Hoorn ontwerpen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederik_
    • Jul 2003
    • 98

Comment

• mbottens
      • Feb 2004
      • 743

citaat:Xmax 9mm en Xvar is 11mm, ik weet niet of die Xvar bij BC hetzelfde is als de Max excursion van 25mm bij de 18LW1400,

Hoe zit dit dan?
      Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• frederik_
        • Jul 2003
        • 98

Ik heb die Xvar ookal is opgezocht met google, maar er is gewoon niks over te vinden.
        Je zou B&C kunnen mailen.

Comment

• mbottens
          • Feb 2004
          • 743

zelf gok ik dat de Xmax dus gewoon die 9mm is en dat die Xvar staat voor het gedeelte van de spoel dat zich dan nog in de luchtspleet bevind. Waarop je dan voor de maximale excursie die 11mm bij de 9mm mag optellen, dan kom je op 20mm wat toch een redelijke waarde is.
          Toch?

Comment

• mbottens
            • Feb 2004
            • 743

@Frederik

Als ik het goed heb begrepen heb jij samen met contour de M-hoorn bedacht, ten eerste mijn complimenten. Ik neem aan dat jij dit onderwerp ook wel al een tijdje volgt en nu vraag ik me af wat jij als hoorn bouwer over mijn SPL-horn creatie[8D] te zeggen hebt. En als je misschien nog tips of iets dergelijks hebt om het te verbeteren.

Ik moet je wel vertellen dat de gemeten waardes op de volgende link met het up to date ontwerp zijn gemaakt, alleen de tekeningen die online staan zijn niet up to date. Daar wordt aan gewerkt.

Comment

• frederik_
              • Jul 2003
              • 98

Hoi Martin,

Ik volg dit topic al een tijdje. Het is een bron van informatie geworden voor de hoornleken.
              Erg handig dus. Ik ben blij dat er zoveel hoorngekken zijn in ons kleine kikkerlandje.

Over Xvar heb ik gemaild met B&C. Hopelijk mailen ze terug.

Over je ontwerp. Ik heb er wel vertrouwen in. Zijn de tekeningen van de voorkamer up-to-date?
              Ik mis daar een overzicht met de koppeling aan de hoorn.

Mvg,
              Frederik

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

citaat:Over Xvar heb ik gemaild met B&C. Hopelijk mailen ze terug.
                Jij ook al? [)]
                Ik heb twee dagen geleden een mailtje gestuurd, nog niets terug gehad.

Mvg Johan

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

citaat:Over je ontwerp. Ik heb er wel vertrouwen in. Zijn de tekeningen van de voorkamer up-to-date?
                  Ik mis daar een overzicht met de koppeling aan de hoorn.
                  Van wat online staat is niet veel meer up to date behalve de grafieken. Ik ga het weekend (lang weekend) nog even flink stoeien met deze kast, Ik wil graag weer terug naar de standaard maat (60 of 120cm), ik zit nu namelijk met 1 maat die 130 cm is en eentje is 105 cm. Ik wil de hoornmond en de hoornlengte nog iets vergroten en denk op die manier nog een iets hoger rendement te kunnen behalen. Ik denk dat ik zondag avond alles wel online kan krijgen, incl. de definitieve bouwtekening.

Over dat je het een informatief onderwerp vind. Dat was ook de bedoeling, ik heb al jaren interesse in hoorn ontwerpen en had al heel wat ideeen, ik dacht als ik dit allemaal in 1 onderwerp kan krijgen dan heb je een interressant overzicht. IK heb dit onderwerp ook in word opgeslagen en wil binnenkort een samenvatting gaan schrijven en dat zal ik dan zeker wel even posten.

Groeten Martin,

Comment

• frederik_
                    • Jul 2003
                    • 98

Dit is een prachtig verhelderend plaatje bij je voorkamer:

Comment

• mbottens
                      • Feb 2004
                      • 743

citaatit is een prachtig verhelderend plaatje bij je voorkamer:
                      Dat klopt, en dan moet ik eerlijk bekennen dat ik eerst die plaatjes heb gezien voor dat ik op het idee kwam om zoiets in mijn hoorn te gebruiken. (BETER GOED GEJAT DAN SLECHT BEDACHT) Wel is het bij mij een beetje anders maar de inspiratie kwam van dat plaatje.

Comment

• mbottens
                        • Feb 2004
                        • 743

Ik zit nog steeds met deze vraag in mijn maag, en volgens mij is het antwoord hierop fundamenteel voor hoornontwerpen. Het leek me dus wel leuk en interessant als hier een antwoord op komt. En natuurlijk wil ik boven die 106dB uit, je moet nooit tevreden zijn natuurlijk.

Hier de vraag:

citaatan nog een vraagje: Ik ben nog even aan het simuleren geweest maar wat mij opvalt is dat ik bij 100Hz niet veel hoger kom dan 106dB 1W/half space. He lukt wel om het gebied onder de 100Hz omhoog te krijgen door een langere en grotere hoorn alleen rond de 100Hz blijft het dan dus steken. Weet iemand hoe dit komt? Door welke parameters wordt deze beperking gecreerd of komt het heel misschien door hornresp?
                        Als iemand hier ideeen over heeft, ik ben benieuwd.

