Hoorn ontwerpen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

citaat:Houd hier het koppeleffect op met werken?
    Het frequentiegebied waarin gekoppelt wordt, bereken je met:

versterkte frequentie = 343/(Afstand tussen speakers x 4)
    grijs gebied = 343/(Afstand tussen speakers x 2)

Het is dus niet in één keer afgelopen, je krijgt een afvallende versterkingsfactor.
    Wat dus de afvallende versterking bij jouw hoorn zou verklaren.

Ik weet alleen niet helemaal hoe deze regel opgaat bij hornloaded. Neem je de hoornlengte mee (dus gerekend vanaf de hals), of ga je uit van de hoornmond of er ergens tussen in?

Mvg Johan

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

ik ga morgen effe lezen (kom net van een klus) maar er klopt iets niet. Die 2x18 doet gewoon 6dB meer maxspl. tov 1x 18"... en niet 3dB. De gevoeligheid is wel 3dB hoger, bij hetzelfde vermogen...
      knoppen en waarden :)

Comment

• Contour
        • Feb 2001
        • 1018

Niet mee eens, 2x18" zal 3dB hoger zijn enkel en alleen omdat deze 2x zoveel vermogen kunnen verwerken. Dit volgt ook uit de simulatie toch?

MVG Contour

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

ja het lijkt er wel op, das behoorlijk nep!
          Het zou in de compressieruimte al 6dB harder moeten kunnen gaan (wel met 2x zoveel vermogen uiteraard).
          waar ligt dat aan?[:0]

Comment

• mbottens
            • Feb 2004
            • 743

citaat:ja het lijkt er wel op, das behoorlijk nep!
            Het zou in de compressieruimte al 6dB harder moeten kunnen gaan (wel met 2x zoveel vermogen uiteraard).
            waar ligt dat aan?

--------------------------------------------------------------------------------
            gewoon alles met de klok mee draaien
            Ik snap je niet helemaal maar het klinkt wel interessant, 6dB is mooier dan 3dB natuurlijk, maar volgens mij is het gewoon dubbele vermogen dus 3dB meer, Of denk je dat er koppeleffect optreed of zoiets?

Ik ben benieuwd.
            Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• )jeroen(
              • Jan 2001
              • 546

Ik heb vorige week een tentamen gehad over geluid (en atoom,kernfysica etc. (maar dat doet er niet toe)), maar daarvoor hebben we ook oefenopgave's gemaakt en daar zat ook de volgende vraag bij:

----------------------------------------------------

Een man staat te luisteren naar 2 luidsprekers, deze luidsprekers staan op dezelfde afstand van hem. Waarom is de intensiteit van het geluid (met gebruik van 2 luidsprekers) bij de man 4! keer zo groot als dat die was bij gebruik van 1 luidspreker?

Antwoord: De amplitude van het geluid wordt 2x zo groot, dat wil zeggen dat de intensiteit 4x zogroot wordt.

----------------------------------------------------

Elke keer als de intensiteit 2x zo groot wordt, komt er 3 dB aan geluid bij. Dus het gebruik van 2 luidsprekers zorgt voor 6 dB extra aan geluid (immers 4x zo grote intensiteit = 2x2x).

Voorbeeld: 1 luidspreker geeft bij 1 watt 95 dB. Bij gebruik van 2 luidsprekers met allebei 1 watt komt er 6 dB bij. Bij gebruik van 2 luidsprekers met allebei 0,5 watt (vermogen verdelen dus) komt er 3 dB bij (want 0,5 watt zorgt dat de speaker 92 dB geeft > 2 speakers zorgen dan samen voor 92+6 = 98 dB, en 98-95 = 3).

Correct?
              Gr.

)jeroen(

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

bedoel ik, er zijn al legio topics hierover op dit forum....
                maar dit is idd volkomen de situatie jeroen...

Alleen zou het nu voor hoorns niet opgaan? er zijn 2 stralende oppervlakken die toch volkomen recombineren? of is het bij hoorncompressieruimtes anders? is de geluidsdruk onafhankelijk van het konus/mondoppervlak? Ik denk het zelf niet maar misschien kan iemand het weerleggen? Ik denk zelf dat je een fout maakt in de simulatie (bijv de 2 drivers in serie met dezelfde spanning, maar ik ken al die hoornsoftware niet die je gebruikt, heb nog nooit een hoorn gesimuleert, en het is absoluut niet mn die specialiteit hoorns...)
                volgens mij moet die hoorn eens gebouwd worden, en wel met 4x10

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

Misschien kan iemand hem eens simuleren in AJ-Horn? Dat pakket heb ik namelijk niet en ik weet zeker dat er mensen hier op het forum zijn die dat pakket door en door kennen en in een paar minuten een simulatie op het scherm hebben getoverd.

Ik hoor het wel,

Groeten Martin.
                  Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

gaat om 2 labhorns naast elkaar...

Comment

• Contour
                      • Feb 2001
                      • 1018

Hallo,

Wat jij typt Jeroen gaat alleen op als de twee luidsprekers vlak naast elkaar staan en de frequentie laag is. Dan heb je 3dB winst door koppeling en 3dB door het dubbele vermogen, totaal 6dB extra dus. Als de kasten ver uit elkaar staan krijg je toch echt maar 3dB extra. Ik heb dit al vaak getest met mijn set en dB-meter.

