Lichtgewicht, high output DIY top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

Originally posted by MusicXtra
    Dit lijkt meer op een bodem paneel wat staat te resoneren.
    De voetjes aan de voorzijde zitten onder de zijpanelen en aan de achterzijde onder de hoeken (die ook nog eens gebraced is door een reflector). Een resonerend bodempaneel gaat de voetjes dus niet in beweging brengen.
    (Overigens is de bodem, achterwand, bovenkant en hoorn gebraced door een paneel uit één stuk in de lengte richting van de hoorn en de rand van de hoornmond is 3x18mm.) Het lijkt echt of de gehele kast in beweging komt door de massa van conus plus lucht in de hoorn.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• beyma
      • Oct 2002
      • 1614

Originally posted by PvG
      Met andere voetjes moet dit op te lossen zijn ;-)
      Die PennElcom voetjes zijn inderdaad van erg hard/stug rubber (helemaal als ze uit een koude bus/opslag komen) , misschien eens informeren bij TechniRub of ze voetjes hebben van wat soepeler rubber ?
      Of de eerder genoemde rubber matten van 8 mm dik, denk dat ik die ook maar ga bestellen maar dan meer om schade aan vloeren en me kasten te voorkomen haha, helaas heb ik geen last van weglopende subs.... kak.....
      Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• sjig
        • May 2012
        • 909

Originally posted by PvG
        Ja, doet het aardig... Ook Tente wielen rammelen, maar die kan ik gelukkig vastzetten (op de rem) waardoor ze niet meer rammelen.

Beetje pech met de keuze van de voetjes en het hoge massa middelpunt van de sub: is een mooi massa-veer systeem geworden met eigenfrequentie rond de 40 Hz. Bij het nummer black widow gaat de kast heen en weer dansen tussen voor- en achtervoetjes. Filmpje met rammelende wielen en "walking fridge":

Met andere voetjes moet dit op te lossen zijn ;-)
        Leuk om te zien dat ik niet de enige ben die dat nummer gebruikt om subs even lekker te laten brommen

Maar zoals ik al zei; rubber mat doet wonderen (onze 8003 subs gaan anders ook aan de wandel, maar dan bij veel 60 Hz herrie...)
        >> met een tussenpaaltje zie je de top dan ook enkele cm's heen en weer bewegen
        Last edited by sjig; 30-12-16, 23:22.

Comment

• beyma
          • Oct 2002
          • 1614

Originally posted by sjig
          Leuk om te zien dat ik niet de enige ben die dat nummer gebruikt om subs even lekker te laten brommen
          persoonlijk ben ik niet zo'n fan van dat typische USA 'rap' gejank/gejammer , maar de instrumentale versie is goed te doen!

Nog een leuke om je subs (of je buren) eens wakker te schudden is het nummer Grey van kolsch (deep house/techno, geen vocals wel blaas 'instrumenten')

Kick komt er in vanaf 30 seconden, pas op: je kan ook je speakers slopen met dit nummer! (er zit meer laag in verstopt dan je denkt)

En nog een favoriet soundcheck nummertje van me is muziek zoals het hoort te zijn, echte instrumenten live met passie gespeeld door drie bloed mooie vrouwen!
          In dit geval is alleen de drummer te zien die deze band trekt als een stoomtrein !! Wow wat kan deze chick with sticks lekker rammen haha! (ik heb de DVD van dit concert)

Last edited by beyma; 31-12-16, 15:17.

Comment

• Hitvision
            • Jun 2003
            • 388

Ik houd het vaak bij 'No sanctuary here'. Tenminste niet alleen maar is wel een van de nummers die ik vrijwel altijd gebruik bij een soundcheck.
            Last edited by Hitvision; 31-12-16, 15:36.
            Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Tegenwoordig gebruik ik meestal jazz achtige opnamen, die zijn meestal heel erg goed in balans met veel details.
              Een nummer als No Sanctuary is leuk om indruk te maken met het sub maar een systeem erop beoordelen is niet echt mogelijk omdat het nummer nogal veel sub bevat.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Hitvision
                • Jun 2003
                • 388

Originally posted by MusicXtra
                Een nummer als No Sanctuary is leuk om indruk te maken met het sub maar een systeem erop beoordelen is niet echt mogelijk omdat het nummer nogal veel sub bevat.
                +1 Daarom staat er ook 'een van de'. Er staan uiteraard meerdere op het repertoire zoals Phil Collins, Knopfler, Toto, Metellica om er maar een paar te noemen. Is vaak ook afhankelijk van doel ven de opdracht. Voor een simpele spraak / achtergrondmuziek opdracht mag het wat minder breed.

We dwalen een beetje af (mijn fout) het gaat hier om het inregelen van een nieuwe 'top'. Mijn opmerking is meer gebaseerd op een normale soundcheck met een ingeregeld systeem. Dus dan toch maar weer ontopic. Zorg een beetje (onbedoeld) voor wat verwarring nu.
                Last edited by Hitvision; 01-01-17, 23:45.
                Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• stefke96
                  • Dec 2015
                  • 96

Hoe is de klank van de subjes? Heb je ze kunnen vergelijken?

