Qlimax Gelredome 2004 - licht / rigging

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Voor wie de gehele zaak zorgvuldig doorleest.
    Deze company-naam is al genoemd.
    Maar zolang de Gelredome nog bezig om opheldering te verkrijgen van de organisatie - die deze riggingcompany had ingehuurd - kan ik alleen maar laten zien wat er allemaal mis is gegaan.
    Als ik het fiat krijg van de Gelredome kan ik werder ook wel 'man en paard' noemen.
    Ik denk trouwens dat je met die "semi-vaste-productie-rigger+materiaal-leverancier" al genoeg weet.
    Wat is trouwens een 'no-go' commentaar?
    Komt dat voort uit volslagen idiote voorstellen van de klant of uit een 'don't know'?

Ik denk dat dit wel eens iets te maken zou kunnen hebben met het "Peter-priciple":
    je maakt net zolang promotie en groei door in jouw carriere/positie
    totdat je op een plek bent beland waarbij blijkt dat het 'boven je macht' is gekomen...
    Dat heeft te maken met het heel goed van jezelf weten waar talent+kennis+ervaring aan de grens van je persoonlijke capaciteit/vermogen zijn gekomen.
    Sommige mensen weten dat ze in bepaalde opzichten iets tekortkomen maar bedekken dat dan met bluf, of het spelen van de vermoorde onschuld.
    Overigens 'no-go' bestaat in dit vak eigenlijk niet.
    'no-doe' (Van: "Joe Doe") is echter bijna altijd maatgevend.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• stompie
      • Dec 2004
      • 33

je hebt dus beschadigingen aan de truss voorspeld, nou lijkt mij dat een voorspelling die je bv aan de verhuurder van de truss kan geven of aan de productie rigger, welk advies heb je aan t gelredome gegeven?, was er bv ongerustheid bij t gelredome? je schrijft nl dat je ingehuurd bent om , quote " te voorkomen dat de huisriggers en productieriggers
      elkaar 'in de haren' zouden vliegen toen er 'verschillen van inzicht' tussen beide ontstonden.".

Als ik t gelredome was zou ik me bv zorgen maken om of iets wel of niet de lucht in kan en t feit dat jantje en pietje daarover van mening verschillen zou voor mij secundair zijn

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

citaat:Als ik t gelredome was
        Ik hoop voor je dat dat nooit gebeurd

citaat:Als ik t gelredome was zou ik me bv zorgen maken om of iets wel of niet de lucht in kan en t feit dat jantje en pietje daarover van mening verschillen zou voor mij secundair
        weet je wat het is stompie, het probleem is gewoon dat er door een gelredome een rigger wordt ingehuurd om hiervoor te zorgen, de mensen van het gelredome zullen slechts in zeer beperkte mate weten wat de do en do'nt s zijn van rigging.(vandaar dat daarvoor een rigger is ingehuurd.
        Het probleem van onveilige rigging zal uiteindelijk belanden bij de huisrigger en productierigger. Daar zijn deze immers ook voor ingehuurd.

Wat ik me alleen afvraag is hoe het nou eigelijk zit wanneer hierover echt gedebateerd zal moetten worden.

de rigging is door de productierigger geplaatst, maar moet de huisrigger daar geen goedkeuring aan verlenen??
        Of werkt het niet op die manier? [B)]
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• G-LiTe
          • Apr 2004
          • 196

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Voor wie de gehele zaak zorgvuldig doorleest.
          Deze company-naam is al genoemd.
          Rinus,

Ik weet idd genoeg, heb het topic nog eens doorgelezen en je omschrijving 'Nederlands bedrijf met een vleugje Engels' of iets van die strekking zegt genoeg.
          Nu sinds die een smak materiaal de plas overgestuurd hebben zijn die nochthans serieus in de groei, leveren oa. rigging voor The Night of The Proms. En zoals ik al stelde ben ik de man in charge of de Nederlandse tak al paar keer op productie tegengekomen en een regelrechte cowboy/losbol leek ie mij allerminst. Dus zonder mensen te willen vrijwaren van bepaalde verantwoordelijkheden denk ik dat het aangewezen is om af te wachten wat eventuele conclusies zijn van eventuele navragen/onderzoeken.
          Je kan als rigger nog zo goed je huiswerk maken, maar als bepaalde 'getallenleveranciers' hun getallen aan de magere kant geven ben je goed zuur.
          Heb zelf ooit mogen ervaren dat een 'deco-element' dat in een musical-grid hing tijdens een productie-meeting gequoteerd werd op hooguit enkele 10-tallen kg. De rekenafschatting van mij van 100kg bleek ruim onvoldoende te zijn, toen op load-in dag bleek dat het geheel ruim 350kg woog.
          'Iets was tijdens het testen wat verwrongen en daarom hebben we een en ander iets zwaarder uitgevoerd', was de uitleg, waar je het dan mee moet doen.
          Daar gaat dan je huiswerk de prullenmand in.

