Hoorn ontwerpen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • michiel
    • May 2001
    • 1032

Dokter dB, je laat twee bandpass horns zien. Waarvan de eerste iets meer bandpass is dan de tweede.

Het hoorn verloop bij dergelijke kasten heeft invloed in het gebied 100-250 Hz.
    De decware is een echte sub, en zal dus niet zo hoog komen. Het maakt dus weinig uit welke verloop er word toegepast bij dit type kasten.
    Groeten, michiel

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

hmm bestaat er meer of minder bandpass? kilootje meer of minder ...
      maar dat van die decware subhoorn is duidelijk... lijkt me idd logisch.
      Alleen die andere hoorn: dat is nou juist een type hoorn die ook tot hoger ingezet word, dus dat verloop is wel degelijk belangrijk.
      En ook tijdresponse: welke hoorn galmt minder na? konische hoorn vogens mij meer...is dan denk ik voor lowmid niet meer echt tof...
      knoppen en waarden :)

Comment

• michiel
        • May 2001
        • 1032

citaat:Geplaatst door dokter dB

Inderdaad. Zie bijvoorbeeld de 18 sound bph (http://www.eighteensound.com/pdf/applic/BPH118.pdf), daar zie ik maar een HEEL klein beetje hoorn en meer bandpass dan bij de F1 bandpashoorn. Heel logisch eigenlijk.

Het is wel leuk en aardig dat we het hier over de BPH hebben, maar dat is wel een beetje andere koek dan de front loaded hoorn...
        Groeten, michiel

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

citaat:Geplaatst door michiel

citaat:Geplaatst door dokter dB

Inderdaad. Zie bijvoorbeeld de 18 sound bph (http://www.eighteensound.com/pdf/applic/BPH118.pdf), daar zie ik maar een HEEL klein beetje hoorn en meer bandpass dan bij de F1 bandpashoorn. Heel logisch eigenlijk.
          ja je zou bijna zeggen wat maakt het nog uit... d'r is gewoon een flare aan de poort gemaakt... denk overigens wel dit dit kastje erg goed werkt.

citaat:Geplaatst door michiel

Het is wel leuk en aardig dat we het hier over de BPH hebben, maar dat is wel een beetje andere koek dan de front loaded hoorn...
          Maar het onderwerp is toch hoorn ontwerpen? dwz waar je allemaal aan moet denken etc. zo ook bij de bph. en het is zeker leuk en aardig

Comment

• mbottens
            • Feb 2004
            • 743

Ja het onderwerp is hoornontwerpen, en het idee van mij was ook dat hier veel nuttige informatie voor hoornontwerpen naar voren komt. Ik vind het juist interressant dat de bandpassh hoorn hier ook wordt besproken. Hoe simuleer je eigenlijk een bandpass hoorn?

Is het een gesloten achterkamer met een ruimte voor de hals die verkleind met daarna de hals die over eigelijk een korte afstand naar de hoornmond loopt, waarbij je bij alles er niet aan denkt dat het een bandpass is?

Of moet je anders simuleren omdat het een bandpass is?

Mijn gevoel zegt me dat je een frontloaded hoorn met compressiekamer kunt simuleren, omdat de compressiekamer best groot is krijg je het effect dat de ruimte als laagdoorlaat filter gaat werken.

Iemand hier andere of gelijke ideeen over.
            Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• mbottens
              • Feb 2004
              • 743

Even een soort van sub-onderwerp:

Het koppelen van 2 of 4 drivers aan 1 hoorn dmv bijvoorbeeld een compressiekamer.

Ik heb op de volgende link een schets gezet van verschillende manieren van koppelen van speakers aan 1 hoorn om zo meer drivers in 1 kast te plaatsen (ruimte besparend) Mijn vragen zijn nu als volgt:

Welke van de manieren, ontwerp b, c of d is aan te raden om 2 speakers aan een hoorn te koppelen?

Is het een goed idee om 4 speakers aan een hoorn te koppelen zoals beschreven in ontwerp a?

Hoe simuleer je dit soort ontwerpen in bijv. AJ horn of een ander hoorn programma?

Hoe uit zich het koppelen van meerdere drivers in het rendement van de hoorn.

In hoeverre zijn bovenstaande ideeen slim als je kijkt naar de verschillende frequentie gebieden?

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

Plan B lijkt mij het beste, oh wacht, er is geen link .

Mvg Johan

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

Hier de link, sorry ik moest de kar even verzetten op de oprijlaan en toen heb ik het snel afgeraffeld, mijn excuses. Hier dan de link

en nogmaals

zo en nu ben ik benieuwd naar de reacties, Tot morgen ik ga nu even draaien.

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

denk plan d? ik weet het ook niet... beter nog om te proberen een iets langere hoorn te maken? dmv een bocht oid....
                    en die 4 voudige bandpasshorn schets 2 lijkt me wel zeer okee....

