Qlimax Gelredome 2004 - licht / rigging

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

hoi stompie,

[op dit forum zijn we allemaal gelijk totdat het tegendeel is bewezen
    ..
    zeg dus maar 'you' als je niet kunt kiezen tussen jij en u, maar wat mij betreft is jij ook best.]

terzake:
    ik ben vanaf de planning van dat stadion (via de Production Factory) er bij betrokken geweest.
    het programma van eisen voor de rigging in de Gelredome heb ik grotendeels geschreven.
    maar dat deden natuurlijk ook voor hun eigen discipline
    de voetbal-trainer
    de evenementen-organisator
    de constructeur
    de grasbeheerder (die al wat had geleerd van die mislukte tempel in Amsterdam)
    de lokale Napoleon (mijn benaming voor een 'brandweer-commandant')
    de gemeente (=infrastructuur)
    enz enz
    en tenslotte ook
    de financiele man....

Nappie wilde zo ongeveer dat bij de eerste de beste aanstekers die aanfloepten het dak geheel geopend zou worden.
    Daarmee maakte hij eigenlijk de exploitatie voor evenementen / beurzen enz waar rigging zou plaatsvinden onmogelijk. En daarmee van het hele stadion want van voetbal alleen kon het niet draaien.
    Er is toen een apart ingenieursbureau ingeschakeld die een onderzoek heeft gedaan naar rook-ontwikkeling.
    Daarbij is de rook- en gasontwikkeling van een poppodium-met-alles-drop-en-dran vergeleken met een beursstand (want daarvan hadden ze op dat bureau allerlei gegevens) van dezelfde grootte.
    Op basis daarvan was het compromis dat het dak dan naar 1,5m opening zou gaan gedurende ca. 1 uur.
    Was de brand/rook dan nog niet onder controle, dan mocht het dak helemaal open (en zouden dus de brandweerlieden getroffen kunnen worden door alles wat er dan naar beneden zou pleuren aan rigging = zijn probleem (!)?)

Maar de (huis en de productie) riggers weten dat ze ALTIJD rekening moeten houden met die opengaande beweging. Er zijn berekening voor de toelaatbare lasten, noodzakelijke bridle-dieptes en kabelverplaatsingen... en op basis daarvan is er een soort van gebruiksaanwijzing, die door de huisriggers wordt gecontrolleerd en gehandhaaft.
    Als de productierigger vervolgens niet snapt dat door het gaan tuien van allerlei meuk je daarmee zijn eigen (en ingehuurde) zooi in gevaar brengt - en indirect dus ook weer de mensen die eronder lopen - dan is de schuldvraag niet zo moeilijk.
    Dus er is geen sprake van 'kampen'.
    Er zijn soms alleen mensen die eigenlijk niet weten wat ze aan het doen zijn.

Ik heb lang genoeg gewerkt als huisrigger en als productierigger om de belangen en de TVB's (Taken, Verantwoordelijkheden en Bevoegdheden) van beide te kennen.
    Bij die eerste V hoort namelijk die andere V = van Veiligheid!
    Wie daarmee loopt te kloten moet eigenlijk dat shirt met "rigger" erop maar worden afgenomen.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

Maar wat ik begrijp uit de afgelopen postings is dat het met de vorige climax en de afgelopen mis is gegaan.

is dit toevallig?? 1e keer of is het nog vaker fout gegaan daar? en ligt dit aan de rigger of is dit gebouw een spookhuis voor de rigger?

Ik heb hier nog niet gewerkt (helaas), dus heb geen idee.

verder @ rinus: Komop met die foto's, ik brand van nieuwsgierigheid. [:P]

Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Roland
        • Jan 2001
        • 480

Hoe ver gaat het dak eigenlijk open als het brandalarm afgaat.

Is het dan niet mogelijk om er een appart grid in te hangen wat is berekend op die meters dat het dak open gaat en daarhaan je echte werk hangen.

Maar zal wel te duur worden.
        Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Comment

• Jag
          • Nov 2002
          • 319

citaat:Geplaatst door Iko

Blijft toch jammer dat er op al die feestjes van die extreme geluidsvoorschriften zijn. De set kan het makkelijk aan iig.. Wat ik keertje heb mogen zien op MOH, stonde de ampjes op -20 te werken ofzo..

Toch wel zonden, maar wel lekker rustig
          Ik vind het zelf wel prettig als er niet zo extreem hard gedraaid wordt, heb niet de behoefte een gehoorsbeschadiging op te lopen (draag dan ook tegenwoordig altijd oordoppen met uitgaan).

Ik vraag me wel twee dingen af:
          - jij hebt het over geluidsvoorschriften. Ik vraag me af waar die dan vandaan komen en door wie die opgelegd worden. Het is niet alsof mensen in de buurt last gaan hebben van het geluid lijkt me, iig zeker niet op alle locaties. En voor zover ik weet zijn er geen regels om de bezoekers te beschermen. Dus wie verzint die regels?
          - ik kom zelf nog wel eens op Q-Dance en ID&T feestjes (allebei Stage Pro voor zover ik weet) en het geluidsniveau verschilt nogal per feest. Zo was Sensation Black 2004 zachter dan Sensation White 2003, Hardbass (2004) de eerste uren relatief zacht en X-Qlusive DJ Luna (2004) echt heel hard (met doppen in wel lekker ).
          Ben benieuwd of ze daar dan afspraken bij hebben bij Stage Pro of Q-Dance, of dat het gewoon overgelaten wordt aan de tech die die avond op de FOH staat.