G-LiTe
          Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• Jeroen de Goei
            • Oct 2004
            • 376

citaat:Geplaatst door G-LiTe
            En zoals ik al stelde ben ik de man in charge of de Nederlandse tak al paar keer op productie tegengekomen en een regelrechte cowboy/losbol leek ie mij allerminst. Dus zonder mensen te willen vrijwaren van bepaalde verantwoordelijkheden denk ik dat het aangewezen is om af te wachten wat eventuele conclusies zijn van eventuele navragen/onderzoeken.

Je kan als rigger nog zo goed je huiswerk maken, maar als bepaalde 'getallenleveranciers' hun getallen aan de magere kant geven ben je goed zuur.
            Als je dit schrijft dan heb je of de verkeerde persoon in gedachte of je hebt geen mensenkennis.
            De persoon kan een heel aardig mens zijn, met liefdevolle gedachten, het blijft natuurlijk werk waar we het hier over hebben.

Dus hier werk en privé even gescheiden

En werk doe je goed, redelijk of slecht.
            En als je in de bankstellen business zit, leveren beunhazen geen gevaar op.
            maar zit je in de rigging,

en je weigert om kennis te vergaren op jouw vakgebied,
            en je hebt een grote bek, maar likt de klant zijn r**d,
            En de iets betere riggers willen niet meer voor je werken,
            En je hebt eigenlijk teveel spullen, maar te weinig personeel,
            En je weigert om ook maar een beetje toe te geven dat je er eigenlijk niets van snapt.(als je dat wel zou doen zullen de zaken al een stuk beter gaan en krijg je veel meer medewerking)
            En je niet bij vakverenigingen bent aangesloten,

Dan ben je een beunhaas/losbol/amateur//enz.

(sorry, liet me even gaan)

Comment

• G-LiTe
              • Apr 2004
              • 196

Wow wow.

Een hevige reactie precies Jeroen.
              Nu, belangrijk is, dat zoals ik al zei, ik hem maar een enkele keer op een klus ervaren heb, en daar geen totaal verkeerde indruk gaf. (Heb er al ergere meegemaakt).
              Net zoals ik jou ook maar een paar keer heb meegemaakt en ook op basis daarvan een indruk heb
              (neem dan maar even aan dat er niet zoveel Jeroen de Goei's in de wereld zijn die je wel eens in de combinatie trussen/trapezes tegenkomt ).

Je mag je trouwens soms best eens laten gaan,
              kan opluchten.

G-LiTe

Comment

• Jeroen de Goei
                • Oct 2004
                • 376

Ik weet niet precies welke trapeze je bedoeld -cinees-koriaans-braziliaans, maar het gaat erom dat kennis voor het oprapen ligt.
                Als je zo een grote circel moet hijsen, en je hebt weinig tijd, dan is het eenvoudig om advies te gaan inwinnen. Je kan een project als deze even door iemand laten bedenken. diegene hoeft dan niet eens op de productie aanwezig te zijn, en je kan zelf met de eer gaan stijken.
                En als je dit soort grote klussen in de gelredome wil gaan doen, dan zal je kennis moeten inwinnen. en dan kan je wel eens dom overkomen.
                maar dat is dan niet erg. je leert, je bouwt contacten op, en je kan je ontwikkelen.
                dan is het stoer om zo,n grote productie te doen, maar even laten blijken dat je iets niet snapt, dat durven ze dan niet.

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

Hoi Jeroen,
                  het gaat natuurlijk niet aan om nu meteen kwaad te worden,
                  als iemand dat wel mag, dan ben ik het wel.
                  En ik werd dat bijna ook, toen de man in kwestie zich op heel essentiele punten verschool achter:

- "ik heb een tekening in S-CAD aangeleverd..."
                  > (Ja en? is die teken-software soms al 5 jaar bewezen foutloos? welke software is dat uberhaupt? en hoeft een rigger niet te checken/doublechecken? en is tekenen hetzelfde als rekenen? kom op zeg?)

