Hoorn ontwerpen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

citaat:Ziet er zeker goed uit. Als je begin stuk een goede expansion heeft denk ik dat je daar geen problemen mee krijgt. Mischien de drivers onder een hoek zetten om de voorkamer iets te verkleinen. Dit geeft misschien wel wat meer out put.

Wat heb je precies als mond genomen? Ik hoop niet te klein, anders trekken die 18"ers het niet meer. De eerder genoende 850 zal misschien iets te weinig zijn voor 2 18"ers. Dan zullen ze flink op hun donder krijgen!
    De drivers onder een hoek voegt zo snel ik het heb bekeken in hornresp niet zo veel meer output. Maar daardoor wordt de opening naar de hoorn wel iets groter. En ik moet bekennen dat de eerder genoemde 850 veranderd is naar 600 (12 cm x 50 cm). Ik ben hier ook nog niet over te spreken en zit nog steeds aan een oplossing te denken.

Een oplossing hiervoor is de drivers onder een hoek plaatsen. Het probleem is dan dat ik niet weet als dit gedeelte dan als hoorn of als compressiekamer gaat werken, iemand hier ideeen over???? Maar dit is wel de oplossing om iets variabler te zijn in je opening naar de hoorn toe, en de compressiekamer.

Dus de hoofdvraag: Heeft iemand ervaring met een schuine compressiekamer die naar de opening toe oploopt? en gaat dit niet als hoorn werken?
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Contour
      • Feb 2001
      • 1018

Volgens mij heb je bij het optekenen van de constructie niet echt rekening gehouden met het exponentiele verloop. Dit verloop gaat ervan uit dat de hoorn eerst langzaam en daarna steeds sneller in dwarsdoorsnede toeneemt. Bij jou ontwerp vind ik vooral dat de hoornsectie waarin het geluid omhoog wordt geleid (zie jouw tekening) te snel toeneemt qua oppervlakte. In de responsie zal het niet veel uitmaken maar toch.

Het beste kun je een lijstje maken met daarin oppervlakte versus afstand tot het begin van de hoorn, en dat dan proberen in een kastje te vouwen.

MVG Contour

Comment

• mbottens
        • Feb 2004
        • 743

@ Contour

Ik zal dat eens proberen, maar je moet ook weten dat ik meer van een conisch verloop ben uitgegaan. Maar heb jij ook nog een idee over die schuine gedeeltes in de compressiekamer, als dat als hoorn of als compressiekamer gaat werken? Dit is waar we het de voorgaande ongeveer 5 posts over hebben gehad.

Comment

• Contour
          • Feb 2001
          • 1018

Sowieso zou ik het gedeelte van de compressiekamer tussen de twee drivers altijd als compressiekamer rekenen. Pas vanaf het punt waar de konussen stoppen lijkt het me dat je officieel de hoorn laat beginnen. Zeg maar het punt vanaf waar je gaat werken met dat lijstje waarover ik het in mijn vorige post had. Ik snap dat je de voorkamer wil verkleinen en de hoorn verlengen maar pas op dat je jezelf niet rijk gaat rekenen. Een beetje conservatieve simulatie zal ervoor zorgen dat het eindresultaat hoogstens beter is dan verwacht en niet slechter.

MVG Contour

Comment

• mbottens
            • Feb 2004
            • 743

citaat:Ik snap dat je de voorkamer wil verkleinen en de hoorn verlengen maar pas op dat je jezelf niet rijk gaat rekenen.
            @ Contour

Het idee is wel om de voorkamer te verkleinen maar het grootst tellende argument om ze schuin te zetten is dat de oppervlakte van het begin van de hoorn iets groter word die is nu namelijk maar 600 cm^2 en dat is volgens velen en naar mijn idee een beetje te klein voor 2 18" drivers (en hoe denk jij hierover?).

Dus naar jouw idee werkt de schuine voorkamer wel als voorkamer en kan ik de hoorn gaan berekenen vanaf het punt dat de twee 18" ers niet meer tegenover elkaar zitten?

@ iedereen

Dan nog 1 vraag: Waar wordt de belasting (de druk) die de twee 18" ers vooral door bepaald in zo´n schuine voorkamer? door de inhoud van die kamer of door de opening naar de hoorn (hals) oppervlakte?

Groet´n martin.

