Qlimax Gelredome 2004 - licht / rigging

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • movinghead
    • Aug 2001
    • 559

Ik ben geen rechter want die zou het besluit moeten nemen maar ik heb er even een uurtje in verdiept.

Artikel 7.18a Hijs- en hefwerktuigen voor niet-geleide lasten
    6. Alle handelingen voor het hijsen of heffen worden correct gepland en
    onder doeltreffend toezicht uitgevoerd om de veiligheid van de
    werknemers te garanderen. In het bijzonder wanneer een last gelijktijdig
    wordt gehesen of geheven door twee of meer hijs- of hefwerktuigen,
    wordt een procedure vastgesteld en toegepast om een goede coördinatie
    van de handelingen van de bedieners te waarborgen.

[CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

Comment

• stompie
      • Dec 2004
      • 33

Hee, moving.
      Dat zijn regels waar we wat mee kunnen.
      Eindelijk een beetje onderbouwde struktuur, ga ff downreaden
      tnx

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

citaat:Geplaatst door Bobbo

To Rinus
        A- What the f..k is een "jijbak"??? Zal wel aan mij liggen hoor.[]
        B- Ik heb al een hoop geleerd over rigging door gewoon zelf problemen uit te zoeken, of prolyte te bellen, of zelfs een keer jou opgebeld (maar dat weet je denk ik niet meet, maakt ook niet uit).
        C- Maar ik noem mezelf gewoon nog lang geen rigger.
        D- Ik was niet bij de opbouw (helaas had ik wel mee willen maken, ik had daar gewoon geïnformeerd hoe dat ding was opgebouwd. En ik ken daar niemand echt persoonlijk.
        E- Dat dat niet meer mocht, was van de huis rigger. Maar we zouden hier toch geen namen noemen. (vergeet niet ik hoorde dit via via, en je weet hoe mensen dingen kunnen aandikken.)
        F- Ik heb dus niet alle delen gezien, en wist ook niet van tevoren dat dit hele verhaal speelde. Kijk dan let ik niet bij elk trusje dat ik in mijn handen krijg (dus niet alle delen) of er schade aan is aangebracht.
        G- Het ging al heel chaotisch bij de afbouw en daar lette ik meer op, cq ergerde ik me aan.
        H- Maar waren die 10 delen dan niet van het bovenste gedeelte, kijk en dat deel werd bij de afbouw gekanteld. En wat ik al zei dat deel heb ik niet van dichtbij gezien.

I- To Stompie: dit is echt erg vermoeiend.
        Hoi Bobbo,
        A- dat is 'het spelen' op de persoon ipv. op het onderwerp.
        Mijn opponent 'stompie' heeft hier een aardig handje van (gehad?). Kan ik ook heel goed, maar zodra ik dan meedoe aan dat spelletje, is het precies dat waar hij dan weer over valt, en vergeet (voor het gemak?) dat er ook een inhoudelijk antwoord is gegeven.

B- Duidelijke uitleg. Mij hoor je er niet meer over.

C- En daarmee onderscheidt je je in positieve van een aantal opgeblazen figuren, die wel met zo'n sticker op hun rug lopen, maar in hun werk laten zien dat ze die 'i' beter voor een 'a' zouden kunnen vervangen.

D- Duidelijk

E- Dat verbaast me. Maar ik ken die heren ook al heel lang, dus zal ze eens vragen naar de beweegredenen daarvan. (En of datgene wat jij gehoord hebt ook echt klopt, want het is vreemd dat de huis-rigger zich met de productie bemoeit, en als ie dat dan doet ook nog zijn advies (?) opgevolgd ziet. Mijn ervaring was anders.)

F- De twee trussdelen met de heftruck-schade zaten ondering, en die schade zou zelfs een blinde nog herkennen.

G- Verklaar je nader.
        Chaos is kenmerkend voor het gebrek aan een coordinatie of een plan, en dus niet doordacht en meestal ook niet bevorderend voor de veiligheid van een en ander.