Comment

• PvG
                    • Sep 2012
                    • 979

Originally posted by stefke96
                    Hoe is de klank van de subjes? Heb je ze kunnen vergelijken?
                    Vet! Eén enkel 18" sub van dit type geeft meer output dan 2x dubbel 15" bassreflex en gaat ook nog 'ns ruim 5 Hz lager. De eerder genoemde vervorming 35 Hz sinus --> 70 Hz harmonische heb ik niet kunnen horen. Meten wel, als je de meetmic dicht bij de driver houdt: dus waarschijnlijk de koeling van de driver en dus een "meetfout". Ik hoor niets speciaals aan de sub en hij lijkt voor mij kwa klank veel op een bassreflex kast. Het is een heerlijke set voor "weekend warrior"-geluidsmannen: compact, snel op te zetten, veel headroom, veel detail in de top en impact in het laag.

De toppen hebben nog steeds meer puf dan de subs, dus misschien ooit nog 'ns een setje subs bij bouwen, maar voorlopig is dit een hele vooruitgang vwb volume en gewicht vs output (ca factor 2).

Vwb fase alignment tussen sub en top moet je hier met meetprogramma's aan de slag: met gezond boerenverstand kon ik niet voorspellen of ik de sub moest inverteren of niet... Alleen met SMAART kon ik het faseverloop rondom de x-overfrequentie gelijktrekken met de top. (Het trucje met "inverteren en maximale uitdoving zoeken met delay" kan er in resulteren dat de hoek van het fase verloop van de sub niet gelijk is aan die van de top, omdat je de verkeerde polariteit kiest.) Meten is weten, geldt ook hier. Voor het afregelen van deze set is dus een digitale processor en een meetprogramma een must (liefst SMAART oid, REW schiet al snel te kort / kost veel tijd / is onhandig).

Comment

• beyma
                      • Oct 2002
                      • 1614

Originally posted by PvG
                      De toppen hebben nog steeds meer puf dan de subs
                      En dat terwijl de subs door de kamer trillen....dat moeten toch wel erg indrukwekkende toppen zijn !!!

Ik ben benieuwd welke processor je gebruikt of welke het gaat worden.

Comment

• PvG
                        • Sep 2012
                        • 979

Originally posted by beyma
                        En dat terwijl de subs door de kamer trillen....dat moeten toch wel erg indrukwekkende toppen zijn !!!

Ik ben benieuwd welke processor je gebruikt of welke het gaat worden.
                        Niet overdrijven, de topjes breken geen natuurwetten , maar kijk bijv. naar de Prospect top: daar gaat ook 3x dubbel 18" BR onder. Dat mijn hornloaded toppen dan 1x 18" TH voorbij gaan, is niet zo vreemd.

Processor? Geen losse processor als je dat bedoelt. Er zit een Powersoft plate-amp met 4-kanaals 3004PFC4 4kW amp en DSP-Lite in de sub. Op de sub zit een speakon output voor de top.

Comment

• stefke96
                          • Dec 2015
                          • 96

Aangezien ik hier nog twee B&C 18SW115 drivers heb liggen ,ga ik komend weekend toch eens experimenteren met een TH-18 ontwerp.

Ben benieuwd

Comment

• PvG
                            • Sep 2012
                            • 979

Vandaag het een en ander geleerd hoe om te gaan met allpass filters... en... dat je de slopes van de verschillende filtertypes per processor moet checken: op een Powersoft heeft een 4e orde Bessel het -6dB punt een stuk hoger/lager liggen dan je verwacht. Hier zit ook meteen de in-stinker bij plate amps: je hebt geen output om de processor output direct te meten. Leermomentjes 'zeg maar' :-D
                            Dank Timo, voor het aangeven van de richting! ;-)

Nu weer 'ns tijd en een ruimte zien te vinden om een dagje op m'n gemak te meten...

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by PvG
                              Vandaag het een en ander geleerd hoe om te gaan met allpass filters... en... dat je de slopes van de verschillende filtertypes per processor moet checken: op een Powersoft heeft een 4e orde Bessel het -6dB punt een stuk hoger/lager liggen dan je verwacht. Hier zit ook meteen de in-stinker bij plate amps: je hebt geen output om de processor output direct te meten. Leermomentjes 'zeg maar' :-D
                              Verwar je hier niet het elektronisch -6 dB punt met het akoestische -6 dB punt?
                              In principe vind ik het niet heel belangrijk wat er uit de processor komt, gaat erom wat er uit de speaker komt.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timo B Geluidstechniek
                                • Jun 2014
                                • 456

-6dB op speaker niveau. Daar de x-vr frequentie in dit geval akoestisch op 650Hz gewenst wasbleek dit dus elektrisch een tikkie hoger te liggen. Om -6dB akoestisch te krijgen moest de x-vr frequentie binnen armonia op ik meen 796Hz gezet worden.
                                Daarna rond de x-vr fase alignen en kijken of we de fase beter konden krijgen.

EQ punten meet ik het liefst uit met een inverted processor trace over de gemeten mic respons. Zonder is ook geen probleem maar duurt iets langer (niet veel langer maar de 1ste variant is nauwkeuriger).

Last edited by Timo B Geluidstechniek; 24-01-17, 00:06.
                                Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

Working...