Hoorn ontwerpen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

@ Contour

Kun jij michiel aanvullen, want jij werkt toch wel met Hornresp.

@ Michiel

Bedankt voor je snelle reactie
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• michiel
      • May 2001
      • 1032

citaat:Geplaatst door Rademakers

citaat:Als laatste vraag de grafiek Diafragm displacement, slaat dit op de Xmax?
      Yep.

Mvg Johan

Ik geloof dat het de slag is bij het in gevoerde vermogen (voltage moet ik zeggen). Deze staat standaart op 2.83.
      Groeten, michiel

Comment

• mbottens
        • Feb 2004
        • 743

Nog een paar laatste vragen rond Hornresp, by the way ik begin het al mooi door te krijgen. ik erger me alleen aan het feit dat ik de volgende gegevens niet kan plaatsen en voor de zekerheid maar steeds 0 invoer. Dit lijkt me niet het beste dus bij deze, wat betekenen de volgende dingen:

FR (Rear compression chamber acoustic lining airflow resistivity (rayl/cm)).

TAL (Rear compression chamber acoustic lining thickness (cm)).

ATC (Throat chamber average cross-sectional area normal to horn axis (sq cm).

Alvast bedankt, een ijverige speakerbouw student (ik leer het al een beetje).

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

Staat ook in de Help-funtie van Horn resp (7.20)

Mvg Johan

Comment

• mbottens
            • Feb 2004
            • 743

@ Rademakers

Diapraghm Displacement snap ik wel, en de dingen die ik nu niet kan plaatsen heb ik echt wel in de gebruiksaanwijzing opgezocht. Alleen ik ken die begrippen niet die gebruikt worden bij de laatste parameters die ik moet invullen. Daarom vraag ik het even. Als iemand het weet zou ik het graag horen.

Comment

• Contour
              • Feb 2001
              • 1018

FR en TAL hoef je niet echt in te vullen, gaat over het demingsmateriaal in de kast en de effecten hiervan zijn vooral bij de hogere frequenties van belang.

ATC is het dwarsdoorsnede oppervlak van de voorkamer. Voor deze waarde dient dus minimaal Sd, het membraanoppervlak, te worden gekozen.

MVG Contour

Comment

• mbottens
                • Feb 2004
                • 743

@ contour

citaat:ATC is het dwarsdoorsnede oppervlak van de voorkamer. Voor deze waarde dient dus minimaal Sd, het membraanoppervlak, te worden gekozen.

MVG Contour
                Bedankt voor je reactie maar als je zoals bij een bandpass hoorn een toelopende voorkamer hebt, als het ware een trechter dan is die oppervlakte niet gelijk op ieder punt, hoe moet het dan?

En je kunt er toch ook voor kiezen om een kleinere opening dan Sd te maken van de speaker naar de voorkamer (compressiekamer) en dan kan die ruimte toch ook kleiner zijn dan Sd?

Of is het zo dat dit allemaal wel mogelijk is maar dat het programma hier niet mee overweg kan?

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

Zoals jullie al gemerkt hadden ben ik bezig met een dubbel 18" bandpass hoorn te ontwerpen. Met als uitgangspunt een zo hoog mogelijke output tussen 40 Hz en 120 Hz met een afwijking van maximaal ± 2 dB. Dit alles moet ook nog eens passen in een kast van ongeveer 100cm, bij 120cm bij 60 cm. Ik heb me laten inspireren door het Labhoorn project waar ik de koppeling van de twee drivers uit af heb gekeken, en ik heb gekeken naar de vormen van de bandpass hoorn omdat ik die iets compacts vind hebben. En de rest heb ik er zelf maar bij bedacht. De gebruikte drivers zijn 18Sound 18W1000 speakers.

Het idee is eigelijk simpel: Twee drivers komen samen uit in een compressiekamer (voor de simulatie in Hornresp heb ik gewoon multiple drivers geselecteerd en twee drivers in parallel configuratie gezet), na deze compressiekamer is er een ruimte die van voren gezien horizontaal toeneemt en verticaal afneemt, je zou er dus voor kunnen kiezen om de oppervlakte constant te houden maar je kunt ook kiezen om daar het eerste stukje hoornverloop aan te brengen, Ideeen??. En daarnaar is het gewoon een simpele gevouwen hoorn.

