Lichtgewicht, high output DIY top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

Het TH118 ontwerp is idd niet geschikt voor elke driver... De 18sw115 heeft een voldoende sterke conus en motor. Om deze driver maximaal te benutten wordt maximale compressie toegepast icm grote Xmax.

De exacte rekenkust achter cone correction heb ik me nog niet in verdiept, maar het wordt uitgelegd als het tegengaan van 'verplaatsing' van het punt met maximale druk door de verandering van de frontkamer van de hoorn door de grote Xmax en hoge compressie. Als het drukpunt zou verplaatsen, zou de conus asymmetrisch belast worden.

Frederic, deze tapped horn is ongeveer even groot en even zwaar als een dubbel 18" bassreflex kast en heeft ook dezelfde (of mss zelfs iets meer) output. Het voordeel is dat er maar de helft van het versterkervermogen en de helft van de drivers nodig is. Hout kost weinig. De extra uren in de complexiteit van de constructie neem ik voor lief. Merk op dat dit geen traditionele hoorn is waarvan je er meerdere moet stacken voor sub weergave. Een tapped horn doet het ook als je 1 kastje per kant neerzet (net zo goed als een BR).
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• beyma
      • Oct 2002
      • 1614

Ik verbaas me ook even over dat "loze" driehoekje voor de conus, zou je niet nog meer lucht de hoorn in 'blazen' als je dat vlak dicht maakt met een stukje hout ??

@ Ampie, betonplex inderdaad infrezen en echt heel heel goed schuren (korreltje 240 ) voordat je er Warnex op gaat aanbrengen, het is tenslotte gemaakt om niets op te laten hechten....
      Last edited by beyma; 20-02-17, 20:50.
      Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• teunos
        • Feb 2008
        • 352

Originally posted by beyma
        Ik verbaas me ook even over dat "loze" driehoekje voor de conus, zou je niet nog meer lucht de hoorn in 'blazen' als je dat vlak dicht maakt met een stukje hout ??

@ Ampie, betonplex inderdaad infrezen en echt heel heel goed schuren (korreltje 240 ) voordat je er Warnex op gaat aanbrengen, het is tenslotte gemaakt om niets op te laten hechten....
        Uit niet nader te specificeren bron hier een prachtige overleden NLW9000 uit een Tapped horn zonder cone correctie;

jup, cone correctie is vette onzin.
        ''diamonds are forever''

Comment

• beyma
          • Oct 2002
          • 1614

Originally posted by teunos
          hier een prachtige overleden NLW9000
          Dus dat was met het "driehoekje" dicht gebeurd ??
          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by beyma
            Dus dat was met het "driehoekje" dicht gebeurd ??
            Nee, dat is gebeurd doordat de conus tegen de kast aan kon klappen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• teunos
              • Feb 2008
              • 352

Nee hoor, dit is echt niet het resultaat van een conus die tegen de kast aan kan klappen.
              Hint; kijk eens naar het patroon van de scheuren.

De precieze omstandigheden doen er verder niet toe, deze foto was meer om te illustreren dat sommige conussen dus echt niet bestand zijn tegen de druk die in sommige ontwerpen kan optreden. Attentie voor dingen zoals conus correctie om de druk gelijkmatiger over het gehele oppervlak van de conus te verdelen zijn dan echt geen overbodige onnodige bedenkingen bij het ontwerp.
              Last edited by teunos; 20-02-17, 22:14.
              ''diamonds are forever''

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

In principe maakt het niet zoveel uit of de belasting symmetrisch is bij het sub, alleen heb ik zo'n vermoeden dat er nog wel wat meer gebeurd in die driehoekige ruimte, die heeft tenslotte ook een eigenresonantie...

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Het lijkt er bijna op dat het oorspronkelijk een totaal ander ontwerp is geweest, waarom anders deze rare constructie?

Comment

• ampie
                    • Jun 2010
                    • 10

Speakerleed is altijd jammer om te zien. Het concept van de tapped horn sprak mij aan inderdaad vanwege het hoge rendement. De wat complexere bouw neem ik voorlief. @ Beyma: infrezen is verstandig, Niet de makkelijkste weg. Zal nog lastig worden om dit precies in elkaar te lijmen. Heb daarom een Kopieerfrees van 19mm. Ik hoop dat dit me gaat helpen. Er gaan in totaal 7 platen van 125x250 aan.

Comment

• PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

Originally posted by MusicXtra
                      Het lijkt er bijna op dat het oorspronkelijk een totaal ander ontwerp is geweest, waarom anders deze rare constructie?
                      Is niet raar, is heel efficient: er zit geen loze ruimte in de kast. Je hebt wel gelijk dat het oorspronkelijk een ander ontwerp was: Danley heeft hun TH115 (15") aangepast en er een 18" ingelepeld. Dat is de reden dat de driver uitsteekt in de hoornmond.
                      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• salsa
                        • Jan 2007
                        • 1315

Dat het een heel vreemde constructie is ben ik direct met je eens, dat de conus hierdoor niet symmetrisch belast wordt is niet zo, bij lag frequenties maakt het niet zoveel uit waar de driver zijn lucht kwijt kan.
                        Ik heb al een paar keren meegemaakt dat toch de conussen gaan vervormen door de asymmetrische belastingen, bv de Cerwin Vega folded horn is een voorbeeld..

Plus als je goed kijkt naar de Danley TH118 is de hoorn iets langer daardoor en betere belasting (X mech)
                        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• stefke96
                          • Dec 2015
                          • 96

Het scheuren van de conus is zeker mogelijk, maar hier is niet enkel de kast de bepalende factor.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by PvG
                            Is niet raar, is heel efficient: er zit geen loze ruimte in de kast. Je hebt wel gelijk dat het oorspronkelijk een ander ontwerp was: Danley heeft hun TH115 (15") aangepast en er een 18" ingelepeld. Dat is de reden dat de driver uitsteekt in de hoornmond.
                            Op jouw foto zie ik anders dat de linkerkant van de speaker in de hoorn uitkomt, de rechterkant daarentegen loopt dood...
                            Da's op z'n zachtst gezegd een bijzondere constructie, in die 'kamer' kunnen dingen gaan gebeuren die je niet wilt en die je driver kunnen vernielen.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by ampie
                              Speakerleed is altijd jammer om te zien. Het concept van de tapped horn sprak mij aan inderdaad vanwege het hoge rendement. De wat complexere bouw neem ik voorlief.
                              Dat hoge rendement betaal je ook een hoge prijs voor, kasten zijn vooral lomp, groot en zwaar, erg complex om te bouwen en door de hoeveelheid materiaal ook duur.

Comment

• ampie
                                • Jun 2010
                                • 10

Dat hoge rendement betaal je ook een hoge prijs voor, kasten zijn vooral lomp, groot en zwaar, erg complex om te bouwen en door de hoeveelheid materiaal ook duur.
                                Je hebt helemaal gelijk Sander. Ahankelijk van de branche waarin je je in het dagelijks leven in begeeft kan de één scherp netto inkopen in speakers, de andere in plaatmateriaal. Voor wat betreft afmeting gaat deze niet ver boven een dubbel 18''. Aangaande gewicht heb je gelijk. Echter het voodeel van subs is wel dat ik ze in 90% van de gevallen dicht bij grond gebruik dus niet hoef te tillen. Als weekendwarior heb ik er dus voornamelijk een geweldige hobby aan. Dat sommige keuzes door een ander anders worden gemaakt is begrijpelijk. Echter dit maakt een platform als dit enkel interessanter.
                                Last edited by ampie; 21-02-17, 20:55.

Comment

Working...