
              want die oude heer liep verdraaid vaak rond op plekken
              waar elk weldenkend mens ziet zou willen komen.
              Maar zoonlief noch productie-rigger wezen hem op dat gedrag
              ... en ik zat zelf op een tribune - hoogstens op schreeuwbereik,
              maar of op dat moment een brul van mij wat zou hebben geholpen?
              "The show must go on" had de organisatie in al haar wijsheid (hebzucht?) besloten -
              en vertrouwde daarmee enkel en geheel op het oordeel van de productierigger.)

En tijdens de show zou het bezwijken veel minder waarschijnlijk zijn,
              en niet zeker niet publieks-bedreigend wanneer er schoren/tuien naar achteren zouden zijn aangebracht.
              Wat er verder tussen pruductie en pand is be- of afgesproken weet ik niet.

Comment

• G-LiTe
                • Apr 2004
                • 196

2Rinus,

Als de cirkel van plat horizontaal over schuin naar vertikaal is gegaan, is het dan aannemelijk om te stellen dat de structurele schade hoogstwaarschijnlijk vooral tijdens dit proces is gebeurd? Vooral de aanslagpunten op je truss waar de orientatie van de resultante wijzigt naargelang de standhoek is dan vooral een gevarenzone, niet? Of lag het toch nog vooral ergens anders aan.

Greetz.
                G-LiTe
                Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• Jeroen de Goei
                  • Oct 2004
                  • 376

Ik een vorige reactie van dit topic werd ik een beetje kwaad.
                  Ik heb 2 zinnen verwijderd omdat ik dit niet kan onderbouwen.
                  Ik verlies de strekking niet uit het oog, maar het moet wel menselijk blijven.
                  Noem me maar een lafbek.
                  Jeroen de Goei

Comment

• stompie
                    • Dec 2004
                    • 33

dank je, best uitvoerig, neem aan dat dat stuk van die zoon etc een soort van proza is ? zelf zie met netscape nl een klein lettertype en t komt redelijk poetisch over.

Volgende verbaast me dan een beetje ik zie een opwaardering van 9 ton. je schrijft dat 54 de vuistregel is en dat er een constructeur met samengeknepen kloten naar t weerbericht heeft gekeken en aan de hand daarvan een fiat heeft gegeven.

Show must go on of niet maar een gelredome heeft geeneens een constructeur nodig indien de belasting v/h dak zo zwaar word overschreden om bv een complete bouwstop af te roepen, nogmaals stel dat ik wel bij t gelredome zou werken hoefde ik alleen maar t contract te pakken en ik had geeneens rinus bakker of wie dan ook nodig om t hele feest af te blazen, had een mooi koopie geweest, volledige huur beuren en op naar t volgende feest, een leerling advokaat kan welke organisatie waar dan ook met een dergelijke overbelasting alle hoeken v/d rechtszaal laten zien. maar goed, niet jouw zaak schreef je al dus laat dat dan maar wezen wat t is.

andere gedeelte van die bezwijkgrens etc is redelijk duidelijk.

Maar nogmaals, je komt daar dus op afroep binnen, je doet je educadet guesses en zoals ik t tussen de regels begrijp gingen er bij jou een paar alarm bellen af, hoe gaat zoiets dan verder , komt er een vergadering? bleef je om te begeleiden, hoe ging dat dus?

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

2 stompie,
                      Dat van die pa en de zoon is echt. Dat van 'die hekel' weet ik natuurlijk niet ... maar verder is er geen woord aan gelogen. Maar wel wat off-topic, vandaar.

Verder moet je dan maar eens uitrekenen wat de rekenwaarde voor de sneeuw- en/of windlast op zo'n dak is.
                      En ik denk dat je nog veel moet leren van hoe dingen toegaan in 'de echte wereld'.
                      Dus bespaar me (ons?) jouw commentaar over hoe jij het wel even zou regelen, want je zat niet op die stoel op dat moment, en het hele leven is wegen en afwegen, geven en nemen, tot en met die van risico's toe.
                      Misschien dat je bij deze rechtlijnige ('ware geloof') opstelling maar beter theologie of rechten kunt gaan studeren.
                      De organisator is voor een bespreking door het stadion uitgenodigd en verder weet ik nog helemaal niks = het ook niet de gunstigste tijd van het jaar voor vlotte communicatie.
                      En daar laat ik het verder maar bij.

