Zelfbouw line array

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

Originally posted by MusicXtra
    Denk dat met 6 kastjes per kant en 6 enkel 18" subs per kant al snel 3000 man te bespelen is en helemaal wanneer de kastjes gevlogen worden.
    Bedenk dat een array van 6 kastjes ruim 4 kW aan vermogen per kant is waar dan 6 kW aan subs per kant onder komen...
    3000 man is veel mensen, heel veel. Vorig weekend PA neergezet voor hetzelfde aantal mensen met per kant 9 kastjes vanaf 6M hoog en daaronder 7x Dubbel 18 subs. Dat lijkt veel, maar achteraf was het net genoeg. Vergeet niet dat al die mensen ook herrie maken waar jij nog eens een keer overheen moet. Publiek, zonder muziek, produceert al gauw 90 tot 105(tent) dB. Voor een beetje verstaanbare mix moet je daar zo'n 3-6dB overheen.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by jadjong
      3000 man is veel mensen, heel veel. Vorig weekend PA neergezet voor hetzelfde aantal mensen met per kant 9 kastjes vanaf 6M hoog en daaronder 7x Dubbel 18 subs. Dat lijkt veel, maar achteraf was het net genoeg. Vergeet niet dat al die mensen ook herrie maken waar jij nog eens een keer overheen moet. Publiek, zonder muziek, produceert al gauw 90 tot 105(tent) dB. Voor een beetje verstaanbare mix moet je daar zo'n 3-6dB overheen.
      Ik weet hoeveel 3000 mensen zijn, heb ook al een aantal keer dergelijke klusjes gedaan. Wat er uiteindelijk mogelijk is met de set zal in de praktijk moeten blijken maar dat de set tot heel wat in staat is is nu wel al duidelijk.
      Er staat, in de configuratie waarbij ik verwacht zoveel mensen aan te kunnen, dan wel zo'n 10 kW aan vermogen voor het mid/hoog en 12 kW voor het sub.
      En met bruikbaar vermogen bedoel ik dat een FP10.000 weliswaar 4 * 2500W afgeeft maar als ik dat ook daadwerkelijk op het hoog los zou laten wordt het erg snel een heel dof geluid.
      In een tent is het een ander verhaal, daar zal ik het inderdaad niet redden.
      Je schrijft er overigens niet bij wat voor line array er gebruikt werd.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Overdrive
        • Feb 2002
        • 717

Hoi MusicXtra,

Leuk concept! Echter, is het meer een trial-and-error project of heb je er daadwerkelijk aan gerekend, en zo ja, wat exact (simulaties etc)? Dat je achteraf de overname frequentie nog moet bepalen lijkt me bij een line-array kast een beetje verkeerde aanpak.

Wat is op dit moment de overname frequentie? Wat is fysieke horizontale afstand tussen de 8inch drivers en wat is de vertikale afstand bij het hangen van meerdere kasten?

Stel dat je de overname frequentie op 1K legt, dat zou theoretisch betekenen dat je hart afstanden van de 8inch drivers ongeveer 17cm zou moeten zijn. Je zou een soort semi-3-weg van kunnen maken en bv 1 8incher tot 300hz kunnen laten lopen.

Over een uitneembare waveguide heb ik zo mijn vragen, op hoge frequenties heb je geen zin in spleetjes in het hoornpad lijkt me zo. Hoe pak je dat aan?

Verder vind ik dat je het professioneel aanpakt, ziet er allemaal mooi uit!

Groeten Joost

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by Overdrive
          Hoi MusicXtra,

Leuk concept! Echter, is het meer een trial-and-error project of heb je er daadwerkelijk aan gerekend, en zo ja, wat exact (simulaties etc)? Dat je achteraf de overname frequentie nog moet bepalen lijkt me bij een line-array kast een beetje verkeerde aanpak.

Wat is op dit moment de overname frequentie? Wat is fysieke horizontale afstand tussen de 8inch drivers en wat is de vertikale afstand bij het hangen van meerdere kasten?

Stel dat je de overname frequentie op 1K legt, dat zou theoretisch betekenen dat je hart afstanden van de 8inch drivers ongeveer 17cm zou moeten zijn. Je zou een soort semi-3-weg van kunnen maken en bv 1 8incher tot 300hz kunnen laten lopen.

Over een uitneembare waveguide heb ik zo mijn vragen, op hoge frequenties heb je geen zin in spleetjes in het hoornpad lijkt me zo. Hoe pak je dat aan?

Verder vind ik dat je het professioneel aanpakt, ziet er allemaal mooi uit!

