Hoorn ontwerpen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

Ik denk dat het voordeel van 4x10" in basversterkers er vooral in ligt dat de klank van deze 10 inchers gewoon lekkerder is dan die van een slome trage 15 inch

Maar het rendement in het laag zal in dit geval vooral bepaald worden door de kast. Qua haalbare basdruk zal er volgens mij bij een gelijke kast en gelijke membraan uitwijking niet veel verschil zijn tussen de 15" en 4x10"

Als er echt 3dB meer zou zijn, waarom zien we dan in de gebruikelijke fullrange kastjes bijna altijd 15" + 1" ? Waarom nooit 4x10" + 1" ?

MVG Contour

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

maar zolang de driver de slag haalt, is er echt 6 dB splmax meer te halen met 4 drivers tov 1.
      Wil de laagweergave ook hetzelfde zijn, dan dus ook een 4x zo grote kast... vandaar dat een 15"/1" zo is, anders word de kast te groot

Maar bij hoornlading zal het ongetwijfeld anders kunnen zijn...

Ik heb heel kort gekeken naar hornresp, maar je kunt geen multiple drivers invoeren, vandaar mijn vraag:

martin weet je zeker dat Sd etc allemaal met 2 zijn vermenigvuldigd in de vergelijk tussen 1 en 2 drivers op 1 hoorn?
      Want je moet een nieuwe driver aanmaken die een model is voor 2 losse drivers....
      knoppen en waarden :)

Comment

• Contour
        • Feb 2001
        • 1018

Volgens mij kloppen Martin zijn invoerparameters wel...

Multiple speakers in Hornresp wil zeggen dat de computer meerdere kasten in een stack simuleert. Een enkele kast ziet er dan uit zoals je hebt ingevoerd. De 'Multiple speakers functie' is pas beschikbaar nadat de computer de berekening voor een enkele kast heeft gedaan.

MVG Contour

Comment

• Contour
          • Feb 2001
          • 1018

EVEN FLAUW: 1000 POSTS!

Comment

• Klaaske
            • Jun 2003
            • 571

Gefeliciteerd 8)
            <font size=\"1\">
            Groeten,
            Jaap
            <b>
            -[GSXke :)]-
            </font id=\"size1\"></b>

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

contour: gefeliciteert, maar niet replyen want dan is die 1000 weg

Maar ik bedoelde meerdere drivers in 1 kast, en dat zal wel goed zijn gegaan, want hornresp rekent het zelf al uit....
              alleen heeft martin misschien per ongeluk serie ipv parallel gekozen, dat zou het verschil wel verklaren.... maar volgens mij heeft hij daar zelf ook wel aan gedacht

Comment

• mbottens
                • Feb 2004
                • 743

Allereerst bedankt voor de interressante discussie tussen Dokter-DB en Contour, Zoals ik al vaker heb gezegd heb ik dit onderwerp niet geopend voor alleen mijn project maar om een heleboel ideeen en informatie omtrent hoorn ontwerpen te verwezenlijken, en zo komt dat wel goed.

citaat:Maar ik bedoelde meerdere drivers in 1 kast, en dat zal wel goed zijn gegaan, want hornresp rekent het zelf al uit....
                alleen heeft martin misschien per ongeluk serie ipv parallel gekozen, dat zou het verschil wel verklaren.... maar volgens mij heeft hij daar zelf ook wel aan gedacht
                De twee drivers staan in serie. Maar ik kan het ook nog niet echt bevatten dat het alleen om de motor gaat. En niet ook om het oppervlak. Naar mijn idee moeten 2 drivers 18" ook harder gaan als 1. Want je hebt dan 2 x zoveel oppervlak en een 2 x zo grote motor (2 x de BL, alleen hornresp laat bij multiple drivers de BL gelijk aan enkel, vreemd??) Dus als je naar Hornesp kijkt blijft de BL even hoog, dus bij twee 18"en net als bij 1 18" een BL van 27,6 (18W1000). En waarom gaat het koppel effect niet op in de kast (ze zitten maar 18cm max uit elkaar???