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

ik zou die bandpass maken maar dan met 2 drivers...
                      en dat dan dubbel....

Comment

• michiel
                        • May 2001
                        • 1032

Om maar even snel een reactie tussendoor te geven (heb dus niet aandachtig alles door gelezen, maar hier en daar wat opgevangen)

De voorkamer van een compressie hoorn werkt ALTIJD als laag doorlaat filter.

Een bph simuleer je exact als een front loaded (compressie) hoorn.

Enkele van die schetsen heb je al eerder laten zien. Voor alle schetsen zeg ik niet doen.
                        Ik meen dat je 18"ers wilt gebruiken? Dan zijn al die kasten te klein om fatsoenlijk laag te gaan. Daarnaast is het simpel weg je zelf pesten om 4 18"ers in 1 kast te stoppen. Met 2 heb je het al zwaar genoeg!!!!
                        Het maakt geen donder uit of je 2x2 of 1x4 hebt. Alleen je rug blijft bij 2x2 langer leven.
                        Nogmaals, vergeet die 4 maal 18" hoorn achtige kast maar. Dat wil je echt niet hebben.

Bij de weg, dit soort dingen zijn perfect te simuleren met horn resp (gratis proggie) of aj (kost centen).
                        Groeten, michiel

Comment

• mbottens
                          • Feb 2004
                          • 743

op de link

bedoel ik dat je alleen naar het bovenste project moet kijken, die andere projecten laat ik er gewoon nog even op staan.

En deze ideeen zijn niet om 2 of 4 18" speakers te koppelen maar om 2 of 4, 8" 10" of 12" speakers te koppelen voor het mid gedeelte.

Hoe denk je dan over het volgende?

citaat:Het koppelen van 2 of 4 drivers aan 1 hoorn dmv bijvoorbeeld een compressiekamer.

Ik heb op de volgende link een schets gezet van verschillende manieren van koppelen van speakers aan 1 hoorn om zo meer drivers in 1 kast te plaatsen (ruimte besparend) Mijn vragen zijn nu als volgt:

Welke van de manieren, ontwerp b, c of d is aan te raden om 2 speakers aan een hoorn te koppelen?

Is het een goed idee om 4 speakers aan een hoorn te koppelen zoals beschreven in ontwerp a?

Hoe simuleer je dit soort ontwerpen in bijv. AJ horn of een ander hoorn programma?

Hoe uit zich het koppelen van meerdere drivers in het rendement van de hoorn.

In hoeverre zijn bovenstaande ideeen slim als je kijkt naar de verschillende frequentie gebieden?
                          Ik ben benieuwd naar jullie reacties en over dat bandpass gedeelte ik dacht ook aan een frontloaded horn met compressiekamer. Maar als je naar een bandpass hoorn kijkt dan heeft de compressie kamer een soort van driehoekige vorm, is dit geen probleem en gaat het puur om de inhoud van die ruimte of maakt de vormgeving ook nog uit, dit is ja niet te simuleren?

Tot horens

Comment

• michiel
                            • May 2001
                            • 1032

Sorry, had ik toch maar even de tijd moeten nemen om te lezen.[B)]

Voor mid zou het best wel eens kunnen werken. Maar die voorkamer zorgt denk ik voor grote problemen bij het hf gebied.
                            Bij het proto type van gsp 2 bleek een mid hoorn met (toch zeer kleine) voorkamer niet bruikbaar te zijn. Daarom in het nieuwe ontwerp een hals die gelijk is aan SD (verschrikkelijk hoog rendement is niet nodig).
                            Groeten, michiel

Comment

• mbottens
                              • Feb 2004
                              • 743

citaat:Bij het proto type van gsp 2 bleek een mid hoorn met (toch zeer kleine) voorkamer niet bruikbaar te zijn. Daarom in het nieuwe ontwerp een hals die gelijk is aan SD (verschrikkelijk hoog rendement is niet nodig).
                              Kan ik hier uit opnemen dat je meer rendement krijgt door een kleinere oppervlakte van je voorkamer dan je speaker?

En hoe simuleer je dit soort systemen waar meerdere speakers op elkaar gericht in een compressieruimte via de zelfde hals naar buiten komen?

Comment

• mbottens
                                • Feb 2004
                                • 743

citaat:ik zou die bandpass maken maar dan met 2 drivers...
                                en dat dan dubbel....

--------------------------------------------------------------------------------
                                dokter is back!
                                Ik heb geen idee wat je hiermee bedoeld maar het klinkt interressant, ik gok dat je het over een subwoofer hebt en dan een bandpass hoorn en dan twee drivers per kast en twee kasten per kant, maar toch begrijp ik je niet.

groeten.

Comment

Working...