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

2 Iko en Jag:
            heren we gaan off-topic.
            Voor Geluid en herrie hebben we andere forum onderdelen.
            Dit was de lichthoek (met een rigging-insteek)..

2 Upgrading-enz:
            of het op beide Qlimaxen dezelfde rigger was weet ik niet.
            Wel dezelfde opdrachtgever dus - dat is ook een om over na te denken!
            Ik hoorde van de afgelopen Qlimax dat ze tot een paar dagen voor de bouw
            nog steeds aan het veranderen waren in het ontwerp....
            Terwijl de rigging-gegevens al ruim en breed waren doorgestuurd naar het ingenieursburo.
            Zoiets is dus als een kok - de 'voedselontwerper'
            die bij jou aan tafel de balletjes in de soep
            toch nog komt vervangen door kalkoenvlees.
            Enne FF geduld joh:
            Die foto's komen heus wel - ben ook druk geweest met andere dingen.
            (Ontspoorde ESS rigging enzo...)

2 Roland:
            lees eens FF een paar postings terug voordat je een vraag stelt.

Comment

• Roland
              • Jan 2001
              • 480

Had er ff overheen gelezen. Maar staat idd een paar postings eerder.[:I]
              Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Comment

• Upgrading your system
                • May 2003
                • 1684

Ik wil je niet opjagen hoor Rinus! Als je maar doorgaat [:P] Nee, gelul, die foto's komen wel, daar ben ik van overtuigd. maar dat neemt niet weg dat ik bijzonder nieuwsgierig ben wat ze ervan "geboetseerd" hebben.

Dat veranderen van een rigging ontwerp na het berekenen vindt ik toch zoiets stoms, ik heb het ook al eens vaker zien gebeuren, de berekeningen hebben ze dan in de hand en gaan dan lekker hier en daar nog wat wijzigen. Waarom zou je uberhaupt je installatie [laten] berekenen als je daarna nog creatief gaat zitten te wezen.
                Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5946

gemoved naar rigging
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

citaat:Geplaatst door Upgrading your system

Ik wil je niet opjagen hoor Rinus! Als je maar doorgaat [:P]
                    Nee, gelul, die foto's komen wel, daar ben ik van overtuigd. maar dat neemt niet weg dat ik bijzonder nieuwsgierig ben wat ze ervan "geboetseerd" hebben.
                    Ja het was eigenlijk bijna een compleet rigging-topic geworden

2 [u]Upgrading</u>
                    En er wordt aan gewerkt - ze waren nogal dinosaurier-achtig van omvang.
                    Ralph heeft ze binnen en zal die voor mij (Olympisch Digibeten Kampioen) postbaar maken.
                    Hij zei dat ie FF dacht dat ie dronken was toen ie ze binnenkreeg.... [8D]

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5946

De complete foto serie van de cirkels, staat online op:

een highlite uit de serie:

Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

Dankjewel collega, upgrading is nu ook blij.
                        Dit was een mooie serie van 16 boogdelen die samen een 25m truss-cirkel vormden.
                        Nu zijn er tenminste 10 delen ervan op allerlei denkbare manieren
                        (maar vrijwel allemaal het gevolg van overbelasting of foute belasting)
                        naar een andere wereld geholpen.
                        Wat lastig op de foto was te zetten, is een aantal trussbogendelen
                        die over de gehele lengte ervan pakweg 3cm om hun as zijn getordeerd.
                        Maar zie toe en verbaas je zou ik zeggen.

Comment

• per-i
                          • Dec 2004
                          • 22

Dag allemaal,

ik werkt geregeld op dit soort evenementen (eigenlijk allemaal zo'n beetje)

90% van deze evenementen wordt het geluid door stage pro gedaan. Dus inderdaad l'accoustics geluid. De afgelopen Dance Valley indoor heb ik sinds lange tijd een ander bedrijf gezien (kan ff niet meer op de naam komen, maar ze gebruiken D&B)

Gr,

per-i

p.s. ik doe video en/of lasers op dit soort evenementen

Comment

• Jasper-Lichtbron
                            • Jun 2001
                            • 2155

citaat:Geplaatst door per-i

90% van deze evenementen wordt het geluid door stage pro gedaan. Dus inderdaad l'accoustics geluid. De afgelopen Dance Valley indoor heb ik sinds lange tijd een ander bedrijf gezien (kan ff niet meer op de naam komen, maar ze gebruiken D&B)
                            Afgelopen Dance Valley outdoor heeft de Purple Group wat torentjes D&B weggezet, bedoel je die?

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

Nou hebben we dit topic net verplaatst naar waar het hoorde = Rigging!
                              en dan gaan we meteen volslagen OFF-topic mekkeren over het geluid van Qlimax?
                              Het topic gaat niet op slot
                              maar verder gezever over 'de herrie' - zonder enig verband met de rigging ervan -
                              wordt zonder meer verwijderd .

Dus [u]per-i</u>
                              jouw inbreng met betrekking tot rigging van video of lasers bij die productie wordt wel gewaardeerd,
                              of het opgeven van het gewicht van de luidspreker-multigangs (ik noem maar wat),
                              maar beperk het tot datgene wat je weet (en desnoods voor de rechter onder ede kan beweren).

Comment

• per-i
                                • Dec 2004
                                • 22

maar beperk het tot datgene wat je weet (en desnoods voor de rechter onder ede kan beweren).???

Hoe bedoel je dit dan? Ik werk al jaren op dit soor evenementen, dus mag toch zeggen dat ik redelijk wat ervaring heb.

Dat het misschien niet in dit onderwerp hoort dat kan ik begrijpen.

Comment

Working...