Hoorn ontwerpen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

Bedankt michiel, maar nog een vraagje: je mag toch wel twee hoorn segmenten aan elkaar koppelen die niet dezelfde curve hebben of is dit niet aan te raden?
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• mbottens
      • Feb 2004
      • 743

Ik heb nog even een ideale vorm uitgekozen die dicht bij mijn ontwerp in de buurt ligt en ik ben erachter dat een conische vorm het beste werkt en dan van 850 cm^2 naar 5300 cm^2 over een afstand van 2 meter. Ik haal dan 106 dB 40 Hz tot 107 dB op 100 Hz met een Xmax bij 2000 Watt van ongeveer 7,5 mm op 40 Hz.

Lijkt jullie dit een goed uitgangspunt? Mij wel

Comment

• michiel
        • May 2001
        • 1032

citaat:Geplaatst door mbottens

Bedankt michiel, maar nog een vraagje: je mag toch wel twee hoorn segmenten aan elkaar koppelen die niet dezelfde curve hebben of is dit niet aan te raden?
        Dat is mogelijk. Maar of dat negatieve invloed op het resultaat heeft weet ik niet.
        Groeten, michiel

Comment

• mbottens
          • Feb 2004
          • 743

Ik lees hier af en toe op het forum dat een baskast geen richting heeft maar rondom afstraalt. Ook al is het een hoornkast. Nu vroeg ik me het volgende af:

Bij een hoornkast is de reikwijdte van de bas toch wel beter, dus op langere afstand hou je toch wel meer druk over?

Heeft dit dan niet te maken met richting?

Comment

• michiel
            • May 2001
            • 1032

Ik lees hier af en toe op het forum dat een baskast geen richting heeft maar rondom afstraalt. Ook al is het een hoornkast. Nu vroeg ik me het volgende af:

Bij een hoornkast is de reikwijdte van de bas toch wel beter, dus op langere afstand hou je toch wel meer druk over?

Heeft dit dan niet te maken met richting?
            DE hoorn geeft een hogere out put, dus kom je verder. Sommige hoorn subs spelen tot 150-200 Hz. Dan zal je wel gaan merken dat de hoorn in een kleiner gebied afsraalt. Maar bij het sublaag blijft het een bol straler. Het is dan puur het rendement dat het laat lijken dat je verder komt.
            Groeten, michiel

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

Zo is dat ook ontzenuwd.
              gebrabbel over throw etc. is onzin. tis gewoon hard.

Alleen als de bron heel groot is (gekoppelde laagkasten) is er meer afstand nodig om de volledige optelling te hebben. Dan zegt men soms wel iets over ver dragen.

Maar jongens, ik volg dit topic met grote interesse, maar bemerk helaas de laatste dagen een licht afzwakkende fanatiekheid
              Er zijn vast nog wel wat meer mensen die wat te melden hebben, of is het ontwerp klaar?
              knoppen en waarden :)

Comment

• michiel
                • May 2001
                • 1032

Het fenomeen dat het laag soms wat ruimte nodig heeft om echt lekker te klinken is voor mij nog maar vaag. Ik weet dat het in sommige gevallen wel degelijk opgaat. Maar ik zou zo gauw niet weten waar dat vandaan komt. Theoretisch vind ik het maar een raar verhaaltje.
                Misschien is het wel de overgang van near field naar far field!?

Ik heb ook niet op alle vragen antworden, ik ben ook nog in de leer!!
                Groeten, michiel

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

citaat:afzwakkende fanatiekheid
                  Ik ben afgelopen week bezig geweest met kleine aapassingen aan mijn dubbele 18" hoorn. En die kleine aanpassingen kosten nog best wel wat tijd. Het weekend zal ik de update wel even op internet plaatsen met ondersteunende plaatjes van Hornresp. Even een preview: ik heb een output op 1W/4 ohm 1 meter half space van 106 dB tussen 40Hz en 120 Hz met +/- 1 dB afwijking.

Nog even geduld dus.

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

De plaatsing van meerdere punten van sublaag bepaald het sferische afstraalgedrag in de ruimte. (buiken en knopen)
                    Dit is allemaal in relatie met de afstand tussen de sub(s), de frequentie en de luisterplek in de ruimte.

