Hoorn ontwerpen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

martin:
    de maxspl per frequentie is interessanter wat mij betreft dan het 1w/1m geneuzel.(hoe kan je nou 1w opgeven bij zo'n grillig impedantieverloop?)
    Wat ook interessant is, is maxspl bij bijv 1% thd, of 5% thd. dat is wat lastiger met conventionele methodes te meten, dan moet je sinesweeps afspelen en opnemen....

Wat je doet is de hoorn plat leggen op een groot veld/terrein/plein oid (half space dus is +6dB, oftewel 2pi).

Meet op een bepaalde afstand: bijv. 4 meter, microfoon ook op de grond (weer 6dB gain) met uiteraard een limiter voor de versterker. De 2x 6dB is precies de stap van 4 naar 1 meter. Dus je neemt gewoon de spl waarde die je meet op 4m op de grond en dan heb je de full space waarde (4pi).

Als je met de sinusgenerator meet, en een analyzer kun je bijv ook het punt opzoeken waar je het snelst aan xmax komt. Dat doe je door [u]voorzichtig</u> de limiter losser te draaien. Er komen dan ineens exponentieel meer harmonischen bij van die bepaalde frequentie.
    Het zal heel makkelijk met smaart (eerst ijken met je dB meter) gaan, maar er zijn ook andere meetprogrammas. zorg wel dat de meet microfoon ook de druk aankan, de meeste goedkope meetmics kunnen maar 120 dB aan, dus dan moet je op nog grotere afstand meten...
    Ook zal (bij een continue sinus bron) powercomressie de meting verstoren, dus je zou ook puls/periode metingen kunnen doen, maar dat gaat niet echt handig met smaart. Lspcad heeft wel zoiets ingebouwd geloof ik (just-mls?).
    Je kan van alles proberen als je maar ijkt. Als je een pulsperiode signaal genereert (bijv LF-AM gemoduleerde sinus) kun je die misschien gewoon opnemen ("audio-capture")en de amplitude pieken zeggen dan iets over de piekwaardes die je met muziek zou halen, zonder al te veel powercompressie...
    Je zou in je trance studio een cdtje kunnen maken met diverse signalen...
    Ik zeg bouwen dat ding.[8D]
    knoppen en waarden :)

Comment

• mbottens
      • Feb 2004
      • 743

citaat:Ik zeg bouwen dat ding.
      Oke ik begin zo snel mogelijk, maar we kunnen toch wel een beetje door discussieren over het meten aan je prototype? Dan kan ik wanneer die klaar is direct gaan meten. Nou eerst even genieten en dan meten.

Alvast bedankt en groeten

Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• mbottens
        • Feb 2004
        • 743

citaat:wel een beetje door discussieren over het meten aan je prototype?
        Jullie maken me niet wijs dat dokter dB hier tussen al die speakerbouwers de enige is met ideeen over speakers testen. Hoe besloten jullie nu als je speaker een beetje klopte?

Groeten Martin.

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

citaat:Hoe besloten jullie nu als je speaker een beetje klopte?
          De enige testapparatuur die ik heb, zijn mijn oren (en die van anderen). Klinken ze goed, dan zijn ze goed .
          Wel in meer als één ruimte testen. Zijn mensen op de feesten tevreden, dan ben ik (tijdelijk) tevreden.

Klinken ze niet goed... ach, daar zijn equalizers voor [8D] (of het volume fijnstellen).

Mvg Johan

Comment

• mbottens
            • Feb 2004
            • 743

citaate enige testapparatuur die ik heb, zijn mijn oren (en die van anderen). Klinken ze goed, dan zijn ze goed .
            Wel in meer als één ruimte testen. Zijn mensen op de feesten tevreden, dan ben ik (tijdelijk) tevreden.

Klinken ze niet goed... ach, daar zijn equalizers voor (of het volume fijnstellen).
            Ja maar je wilt toch weten als de kast ook daadwerkelijk zoveel dB's produceert als dat je simulatie aangeeft, en dat je niet voor niets zo'n zware hoorn meetilt. Hoe denken jullie hierover?

Groeten Martin

Comment

• Leinad
              • Apr 2004
              • 153

Ook nog steeds op.

Het is een lastige constructie om te bouwen. Let goed op dat er geen lekken ontstaan. Waar ga je de kasten eigenlijk van vervaardigen?

Verder ben ik benieuwd hoe de speakers zich gedragen ten opzichte van elkaar. Ik ben het nog niet eerder tegengekomen bij 18" subs.

Groeten Daniel

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

Horen jullie niet op bed te liggen ?

citaat:Ja maar je wilt toch weten als de kast ook daadwerkelijk zoveel dB's produceert als dat je simulatie aangeeft
                Ik vind het aantal dB's een leuke aanwijzing van het kunnen van een kast. Ook erg handig om mee te vergelijken en dergelijke.

