Qlimax Gelredome 2004 - licht / rigging

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Ik heb materiaal zien staan vanuit 'heel' Europa (ETF-Be, LGH-NL/UK, Procon-D, Rentall-NL, ...),
    en er hingen allerlei soorten/types CM-Lodestars en Verlinde-Stagemakers.
    Qua truss heb ik tenminste Prolyte, Eurotruss, Interal en Tomcat (of Thomas) kunnen ontwaren,
    al weet ik niet bij wie die allemaal gehuurd werden.
    Misschien waren er nog wel meer dan de genoemde merken/leveranciers, maar daar heb ik eerlijk gezegd ook niet zo op gelet.

De productie-rigging was van Nederlandse bodem - met een vleugje Engels erin, dat wel.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

Hahaha, Rinus zeg maar niets.
      Als je gaat zeggen wie dit veroorzaakt heeft gaat die firma failliet. Tenminste, mijn truss gingen ze niet meer gebruiken. Laat even weten hoe het eruitzag als je geweest bent, en als je je erg verveelt rond die tijd, maak er een paar leuke pic's van met die canon van je. Ik ben erg benieuwd hoe deze circel eruit ziet inmiddels
      grz Ron
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Juan
        • Nov 2004
        • 21

Ik kan het mis hebben maar frontline is toch huisrigger in het gelredome.

Kan me namelijk niet voorstellen dat ze dit omhoog hebben gehesen.

Groeten Juan Neele

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

2 Ron,
          als zo'n firma failliet gaat ligt dat echt niet aan mij, maar aan hun eigen 'sloppy' werkwijze.
          Omdat er volgens het Gelredome nog het nodige in de pijplijn zit, kan en wil ik er ook verder niets over zeggen.
          Ik zal zeker mijn digitale plaatjesmaker meenemen.
          Met een volle accu en een extra geheugenkaart.
          Ik had de nodige schade voorspeld, maar naar wat ik nu begrepen heb is het nog erger dan verwacht.
          Publiceren van die pics is dus ook onder voorbehoud.

2 Juan,
          je zou inmiddels wel zoveel van rigging moeten weten dat er een groot verschil is tussen een
          huis-rigger cq house-rigging company (die verantwoordelijk is voor de juiste & veilige belastingen van/aan het dak)
          en een
          productie-rigger cq production-rigging company (die verantwoordelijk is voor de juiste & veilige manier van ophangen een aanslaan van decor, licht, geluid enz).

Soms is dat toevallig dezelfde company, maar bij Qlimax was dat niet het geval.

Comment

• Juan
            • Nov 2004
            • 21

Natuurlijk snap ik het verschil tussen huis en "productieriggers".

Ik verbaas me er dan wel over hoe de communicatie tussen deze 2 is gegaan.

Veiligheid zou toch voorop moeten staan, dus vraag ik mij af:
            A: heeft de huisrigger een flinke discussie gehad voordat het omhoog ging.
            B: de huisrigger zoiets had, van ik ben hier niet verantwoordelijk voor dus toe maar.

qua verantwoording is natuurlijk de productieverantwoordelijk.

Maar een huisrigger staat daar als afgevaardigde van het gebouw.

Lijkt me geen goede reclame om te lezen dat er tijdens een party in het gelredome iets mis is gegaan.

Misschien zie ik het helemaal fout.

je hebt mensen in het vak, en vakmensen

Groeten Juan Neele

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Je slaat wel wat trusspennen op hun kop.

Laten we het er voorlopig maar op houden dat
              er iets in de communicatie tussen die vakbroeders is misgegaan,
              en men daarom een derde onafhankelijke partij aangezocht heeft voor een 'third opinion'.

En dat wat betreft die mega-cirkel van 7 ton er ook heel andere mensen dan riggers
              hun reserves hadden geuit over de technische uitvoerbaarheid en veiligheid.

Comment

• MGA
                • Jul 2004
                • 16

beste forumleden,

Is het ook al bekend hoe de cirkeltruss zo is beschadigd? (Bijv. door wringing met als gevolg kapotte koppelingen?)

M. Vr. Gr.
                Marco

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

Hallo Marco,

omdat je toch zo ver weg woont
                  kun je vast nog wel een klein weekje wachten op een soort van een antwoord...
                  ik mag er dinsdag as. een blik op werpen.
                  en dan zal er nog wel het nodige aan denk/uitzoek werk achteraan moeten,
                  maar wie weet heb ik vrijdag nog wel even tijd om er verder in te duiken.
                  de rest van de week zit FF te vol ben ik bang.