H- Het hele ding bestond uit 16 delen van pakweg 4,9m. De bovenste helft bestond uit dus uit 8 delen.
        Je zou - behalve die twee heftruck schades - best gelijk kunnen hebben. De 'verdeling' tijdens het hijsen+kantelen was ook zo: 8 takel-punten op de bovenste helft, en twee heftrucks op de onderste.

I- Roerend mee eens [8D] [|)]
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Bobbo
          • Jan 2005
          • 41

Rinus
          G) Ik bedoel gewoon dat op een gegeven moment licht + deco zat te wachte op de riggers. Dus die begonnen te helpen. Daardoor wist ik niet meer wie van de productie riggers was en wie niet. Maarja die(deco) weten ook niet precies wat ze doen. (En daar kan ik dus echt niet tegen, zal je op een productie van mij niet echt snel tegen komen, en als dit dan toch voorkomt dan schaam ik mij zeer diep.[V]

Ik weet wel van horen zeggen dat een van de rig. boys een huis rigger was. Maar dat is van horen.

Lijkt wel een soap al dat geroddel op de werkvloer, vrouwlijk tintje???

Bij meer vragen, en misschien foto's (hoor net dat een maatje van me misschien wat foto's heeft) hoor ik het wel.

Ga nu even een weekje toeren in Duitsland en NL.

Groet,
          Redelijkheid en Billijkheid... tja....

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Er was een productie-riggerstekort als ik het zo begrijp?
            En ook geen duidelijke leiding omtrent het een en ander?

Vandaar misschien dat die 'huis-boys' maar zijn gaan meehelpen,
            want anders zouden ze toch moeten wachten,
            voor ze weer aan hun eigen werk konden gaan (=het 'leegtrekken van het dak')
            Een heel oude truc van de productie = lekker 'under-crewd' afbreken, en die werkt dus nog steeds.

Foto's ?
            zeer zeker geinteresseerd.
            En suc6 in Duitsland.

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Nog een leuke
              (Staatsblad 451 - 1999)

"Artikel 7.18 lid 3:
              Hijs- en hefwerktuigen worden bediend door personen die daartoe een specifieke deskundigheid bezitten."

De cirkel-hijs/hefwerktuigen werden op een bepaald moment bediend door 5 (correctie: 6!) man tegelijk.
              6 deskundige bedieners (?)
              en toch nog 25.000 Euro's naar de klote?

Comment

• stompie
                • Dec 2004
                • 33

Lig in een deuk.
                Heb t ook ff na zitten spitten.
                Kan je 1 regel plaatsen uit die ARBO waaruit blijkt dat ze niet volgens de procedures hebben gewerkt?

Vr gr

Je 98% vriend stompie

Comment

• BvE
                  • Oct 2004
                  • 385

Hee Rinus,
                  ik volg dit al een tijdje....
                  Mij valt op:

Stompie komt aanzetten met oneliners [B)]. Jij reageert hierop met hele opstellen. Wind je je niet teveel op over stompie.

Dit is slechts een forum en jouw taak is het waarschijnlijk niet om de verantwoordelijke voor dit gebeuren te vinden. Ik snap dat je het heel graag zou willen weten. Maar ik denk dat met Stompies gedrag dit sowieso niet is uit te vinden. Reageer daarom niet op stompie, het is erg vermoeiend bovendien om deze strijd tussen jullie te volgen.

Aan Bobbo heb je veel meer [8D]

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

OK BvE

Je hebt eigenlijk helemaal gelijk.
                    Ik laat ons 'stom'pie verder in zijn sop gaarkoken.