Comment

• stompie
                        • Dec 2004
                        • 33

citaat:je zat niet op die stoel op dat moment, en het hele leven is wegen en afwegen, geven en nemen, tot en met die van risico's to
                        daar ligt dus de kern v/d vraag waar je dus eigenlijk nog niet direkt een antw op geeft. Nogmaals, je word voor je expertise ingehuurd, schijnbaar beschik je op dat gebied over een gedegen cv, je komt binnen en ik kan me voorstellen dat je dan redelijk snel tot een educated guess komt maar er moet simpelweg een traject daarna hebben gezeten. je constateerde nl dat eea op of tegen de bezwijkgrens aanzaten, lijkt me dan een beetje pietje puk reactie om eea gewoon door te laten gaan. heb je bv de op de vloer zijnde techs op eoa manier gewaarschuwd, andere toezichthouders (bouwkundig bv ) ingeschakeld. voor zover ik het nl lees was jij de expert ter plekke.

Waar is dus jouw, vooraf,niet achteraf , waarschuwing (of bouwstop) gebleven

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Hallo stompie,

niet om het een of ander.
                          Maar wie ben je eigenlijk wel om vanuit een anonieme positie mij hier ter verantwoording te roepen?
                          ik was niet ingehuurd door de producent om hun werk-veiligheid te controleren, of over het werk van hun productie-rigger iets te zeggen - dat kwam pas uren later, en dan nog steeds als onafhankelijke derde.
                          Het stadion wilde de opgegeven dakbelastingen laten dubbelchecken, dat is gebeurd.
                          En vroeg een advies over de veiligheid/het gevaar van die cirkel, en
                          dat heeft het Gelredome gehad, precies zoals het hierboven al eerder beschreven staat.
                          Ik heb in bijzijn van 3 producent-vertegenwoordigers en de man van het stadion aan de productie-rigger precies uitgelegd waar en waarom ik bedenkingen had tegen het geheel.
                          Hij had geen ander weerwoord dan 'het bij Prolyte te hebben nagevraagd'.
                          Maar de producent besloot de gok (het risico) te nemen, want het was hun absolute 'show-piece'.
                          En denk je dat ik dan als een soort politie-agent of inspecteur van de AI of ambtenaar van B&WT daar gewoon een bouwstop kan afkondigen. Ik denk niet dat je veel van dit soort dingen begrijpt.

Zoals al eerder opgemerkt: we leven nou eenmaal in een ideale wereld, want dan was dat ding meteen wel goed ontworpen.
                          Maar het was ook 'niet onrechtmatig' van de productie-rigger en de producent om met dat door mij gegeven negatieve advies hun r**t af te vegen.
                          Alleen kost datzelfde pleepapiertje de rigger nu dik € 25.000,-.
                          Want er kwam een (in mijn ogen een drop-l*l) van een vertegenwoordiger van de producent na de eerste opgetreden schade doodleuk zeggen - daar gaat de winst van de rigger...
                          Fijne opdrachtgever zo-eentje. Als je op zijn verzoek als rigger bereid bent je nek uit te steken .. Hak zegt ie!

Btw:
                          Die tech's op de vloer waren nou juist degene die hun reserves over de veiligheid van dat kreng het eerst uiten, met uitspraken als:
                          - 'ik doe onze MH's er later wel met de hoogwerker in, als ie eenmaal rechtop staat'
                          - 'als ze gaan hijsen met dat ding ben ik uit de buurt'
                          Enne....
                          moet ik soms ook een aantal van die mannen op zo'n klus gaan vertellen, dat het jezelf volgooien met drank en pillen niet slim is, zeker niet als je daarna nog een load-out moet doen?
                          Get real!

Graag een identiteit en een motivatie, anders reageer ik niet meer op jouw vreemde reacties.
                          Je zegt namelijk eigenlijk met zoveel woorden dat jij de echte expert bent, en ik wil graag mijn collega's eens ontmoeten. Misschien leer ik dan ook weer wat van jou.