Comment

• Contour
              • Feb 2001
              • 1018

Een halsoppervlak van 600 cm2 lijkt mij ook veel te klein!

Uitgaande van 2x 18" is dat een compressiefactor van bijna 4 en dat is ERG hoog. Zelf streef ik ongeveer een factor 2 na (zie bijv. de M-hoorn) maar ook de LAB-hoorn werkt met een factor 2 compressieverhouding. Bij een hogere compressiefactor worden de krachten op de konussen wel erg hoog. Ik zou hier graag eens concrete getallen zien maar helaas. Maar als ik Tom Danley (ontwerper van servodrive) mag geloven dan speelt dit zeker een rol. Hun konussen uit de BT-7 bashoorn (15" driver) zijn zo sterk dat een man van 80kg erop kan staan zonder dat deze konussen het begeven (losse konus met brede kant op de vloer) dat moet je met die 18 Sound niet proberen denk ik zo... Vandaar zou ik op save spelen en een factor 2 aanhouden. Maar als je bereid bent om het risico te nemen kun je een factor 4 zonder meer toepassen. Maar dan loop je dus de kans je 18 Sounds volledig naar hun grootje te helpen.

Mijn idee over de voorkamer heb je nu juist verwoordt!

MVG Contour

Comment

• mbottens
                • Feb 2004
                • 743

Bedankt Contour, dan ga ik het ontwerp nu aanpassen aan een compressiefactor 2. Uit jullie verhalen begrijp ik dat het niet zo veel uit maakt hoe groot het aantal liters van de compressiekamer is. Deze kan ik dus gebruiken als variabele en hier ga ik wel een beetje mee spelen om zo het beste resultaat te verkrijgen.

Nog een vraagje over de M-hoorn: Wat is daar de output van dus tussen .... Hz en .... Hz, ..... dB, ± .... dB op 1 Watt/1 Meter, half space gemetene. Ik ben daar erg benieuwd naar.

Comment

• Contour
                  • Feb 2001
                  • 1018

Allereerst een vraagje: simuleer jij in hornresp in 0.5x pi ? In dat geval simuleer je dus het geval dat de hoorn in een hoek staat. Daarvan heb ik nu voor de M-hoorn niet direct een vergelijk. Wat je wel kunt doen is bij jou in hornresp de simulatie op 1 x pi zetten dan kun je het vergelijken met het onderstaande verhaal.

De volgende data geldt voor de aanbevolen configuratie van 4 modules per kant (dus in totaal 2x 18" drivers) gesimuleerd in 1x pi (dat is op de grond en tegen 1 wand aan, deze configuratie is wanneer het enigzins mogelijks is na te streven bij gebruik in zalen. Natuurlijk is in een hoek nog efficiener maar dat is in de meeste zalen onmogelijk):

- rendement 108dB @ 30Hz, 113dB @ 100Hz
                  - bandbreedte +/- 2dB van 35-100Hz

Voor een vermogen van 1400W RMS per stack (dus 700W per 18" driver):

- SPL = 138dB @ 30Hz, 141dB @ 100Hz

Volgens AJ-horn zullen de 18 Sound 18LW-1400 drivers vanaf 35Hz hun x-max van 9mm niet overschrijden. Dat is een confortabele gedachte...

MVG Contour

Comment

• Contour
                    • Feb 2001
                    • 1018

Ik heb zelf even jouw hoorn in 1x pi gesimuleerd met Hornresp. Je ziet duidelijk dat de output in het echte laag nu een stuk minder is. Moet je voor de gein ook eens 4x pi instellen (kast zwevend in de ruimte)

Het nut van simuleren in 0.5 x pi vind ikzelf erg klein omdat je in de praktijk bijna nooit een hoek hebt om je kast in te plaatsen. Zeker niet als je de kast gebruikt om ook je topkasten op te zetten. In dat geval mag je blij zijn met 1x pi en vaker staat de kast gewoon los in de ruimte dus 2x pi

Om je een eerlijke vergelijking te geven (je kan niet zomaar AJ met Hornresp vergelijken) heb ik ook de M-hoorn maar even gesimuleerd in Hornresp. Gewoon net als jij eerst met 1 kast per kant en in 0.5 x pi space, resultaat:

