Lichtgewicht, high output DIY top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

Originally posted by beyma
    Super netjes hoor !!
    Thanks! Het valt mij ook niet tegen.
    Ik zou er niet eens een rooster voor zetten, dit mag toch gewoon gezien worden ?!
    Heb je de Warnex gespoten of gerold ?
    Probleem is dat blikjes, glazen of andere troep in de hoorn of reflexpoorten kunnen verdwijnen en de drivers kunnen beschadigen. Ook de BMS driver houd ik graag schoon. Verder geeft strekmetaal met speakerschuim erachter ook wat bescherming tegen regen.

Ik heb de warnex gerold. Echt topspul! Waarom is dit niet gewoon in de bouwmarkt te koop??? Ideaal om te verwerken: eerste dunne laag met normale schuimroller aanbrengen (zonder te gronden) en de tweede laag met structuurroller. Tegen de tijd dat je klaar bent met de eerste laag kun je meteen door met de tweede. Binnen enkele uurtjes droog.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• beyma
      • Oct 2002
      • 1614

Tja dat is ook weer waar..... bepaalde bevolkingsgroepen vinden het normaal om je speakers als tafel/bankje/afvalbak te gebruiken en ja, dan heb je gewoon een rooster nodig inderdaad... (en het liefst zou je 220 op dat rooster zetten hahaha)

Warnex in de bouwmarkt ? Nee hou het liever "exclusief" voor speakerbouwers
      Ik heb mijn kasten eerst voor gesmeerd met zijdeglans Frescolithe decor verf (polyurethaan basis) en dan hoef je maar een dunne laag Warnex er overheen te rollen voor het spikkel effect.
      Door hem eerst voor te rollen met die decor verf heb je ook een goede hechting over 2K plamuur want direct op 2K gaat niet van harte met Warnex !
      Last edited by beyma; 31-07-16, 21:11.
      Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Toppen zien er heftig uit....
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• PvG
          • Sep 2012
          • 979

Voor de fun enkele (foute) metingen in een te kleine ruimte: zie plaatje onder.
          De mid hoorn is gemeten zonder filters @ 2.83V op 1m (~ "2W" op 4 Ohm), de BMS met highpass LR24 @ 650 Hz op -6dB (~ "0.25W" op 8 Ohm).
          Ter referentie heb ik er een SA C24s top (enkel 12" met ribbon) bij gezet (= onderste paarse lijn): 2.83V ~ "1W". Het is duidelijk te zien dat ik hier last heb van roommodes/reflecties. Berry ECM8000 meetmic is gekalibreerd @ 1 kHz met een Testo calibrator, dus de dB waardes zijn absoluut @ 2.83V.

Comment

• teunos
            • Feb 2008
            • 352

Een beetje smoothing is wel handig. Hier is weinig van te zeggen behalve dat je nog wel wat eq nodig hebt.
            ''diamonds are forever''

Comment

• PvG
              • Sep 2012
              • 979

Originally posted by teunos
              Een beetje smoothing is wel handig. Hier is weinig van te zeggen behalve dat je nog wel wat eq nodig hebt.
              Dit is al gesmoothed met 1/3 oct... Klopt, je kunt alleen zeggen dat het rendement een flink stuk hoger is dan van een frontloaded topje en dat de BMS zonder eq nagenoeg net zo vlak is als een ribbon driver (verschil is nl. ~constant).

Comment

• teunos
                • Feb 2008
                • 352

Originally posted by PvG
                Dit is al gesmoothed met 1/3 oct... Klopt, je kunt alleen zeggen dat het rendement een flink stuk hoger is dan van een frontloaded topje en dat de BMS zonder eq nagenoeg net zo vlak is als een ribbon driver (verschil is nl. ~constant).
                Het woordje minder is hier weggevallen. Dit is te veel smoothing.
                ik zou ook even langs de as meten als je gaat eq'en om te kijken of je geen rare diffractie-effecten hebt op de as van de hf hoorn gezien het een diffractie hoorn betreft.
                ''diamonds are forever''

Comment

• PvG
                  • Sep 2012
                  • 979

Met de time window functie op de IR (-1...+5ms) heb ik met REW en enkele dekens de delay voor de BMS driver enigszins kunnen bepalen: ~550mm (korter of langer geeft minder output op de x-over frequentie). Dat lijkt aardig te kloppen met de fysieke afmetingen: mid hoorn lengte 600...650mm + diepte 12" driver - HF950 hoorn lengte 210mm = ~550mm.

