Hoorn ontwerpen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

citaat:meer dan 2:1 compressie verhouding is uit den boze (++vervorming), dus dat is de grens
    Is dit echt zo want ik zit momenteel op ongeveer 1 op 2,4 compressiefactor. Ik dacht namelijk dat die 1 op 2 een advies was.

Als dit zo is moet er nog een aanpassing komen in het proto ontwerp.

Groeten Martin.
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Leinad
      • Apr 2004
      • 153

Ik weet niet of ik de post van Martin goed heb geintepreteerd.

Wat jij zegt is: Het rendement maakt wel wat uit, het rendement is weliswaar niet hoog onder de 100Hz. De hoorn versterkt dit echter tot een waarde van 100dB.

Maar boven de 100 Hz is het rendement wel rond de 100dB. Waarom zien we bij midhoorns geen responsie van zeg 115dB? Blijkbaar is de lengte van de hoorn, de vorm van de hoorn en de mechanische eigenschappen van de speaker van belang en niet het rendement.

Of maak ik nu een denkfout?

Comment

• TlM
        • Apr 2004
        • 42

Ik volg dit topic al een aardig tijdje en heb een interresante post gevonden waarin de compressie factor wordt uitgelegd.

http://www.live-audio.com/messages/archive3/126294.html
        Beter èèn speaker gevlogen dan twee gestacked.

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

interessante link tim, thanx
          knoppen en waarden :)

Comment

• Leinad
            • Apr 2004
            • 153

Ik maak zeker een denkfout![:0] De hoorn verhoogd het rendement, doordat de speaker nu alleen de luchtkolom in de hoorn in beweging hoeft te brengen. Max. SPL van de kast wordt dus wel degelijk bepaald door het rendement van de speaker.

Weer resteerd dan de vraag waarom er geen koppeling optreedt bij gebruik van 2 speakers.

Comment

• mbottens
              • Feb 2004
              • 743

citaat:Max. SPL van de kast wordt dus wel degelijk bepaald door het rendement van de speaker.
              Het zal vast wel een klein beetje meespelen dat rendement alleen de lab bewijst wel dat het echt niet zoveel uimaakt. de gebruikte driver in de labhoorn heeft namelijk een rendement van 87dB, en de labhoorn zit qua rendement zo rond de 106dB. Mij maak je niet wijs dat ze zo'n goeie hoorn hebben gebouwd waarmee ze ongeveer 19dB geluidswinst hebben. Daar scheelt je een factor 100 aan vermogen 87dB of 106dB.

Lijkt me een beetje sterk, nee ik denk dat het rendement weinig invloed heeft.

Groeten Martin.

Comment

• maduras
                • Apr 2004
                • 13

Good day Mr mBOTTEN
                I am sorry if I reply in english to you but I hope that your english is better than my dutch.I do not know what rendement means,but you seem to express this as one watt one meter decibells.In the sound world that I live in there are two things that should not be confused,namely sensetivity and efficiensy wich is expressed as No,that is how much accoustical output do you get for a given electrical input.That will explain why the labhorn will play as loud as it does.

Cheers

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

citaat:Good day Mr mBOTTEN
                  I am sorry if I reply in english to you but I hope that your english is better than my dutch.I do not know what rendement means,but you seem to express this as one watt one meter decibells.In the sound world that I live in there are two things that should not be confused,namely sensetivity and efficiensy wich is expressed as No,that is how much accoustical output do you get for a given electrical input.That will explain why the labhorn will play as loud as it does.

Cheers
                  Iemand hier een reactie op? En heeft iemand nog nieuwe ideeen opgedaan na dat verhaal van de link van Tim?

Comment

• Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

Hoewel ik die fout zelf ook wel eens maak [8)], klopt het wel wat Maduras zegt.

Officieel is het rendement (efficienty) de omzetting van de elektrische energie naar acoustische energie. Voor een basreflex bijv. zo'n 2-4% en voor een hoorn oplopend tot zo'n 30%.
                    De gevoeligheid (sensetivity) wordt uitgedrukt in dB/W/m.

I.p.v. gevoeligheid wordt regelmatig (foutief) over het rendement gesproken.