Comment

• stompie
                      • Dec 2004
                      • 33

Bve, ter uwer informatie, ik reageer niet slechts met one liners, sterker , hele lappen text van me zijn weg ge-edit. Van mij mag dat, Rinus is mod en t is zijn goed recht om een discussie te laten verlopen in een sfeer die hij zelf wil al edit hij dit hele topic waus. Vragen die ik echter stel, en dat kan je oa hierboven zien zijn slechts vragen ter onderbouwing van ZIJN argumenten. Als iemand dat niet kan of wil mag hij dat zelf aangeven, of, indien gewenst zo editten dat 't in zijn stijl past. Ik ga niet lopen beweren hier dat ik de rechtvaardigheid heb uitgevonden, net zo min schrijf ik dat een bedrijf fors in gebreke is gebleken mbt tot een bepaald produkt.

Het hele ARBO artikel heb ik gelezen incl alle sub dit en sub dat's en ik vraag gewoon heel gericht of Rinus daar een regel uit kan halen waaruit blijkt dat die productie rigger zich niet aan de procedures hield. Ik ben Stompie en mij kan hij weg editten, lijkt me alleen minder handig als er bv een gesprek in het GD komt en iemand vraagt hetzelfde dat Rinus dan ook even die vraag weg edit. Gewoon een heel simpele vraag BvE en als jij denkt dat jij het weet mag jij van mij ook het woord doen. Tot heden nog steeds mooie materie, dat dan weer wel (om Hans Teeuwen te citeren)

Comment

• lightj.
                        • Jan 2005
                        • 28

citaat:Geplaatst door luc2366

waarom worden dergelijke events niet VOORAF aangekondigd in België? Voor een keer dat ik een weekend vrij was [V]
                        de 16de april is er in het sportpalies een feestje van id-t.
                        sebnsation heet het feestje en de drescode is white.

en vorig jaar in noverber is er een geweest in hasselt in de nieuwe etheas arena ook van id-t en dat was tiesto in concert.
                        ma daar was het kwa light volume niet echt waww.
                        ma met wat er hing is er toch een goeie show gegeven geweest.
                        alleen spijtig van die paar uitvallen van de stroom.
                        en hoe had meneer gedacht die bol (2m) hier binne te krijgen

Comment

• stompie
                          • Dec 2004
                          • 33

Dat bedoel ik dus,
                          toevallig staat in t andere topic op t rigging forum een heel stuk over NEN normen etc.

In mn vraag stelling mbt tot dit topic doelde ik dus op het ontbreken van een norm waarmee je de verantwoordelijke rigger bv aansprakelijk kan stellen mbt niet naleven van regels.
                          In de hierboven vermelde ARBO regelgeving kon ik dus niet zaken vinden die daadwerkelijk tot kg's etc terugvoerden, slechts een vage overlegsvorm word omschreven.
                          Nogmaals, ik kan me in dat geval de doelstellingen van een ARGH voorstellen om de zaken op dat punt op de rit te krijgen doch er is een verschil daartussen en iemand aansprakelijk stellen op voorhand van te nemen besluiten.
                          Het lijkt MIJ dan ook geen sterk argument om bv in een Gelredome eea te verantwoorden.
                          Voor mij blijft dus de simpele vraag wat je/men dan de rigger zou willen verwijten (en dan wel op wettelijke/regelgevende norm en niet op een gevoelsmatige).

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5946

Heeren,

Met grote verbazing en met steeds krommere tenen heb ik dit onderwerp gevolgd.

Het onderwerp heb ik opgeschoond, eigenlijk was het niets meer dan het verwijderen van door drammen van Stompie verwijderen.
                            Over het hoe en waarom ga ik dit onderwerp niet vervuilen. Stompie ontvangt mij netjes een mailtje.

De meest essentiele zaken van deze rigging blunder (mag ik wel zo stellen na het aanhoren van de manier van werken) zijn aan bod geweest.

Wat nu rest is de afwikkeling, dat duurt meestal enige tijd aangezien niemand direct dikke flappen uit zijn kontzak tevoorschijn zal toveren.

De kennis en expertise benodigd voor het veilig riggen van een project zoals hier besproken is zeker aanwezig.
                            Ik mag zelf graag riggen, maar wanneer ik een dergelijk grote klus moet doen, met vor mij onbekende factoren, dan zoek ik deskundige hulp in.
                            Mag me daarbij koesteren in de geruststellende gedachte dat ik terug kan vallen op een behulpzame docent en dat de riggers wereld in Nederland dermate klein is, dat ook vakgenoten graag even m,et je willen meekijken bij twijfels over een berekening.