De reden dat ik de hoogte graag op 1 meter wil hebben en de diepte op 1,20 meter, is omdat je de wielen op de achterkant plaatst en wanneer je hem dan op de wielen zet neemt de kast maar 100 cm bij 60 cm = 0,6 m^2 in beslag in je bijv. kar.

Alles is te vinden op:

En ik zie uit naar jullie reacties, en mogen er meerdere mensen belang hebben bij een subwoofer met deze eigenschappen of het leuk vinden om hier aan mee te ontwerpen dan zouden we er ook een GSP van kunnen maken. Ik heb ook al ideeen voor een top maar die komen later wel.

Groetjes

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

complimenten!
                    Werken die drivers nou samen of heb je ze echt gekoppeld (dwz compound, waardoor je SD hetzelfde blijft als 1 driver)?
                    Want in de lab werken ze samen, dat zou ik denk ik prefereren, behalve als je relatief veel herrie uit een perse klein kastje wil...
                    Maar is dit geen bandpass? of is die 21cm hoge opnening hetzelfde oppervlak als de gecombineerde sd (dus 2x sd als niet compound, en 1x sd als wel...)
                    Verder ziet het er top uit...
                    Ben het helemaal met de 40Hz+ theorie eens.....

Is dit nix om uit te werken als zijnde "JH Hoornsub"?, misschien nog wel effe de juiste driver erbij zoeken, dat zal voornamelijk na simulatie-selectie ook op het gehoor gaan....
                    nou succes
                    knoppen en waarden :)

Comment

• mbottens
                      • Feb 2004
                      • 743

citaat:Ben het helemaal met de 40Hz+ theorie eens.....

Is dit nix om uit te werken als zijnde "JH Hoornsub"?, misschien nog wel effe de juiste driver erbij zoeken, dat zal voornamelijk na simulatie-selectie ook op het gehoor gaan....
                      Een JH hoornsub lijkt mij een goed idee, met zijn allen kunnen we ook nog een wat betere kast bedenken dan ik alleen. Maar dan moet je het wel eens zijn met de 40Hz+ therorie (misschien 35+).

citaat:Werken die drivers nou samen
                      Ja ze werken samen. dus blazen tegen elkaar in en persen zo de lucht de kast uit.

citaat:Maar is dit geen bandpass? of is die 21cm hoge opnening hetzelfde oppervlak als de gecombineerde sd
                      de Sd is van 2 drivers samen 2336 en de opening is ongeveer de helft namelijk 1100, is dat de eigenschap van bandpass dan? dit is mij niet bekend.

Nog meer reacties???

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

citaat:Geplaatst door mbottens

citaat:Maar is dit geen bandpass? of is die 21cm hoge opnening hetzelfde oppervlak als de gecombineerde sd
                        de Sd is van 2 drivers samen 2336 en de opening is ongeveer de helft namelijk 1100, is dat de eigenschap van bandpass dan? dit is mij niet bekend.

Nog meer reacties???
                        ja dan zou het begin eigenlijk de getunede poort zijn, maar het is me opgevallen dat veel systemen al bandpass heten als er alleen maar een compressieruimte is zoals bij jou.....
                        knoppen en waarden :)

Comment

• mbottens
                          • Feb 2004
                          • 743

citaat:ja dan zou het begin eigenlijk de getunede poort zijn, maar het is me opgevallen dat veel systemen al bandpass heten als er alleen maar een compressieruimte is zoals bij jou.....
                          Simuleerd hornresp dit wel mee? Of zit ik nu mezelf te bedonderen en is de output anders dan hornresp aangeeft? En als hornresp het niet goed aangeeft, weet iemand hoe ik dan de tuning van die poort in het ontwerp aangeef?

Comment

• Contour
                            • Feb 2001
                            • 1018

Hallo,

Je hebt als lengte van het laatste hoornsegment 39 cm aangenomen. Dit heb je gedaan door een rechte lijn te lekken vanuit de middens van de twee verticale lijnen van de twee koppelende hoornsegmenten en daarna die lijn op te meten.

Echter de flare (uitloopsnelheid) van het laatste deel is zo groot dat niet alle oppervlakte aan de hoornmond (opening kast) even effectief zal meedoen. Mij lijkt het handiger om de lijn van 39 cm iets meer horizontaal te tekenen waardoor de lengte dus iets zal afnemen. Daardoor zal ook de performance iets afnemen maar dit zal meer in de richting van de praktijk komen. Je hebt nu onbewust een te grote hoorn gesimuleerd!

