Lichtgewicht, high output DIY top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drbeat
    • Jun 2012
    • 671

Originally posted by PvG
    Denk ik ook, maar dat kan een onjuiste afweging zijn: dit ontwerp lost een paar fundamentele problemen op (o.a. puntbron & lage x-over frequentie) en kan gemakkelijk 2 conventionele front loaded kastjes vervangen. Daarnaast, de BMS is (slechts?) ca. 300euro duurder dan een normale goede driver; is dat nu zoveel op de totale kosten van een kast (dubbel 12" + hoorn)?

Edit: de BMS moet onder de 600euro (incl. passief filter) te krijgen zijn...
    Mag ik een brutale vraag stellen? Wat waren de kosten nu per top? Hout, verf, drivers enz?

Maar vergeet ook niet, deze top is ook al best complex om te bouwen, vergeet dat niet. Een frontloaded sub is relatief eenvoudig. Een top met schuine kanten is al weer wat complexer en de besproken kast die hier prachtig wordt besproken is voor velen al snel te heftig kwa timmermanskunst... om dit soort tops dan te laten maken is dan snel te duur in verhouding van een kast kopen voor dat bedrag... het is ook wel een gok die je neemt als je het ontwerp nog nooit gehoord hebt..
    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• PvG
      • Sep 2012
      • 979

Originally posted by drbeat
      Mag ik een brutale vraag stellen? Wat waren de kosten nu per top? Hout, verf, drivers enz?

Maar vergeet ook niet, deze top is ook al best complex om te bouwen, vergeet dat niet. Een frontloaded sub is relatief eenvoudig. Een top met schuine kanten is al weer wat complexer en de besproken kast die hier prachtig wordt besproken is voor velen al snel te heftig kwa timmermanskunst... om dit soort tops dan te laten maken is dan snel te duur in verhouding van een kast kopen voor dat bedrag... het is ook wel een gok die je neemt als je het ontwerp nog nooit gehoord hebt..
      Is geen brutale vraag, want ik had eerder al een raming gepost. Ik zat rond de 2900 euro voor 2 stuks. Hiervan is ca 2200 euro kosten van de drivers. De rest is hout, connectoren, statiefflenzen, schroeven, tochtband, plamuur en warnex. Gereedschap heb ik niet meegerekend.

Als je dit afzet tegen het volgende:
      - 4 stuks VRX932 kosten 2e hands(!) 5000-6000 euro.
      - 2 stuks T24 (oude niet-neo versie!) kosten 2e hands(!) ca 4000 euro.

Ik denk dat ik in de aanschaf ruim 2000 euro heb bespaard tov 2e hands sets die in de buurt komen. (Maar een 2e hands T24N vind je niet gauw.) Hoeveel mijn setje waard is bij verkoop... tja dat is weer wat anders.
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• drbeat
        • Jun 2012
        • 671

T24 is inderdaad moeilijk 2e hands te vinden..

En de waarde van de set bij verkoop is natuurlijk altijd koffiedik kijken. Ook de merken zie ik voorbij schuiven bij bv troostwijk en consorten of EAW en als ik dan zie hoe die biedingen verlopen dan kun je relatief gezien nog beter een behringer setje verkopen, die hebben niet veel gekost, gaan ook niet voor veel van de hand maar je bent het in een wip ook weer kwijt aan de beginnende dj of oefenruimte ed....

Wat is het jou nu waard en brengt het setje wat je wil...klanten tevreden cq heb je een surplus met je set tov je concurentie? Dan is het de investering waard mij inziens. En dat gezeur van zelfbouw accepteren we niet...met die rider geneuzel....joh daar hebben de doorsnee bandjes bedrijven mijn inziens niet zo heel veel last van..wel van prijzen die zo laag zijn dat je beter thuis kunt blijven..

Ach dat is ook allemaal geneuzel, uiteindelijk gaat t allemaal om het plezier.

Nu weer even sparen en dan eens denken aan extra subs...
        Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by PvG
          Is geen brutale vraag, want ik had eerder al een raming gepost. Ik zat rond de 2900 euro voor 2 stuks. Hiervan is ca 2200 euro kosten van de drivers. De rest is hout, connectoren, statiefflenzen, schroeven, tochtband, plamuur en warnex. Gereedschap heb ik niet meegerekend.
          Vergeleken met bestaande gebruikte toppen is dit wellicht een stuk goedkoper maar denk dat een bedrag van € 2900,- investeren in iets waarvan je nog niet weet hoe het klinkt, waar je zelf nog enorm veel tijd in moet steken en waar je ook nog eens de presets moet maken de meesten wel afschrikt.
          Die besparing van € 2000,- moet je dus wel erg veel voor doen....
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Originally posted by MusicXtra
            Vergeleken met bestaande gebruikte toppen is dit wellicht een stuk goedkoper maar denk dat een bedrag van € 2900,- investeren in iets waarvan je nog niet weet hoe het klinkt, waar je zelf nog enorm veel tijd in moet steken en waar je ook nog eens de presets moet maken de meesten wel afschrikt.
            Die besparing van € 2000,- moet je dus wel erg veel voor doen....
            Er zijn minder leuke dingen dan speakers bouwen. De lol is onbetaalbaar.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by frederic
              Er zijn minder leuke dingen dan speakers bouwen. De lol is onbetaalbaar.
              En dat ga je mij vertellen?