Stappenplan wordt (in grotere ruimte!):
                  1) low-mid response bepalen (zonder HP/LP) op verschillende posities en afstanden,
                  2) in-band bult eq-en (op output channel processor, ~380Hz -6dB)
                  3) out-band bult eq-en (op output channel, er zou een piek in de low-mid response >650Hz moeten zitten die in de weg zit in de x-over naar de BMS)
                  4) mid/hi response bepalen (zonder HP/LP, ca. 500...20000Hz, niet lager om driver heel te houden!)
                  5) evt in-band eq-en nabij x-over frequentie
                  6) x-over toepassen (LR24 650Hz)
                  7) delay voor BMS finetunen
                  8) overall response eq-en (op input channel processor), verschillende posities en afstanden
                  9) HP BW24 100Hz toepassen
                  10) spreiding meten, horizontaal en verticaal
                  11) delay voor subs bepalen
                  12) genieten...?

Tips?

Comment

• teunos
                    • Feb 2008
                    • 352

Ook bij mij mag je best een keer langs komen om een keer te meten 😬. Wat je daar beschrijft is een proces van ongeveer een uurtje. Maar dat lijkt me inderdaad in de basis de goede aanpak.
                    ''diamonds are forever''

Comment

• PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

Goed, 2 kippen-/konijnenhokken...
                      Het strekmetaal lijkt wat grof voor topjes, maar ik wil hetzelfde materiaal op de subs en dan mag het wel stevig zijn. Dus vandaar.

Volgend project: subs! Oh nee, eerst nog aan de toppen meten...
                      Iemand suggesties voor subs? Ik wil de onmogelijke combinatie van licht, compact, 30Hz en ca. 135dB @ 2-4kW... TH118 van Danley (of eigenlijk de kopie: TH18) ziet er interessant uit, maar dan worden het wss 4 kasten. Of toch maar een BR kast met moderne drivers en voldoende grote BR poorten?

Comment

• sjig
                        • May 2012
                        • 909

Met BR kun je eigenlijk altijd wel mee uit de voeten. En, als het goed is, hoef je ook maar 1 prototype te bouwen (bepalen van exacte poortlengte). Bandpass / Hoorn wordt dan al wat ingewikkelder.

Een aantal 'leuke' drivers die wellicht iets voor je zijn:
                        Oberton 18NB1600
                        RCF LF18X451 (wel ferriet...)
                        BMS 18N862
                        Faital Pro 18XL1600
                        Eighteensound 18NLW9601
                        B&C 18SW115

Comment

• kvdb013
                          • Nov 2010
                          • 337

Waarom geen geperforeerd staal? Kijkt toch wat professioneler vind ik zelf.
                          Trekstaal vind ik meer voor achter speakerschuim.
                          Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by sjig
                            Een aantal 'leuke' drivers die wellicht iets voor je zijn:
                            Oberton 18NB1600
                            RCF LF18X451 (wel ferriet...)
                            BMS 18N862
                            Faital Pro 18XL1600
                            Eighteensound 18NLW9601
                            B&C 18SW115
                            Oberton zou ik met een hele grote boog omheen lopen, de fabrikant blijkt niet erg betrouwbaar met zijn levertijden. (eigen ervaring)
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• PvG
                              • Sep 2012
                              • 979

Originally posted by kvdb013
                              Waarom geen geperforeerd staal? Kijkt toch wat professioneler vind ik zelf.
                              Trekstaal vind ik meer voor achter speakerschuim.
                              Geperforeerd staal beschadigt gemakkelijk: een deuk valt meteen op. In dit strekmetaal krijg je niet zomaar een deuk en daarnaast is het ook het meest "open". Strekmetaal is ook goed verkrijgbaar in RVS. Geperforeerde plaat met de juiste maasgroote is veel moeilijker te vinden in RVS.
                              Over smaak valt niet te twisten :-) Ik vind het niet lelijk. Misschien span ik er nog een keer 5mm speakerschuim achter om fijn vuil en regen buiten de kast te houden.
                              Strekmetaal leent zicht juist minder goed om schuim op te lijmen, omdat het metaal overal 'schuin' staat en dus weinig contact oppervlak heeft.

Comment

• beyma
                                • Oct 2002
                                • 1614

Ik vind het ook niet lelijk , het geeft een jaren 80 Stage Accompany look en dat noemen we tegenwoordig 'vintage' dus helemaal trendy
                                Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

Working...