Het zijn eigenlijk vectoren van tijd en ruimte: elke plek waar je staat heeft een eigen afstand(tijd) relatie tot elke bron. Bepaalde golflengtes tellen op, andere juist niet.... behalve als alle lengtes gelijk zijn. (FOH positie)

En een grote hoeveelheid laagkasten vergen ook wat aftand (bijv 10M) om de totale optelling te hebben, vanwege de onderlinge afstand....
                    Het is hetzelfde als je naar iets groots kijkt...dat kan je niet van dichtbij in zn geheel zien....

"Long thow" PA heeft verticaal hele smalle afstraling van de hoog en mid hoorns. dus het mixt pas bij elkaar op enige afstand... Er zijn dan mensen die beweren dat het verder draagt, werpt ofzo, maar dat komt dus door de afstraling.

is dat iets? eigenlijk off topic he?

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

citaat:afzwakkende fanatiekheid
                      Ik ben afgelopen week bezig geweest met kleine aapassingen aan mijn dubbele 18" hoorn. En die kleine aanpassingen kosten nog best wel wat tijd. Het weekend zal ik de update wel even op internet plaatsen met ondersteunende plaatjes van Hornresp. Even een preview: ik heb een output op 1W/4 ohm 1 meter half space van 106 dB tussen 40Hz en 120 Hz met +/- 1 dB afwijking.

Nog even geduld dus.
                      okeeokee ben benieuwd!!
                      klinkt goed die 106 dB...

Comment

• mbottens
                        • Feb 2004
                        • 743

Alllllleeeessss is geupdated, kijk maar op

Dit is mijn resultaat tot nu toe ik hoop dat jullie hier even kritisch naar kunnen kijken en mij van veel commentaar kunnen voorzien, zodat het resultaat nog iets verbeterd kan worden.

Verder ben ik benieuwd naar jullie reacties in het algemeen.

En vergelijk het eens met de labhoorn frequentie response tussen de 40Hz en 120 Hz, zitten we er dan nog ver vanaf??

Ik ben benieuwd.[8D][8D]

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

ziet er goed uit,
                          kan zijn dat je misschien nog wat moet experimenteren met het begin vd hoorn?
                          Het beginstuk doorloopt op dit moment een draai van verticaal naar horizontaal, is het niet mogelijk om de drivers dan maar meteen horizontaal te monteren? of ben je bang voor up/down firing problemen.... Het is dan ook minder makkelijk om een luikje te maken voor de bovenste driver, maar wel qua hoorn mooier misschien.....

vind dat verhaaltje van je viendinnetje wel schattig[)]

Comment

• michiel
                            • May 2001
                            • 1032

Ziet er zeker goed uit. Als je begin stuk een goede expansion heeft denk ik dat je daar geen problemen mee krijgt. Mischien de drivers onder een hoek zetten om de voorkamer iets te verkleinen. Dit geeft misschien wel wat meer out put.

Wat heb je precies als mond genomen? Ik hoop niet te klein, anders trekken die 18"ers het niet meer. De eerder genoende 850 zal misschien iets te weinig zijn voor 2 18"ers. Dan zullen ze flink op hun donder krijgen!
                            Groeten, michiel

Comment

• frederik_
                              • Jul 2003
                              • 98

Kan je misschien je gegevens vermelden die je bij hornresp ingevoerd hebt?

Naar mijn weten begint de hoornlengte vanaf de halsopening.
                              Jij begint met meten vanaf de luidsprekerophangring. Dit verschil zal niet veel uitmaken in de respons (hornlengte wordt alleen zo'n 15cm korter).

Comment

• mbottens
                                • Feb 2004
                                • 743

citaat:Kan je misschien je gegevens vermelden die je bij hornresp ingevoerd hebt?

Naar mijn weten begint de hoornlengte vanaf de halsopening.
                                Jij begint met meten vanaf de luidsprekerophangring. Dit verschil zal niet veel uitmaken in de respons (hornlengte wordt alleen zo'n 15cm korter).
                                Ik heb niet gemeten vanaf de luidspreker ophang ring, ik heb gemeten vanaf de compressiekamer dus bij de hals van de hoorn.

En de screenshots van hornresp staan ook op de geplaatste link, een daarvan zijn de invoer gegevens.

@iedereen[8D]

Nog een vraag in het algemeen over een dubbel 18" hoorn. Hoeveel dB denken jullie dat ongeveer haalbaar moet zijn tussen de 40Hz en 100Hz op 1W/4ohm half space gemeten.

Comment

Working...