Groeten martin,

Comment

• mbottens
                          • Feb 2004
                          • 743

UPDATE UPDATE UPDATE UPDATE UPDATE

KIJK OP:

Volgens mij ben ik aangekomen bij het definitieve ontwerp voor een prototype. Behalve als jullie nog bruikbare kritiek hebben, dat is natuurlijk altijd welkom. Ook ben ik benieuwd naar jullie reacties.

Zoals jullie weten heb ik tijdens het ontwerp veel gekeken naar de curve van de M-hoorn omdat dat toch een redelijk efficiente hoorn is. Later bleek dat de M-hoorn en de SPL-hoorn qua curve wel erg dicht bij elkaar in de buurt kwamen terwijl er twee totaal verschillende uitgangspunten zijn gebruikt namelijk:
                          Veel rendement en makkelijk te hanteren (Module Hoorn) en
                          Veel rendement en hoge Max SPL met 1 kast (SPL-Hoorn).
                          Wat kun je hier nou uit op maken? dat heb ik beschreven op de bovenstaande link met daarbij een paar outputs van hornresp:

Het rendement is van de SPL hoorn is van 40Hz tot 100Hz 104dB +/- 2dB op 1W/1M half space gemeten (2PI). Op Quarter space (1PI) is het rendement: 105,5dB +/- 1,5dB dus 40Hz 104dB en 100Hz 107dB

De grafieken zijn gesimuleerd met de 18LW1400 om nog beter te kunnen vergelijken met de M-Hoorn. Ook blijkt dat je met de 18LW1400 een beter resultaat verkrijgt dan met de 18W1000. Het verschil zit hem eigenlijk in het kruisen van de 105dB lijn. Dit gebeurd bij de 18W1000 bij 85Hz en bij de 18LW1400 tussen de 70 en 75Hz.

Ik zal zeggen kijk allemaal eens op http://www.look2me.nl/extreme en dan wacht ik met smart op jullie reacties.

PS. de tekst/commentaar op look2me/extreme is ook veranderd als je zin hebt moet je dit maar eens lezen En je reacties hier plaatsen.

Ik hoor weer van jullie

Groeten Martin.

Comment

• dokter dB
                            • Nov 2003
                            • 1535

Bij deze de beloofde reactie Martin..
                            jullie zijn wat opgeschoten!
                            Een aantal dingen:
                            heb nav dit topic op de FF beurs met wat collega's (en ontwerpers) gepraat. Een laaghoorn heeft toch een exponentieel verloop nodig, meer nog dan een hooghoorn.
                            Als je de meeste hooghoorns bekijkt is het vaak een om en nabij konische hoorn met een knik. Dat werkt beter. Een soort "Trade-off"/"best of both worlds" verhaal...
                            Voor laag is konisch niet goed. Het is teveel om nu even uit te leggen, en ik weet het ook niet precies, maar eigenlijk moet je daarvoor het boek van Harry Olson kopen.

Ik heb het ook niet voorhanden en wil het eigenlijk ook best hebben, dus misschien kunnen we een gezamelijke inkoopaktie doen...
                            Dat boek bevat zoveel informatie, dat is een soort bijbel, net als beranek (uit 1953!). En Altec-Lansing heeft ook veel gepubliceerd over dit onderwerp

Maar over de SPL hoorn: De afmetingen zijn okee (qua truckmaat is 60cm eenheden ideaal), je rendement is ook ok.
                            Maar ik begrijp de 18" niet helemaal. Ik weet dat je die al hebt liggen, maar ik zou persoonlijk voor 15" gaan.... 18" is een moeilijke konus/slechte stijfheid. of misschien zelfs beter 4x10"? maak er leuk iets anders van dan wat iedereen al heeft! 4x10 zou wel eens heel goed uit kunnen pakken, aleen er is heeel beperkte keuze in geschikte 10" speakers...

knoppen en waarden :)

Comment

• mbottens
                              • Feb 2004
                              • 743

@dokter dB

Ik heb de link even bekeken en de prijs van het boek moet geen probleem vormen. Over mijn SPL-Hoorn, het klopt dat hij is ontworpen met 3 conische delen. Ik zal vanavond eens kijken in hoeverre die conische delen een exponentiele hoorn benaderen. Is het ook nog een vereiste om meer delen te maken om dichter in de buurt van een exponentiele hoorn te komen?

En kun je ook niet een klein beetje verantwoorden waarom je voor een exponentiele hoorn zou moeten gaan?

En hoe zit dat dan met de simulatie uitkomsten die je krijgt met bijv. Hornresp met een conische hoorn? Is deze incorrect of zijn er nog andere aspecten die je met de simulatie niet tegenkomt maar die je wel gaat merken bij een conische hoorn?

Comment

• Contour
                                • Feb 2001
                                • 1018

Jammer dat het Hornresp invoerscherm er niet meer staat en dat de meeste maten niet meer zijn aangegeven, nu kan ik niet meer echt naar eventuele foutjes speuren.

3 konische delen achter elkaar daarmee kun je exponentieel prima benaderen. Konisch heeft doorgaans een wat lager rendement rond de grensfrequentie (voor hetzelfde aantal liters hoorn) Neem je gelijke Ah en Am dan zal konisch misschien zelfs beter zijn maar dat is dan omdat die konische hoorn veel meer liters lucht in zich heeft.

MVG Contour

Comment

Working...