Comment

• MGA
                    • Jul 2004
                    • 16

Beste Rinus,

K ben zeer benieuwd.....[)][|)]

Met de vriendelijke groet,

Marco

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

helaas niet de hele cirkel in zijn volledige oorsprong kunnen aanschouwen,
                      maar wel 10 delen met de mafste vervormingen, de meeste door verkeerd aanslaan = tussen de knooppunten in combinatie met forse overbelasting.
                      ook een aantal waar de vierkante truss-doorsnede lokaal vervormd was tot ruit-vorm.
                      En een sectie waarin een stuk van de oorspronkelijk ronde gebogen buis buis net tussen twee knooppunten weer zo ongeveer recht stond.
                      Al met al een griezelig staaltje van kapitaalsvernietiging.

Het maakt me deste nieuwsgieriger naar de andere cirkels van 4m (30cmV), 12m en 18m diameter (40cmV), want het kan haast niet anders of die moeten ook (misschien wat minder visueel opvallende) schade hebben opgelopen.
                      Maar die kwamen niet bij Interal vandaan. En ik heb geen idee bij wie dan wel.

Wees gewaarschuwd zou ik zeggen. Een stalen plaatje breekt na een aantal keren buigen ook zo maar plotseling.
                      En aluminium is wat dat betreft nog onvoorspelbaarder dan staal.

PS:
                      Ik hoorde vandaag dat er ook trusspennen zijn gevonden die duiden op zware overbelasting - het staal van de pennen begon een afschuifpatroon te vertonen. In het Prolyte boek staat een (heel duidelijk) voorbeeld van zo'n truss-pen.
                      Dat betekent dat op die betreffende truss-koppelingen en vooral hun verbindingslassen aan de buis aan bezwijken grenzende spanningen hebben gestaan.
                      Voor iedereen die weet waar die andere cirkels vandaan kwamen...
                      Inspecteer ze zorgvuldig, en let ook goed op het gebied van de buis net naast de koppelingslassen ...
                      Soms zie je daar een insnoering van het buismateriaal = A F G E K E U R D ! ! ! !
                      Een dus een claim naar de huurder! Al vrees ik dat je daar nu wat laat me bent....
                      tenzij je kunt aantonen dat dit er vooraf zeker niet in zat, en dat die cirkel nadien niet gebruikt is geweest.

Ik moet zo eerst die foto's maar eens gaan opslaan en nader bekijken.

Comment

• Martin Hoogeind
                        • Sep 2003
                        • 60

citaat:Geplaatst door rinus bakker

2 Markje en Upgrading your system
                        ...............van geleerd.
                        Ik hoorde van Interal - waar ze bepaald 'not amused' waren -
                        dat er vorig jaar van Qlimax ook al een 30m cirkel beschadigd was teruggekomen.
                        Dat heet dus bij elkaar "hardleers" en dat kun je niet echt een aanbeveling noemen............
                        Ik wil zeker niet goedpraten wie wat gedaan heeft. Ik weet wel dat de beschadigde cirkel van vorig jaar te wijten was aan het GelreDome;
                        De rookmelders werden vrijwel meteen na het feest aangezet, toen het satdion nog vol zat met (show)rook. Hierdoor werd het brandalarm geactiveerd waardoor het dak automatisch opengaat!

Comment

• Staaf
                          • Feb 2003
                          • 398

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Ik heb materiaal zien staan vanuit 'heel' Europa (ETF-Be, LGH-NL/UK, Procon-D, Rentall-NL, ...),

Hallo Rinus,

Is dit wel een belgische firma? Heb er alleszinds nog niet van gehoord[:I]
                          Nobody is a virgin; life fucks us all!

Comment

• elmer
                            • Jul 2003
                            • 139

yeps en geen kleintje ook!!!
                            ze zitten ook in de Procon groep

Comment

• flurk
                              • May 2003
                              • 409

citaat:

Is dit wel een belgische firma? Heb er alleszinds nog niet van gehoord
                              ETF is wel degelijk een Belgische firma.Ecran Totale/Frequence.Een samensmelting van 2 firma's.Nu zitten ze samen in Procon Group.

Comment

• Staaf
                                • Feb 2003
                                • 398

Weer wat bijgeleerd. Zijn dus twee firma's uit het franstalige landsgedeelte.[:I]
                                Nobody is a virgin; life fucks us all!

Comment

Working...