En dan nog even over de simulatie van de Lab hoorn. daar staat een vermogen PE, ik neem aan dat dit op vermogen slaat van: 3,725 Watt. Waarom is er geen simulatie gedaan met 2 Watt, dit vind ik namelijk een eerlijkere waarde (gewoon 1 Watt in iedere kast). Dit heb ik ook gedaan bij al mijn simulaties, behalve Max SPL dan he? Maar voor half space met 1 watt per kast mag er dus nog eens 3dB af en zitten we op 105dB 1 watt 1 kast half space gemeten. (dus voor een enkele LAB houd je over 117-6-3=108dB en dan nog eens 3dB voor 1 Watt ipv 2 Watt).

citaate meeste gebruikelijke 10" drivers hebben niet zo'n sterke motor (lage BL-factor) dit speelt wel degelijk mee. Zo is heeft een 18LW-1400 per cm2 konusoppervlak meer aandrijvende kracht dan een LAB-12 driver. Ik heb het hierover gehad met Tom Danley (ontwerpen LAB-hoorn) en hij gaf toe dat de LW-1400 inderdaad zo krachtig is. Dus je moet wel met zeer sterke 10" aankomen wil je het voordeel hebben van meer 'motor' en zelfs dit voordeel lijkt gering in de simulaties. Voor voor de gein in Hornresp maar eens een hogere BL-factor in, het verschil is echt niet zo groot, de hoorn limiteert het rendement en de maximum SPL.
                Dan stel ik voor dat er iemand komt die een idee heeft hoe we dat limiteren van het rendement door de hoorn tegengaan.

Ik snap niet echt wat je bedoelt met liteert, je krijgt toch ongeveer 6dB meer druk door een hoorn? Dat is toch leuk of denk je dat het mogelijk is om 9dB of misschien 12dB te krijgen?

Oke ik stop weer, dit zijn eerst weer genoeg vragen.

Tot ziens.
                Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

misschien kun je uit die link van mij (pag 13) afleiden wat de gecombineerde driverpars zijn voor 2xlab12? ze staan erbij, en die van 1xlab12 is bekend van eminence... volgens mij moet BL ook hetzelfde blijven, want je kan moeilijk de magneten bij elkaar op gaan tellen....
                  Maar jij hebt de drivers serie gezet, en ik denk dat daar iets mis gaat.... waarschijnlijk rekent hornresp met 2.83V?
                  Weet het ook ff niet [:I]

Comment

• mbottens
                    • Feb 2004
                    • 743

citaat:Maar jij hebt de drivers serie gezet, en ik denk dat daar iets mis gaat.... waarschijnlijk rekent hornresp met 2.83V?
                    Weet het ook ff niet
                    Je kunt zelf het vermogen bepalen door de spanning in te voeren. Bij 1 speaker gewoon 2,83V dus en bij twee speakers (van 8 naar 4ohm) 2,0 volt erop. Mijn speakers staan in serie en dus 4ohm, 2V erop en je hebt 1Watt op je kassie. Volgens mij kloppen mijn input pars wel. alles netjes ingevoerd en dan multiple drivers kiezen.

Als we de antwoorden op de volgende vraag hebben zijn we volgens mij een eind op weg om dit probleem te bevatten.

citaate twee drivers staan in serie. Maar ik kan het ook nog niet echt bevatten dat het alleen om de motor gaat. En niet ook om het oppervlak. Naar mijn idee moeten 2 drivers 18" ook harder gaan als 1. Want je hebt dan 2 x zoveel oppervlak en een 2 x zo grote motor (2 x de BL, alleen hornresp laat bij multiple drivers de BL gelijk aan enkel, vreemd??) Dus als je naar Hornesp kijkt blijft de BL even hoog, dus bij twee 18"en net als bij 1 18" een BL van 27,6 (18W1000). En waarom gaat het koppel effect niet op in de kast (ze zitten maar 18cm max uit elkaar???
                    ik hoor wel weer

Tot ziens en de groeten,

Martin Ottens

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

martin lees je laatste post even na!
                      hopelijk zit daar een fout, of je hebt je vertiept met serie ipv parallel

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

ook ff flauw ben nu ace![}][}][}]

Comment

• mbottens
                          • Feb 2004
                          • 743

Ik kon het niet laten en ben een beetje gaan testen in AJ-Horn en kom tot het volgende. (let op het zijn allemaal fictieve test waardes)

Expiriment 1.