- "ik heb het nagevraagd bij Prolyte en die zeiden dat het kon"
                  > (terwijl we op dat moment Nota Bene over Interal truss hebben. Ik heb later ook bij Prolyte gevraagd waar hij het dan over gehad heeft.. dat ging over de bewegende sterren op scheef hangende ST-towers... en precies dat waarvoor Prolyte gewaarschuwd had bleek ook en probleem na de opbouw... Bij Interal is nooit nagevraagd 'of het zo kon'!)

- "ik kan misschien een foutje gemaakt hebben ..."
                  > ('een' foutje? ca. 95% van alle puntlastopgaven van die 160 takels klopte niet! En er zit nogal een verschil tussen 680kg en 1130kg!)

- "mijn rekengegevens liggen in Utrecht op kantoor... "
                  > (en daar ligt het na een week of 4 - 5 nog steeds!)(in de hoop dat de tijd alle wonden wel heelt?)

In elk geval veel succes gewenst bij de NotP.
                  En hopen op een niet te ingewikkelde of uitdagende rigging, dan lukt het vast en zeker wel.

Comment

• stompie
                    • Dec 2004
                    • 33

kan me voorstellen als er iemand even 'los' gaat dat mn vraag blijft hangen ,maar denk dat boven aan de pagina van mij nog een vraag staat

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

citaat:Geplaatst door stompie

kan me voorstellen als er iemand even 'los' gaat dat m'n vraag blijft hangen, maar denk dat boven aan de pagina van mij nog een vraag staat
                      en als je de moeite neemt om mijn bijdragen zorgvuldiger te lezen was jouw vraag al beantwoord voor je hem gesteld had.

Comment

• G-LiTe
                        • Apr 2004
                        • 196

Rinus,

'Bewegende sterren aan op scheef hangende ST-towers'
                        Wat moet ik me daar bij voorstellen?

G.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Hallo Geert
                          citaat:Geplaatst door Showtechniek
                          Dat is er één
                          - die sterren zijn met behulp van een frame aan twee ST-sleeve blocks gemonteerd en die bewegen langs 5 towers in en 5-punt-stervorm over het vlak van de cirkel.

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

citaat:Geplaatst door Showtechniek
                            en dat is de 2e:
                            Hier zie je de sterren meer naar de buitenrand van die cirkel staan, en zie je ook de binnenkant van de 5 ST-towers in stralenpatroon...

Ja ik geef toe - het is lastig om zoiets in een paar woorden uit te leggen.
                            Maar ik neem aan dat je nu beter begrijpt waar ik het over had.

Ik hoorde later dat er nog gauw iemand was ingehuurd, die na het rechtopzetten, een dag bezig geweest is om dit allemaal ook werkend te krijgen....

Comment

• Kevin_DM
                              • May 2003
                              • 577

*****, hoe bedenken ze het...
                              Hoe bewogen deze sterren op deze supports ? Is dit gedaan met een cyberhoist langs weerszijden en een dubbele sleeveblock ? Of hebben ze hier nog iets anders voor verzonnen... ?

Meer en meer geeft me dit de indruk dat je hier toch wel een behoorlijke portie lef voor moet hebben om hiervoor de volle verantwoordelijkheid te nemen qua rigging... Lijken me toch wel een behoorlijk aantal dingen te gebeuren waar volgens mij de riggers zelf geen flauw benul van konden hebben of dit wel perfect ging aflopen... Wij hebben zelf ook al wel de meest waanzinnige dingen gedaan op tours allerlei, maar ik heb dan toch de indruk dat daar wat meer over nagedacht en berekend is dan deze verzinsels... Heb in verleden ook al verscheidene discussies gehad over de VF die aangenomen worden bij alu trussen, en bij onze (weliswaar loodzware) spanten & towers, en zou ik me toch meer comfortabel voelen in tweede geval.
                              --- watt ever you want ---

Comment

• axs
                                Moderator
                                • Jun 2002
                                • 2687

Ook even de opbouw van het geheel aan het bekijken en daarbij rees me de volgende vraag...

ST-towers zitten dus alle 5 bevestigd aan de kleine (4m) cirkel en aan de 25m cirkel, lopend over de 12m.

Hoe kan men de sleeveblocks/ster dan nog verder bewegen over die 12m cirkel heen?
                                [list][*]1 sleeveblock tussen de 4 en 12 en eentje tussen de 12 en 25, maar dan LIJKT het mij dat de 'sterren' nog niet tot de positie kunnen geraken waar ze op de laatste foto staan[?][*]Of hangt de 12m cirkel gewoon los van de rest?[?][/list]
                                If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

Working...