- rendement 106db @ 35Hz, 108dB @ 100Hz

Met de functie muliple speakers voer ik 2 kasten parallel in, dit geeft de volgende resultaten:

- rendement 111db respons +/- 1 dB van 30 tot over de 100Hz

Je kunt deze resultaten zelf ook krijgen/verifieren door de volgende gegevens in Hornresp in voeren:

- Volume achterkamer = 90 liter
                    - Volume compressiekamer = 20 liter
                    - Halsoppervlak = 600 cm2
                    - Mondoppervlak = 4500 cm2
                    - hoornlengte = 2,5 meter (zuiver exponentiel verloop)
                    - Driver 18LW-1400 van 18 Sound (zie site voor T/S parameters)

Het eerste prototype is reeds gebouwd door iemand in de filipijnen, ver weg dus helaas. Zijn eerste beschrijving van de klank van de M-hoorn is te vinden op het forum van speakerstore...

MVG Contour

Comment

• mbottens
                      • Feb 2004
                      • 743

citaat:Om je een eerlijke vergelijking te geven (je kan niet zomaar AJ met Hornresp vergelijken) heb ik ook de M-hoorn maar even gesimuleerd in Hornresp. Gewoon net als jij eerst met 1 kast per kant en in 0.5 x pi space, resultaat:
                      Wat bedoel je hier nu mee, het verschil tussen beide programma´s? of dat de ene betrouwbaarder is dan de andere?

Comment

• mbottens
                        • Feb 2004
                        • 743

is 2pi dan half space en 4pi full space?

Comment

• mbottens
                          • Feb 2004
                          • 743

Nog een vraagje: Waar zijn de meeste specs van luidsprekerfabrikanten op gebaseerd? op full space, half space quarter space enz.

Comment

• Rademakers
                            • Jul 2003
                            • 1281

citaat:is 2pi dan half space en 4pi full space?
                            Ja.

citaat:Nog een vraagje: Waar zijn de meeste specs van luidsprekerfabrikanten op gebaseerd?
                            De meeste luidsprekers worden in halfspace aangegeven. Een betrouwbare fabrikant vermeld dat overigens.

Mvg Johan

Comment

• dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

citaat:Geplaatst door Rademakers
                              De meeste luidsprekers worden in halfspace aangegeven. Een betrouwbare fabrikant vermeld dat overigens.

Mvg Johan
                              worden drivers niet meestal met een (aes) baffle gemeten ofzo?
                              (dwz: driver gemonteert in een plank van 1m20x1m20 oid, waarna dan de T/S metingen worden gedaan) is dus een vorm van half-space, tot een bepaalde freq. daaronder een flauwe afval...
                              Indien niet vermeld onder welke condities de metingen zijn gedaan is het geen serieuze fabrikant vind ik.... zelf nameten is zowiezo wel altijd aan te raden...

SPL/efficiency spec. is volgens mij wel met de efficiency/baffle-step, maar zonder vloeroptelling oid....
                              Maar bij totale luidsprekerkasten zie je soms wel half space specs (subkast geplaatst op de vloer etc)

het blijven rare jongens, met grote magneten
                              knoppen en waarden :)

Comment

• Contour
                                • Feb 2001
                                • 1018

Naar mijn mening geeft Hornresp toch net altijd iets minder dB'tjes als AJ-horn. Een subtiel verschil weliswaar maar toch. Welk programma nu nauwkeuriger is? Ik zou mijn centen inzetten op AJ-horn. Vooral omdat er aan Hornresp heel recent nog behoorlijk wat gesleuteld is. Zo was het in de 2002 versie welhaast onmogelijk om een hoorn te simuleren die harder ging dan 105dB/1w/1m, dat zit gelukkig nu wel wat beter.

Ben je er al uit of je nu tevreden bent met je concept? Met 1 kast per kant zul je niet echt laag komen, zeker niet in de openlucht. Dat ligt niet aan jouw ontwerp, dat is gewoon de natuurkunde die erachter steekt. Wil je harder of lager, dan zul je meer kasten per kant moeten gaan stacken. Bij het ontwerp van de M-hoorn lag ook al van te voren vast dat er minimaal 4 modules per kant gestackt moesten worden. Als de gebruiker slechts 2 modules per kant neerzet, dan is het geluid niet optimaal maar dat is niet op ons ontwerp terug te voeren.

MVG Contour

Comment

Working...