Mvg Johan

Comment

• Carl
                      • Nov 2000
                      • 907

Hello Maduras,
                      Welcome to the forum, and no, English is no problem.
                      Almost everyone here can read and speak it. If you can read the Dutch, you are very welcome to add to these discussions.

Comment

• Leinad
                        • Apr 2004
                        • 153

Misschien dat het tijd wordt een prototype te maken. Zo wordt het ook gedaan bij andere ontwerpers. Op een gegeven moment houdt de theorie op en moet er maar eens gekeken worden of het werkt. Je zult vast wel op een problemen stuitten die je simulatie niet uitwezen. Zonde van de tijd, maar zo leer je vak.

Groeten Daniel.

Comment

• mbottens
                          • Feb 2004
                          • 743

citaat:Misschien dat het tijd wordt een prototype te maken. Zo wordt het ook gedaan bij andere ontwerpers. Op een gegeven moment houdt de theorie op en moet er maar eens gekeken worden of het werkt. Je zult vast wel op een problemen stuitten die je simulatie niet uitwezen. Zonde van de tijd, maar zo leer je vak.
                          Op het moment heb ik het erg druk hoop binnen twee weken een prototype in mekaar te kunnen bouwen. Maar er staat nog 1 vraag open ivm de SPL hoorn. en dat is dat ik een compressiefactor van 2,4 heb en dat er verhalen rondgaan dat 2 het maximum is, is dat ook zo? Of kan een speaker met een BL van rond de 26 dit wel aan.

Verder is het onderwerp hoorn ontwerpen geopend om informatie voor hoorn ontwerpen te verzamelen wat in meerdere projecten kan worden gebruikt dus de discussies kunnen gewoon doorgaan zolang alles over de theorie nog niet duidelijk is.

Groeten Martin

Comment

• Contour
                            • Feb 2001
                            • 1018

Een compressiefactor van 2 of 2,4 maakt geen wereld van verschil, het is het proberen waard. Om je enigzins gerust te stellen: de 18" hoorn op speakerstore werkt met een compressiefactor van meer dan 3... Echter voor deze hoorn is de uiterst robuuste PD-1850 driver voorzien.

Maar zoals Leinad aangeeft zal een prototype veel twijfels wegnemen.

MVG Contour

Comment

• Contour
                              • Feb 2001
                              • 1018

O ja, over die Xvar van die B&C drivers, dit staat gewoon op de website hoor, namelijk onder 'excursion limits' ... Volgens mij komt het erop neer dat het het punt is waarbij nog 50% van de aandrijfkracht over is.

MVG Contour

Comment

• mbottens
                                • Feb 2004
                                • 743

citaat:Een compressiefactor van 2 of 2,4 maakt geen wereld van verschil, het is het proberen waard. Om je enigzins gerust te stellen: de 18" hoorn op speakerstore werkt met een compressiefactor van meer dan 3... Echter voor deze hoorn is de uiterst robuuste PD-1850 driver voorzien.
                                Bij de M-hoorn wordt toch een compressiefactor van 2 genomen?
                                En zoals ik boven al zei, ik probeer zo snel mogelijk een prototype te bouwen. Maar dan heb ik nog wel een paar vragen: Bij de simulatie kun je verbeteringen zien maar hoe ontdek ik bij een prototype als dit optimaal is of als er iets niet klopt? En als je iets niet bevalt hoe weet je dan waar dat aan ligt. En hoe kan ik goed een Max spl meting doen of doe je die niet maar bereken je die aan de hand van de 1W meting, en ga je er van uit dat de curve gelijk blijft? Als ingangssignaal zat ik te denken aan een functiegenerator en dan een sinus van 2V erop waarmee je een sweep kunt maken van 40Hz tot 200Hz, is dit een goed idee? En dan weer hoe meet ik dat dan met welke microfoon e.d.?

Zoals je ziet heb ik nog een hoop vragen maar ik wil het ook serieus aanpakken en niet alleen naar klank kijken. Er zijn vast wel mensen die hier ervaring mee hebben en dit past ook wel mooi in het onderwerp hoorn ontwerpen, want ik zit zelf in het ontwikkelen van electronica en daar is de regel dat het werk pas bij het prototype begint (en de ellende).

Dus wie weet hoe je goed kunt testen en toetsen aan een prototype?

Groeten Martin

Comment

Working...