Qlimax Gelredome 2004 - licht / rigging

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • movinghead
    • Aug 2001
    • 559

of andersom...
    een ouwe rot vertrouwt op zn ervaring...
    en newbie volgt regels en het geleerde..
    [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

Ervaring met zo'n megacirkel van 7 ton?
      Hoeveel heb je daarvan voordat je aan zoiets begint?

Het is net als met de bouw van de Middeleeuwse kathedralen...
      dat gaat goed met telkens een beetje groter en hoger
      Tot ...
      het in één keer veel groter en hoger zou moeten
      (megalomane opdrachtgever zeg maar een soort Kardinaal Trump)
      en dan ook nog op een dikke 'bult' in de stad:
      in Beaulieu (Nrd Frankrijk) ging het dus fout
      (maar wel zeker de moeite waard om eens te gaan kijken).
      De moraaal:
      Niet alles is op basis van alléén ervaring aan te pakken.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Bobbo
        • Jan 2005
        • 41

Beste Rinus Bakker

Helemaal aan het begin vraag jij of mensen op dit forum de constructie hebben gezien toen i helemaal af was.

Nou dat heb ik, en ik heb zelfs een deel geholpen bij het afbouwen van de bewuste "cirkel constructie".

Nou dacht ik, heb jij hier nog vragen over. Laat me dan even weten.
        Wij zijn n.l. hier allemaal om iets te leren.

Groet,
        Bobbo
        Redelijkheid en Billijkheid... tja....

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

Hallo Bobbo,
          (ben je misschien een collega van ons aller "stompie" ?)

het lijkt me dat mijn eerste vragen al ruimschoots beantwoord zijn in het lopende topic,
          maar dat jij dus wel degelijk het nodige kan toevoegen -
          over de gang van zaken bij het afbreken,
          waarbij telkens weer nieuwe beschadigingen aan de 25m cirkel zichtbaar werden
          - naast de twee die toen al door de heftrucks waaren veroorzaakt.

Misschien kun je de gehanteerde werkwijze
          en chronologie van de constatering van die schadegevallen eens wat nader toelichten?

Bij voorbaat dank voor de uitleg / toevoeging.
          Ik denk dat we hier IDD allemaal weer wat van kunnen leren.

Rinus

Comment

• Bobbo
            • Jan 2005
            • 41

RRinus,

Even eerst dit, ik ben niet gerelateerd aan "stompie".
            Verder kan je gewoon in mijn pers. kijken wie ik ben, want ik heb niks te verbergen..

Ik ben in het G.D. gewoon als oproep kracht bezig geweest(niet als stage hand). Ik heb dus wel een beetje (met nadruk op"je") kijk op rigging.

Afbouw van de desbetreffende cirkel constructie ging als volgt:

1) Ik weet dat de boys eigenlijk wel lang aan het voorberijden zijn geweest bovenin, min 4 man voor zo'n drie uur.

2) Toen zijn de onderste twee masten weg gehaald (waar de sterren over schoven).(Mijn vraag was daar dus ook waarom laten jullie hem niet gewoon weer kantelen in zijn geheel. Antwoord: mag niet meer van ..... (ik weet niet wie).) Dit ging dus aan twee motor takels 1T, per mast.

3) Daarna zaten ze met 2 hoogwerkers boven in het een en ander te kloten, vraag me niet wat. 25 M ver kijken is namelijk best wel moeilijk.

4) Constructie laat zakken (rechtstandig natuurlijk) tot op 1/4 M. van de grond. Decor en licht voor gedeelte er uit. Dit alles ik gok aan zo'n 7 takels 1T. oen hebben ze de eerste delen uit de grote cirkel gehaald.

5) Toen weer decor en licht. Laten zakken en weer een aantal segmenten van de grootste cirkel + een cirkel maat kleiner een of twee delen.

6) Dit blijven herhalen tot ze de eerste hang punten tegen kwamen.

7) Al het materiaal zag er tot hier gewoon goed uit, zover ik zag ook het aller onderste segment.

8) Toen is er een heftruck voor gezet en is de constructie onderuit getrokken in het midden, dus de voorkant kwam boven te liggen. (En zelf denk ik dat alle schade hier is opgelopen, want je bent aan het draaien en dat krijg je zo nooit gelijkmatig oor elkaar. Heftruck had het ook eigenlijk wel zwaar.

8) Toen was mijn werkdag afgelopen, ik heb dus alleen niet gezien hoe/wat de schade aan de bovenste trussen waren. Aanslag punten zagen er goed uit. (zo heet dit toch?)

Bij meer vragen hoor ik het wel.

Greetzz Bobbo

P.S. Er is ook niks echt ingestort zoals ergens al iemand schreef, alleen deco bouwer schuurde met zijn heftruck zijn eigen decor omver.

Redelijkheid en Billijkheid... tja....

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Hoi Bobbo,

nou erg veel scheutiger ben je trouwens ook niet in je profiel,
              maar dat is ook geen wezenlijk issue, als er geen "jijbak" wordt gespeeld.

In elk geval bedankt voor de toelichting van de gang van zaken bij de afbouw.

Tch wil ik er nog wel wat over opmerken/vragen:
              - Heb je automatisch als oproepkracht 'dus' wel wat kijk op rigging? (en als stagehand dus niet?)
              ik vind deze stelling wel wat ruig.
              Ik werk al bijna 35 jaar in deze sector (en heb in die tijd geluid, licht en rigging gedaan)
              maar ga nu niet lopen beweren dat ik wel een beetje 'kijk heb' op geluid of licht.