Comment

• stompie
                            • Dec 2004
                            • 33

Raar begrip forums, laat dat duidelijk zijn.
                            Voor je 't weet heb je de grootste spraak verwarringen. Mn identiteit is duidelijk , zo sta ik geregistreerd, geen proxys of wat voor gedoe dan ook , gewoon een email adres en plain mn ip nr, kan je rechts onder checken en met en ip trace zal je waarschijnlijk op quicknet.nl komen en ik vind t niet nodig om hier mn naam en adres etc neer te zetten. Ik kan je wel vertellen , mocht je meel noodzakelijk vinden kan je me altyd vinden onder forummer@hotmail.com.
                            Identificatie als een precair geheel heb ik nooit gevoeld dus als je t eerder had gevraagd had ik je zeker eerder antwoord gegeven. Dus ik hoop je bij deze mijn info te hebben gegeven.

Mn vraagstelling lag echter meer ( en dat kan je rustig in mn replies teruglezen) op bestuurlijk niveau. Zoals jij de situatie schetst kom je ergens dus op een klus binnen waar je een op zn minst voor jou bouwtechnisch onaanvaardbare situatie aantreft. Als ik dan je staat van dienst een beetje uit je replies filter ( jij geeft in eerste instantie aan dat je eea((evt anders geconstrueerd) met 1/3 minder takels wel veilig in de lucht had gekregen) dan vraag ik simpel aan jou wat je stappen (staan die ergens omschreven?) zijn die je hebt ondernomen.Er staan zelfs opm over mensen die pillen gebruiken, zag er v/d week al 1 voorbij komen, 2dgn later weer verwijderd, maar toch, ook min of meer door jou in je laatste zin onderschreven, t staat er toch. Geeft iemand wel een gevoel dat je nogal over een op zn zachts gesproken vreemd wereldje praat. Samenvattend kan je gewoon dus schrijven dat t gelredome jou inbelt ivm een conflikt tussen productie/huisriggers/gelredome. Je doet een berekening (deels fingerspitze? deels berekenen) , je komt 9 ton over de belasting , vervolgens is t gelredome blij met je berekening,en de cirkel gaat de lucht in. Begrijp me niet verkeerd Rinus maar als ik een brandweerman inbel ivm met de brandveiligheid v/e tapijt verwacht ik toch niet dat als er een vat benzine open en bloot in de lucht hangt dat ie dat over t hoofd ziet.

Je schrijft dat je een negatief advies hebt gegeven, mijn enige vraag is of dat ook zwart op wit staat, kan me voorstellen nl dat als je een toko hebt dat je dat rechtstechnisch redelijk dichttimmert.En sorry, maar als t gelredome mij inhuurt voor advies dan kan van mij part de direkteur van SHELL Nederland voor me staan maar ik ga niet weg voor dat zwart op wit staat dat eea niet kan.

Verder op t forum staat een stuk van je waarin je schrijft dat je een kollega rigger (of u\iets in die strekking) 5 uur bezig hebt gezien met t hijzen van ( voor zover ik schat ahv postingdatum) een nogal pittige constructie. Zo lezend lijkt het dus wel dat je daar nog bij bent geweest dus. Dus is mn simpele vraag : je was er bij, wat ondernam je, en wat toen? Tot heden staat er slecht dat je tegen pietje dit zei en dat klaasie toen dat zei en dat is (geloof me) niet echt een sterk standpunt als wie dan ook daar serieuse vragen over gaat stellen.

Hoop dat ik zo iets duidelijker ben

Comment

• Rudy Vorstenbosch
                              • Jun 2001
                              • 1429

Beste Stompie,

Je verkondigd een heel verhaal over het al dan niet anoniem zijn op dit forum.
                              Maar er staat werkelijk helemaal niets is je profiel.
                              En zo'n nietszeggend hotmail adres is ook totaal niet relevant.

Als je nu eens wat meer openheid van zaken geeft is het iets makkelijker om serieus op je vraagstelling in te gaan.

Maar aangezien dit grotendeels al gebeurt is, en jij het antwoord gewoon niet wil accepteren...

Lijkt het mij gewoon het beste om eens een iets wat meer heldere kijk op de wereld te bewerkstelligen.
                              Want uit je berichten op te maken heb je geen enkel idee van hoe het er nu daadwerkelijk aan toe gaat in de wereld.

Ik kan je zo 10 voorbeeldschetsen geven van situaties waar een expert in het leven wordt geroepen om zijn "licht" eens te laten schijnen over een bepaalde situatie. En wat de uitkomst ook mogen zijn, deze expert is dan echt niet altijd in staat en/of die positie om de nodige stappen te ondernemen.

Comment

• Roland
                                • Jan 2001
                                • 480

ff een vraagje tussen door, hoe is het met het dak???
                                Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Comment

Working...