De BL en Sd in zelfde verhouding veranderen. Dus eerst een BL van 14 met een SD van 250 en dan een BL van 28 en een SD van 500. Resultaat. met een grotere SD en BL krijg je een groter bereik, het rechter afvalt punt ligt een paar 100Hz'en verder (heb je dus niks aan voor laag). Verder is alles identiek jammer genoeg dus ook het rendement.

Expiriment 2.

De BL gelijk laten maar Sd groter maken. Resultaat: De curve wordt minder mooi, er zitten meer dalen en bulten in en hij zwakt iets eerder af in het laag, dit willen we dus niet!

Expiriment 3.

De BL flink verhogen van 18 naar 28, en de Sd gelijk laten. Resultaat: je ziet weinig verschil in rendement. Behalve dat de curve iets minder mooi is maar die is ook geoptimaliseerd voor de lagere BL.
                          Heb je dus ook weinig aan als je naar hornresp luisterd.

Expiriment 4.

Vas verhogen van 200 naar 300, hier zie je weer alleen dat de bandbreedte iets groter wordt aan de rechterkant, waar we dus niets aan hebben.

Expiriment 5.

Fs verlagen van 30Hz naar 20Hz, Resultaat: een smallere bandbreedte maar gek genoeg niet aan de linker kant dus niet in het laag. Als je hem veranderd naar 50Hz dan zie je duidelijk dat Fs alleen maar iets zegt over de bandbreedte, (hogere Fs, grotere bandbreedte)

Expiriment 6.

Qms veranderen van 7 naar 5, resultaat: ik zie geen verschil.

Samenvattend: Ik zie weinig verschillen, nu vraag ik me af als hornresp wel goed de driver pars implementeerd in de simulatie of zich meer richt op de hoorn? Of is het zo dat deze specs weinig met het resultaat doen, (dan snap ik wel waarom het zo slecht gaat met PD). Of mag ik niet zo maar deze testen doen of zie ik iets over het hoofd ofzo?

Ik ga maar weer eens slapen (vroeg naar bed) Veel te zwaar weekend gehad namelijk wat donderdag al is begonnen maar wel gezellig

Groeten,

Comment

• mbottens
                            • Feb 2004
                            • 743

citaat:Mijn speakers staan in serie
                            Ik bedoelde parallel en niet in serie dus parallelelelelelel

Goed dat je het zag

groeten

Comment

• dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

maar er veranderd toch nog veel meer met 2 drivers dan alleen SD? BL blijft zelfs gelijk

Comment

• mbottens
                                • Feb 2004
                                • 743

citaat:maar er veranderd toch nog veel meer met 2 drivers dan alleen SD? BL blijft zelfs gelijk
                                Daarom heb ik met die expirimentjes ook even gekeken wat de input parameters afzonderlijk van effect hebben op de curve. De enige parameters die je kunt invoeren zijn: Sd, BL, Fs, Qms en Vas.
                                Deze zijn allemaal minstens 1 keer aangepast in bovenstaande expirimenten wat volgens mij wel een goed beeld geeft van wat er gebeurd wanneer je 1 van die pars veranderd.

Ik ben wel benieuwd wat Contour te zeggen heeft over de bovenstaande posts, zodat we weer verder kunnen met de discussie.

@Contour

Niet vergeten de bovenstaande posts te lezen, ik ben benieuwd naar je reacties

Tot ziens

Comment

Working...