Zelfbouw line array

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M'Elodie
    • Oct 2006
    • 148

Originally posted by MusicXtra
    Dan zijn we het daar dus niet over eens.
    :-) hoeft ook niet. Maar hoe werkt het dan met 18" op 50 Hz, gaat toch ook over de "bron" afstand...

tja, ik hou me bij de theorie afkomstig van Dr.Olson en Dr.Heil. Die van jou kan ik niet volgen...
    heb je ook linkje voor wetenschappelijke onderzoek cq publicaties... ben benieuwd waar jou theorie dan vandaan komt...

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by M'Elodie
      :-) hoeft ook niet. Maar hoe werkt het dan met 18" op 50 Hz, gaat toch ook over de "bron" afstand...

tja, ik hou me bij de theorie afkomstig van Dr.Olson en Dr.Heil. Die van jou kan ik niet volgen...
      heb je ook linkje voor wetenschappelijke onderzoek cq publicaties... ben benieuwd waar jou theorie dan vandaan komt...
      Mijn theorie komt van dezelfde bronnen af.
      Het is maar net hoe je het interpreteert, volgens jou moet je er bij een weergever dus vanuit gaan dat het een oneindig kleine puntbron is en dat is volgens mij niet zo.
      Zou dat wel zo zijn dan heeft het gebruik van een wave guide geen enkele zin.
      Dat gedeelte van een weergever dat in staat is geluid in fase af te stralen mag als bron gezien worden. Bij lagere frequenties zullen door de grotere golflengtes uitdoving door fase verschuiving minder snel een rol spelen als bij de hogere frequenties. Een wave guide zorgt er alleen maar voor dat het geluid uit de driver op iedere plaats waar het de hoorn verlaat exact dezelfde afstand heeft afgelegd en dus in fase bij de hoornmond aankomt.
      Overigens ben ik ermee bekend dat een aantal geleerden het hier ook niet over eens is, weet alleen zo even geen bron te noemen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• M'Elodie
        • Oct 2006
        • 148

Mijn theorie komt van dezelfde bronnen af.
        Het is maar net hoe je het interpreteert, volgens jou moet je er bij een weergever dus vanuit gaan dat het een oneindig kleine puntbron is en dat is volgens mij niet zo.
        Zou dat wel zo zijn dan heeft het gebruik van een wave guide geen enkele zin.
        Dat gedeelte van een weergever dat in staat is geluid in fase af te stralen mag als bron gezien worden. Bij lagere frequenties zullen door de grotere golflengtes uitdoving door fase verschuiving minder snel een rol spelen als bij de hogere frequenties. Een wave guide zorgt er alleen maar voor dat het geluid uit de driver op iedere plaats waar het de hoorn verlaat exact dezelfde afstand heeft afgelegd en dus in fase bij de hoornmond aankomt.
        Overigens ben ik ermee bekend dat een aantal geleerden het hier ook niet over eens is, weet alleen zo even geen bron te noemen.
        yep dat ben ik grotendeels met je eens.
        Maar ik heb het al die tijd over de woofers en niet over de waveguide die voor de hoog driver(s) zit. Dus volgens mij praat je enorm langs mij heen.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

yep dat ben ik grotendeels met je eens.
          Maar ik heb het al die tijd over de woofers en niet over de waveguide die voor de hoog driver(s) zit. Dus volgens mij praat je enorm langs mij heen.
          Nee, ik praat niet langs je heen maar pak de wave-guide erbij als voorbeeld om duidelijk te maken dat bij een conusluidspreker het grootste deel van de conus als stralend oppervlak kan worden gezien en het dus niet een oneindig kleine puntbron is.
          dat ze het er niet mee eens komt omdat ze hun eigen produkt 'marketing-technisch' recht proberen te praten. Ofwel het is gewoon bulshit om hun eigen produkt "beter" te laten lijken. Maar geluk zijn er bladen zoals Production Partner en mensen zoals Anselm Goertz die die producten testen en meten en bij deze kunnen kunnen aantonen dat ze behoorlijk de boot gemist hebben (goed voorbeeld is een dubbel 8" line array systeem van een heel groot Amerikaans merk! het lijkt op mijn naam :-) ).
          Het klopt inderdaad dat er veel systemen zijn die simpelweg niet aan de natuurkundige principes voldoen om als een line-source-array te werken.
          Dat is bij de meeste trouwens al vrij eenvoudig aan de grille te zien.
          Maar, dat wil nog niet zeggen dat het geen goede systemen zouden zijn.