Comment

• kvdb013
                • Nov 2010
                • 337

Mooi als mensen vragen wat het allemaal is wat je heb staan en dan kunt zeggen dat je alles zelf gebouwd hebt, althans dat vind ik dan weer mooi.
                Maar voor mij is het hobby
                Discussiƫren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

Comment

• beyma
                  • Oct 2002
                  • 1614

Originally posted by kvdb013
                  en dan kunt zeggen dat je alles zelf gebouwd hebt, althans dat vind ik dan weer mooi.
                  Precies dat gevoel is wat de hobby zo leuk maakt, en natuurlijk die spanning bij de eerste keer proberen hoe je nieuwste bouwsel klinkt (meestal met de aansluitdraden nog door de BR poorten heen hahaha)

Wat betreft de BMS driver die in dit ontwerp zit, volgens mij als je die in een grijze Kliko inbouwt klinkt die nog goed
                  Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by beyma
                    Wat betreft de BMS driver die in dit ontwerp zit, volgens mij als je die in een grijze Kliko inbouwt klinkt die nog goed
                    Nou, het hangt er wel sterk vanaf welke vorm die Kliko heeft, dat ding dat ik in de tuin heb staan is iig niet de goeie vorm.

Comment

• PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

Dit komt er onder met B&C 18SW115. Lijkt op de TH18 van XoC1 op diyaudio.

Hiervan ga ik verder geen tekeningen posten. Wel foto's van het resultaat.

Comment

• sjig
                        • May 2012
                        • 909

En wat dit doet kastje dat het beter maakt dan 'gewoon' een frontloaded kastje?

Uit nieuwsgierigheid

Zou zelf nog overwegen om de kast iets dieper te maken, maar dat de grille dan wel de hele voorkant bedekt. Ziet er iets mooier uit naar mijn smaak (zelfde als met een cubo)...

Comment

• PvG
                          • Sep 2012
                          • 979

Originally posted by sjig
                          En wat dit doet kastje dat het beter maakt dan 'gewoon' een frontloaded kastje?

Uit nieuwsgierigheid

Zou zelf nog overwegen om de kast iets dieper te maken, maar dat de grille dan wel de hele voorkant bedekt. Ziet er iets mooier uit naar mijn smaak (zelfde als met een cubo)...
                          Dit is een 'tapped horn'. De driver wordt bij dit principe aan beide kanten belast en dat levert ca. 6dB meer rendement. Je kunt het zo zien: de drukgolf, die aan de voorzijde van de conus wordt gemaakt, gaat door een pijp/hoorn. Op het moment dat de drukgolf bij de achterzijde van de driver aankomt, is de driver alweer de andere kant op bewogen. Dit zorgt voor een betere overdracht van de energie van conus naar de lucht. Dit trucje werkt natuurlijk maar in een beperkt frequentiegebied afhankelijk van de hoornlengte.

Dit kastje (van ruim een meter hoog en ruim 70cm diep) gaat even hard (of harder dan) een dubbel 18" bass reflex kast. En dat vanaf ca. 35Hz met minder vermogen en slechts 1 driver. Die driver moet helaas wel een heel stevige zijn met een sterke motor, sterke/zware conus en een grote xmax (lees: duur). Onder de streep is dit toch net iets goedkoper dan 2 drivers met dubbel versterkervermogen.

Een grill over het gehele front zou idd mooier zijn, maar heeft ook nadelen: meer gewicht en de hoogte inclusief top op het front komt erg in de buurt van (of gaat over) de 140cm. 140cm is zo ongeveer wat je maximaal door een deuropening van een bus kunt duwen...
                          Het idee is nog steeds dat de top tijdens transport op de sub kan en ik wil het gewicht minimaliseren (bij maximale output...).

Comment

• Big Bang
                            • Apr 2008
                            • 652

Ga je de amp nog in deze sub bouwen zoals je eerder van plan was?
                            It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• PvG
                              • Sep 2012
                              • 979

Originally posted by Big Bang
                              Ga je de amp nog in deze sub bouwen zoals je eerder van plan was?
                              Ja en nee. Er komt een mooie plateamp in ;-)

Comment

• beyma
                                • Oct 2002
                                • 1614

Originally posted by PvG
                                Dit komt er onder met B&C 18SW115.
                                Mooi !! Hoe ga je hem noemen ? De Cubo Extreme ?!
                                Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

Working...