Conclusie: Stompie wil een hoop leren, dat kan, maar niet door van de hak op de tak vragen in dit onderwerp rond te strooien.
                            Wanneer ze een dermate grote interresse op kunt brengen dan zijn er betere manieren om deze specifieke kennis tot je te nemen.

Het verloop in dit onderwerp zal ik nauwlettend volgen, ik edit doorgaans geen berichten maar bij gebleken afwijking van de forum regels klik ik op de delete knop.
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Olaf Duffhuës
                              • Oct 2000
                              • 2477

Ik heb alle pagina's nog eens door gelezen, eigenlijk naar aanleiding van een gesprek wat ik vandaag gevoerd heb en daar kwam ineens die 7 ton naar voren...Na het vrijwel hele verhaal gehoord te hebben ben ik dus nog even gaan lezen...

Ik begrijp eigenlijk niet, waarom er in mijn ogen, met de veiligheid van de bezoekers gespeeld word...Als je 1 zon alumunium 'plaat' op je hoofd krijg, dan heb je volgens mij al geen schedel meer over, laat staan als er 7 ton, 7000 kg naar beneden komt...Ik moet er niet aan denken...

Als er pillen en poeders ontdekt worden, staat de organisatie met het schaamrood op de wangen op tv...En als er rigging fouten gemaakt worden is dat dus 'normaal' ??!!??

Dat is wat ik er zon beetje uit begrijp....

PS to Rinus : off topic : Zit je bij ons bijna om de hoek, kom je niet eens ff een bakkie doen...Van Interal naar ons, is bijna 1 weg...
                              Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• rinus bakker
                                • Mar 2002
                                • 5429

Hallo Olaf.
                                op de dag dat ik bij Interal geweest ben heb ik vooral oog gehad voor flitspalen,
                                want toen ik mijn afspraak daar wilde maken dacht ik nog dat Interal in IJsselstein (Utrecht) zat.....
                                Klein missertje dus .. maar wel veel meer gejakker door de polders (smiddags moest ik in Emmeloord zijn)

En .... om heel eerlijk te zijn: ik hou geen kaart bij van wie waar zit (en waarom..)
                                Anders was ik ook niet in de war geraakt met die "Ysselsteinen" ...
                                Volgende keer beter.

Overigens die 7 ton die jij noemt, waarmee de productierigger de plank missloeg,
                                was volgens mij 9 ton ton hoor: ipv 58.000 was het 67.000 kg.
                                En die 7000kg mis zat ook verdeeld over een groot aantal hijspunten.

Normaal is een fout nooit, ook niet bij rigging, en hoe groter de fout, hoe abnormaler die is....
                                Nogmaals: de belasting was min of meer verspreid over het hele dak van het stadion,
                                en daarmee heeft de constructeur waarschijnlijk ook rekening gehouden toen hij
                                ("onder protest, en eenmalig") akkoord ging met deze grove overbelasting.
                                Geen sneeuw = meer mogelijkheden voor 'showlasten', want de rekenwaarde voor sneeuw in de normen is 50kg/m².
                                Hoewel dat bij de vorm van het Gelredome-dak waarschijnlijk een stuk complexer zal zijn.

In veel landen zijn de toelaatbare belastbaarheden s'zomers beduidend hoger dan s'winters
                                omdat er nou eenmaal een berg van die 'bevroren watervlokken' op zo'n dak zou kunnen belanden.
                                En de constructeur MOET daarmee rekening houden.
                                Misschien dat we over een jaar of tien ook in Nederland wel die seizoensbelastbaarheden kennen,
                                maar nu is dat nog niet zo ver - op één hal na - maar die wordt binnenkort (gelukkig) afgebroken.....

Comment

Working...