De LAB-hoorn in de simulatie uit de link van dokter dB is in een hoek geplaatst. Dit geeft een behoorlijk misleidend beeld, in de openlucht blijft er van die mooie curve bar weinig meer over. In een hoek krijg je immers een enorme boost in je laag (+6dB) dus voor een enkele LAB houd je over 117-6-3=108dB een waarde die je voor de SPL hoorn ook wel zult krijgen in AJ-horn (geeft net een dB-tje meer als Hornresp)

2x18" in een hoornkast gaat echt niet harder dan 2x12" in een even grote hoornkast. Het is eerder waarschijnlijk dat de 12" harder gaan omdat er minder ruimte verloren gaat aan achterkamers.

MVG Contour

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

Kleine aanvulling: precies in het midden heb je wel 6 dB optelling voor laag. De dB meter meet het hele spectrum en alleen het laag telt 6 dB op, dus de meter geeft minder dan 6dB aan...Als je bijv. dBC meet, en met een sinus zal je globaal 6dB zien in het midden, behalve voor mid/hoog....

maar martin gaat dus 4x10 simuleren?

Comment

• Contour
                          • Feb 2001
                          • 1018

Als de twee bronnen te ver uit elkaar staan heb je geen koppeleffect, ook in het midden gemeten zal de bas dan slechts 3dB harder zijn!

Ik hoop eigenlijk dat Martin zijn SPL 2x18" hoorn gaat bouwen in plaats van een 4x10" variant. Ik ben namelijk zeer benieuwd hoe deze kast zich gaat houden bij vol vermogen en natuurlijk naar de prestaties.

MVG Contour

Comment

• dokter dB
                            • Nov 2003
                            • 1535

@contour: In het midden (FOH) telt laag/sublaag gewoon 100% (6dB)op.... de twee bronnen komen daar op hetzelfde moment aan, en tellen volledig op. en op 2/3 en 1/3 heb je de bekende dips...
                            Koppelen (heel dichtbij elkaar) is hetzelfde effect alleen ook nog met bafflestepvergroting en als gevolg daarvan weer meer richtingswerking/bundeling...

maar ik weet zelfs wel zeker dat hij de 2x 18 gaat bouwen ipv 4x10 (die theoretisch 3-6dB harder zou gaan)

Comment

• Contour
                              • Feb 2001
                              • 1018

In een buik is het inderdaad +6dB maar gemiddeld over de hele zaal zal de winst nog maar 3dB bedragen omdat de knopen en buiken elkaar zullen uitmiddelen. Het enige wat je nog over houdt is namelijk het 2 voudige vermogen.

De meeste gebruikelijke 10" drivers hebben niet zo'n sterke motor (lage BL-factor) dit speelt wel degelijk mee. Zo is heeft een 18LW-1400 per cm2 konusoppervlak meer aandrijvende kracht dan een LAB-12 driver. Ik heb het hierover gehad met Tom Danley (ontwerpen LAB-hoorn) en hij gaf toe dat de LW-1400 inderdaad zo krachtig is. Dus je moet wel met zeer sterke 10" aankomen wil je het voordeel hebben van meer 'motor' en zelfs dit voordeel lijkt gering in de simulaties. Voor voor de gein in Hornresp maar eens een hogere BL-factor in, het verschil is echt niet zo groot, de hoorn limiteert het rendement en de maximum SPL.

Wanneer die 10" drivers samen evenveel motor hebben als zo'n 18" (evenveel aandrijving per cm2 konusoppervlak) waardoor zou het dan volgens jou nog 3 tot 6dB harder gaan? Dit is toch een compleet gelijkwaardige situatie, alleen is de grote driver nu verdeeld in 4 kleintjes.

MVG Contour

Comment

• dokter dB
                                • Nov 2003
                                • 1535

helemaal eens contour, wist niet dat je de hele zaal door had gelopen met die meting! (en dus het gemiddelde bedoelde)

maar 4x10 zou minimaal 3dB meer moeten leveren toch? even los van vermogens...
                                met basversterkers is dat toch ook waarom 4x10 word gebruikt, liever dan 1x15, die 6dB zachter presteert....

En een geschikte 10" is zeker moeilijk te vinden...

Heb zelf geen hoornresp, of misschien wel ergens ooit gedownload maar nooit iets mee gedaan... ik zal er eens naar kijken,
                                het klinkt geloofwaardig wat je zegt, maar dat zou betekenen dat 1x18 of 2x12 ook nauwelijks uit zou maken in geluidsdruk....
                                Betekent ook dat het bij hoorns idd niet zonder meer optelt met meervoudige drivers, maar de motor versterkt, wat natuurlijk ook waar is, maar wat eveneens ook meer geluidsdruk veroorzaakt...
                                wat is bij hoorns de theoretische verhouding dan?
                                dwz: 1 driver tegen 2 drivers, of 1 enkele tegen 2 kleine met uiteindelijk hetzelfde oppervlak?
                                Je blijft zowiezo altijd nog meerdere spreekspoelen houden...

Comment

Working...