Comment

• M'Elodie
            • Oct 2006
            • 148

Nee, ik praat niet langs je heen maar pak de wave-guide erbij als voorbeeld om duidelijk te maken dat bij een conusluidspreker het grootste deel van de conus als stralend oppervlak kan worden gezien en het dus niet een oneindig kleine puntbron is.
            Dat laatste ben ik met je eens. Maar als dat zo is, kan je dit dus ook met 10" en 12" woofers op zo'n hoog crossover (meestal ligt crossover zelfs nog hoger >1kHz) punt uitkomen. En dat is niet zo. En daarbij gaat het bij de waveguide voor een hoogdriver om zo recht (=cylindrisch) mogelijk af te stralen. Dat lukt niet met een ronde woofer (behalve in combinatie misschien met een grote hoorn openening, maar dan nog). Dus het gaat niet alleen om fasetechnisch afstraal vlak, maar ook om de vorm. Daarom benader ik de woofers niet als een isophase afstralende oppervlak.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Maar als dat zo is, kan je dit dus ook met 10" en 12" woofers op zo'n hoog crossover (meestal ligt crossover zelfs nog hoger >1kHz) punt uitkomen. En dat is niet zo. En daarbij gaat het bij de waveguide voor een hoogdriver om zo recht (=cylindrisch) mogelijk af te stralen. Dat lukt niet met een ronde woofer (behalve in combinatie misschien met een grote hoorn openening, maar dan nog). Dus het gaat niet alleen om fasetechnisch afstraal vlak, maar ook om de vorm. Daarom benader ik de woofers niet als een isophase afstralende oppervlak.
              Nee, dat is niet zo en dat komt niet alleen door de ronde vorm van de conus maar vooral doordat een luidspreker de neiging heeft om hogere frequenties alleen vanuit het midden af te stralen.

Comment

• M'Elodie
                • Oct 2006
                • 148

Nee, dat is niet zo en dat komt niet alleen door de ronde vorm van de conus maar vooral doordat een luidspreker de neiging heeft om hogere frequenties alleen vanuit het midden af te stralen.
                precies. dus je zegt hetzelfde: daarom kan je een woofer niet zien als zoals bij een waveguide. Ofwel gaat het dus bij de hoge frequentie's wel om afstand. Zoals ieder zichzelf respecterend luidspreker merk dit ook zo communiceert.

Comment

• M'Elodie
                  • Oct 2006
                  • 148

dat is precies wat ik zeg: het afstraal gedrag van een woofer is anders bij lage frequenties tov hoge frequenties. Een waveguide zorgt voor meer controle over een breder frequentie spectrum. Tot op zekere hoogte: uiteindelijk is de conus van een hoogdriver ook rond. En iets wat rond is kun je niet echt vierkant of rechthoekig krijgen (daarom zijn ribbondrivers van zichzelf de natuurlijkste line-source bronnen!).

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

dat is precies wat ik zeg: het afstraal gedrag van een woofer is anders bij lage frequenties tov hoge frequenties. Een waveguide zorgt voor meer controle over een breder frequentie spectrum. Tot op zekere hoogte: uiteindelijk is de conus van een hoogdriver ook rond. En iets wat rond is kun je niet echt vierkant of rechthoekig krijgen (daarom zijn ribbondrivers van zichzelf de natuurlijkste line-source bronnen!).
                    Ja en dus?