Maar eenmaal aan het toepassen doet de SPLMax er bij mij niet echt meer toe. Dan denk ik meer aan hoe hard of zuiver iets gaat. Hoeveel personen ik er mee aandurf en of die personen de volgende dag weggaan zonder piep in hun oren.
                De reden dat ik de PA opbouw en verbeter is puur om een feest te kunnen organiseren wanneer ik dat wil en natuurlijk om de hobby, niet om een aantal dB neer te zetten.

Wat dat betreft geloof ik de simulaties wel, al haal ik zo'n 6 dB er van af (powercompressie en zekerheidsmarge).

Mvg Johan

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

citaat:Geplaatst door Rademakers

Maar eenmaal aan het toepassen doet de SPLMax er bij mij niet echt meer toe. Dan denk ik meer aan hoe hard of zuiver iets gaat.
                  Mvg Johan
                  Lijkt erop of je toch wel geinteresseert bent in SPLmax bij 1% of 5% vervorming

Comment

• mbottens
                    • Feb 2004
                    • 743

citaat:Het is een lastige constructie om te bouwen. Let goed op dat er geen lekken ontstaan. Waar ga je de kasten eigenlijk van vervaardigen?
                    De eerste versie ga ik niet lijmen, maar als het prototype de definitieve versie wordt dan ga ik hem weer uit elkaar schroeven en dan in elkaar lijmen en schroeven. Verder ga ik ze direct van multiplex maken, als het resultaat erg tegenvalt is het zonde van de centen maar als het goed werkt dan scheelt het geld en nog eens 2 kasten bouwen. Ik twijfel nog een beetje tussen berken en okeme multiplex 18mm. Daarna wil ik de buitenkant met Warnex structuurlak afwerken en de binnenkant van de zichtbare hoorn ga ik licht grijs verven. Dit heb ik ook bij mijn top gedaan dat lichtgrijze en dat geeft wel een leuk effect.

Groeten Martin.

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

citaate eerste versie ga ik niet lijmen, maar als het prototype de definitieve versie wordt dan ga ik hem weer uit elkaar schroeven en dan in elkaar lijmen en schroeven
                      Misschien wist je het al, maar:

Schroef de schroeven de eerste keer niet te diep. Als je ze los haalt en daarna met lijm weer vastschroefd moet je ze dieper schroeven om ze weer goed vast te zetten. Of gebruik de tweede keer schroeven die een cm langer zijn.

Mvg Johan

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

over hout: gebruik fins berken, duur maar wel licht en sterk!

Comment

• mbottens
                          • Feb 2004
                          • 743

citaat:gebruik fins berken, duur maar wel licht en sterk
                          Wat moet ik bedenken bij duur (prijs per m^2)?? En wat vind je van okeme of gewoon standaard berken multiplex?? Okeme is namelijk minstens net zo sterk als berken alleen het is ietsje zwaarder maar ook weer goedkoper.

Groeten Martin.

Comment

• Rademakers
                            • Jul 2003
                            • 1281

Koop je je hout bij de houthandel, dan is het duurder als bij bijvoorbeeld de Gammel. Vaak is de kwaliteit wel stukken beter.
                            Je kunt het beste één of meerdere complete platen kopen, dat is goedkoper als per m2.
                            Als je een plaat koopt vraag dan eens naar het verschil tussen een plaat van 153 bij 153 en een plaat van 122 bij 244. Vaak is de eerste een stuk goedkoper.

Zelf betaal ik voor de beste kwaliteit berken (money can buy )zo'n 50 euro per plaat inclusief btw (18 mm, 153 bij 153). Niet het goedkoopst ongetwijfeld, maar een richtlijntje.

Wat ook een idee is, om en de kosten iets te drukken en niet te hoeven plamuren (met een spiegelglad resultaat).
                            Maak de kasten van 9 of 12 mm multiplex, en lijm hier een plaat 6 of 9 mm MDF op, of andersom. Bovendien heeft het ook nog een voordeel betreffende de resonanties (daarom wordt het eigenlijk meestal toegepast ).

Mvg Johan

Comment

• dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

goed idee rademaker 2 lagen, wel zwaarder helaas....
                              ik ben niet zo houtig[)]
                              Zelf zou ik hem dus ook laten bouwen door een timmerman....

maar je zou kunnen testen schroeven etc, en als alles okee is pas die platen erop lijmen, en zonder plamuur gewoon lakken, die warnex zou vol moeten kunnen dekken als je eerst met een primer oid voorzet..

Comment

• mbottens
                                • Feb 2004
                                • 743

Mijn vader is aannemer dus die besteld het hout waarschijnlijk wel voor mij, alleen wat gangbaar is bij mijn vader is okeme en dat ligt er dus wel vaak in 18mm en soms in 15mm (voor de toppen). Mijn toppen heb ik gemaakt met okeme en dat beviel goed, alleen mijn bestaande bassen zijn van MDF en daar wil ik eigelijk wel vanaf. Dus iemand ervaring met okeme? zover ik weet is het ietsje zwaarder de hardheid is ongeveer gelijk en als voordeel het is ietsje goedkoper (en in mijn geval hoeft het niet apart besteld te worden).

Comment

Working...