Lichtgewicht, high output DIY top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

In de strips aan de onderzijde komen rubbervoetjes en in de strips aan de bovenzijde uitsparingen voor de voetjes van de top. In de bus blijft het zaakje op de wielen staan (geremd).
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• PvG
      • Sep 2012
      • 979

Nu met de strips.

Plaatje van de achterkant van de subs:

Voorziijde:

Comment

• beyma
        • Oct 2002
        • 1614

Zo zo, gaan deze kasten een ruig leven tegemoet zien ?!

De foto van de vorige pagina is niet meer te zien bij mij, maar ik meen dat ik dat ronde uitsparingen gezien had, die nu opeens verdwenen zijn?
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• PvG
          • Sep 2012
          • 979

Originally posted by beyma
          Zo zo, gaan deze kasten een ruig leven tegemoet zien ?!

De foto van de vorige pagina is niet meer te zien bij mij, maar ik meen dat ik dat ronde uitsparingen gezien had, die nu opeens verdwenen zijn?
          Bus in/uit, drempels, deuren met wrangers, flightcases er tegenaan... daar krijg je bleuwe plekken van :-)

Nee, de uitsparingen zitten er nog: dat zijn de handvatten. De strips hebben dus meerdere functies: handvatten, bescherming bij transport, wat extra hoogte tijdens gebruik (zodat niet alles in de hoornmond terecht komt) en ze leveren ook extra stijfheid voor de hoornmond. Er zit inmiddels ook 5mm schuim achter het rooster.

Comment

• teunos
            • Feb 2008
            • 352

If it looks stupid but it works, it aint stupid.
            ''diamonds are forever''

Comment

• Needmoresound
              • Apr 2005
              • 170

En hoe klinken ze? En heb je al een meeting gedaan?
              Als je nog eens gaat meten, wil je dan eens een sinus van 35 hz erop zetten en dan de output posten? Ik meten er ooit 70 hz bij, ik ben beniewd of dat aan mij lag

Comment

• teunos
                • Feb 2008
                • 352

Zou in principe prima kunnen, dat is iets wat duidt op een hele hoge harmonische vervorming. Iets wat in principe door mechanische en elektrische imperfecties altijd wel ontstaat. Als het dusdanig hoog is dat het lijkt alsof het een "bijtoon" is dan kan het zo zijn dat het rendement op de harmonische frequentie vele malen hoger is dan op de fundamentele. Iets wat niet echt gunstig is voor de geluidskwaliteit.

Zeker als je erbij neemt dat in het laag de fundamentele later aankomen dan de harmonischen (zie het artikel van Merlijn van Veen ; the harmonics leading the fundamentals) is dat niet wat je wilt.
                Overigens is de derde harmonische voor het gehoor vele malen erger en wordt de tweede harmonische door velen vaak zelfs als prettig ervaren (warm geluid) maar "exact" is het geluid dan nooit en dat is voor mij toch altijd het belangrijkste.
                ''diamonds are forever''

Comment

• PvG
                  • Sep 2012
                  • 979

Welke driver en op welke afstand heb je gemeten? Zou zomaar de koeling van de driver kunnen zijn die je bij dit ontwerp eerder hoort. Elk voordeel heb z'n nadeel: in dit ontwerp wordt de driver optimaal gekoeld, maar kan dat ook hoorbaar zijn (bij een sinus). Ik vermoed dat je er bij normale muziek geen last van hebt.

Ik zal er bij de meting opletten en een THD+N meting doen.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by Needmoresound
                    Als je nog eens gaat meten, wil je dan eens een sinus van 35 hz erop zetten en dan de output posten? Ik meten er ooit 70 hz bij, ik ben beniewd of dat aan mij lag
                    Was het niet per ongeluk een dubbele sinus? (het is trouwens meten en mat of heb gemeten )
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

Dik issue... iemand een tip hoe je een 70-80kg zware sub op zijn plek houdt? 4x 38mm rubber penn elcom voet doet het niet... 8-)

Comment

• sjig
                        • May 2012
                        • 909

Denk dat een rubber matje het al aardig moet doen
                        Hebben wij tussen sub en top zitten als die gestapeld worden, en die gaat dan nergens meer heen

Comment

• Merijndj
                          • Mar 2001
                          • 660

Anti slip matten misschien? Worden in vrachtwagens gebruikt om lading op (vast) te zetten.

Comment

• beyma
                            • Oct 2002
                            • 1614

wasmachine trillingsdempers ?? En als dat niet meer helpt kom je toch bij de chemische ankers uit vrees ik....

Maar we kunnen dus concluderen dat het subje lekker tekeer gaat ?!
                            Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• PvG
                              • Sep 2012
                              • 979

Originally posted by beyma
                              wasmachine trillingsdempers ?? En als dat niet meer helpt kom je toch bij de chemische ankers uit vrees ik....

Maar we kunnen dus concluderen dat het subje lekker tekeer gaat ?!
                              Ja, doet het aardig... Ook Tente wielen rammelen, maar die kan ik gelukkig vastzetten (op de rem) waardoor ze niet meer rammelen.

Beetje pech met de keuze van de voetjes en het hoge massa middelpunt van de sub: is een mooi massa-veer systeem geworden met eigenfrequentie rond de 40 Hz. Bij het nummer black widow gaat de kast heen en weer dansen tussen voor- en achtervoetjes. Filmpje met rammelende wielen en "walking fridge":

Met andere voetjes moet dit op te lossen zijn ;-)

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Originally posted by PvG
                                Beetje pech met de keuze van de voetjes en het hoge massa middelpunt van de sub: is een mooi massa-veer systeem geworden met eigenfrequentie rond de 40 Hz.
                                Geloof er niks van dat de kast icm met de voetjes een massa-veer systeem met een eigen frequentie van 40Hz is, daarvoor is de kast toch echt te groot, te zwaar en te hoog. Dit lijkt meer op een bodem paneel wat staat te resoneren. Iedere sub zal bij voldoende output aan de wandel gaan, alleen ziet dat er wel ff anders uit als wat ik in het filmpje zie. Mijn X28 gaat er ook vandoor maar alleen bij stevige kick drums en niet of nauwelijks bij continu tonen. En ik kan je verzekeren dat dat ding echt wel een beetje aan gaat.
                                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...