Lichtgewicht, high output DIY top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

Ik ben verkocht... enkele bevindingen:
    - De top is vlak in het mid en toch fris in het hoog.
    - De gehele set klinkt vlak en strak.
    - Ik kon slechts 1 dubbel 15" per kant neerzetten en de top moest 9dB zachter dan de sub. (En ik ben altijd behoorlijk zuinig met sub.) Ik heb dus 9dB meer headroom op dezelfde amp. Lekker!
    - Bij het mixen valt op dat je 'meer' hoort en alles lijkt gevoeliger: 1 a 2 dB is voldoende om een instrument er uit te lichten, waar ik bij de C24 al snel 3-4 dB nodig had.
    - Stemmen en piano zijn heel gemakkelijk 'op' de mix te leggen. En klinken fantastisch.
    - Bij het draaien van wat pauze muziek hoorde ik opeens dingen in de nummers die ik nog nooit had gehoord...
    - Horizontale en verticale spreiding is erg goed: de klankkleur verandert nauwelijks als je door de zaal loopt. Hierdoor hoefde ik tijdens het mixen ook minder rond te lopen (ik stond met mixer aan de zijkant van de zaal, maar ik had een prima klankbeeld.) Alleen voor het laag moest ik af en toe mijn oren 'calibreren'.
    - Op hoog volume blijft de top netjes. De 12" van mijn C24s (en alle andere 12" toppen die ik ken met een xover boven de 1kHz) doen lelijk op hoog volume. VRX932 heeft dat bijv ook. De DIY heeft hier geen last van door de xover op 650Hz.
    - Euh, vergeten te checken: gain before feedback... gewoon niet eens tegen aan gelopen. 4 vocal mics (sm58) op front met 1 zangeres met weinig volume en geen enkele bijna pieper/galm en ik had de in druk dat het zonder problemen nog veel harder kon.
    - Alleen maar complimenten gekregen voor het geluid van zowel muzikanten als publiek. En ik heb de muzikanten daarna pas verteld dat de toppen nieuw en zelfbouw zijn...
    - Praktisch puntje: de toppen zijn prima door 1 persoon op een standaard te krijgen door ze op een sub te leggen, de standaard er in te steken en rechtop te tilten.
    - Ik vond de SA C24 al goed klinken, maar deze top klinkt nog iets beter en kan veel harder.

Edit: de eerder genoemde IIR settings zijn dus al behoorlijk goed en ik heb (nog) geen behoefte gehad iets aan te passen.

Minpuntje:
    - Nu heb ik te weinig sub...
    Last edited by PvG; 25-09-16, 09:15.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• sjig
      • May 2012
      • 909

Originally posted by PvG
      Minpuntje:
      - Nu heb ik te weinig sub...
      Zie het als een pluspuntje, nu heb je weer iets te doen

Zou zelf wel proberen wat headroom in je toppen te houden, die krijgen vaak eerder een uitschieter te verduren dan je subs

Ik heb het ongetwijfeld ergens gemist: maar hoeveel weegt één zo'n toppie nu ongeveer?

Comment

• PvG
        • Sep 2012
        • 979

Originally posted by sjig
        Zie het als een pluspuntje, nu heb je weer iets te doen

Zou zelf wel proberen wat headroom in je toppen te houden, die krijgen vaak eerder een uitschieter te verduren dan je subs

Ik heb het ongetwijfeld ergens gemist: maar hoeveel weegt één zo'n toppie nu ongeveer?
        Tijd is helaas niet mijn luxe probleem...

Zeker, wat headroom op het mid/hoog is een must. Ik neig nu naar 1 dubbel 18" hybride kast per kant. Gaat niet zo heel diep, maar dat is ook niet nodig omdat ik alleen maar bandjes doe. Geeft wel meer output.

Gewicht is 35-40kg. Zonder grill en verf waren ze 35kg (15mm berkenplex, het paneel met de 12" 18mm). Het originele ontwerp is nog iets compacter en dus ook iets lichter te maken. Hier en daar zou je zelfs kunnen overwegen 12mm multiplex te gebruiken.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Met de BMS hoef je je daar echt geen zorgen om te maken, de headroom van die driver lijkt oneindig. (max SPL 145 dB ).
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Welke BMS driver is dat weer?

Comment

• Merijndj
              • Mar 2001
              • 660

BMS 4594Nd 1.4" coaxdriver op RCF HF950 hoorn (90x50) (staat in openingspost).

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

de 4592ND.

Comment

• sjig
                  • May 2012
                  • 909

Originally posted by MusicXtra
                  Met de BMS hoef je je daar echt geen zorgen om te maken, de headroom van die driver lijkt oneindig. (max SPL 145 dB ).
                  Moet goed komen dan.

En anders is er nog de 4599ND, die gooit nog eens 10 dB boven op die 145 dB :P

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

En anders is er nog de 4599ND, die gooit nog eens 10 dB boven op die 145 dB :P
                    Alleen is het dan wel een beetje jammer dat de frequentie response bij 9000Hz ophoudt.

Comment

• PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

Dat doet er dan ook weinig meer toe... bij 155dB

Comment

• PvG
                        • Sep 2012
                        • 979

Zijn er hier al anderen met het diy top ontwerp aan de slag gegaan? Of wie overweegt dit? Of ben ik de enige (in NL/BE) tot nu toe?

Heeft er iemand bewust besloten dit ontwerp NIET te bouwen (en voor een ander onrwerp te gaan)? Waarom?

Ben wel benieuwd hoe dit leeft.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Dit ontwerp werk alleen maar met de dure BMS omdat dat de enige driver is die je zo laag kunt crossen. En ik denk dat veel zelfbouwers nogal schrikken van de prijs van de BMS en er daardoor weinig animo is om te bouwen.

Comment

• kvdb013
                            • Nov 2010
                            • 337

Voor een beetje fatsoenlijke 1,4 driver betaal je ook tussen de €300/€400 dus dat vind ik persoonlijk nog wel meevallen.
                            Goede componenten zijn nu eenmaal duur, maar dat geld voor alles zo.
                            Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

Comment

• frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

Dit ontwerp werk alleen maar met de dure BMS omdat dat de enige driver is die je zo laag kunt crossen. En ik denk dat veel zelfbouwers nogal schrikken van de prijs van de BMS en er daardoor weinig animo is om te bouwen.
                              Ik vind hem voor +*- 700€.
                              Eigenlijk vind ik dit te doen. Gezien wat er tegenover staat....

Ik zou die wel eens willen horen in combinatie met 2 AE TD15M mid drivers en AE TD15H sub drivers
                              Last edited by frederic; 28-09-16, 22:21.

Comment

• PvG
                                • Sep 2012
                                • 979

Denk ik ook, maar dat kan een onjuiste afweging zijn: dit ontwerp lost een paar fundamentele problemen op (o.a. puntbron & lage x-over frequentie) en kan gemakkelijk 2 conventionele front loaded kastjes vervangen. Daarnaast, de BMS is (slechts?) ca. 300euro duurder dan een normale goede driver; is dat nu zoveel op de totale kosten van een kast (dubbel 12" + hoorn)?

Edit: de BMS moet onder de 600euro (incl. passief filter) te krijgen zijn...

Comment

Working...