De membraanuitwijking neemt onder de 50Hz schrikbarende waardes aan voor 2000W input. Het is dus zeker aan te raden een subsonic filter toe te passen. Boven de 50Hz blijf je wel keurig onder de x-max lijkt het zo.

Het maakt weinig verschil maar je hoorn is opgebouwd uit een serie schakeling van conische delen om zo een exponentiele hoorn te benaderen. Klik in Hornresp op 'exp' totdat er 'con' verschijnt voor de juiste simulatie.

In de hoek van de kast linksboven gaat de hoorn van 30cm naar 30cm dat is natuurlijk niet correct. Je moet ervoor zorgen dat er wel een expansie plaatsvind. Kijk maar eens op speakerstore bij de 'M-hoorn' om te zien hoe ik het gedaan heb (m.b.v. Autocad en Pro-Enigineer software)

Als ik me niet vergis wordt 'Vtc'in kubieke centimeters weergegeven. In de simulatie zie ik nu 60 cm3 staan wat vele malen kleiner is dan wat je in werkelijkheid kunt bouwen. Onderschat niet de invloed van de voorkamer. Als deze te groot wordt onstaat er soms een lelijke dip in de responsie.

MVG Contour

Comment

• mbottens
                              • Feb 2004
                              • 743

citaat:Echter de flare (uitloopsnelheid) van het laatste deel is zo groot dat niet alle oppervlakte aan de hoornmond (opening kast) even effectief zal meedoen.
                              Hoe bepaal je als de flare te groot wordt, of doe je dat op gevoel?

citaat:Als ik me niet vergis wordt 'Vtc'in kubieke centimeters weergegeven. In de simulatie zie ik nu 60 cm3 staan wat vele malen kleiner is dan wat je in werkelijkheid kunt bouwen. Onderschat niet de invloed van de voorkamer. Als deze te groot wordt onstaat er soms een lelijke dip in de responsie.
                              Ja het was in cc, ik heb er nu 60000 van gemaakt en ja er komt een lelijke dip in de responsie[}] Bedankt hoor!!! Nee grapje goed dat je het zegt daarom plaats ik de ingevoerde gegevens ook online (ik ben nog maar 1 week bezig met hornresp en kan wel wat tikken op de vingers gebruiken) En nu heb ik weer wat te doen, de dip eruit halen namelijk. Nog een vraagje over dit gedeelte, zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden die niet naar voren komen bij de simulatie, bij het bepalen van de grootte van de compressieruimte. Ik heb namelijk zo een gevoel dat wanneer ik deze te klein maak dat de drivers het niet meer leuk vinden, of moet ik gewoon de simulatie geloven? Ik vond de verschillen in responsie by the way al erg klein wanneer ik van 60 naar bijv 70 ging maar 10 cc is ook niet zo veel he

citaate membraanuitwijking neemt onder de 50Hz schrikbarende waardes aan voor 2000W input. Het is dus zeker aan te raden een subsonic filter toe te passen.
                              Het is de bedoeling dat de kast goed werkt vanaf zo´n 35 a 40 Hz, en het idee is ook om een 6dB Highpass filter op deze frequentie te plaatsen. Bedoel je met een subsonic filter dat ik in plaats van 6 dB ongeveer 18 dB moet instellen.

citaat:Je moet ervoor zorgen dat er wel een expansie plaatsvind
                              Wordt aan gewerkt, en links onder in de kast zit het ook nog niet helemaal lekker.

Wat vind je verder van het concept van deze hoorn? En hoe staat het met de M-Hoorn op het moment? (Het hele forum van speakerstore is weer leeg, had je dat al gezien?)

Comment

• mbottens
                                • Feb 2004
                                • 743

Nog een vraagje:

Hornresp geeft steeds de volgende melding: Caution ATC < (kleiner dan) Sd. Dit komt waarschijnlijk omdat ik twee drivers in de compressiekamer tegenover elkaar laat inblazen, op deze manier kun je met een zeer kleine hoornmond toch twee 18" ers plaatsen. De hoornmond wordt alleen bepaald door de afstand tussen de twee drivers en de hoogte van de hoornmond die ongeveer 48 cm bedraagt (18" en een beetje extra). Dit resulteert in ongeveer een twee keer zo een kleine hoornmond in oppervlakte dan aan speaker oppervlak aanwezig is. Hoe gaat Hornresp met deze Caution om en waarom vermeld Hornresp deze Caution?

Comment

Working...