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Nog maar een keer herhalen; 29 augsutus is de line-array samen met de X218 subs, de FL122 monitor en de Nanosub in vol ornaat te bewonderen tijdens een concert van Margriet Eshuijs in het park Boom en Bosch te Breukelen.
                      De toegang is gratis, aanvang concert is 14.00 uur tot 16.00 en meer informatie vind je hier.

Overigens is de line-array alweer ruim een jaar in gebruik en is al tientallen keren bij de meest wisselende gigs ingezet. De gigs varieerde van optredens op bruiloften met slechts één kastje en één Nanosub per kant tot de full set-up met 6 kastjes per kant gevlogen en daaronder een 8 tal subs in cardoïde opstelling.
                      De gebruikersvriendelijkheid en vooral de geluidskwaliteit en flexibiliteit is bij ieder optreden steeds weer indrukwekkend. Wat dat betreft is het een understatement te zeggen dat dit project geslaagd is.

Nu, ruim een jaar verder heb ik me het tekenen met een CAD programma eigen gemaakt en heb daarmee een doorontwikkeling ontworpen op de rigging in combinatie met twee nieuwe systemen. Een dubbel 8: systeem met een 1,4" hoog driver en een dubbel 10" systeem met een 2" mid driver en een 1" hoogdriver welke een zeer extreme output/volume/gewichts ratio heeft. Beide systemen zijn real line-source-array systemen.
                      Op dit moment wordt de eerste set van beiden gebouwd om mee te gaan testen en meten.
                      Hier zal ik binnenkort een nieuw draadje over openen voor de mensen die het interessant vinden.

Comment

• Funmaker
                        • Jun 2006
                        • 922

Als dit facebook was geweest had ik "vind ik leuk" aangeklikt...
                        Succes en we zien het wel verschijnen!
                        Hold on a second, relax and listen...

Comment

• 4AC
                          • Nov 2007
                          • 1791

De gigs varieerde van optredens op bruiloften met slechts één kastje en één Nanosub per kant
                          Hoe gaat dit precies in zijn werk? Heb je iets gemaakt waardoor één kastje op een statief gemonteerd kan worden? Fotootje misschien?

Nu, ruim een jaar verder heb ik me het tekenen met een CAD programma eigen gemaakt en heb daarmee een doorontwikkeling ontworpen op de rigging in combinatie met twee nieuwe systemen. Een dubbel 8: systeem met een 1,4" hoog driver en een dubbel 10" systeem met een 2" mid driver en een 1" hoogdriver welke een zeer extreme output/volume/gewichts ratio heeft. Beide systemen zijn real line-source-array systemen.
                          Op dit moment wordt de eerste set van beiden gebouwd om mee te gaan testen en meten.
                          Hier zal ik binnenkort een nieuw draadje over openen voor de mensen die het interessant vinden.
                          GRAAG! Ik ben zeer benieuwd. Gebruik je de BMS 2"/1" coax?

Mvg,

Teun
                          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                          Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• M'Elodie
                            • Oct 2006
                            • 148

Het klopt inderdaad dat er veel systemen zijn die simpelweg niet aan de natuurkundige principes voldoen om als een line-source-array te werken.
                            Dat is bij de meeste trouwens al vrij eenvoudig aan de grille te zien.
                            Maar, dat wil nog niet zeggen dat het geen goede systemen zouden zijn.
                            wat zie je dan aan de grille???

Comment

• M'Elodie
                              • Oct 2006
                              • 148

Ja en dus?
                              En dus is het niet juist te zeggen dat de crossover van 850Hz ruim binnen de criteria liggen.
                              Het criteria is 1/2 golflengte en dus ligt het maar net (niet) binnen de grens.

Heb je al isobaar (vertikaal en horizontaal) metingen laten doen met je systeem? Dan pas kan je zeggen of je systeem voldoet aan line-source.

Comment

• mhsounds
                                • Sep 2009
                                • 933

Ben zeer benieuwd naar een nieuw draadje
                                Freelance Light and Video |
                                Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

Working...