- was je eigenlijk ook aanwezig bij de opbouw ervan? want je wist al wel dat het ding in zijn geheel omhoog gekanteld was... en dit topic stamt van ruim na de demontage van de productie.
              Dan hebben we elkaar waarschijnlijk tijdens de opbouw wel gezien
              (- al was ik vergeten die witte anjer in mijn T-shirt te steken).

- op de reactie van jouw vraag over terugkantelen...
              Dat "niet meer mogen" van - is dat een selectieve vergeetpoging...
              Wie zou zoiets nou anders kunnen 'verbieden' dan de 'huis-rigger' of de 'productie-rigger'?
              Of kende je geen van die mensen persoonlijk cq. de namen van die betrokkenen?

bij 7)
              ik hoop dan toch wel dat je die twee heftruckschades wel heb zien voorbij komen, die zaten pakweg 5m links en rechts van het midden, dus waren bij de eerste 4 delen die uit de cirkel werden gedemonteerd en die schade zat er al hoog en breed in voordat de opbouw klaar was.

Anders vrees ik een beetje voor je waarnemingsvermogen:
              Uiteindelijk waren 10 van de 16 delen beschadigd / vervormd / getordeerd, kortom goed waarneembaar stuk!
              de 25m cirkel hing/steunde tijdens het hijsen/kantelen op 10 punten
              - is dat misschien alleen maar een vreemd toeval in jouw ogen?
              De foto-link elders in dit topic doen het weer dus kijk daar nog maar eens even.

groeten
              Rinus

Comment

• stompie
                • Dec 2004
                • 33

te gek,
                eindelijk iemand die er bij was.

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

Hallo [u]stompie </u>,

Het leek wel of je erop zat te wachten......
                  En dan meteen weer een zeer wezenlijke en diepzinnige bijdrage van jou aan dit topic.
                  Als de volgende ook weer zo'n weldoordachte one-liner is, gooi ik hem er zo weer af.

Rinus

Comment

• stompie
                    • Dec 2004
                    • 33

EDIT (- niet ter zake doende tekst verwijderd)

We lezen dus van bobbo dat dat instorten tydens de afbouw t werk was van een over enthousiaste decor afbreker.

Gelijk even ene vraag aan bobbo,
                    is dit de eerste keer dat je meemaakt dat iets anders gedemonteerd werd als dat t tydens de bouw ging of betrof t hier een grote uitzondering?

Comment

• G-LiTe
                      • Apr 2004
                      • 196

D***** Stompie,

Mag ik vragen waar je naartoe wil met al dat gevraag van jou?
                      Het gebeurt haast dagelijks dat iets anders gedemonteerd wordt dan dat het gemonteerd wordt.
                      Vaak komen tijdens montage bepaalde 'inzichten' naar boven die een andere demontage preferabel maken. Weer een andere keer moet je tijdens montage rekening houden met derden en ben je daar tijdens demontage vrij van, en dergelijke ....

Vind je vraag maar een heel rare, en zou nu toch wel eens willen weten welke richting je uit wil?

G-LiTe
                      Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

Hallo G-Lite,

op dit moment heb ik als mod 'stompie' de andere wang toegekeerd,
                        en laten we hem nog eens het voordeel van de twijfel.

Maar (ik citeer hier een caberetier)
                        "een gewaarschuwd man telt voor twee,
                        maar als hij overal maar half werk van maakt,
                        help dat dus geen klote".

Comment

• soundshaper
                          • Dec 2003
                          • 25

Stompie, Stompie, Stompie...

Sorry hoor voor deze min of meer on-liner reactie, maar begin me nu toch ook echt zwaar te ergeren aan je ontlokking van bepaalde uitspraken.

En inderdaad, ik heb ook de ervaring dat dingen soms in een andere volgorde worden afgebouwd dan dat ze zijn opgebouwd...
                          Joosten mag het weten...

Comment

• stompie
                            • Dec 2004
                            • 33

nou glite, Bobbo schrijft dus dat de demontage anders ging dan de opbouw, mocht uit Rinus z'n inleidende verhaal opmaken dat de situatie tijdens de bouw nogal gevaarlijk was (staan meerdere verwijzingen daarnaar inclusief iets over de vader van 1 van de productiemensen) .Daarom vind ik t dus een heel normaal als ik vraag of Bobbo dit ervaarde als een zeer grote uitzondering of dat dit vaker gebeurt. En verder mag soundshaper me uitleggen (en dat hoeft niet in dit topic, laten we t hier terzake houden) waar ik uitspraken ontlok. Tevens bedank ik Rinus voor zijn andere wang gebaar.

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

2 Bobbo
                              - er staan nog wat vragen / opmerkingen van mijn kant.

2 stompie
                              - OK, en kan je dan nu ook weer ter zake komen?

Het ging hier om een project waar:
                              1) moedwillig(?) een cirkeltruss ter waarde van 25.000 Euro naar de verdommenis is geholpen.
                              2) van de pakweg 160 puntlasten er maar 5-10% goed (gegokt?) waren opgegeven.
                              3) er ipv. de opgegeven 58 ton uiteindelijk 67 ton aan het dak bleek te worden hangen.

Comment

• stompie
                                • Dec 2004
                                • 33

Ja, ik ben zo terzake als de nete, zit op rekenwerk te wachten.
                                Geef je even deze quote

citaat:2) van de pakweg 160 puntlasten er maar 5-10% goed (gegokt?) waren opgegeven.
                                Heb jij een manier om aan te geven hoe je aan die 90-95% fout komt ?
                                Boutje moertje en een decor stuk kwamen we op 2400 kg, 67-58=9-2,4=6,6 ton.
                                Dat is me nogal wat, eerder heb je 't over domweg optellen van speakers e/d , ik vind t nogal wat om op een middag ergens binnen te komen, 160 berekeningen te maken en een dergelijk project ivm die cirkel te begeleiden.

Comment

Working...