Groeten Joost
          Het is inderdaad deels een trail and error project geworden maar dat komt eigenlijk meer doordat het heel goed als line array blijkt te werken.
          In eerste instantie was het meer bedoeld als stack welke als 'gewone' PA zou werken vanaf 2 kastjes per kant. Maar nu ik eenmaal aan het meten en testen ben gegaan blijkt het dus veel meer te kunnen. En dan ga je verder zoeken om het verder te optimaliseren. En een van de parameters is dan de overname frequentie, op dit moment heb ik het beste resultaat bij een overname frequentie van ca. 1300 Hz maar mogelijk dat dit nog naar 1000 Hz kan wanneer de wave guide klaar is.
          De waveguide wordt nog aan gewerkt, nu is de verticale spreiding nog 20 graden en die wil ik terugbrengen naar 10 tot 15 graden, het idee van een uitneembare wave guide begint steeds minder te spelen daar ik toch met minimaal 2 kastjes zal werken. Zoals het nu is heeft het kastje een ongelofelijk mooie horizontale spreiding van 120 graden, het geluid blijft exact hetzelfde klinken over de hele breedte, ook metingen wijzen uit dat er niets veranderd dus die hoog sectie zal toch wel aardig kloppen.
          Line array techniek is geen rocket science en ik heb nooit beweerd dat het helemaal volgens de regels waaraan een line array moet voldoen gebouwd wordt. Overigens zijn er heel veel 'professionele' systemen welke er ook niet aan voldoen en die toch als zodanig verkocht worden.

Comment

• salsa
            • Jan 2007
            • 1315

MusicExtra,

Kijk eens naar de Line Array hoorn en drivers van B&C, die gebruik ik ook (WGX400 i.c.m DE400 NT 16 Ohm driver)

Dave
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by salsa
              MusicExtra,

Kijk eens naar de Line Array hoorn en drivers van B&C, die gebruik ik ook (WGX400 i.c.m DE400 NT 16 Ohm driver)

Dave
              Ja en dan?

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Vandaag weer even met het betere bak en braadwerk aan de gang geweest.
                De riggingframes zijn zo goed als af, nog een paar details aanbrengen, scherpe uitsteeksels wegslijpen en nummers naast de gaten slaan (anders blijf je tellen) en dan kunnen ze gepoedercoated worden.
                Last edited by MusicXtra; 15-05-09, 19:48. Reason: Krijg wederom geen plaatjes er zichtbaar bij....GRRRRRR!!

Comment

• djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

Originally posted by MusicXtra
                  Vandaag weer even met het betere bak en braadwerk aan de gang geweest.
                  De riggingframes zijn zo goed als af, nog een paar details aanbrengen, scherpe uitsteeksels wegslijpen en nummers naast de gaten slaan (anders blijf je tellen) en dan kunnen ze gepoedercoated worden.

ik zie geen foto....

Daan
                  I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                  I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• beyma
                    • Oct 2002
                    • 1614

Originally posted by djspeakertje
                    ik zie geen foto....
                    Dat komt omdat MusicXtra wel leuk kan timmeren, maar nog steeds niet helemaal door heeft hoe je een plaatje juist invoegt!

Heel simpel, tussen twee van deze [ ] haken , schrijf je IMG , dan alleen de link naar het plaatje ergens op een server, dan weer twee haken, maar dan schrijf je er tussen /img

en dan zie je dit

Simpel toch, en bij Tinypic kan je direct copy/paste'en met de img codes er al aan vast, dus uploaden en die img link in je verhaaltje plaatsen...

Zo kan het ook nog trouwens

Je kan ook nog zo iets doen, klik hier

Zo'n "klik hier" link gaat zo, weer tussen deze [] haken:
                    haak, URL= de link naar het plaatje , haak, de klik hier tekst, haak, /url haak

Beetje jip en janneke uitleg maar anders zie je alleen maar kruisjes
                    Last edited by beyma; 15-05-09, 21:49.
                    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Tnx voor de hulp, maar het gekke is dat het me dus al verschillende keren is gelukt en soms wil het op één of andere manier niet.

Comment

• beyma
                        • Oct 2002
                        • 1614

Dat komt omdat je ook het adres naar de website van de plaatjes upload service er bij plakt, en dan kan deze forum software er geen gebak meer van maken waar nou je plaatje ergens op het WWW staat
                        Dus alleen het stukje wat begint met http of www en eindigt op jpg plakken tussen de haken , of plaatsen in het venster wat je te zien krijgt als je op insert image klikt (vind ik zelf onhandig, want dan moet ik weer met die stomme muis gaan klikken...)

Goed, sorry voor deze tijdelijke off topic, maar we willen allemaal natuurlijk -zonder moeite- naar mooie plaatjes kijken !!!!!
                        Last edited by beyma; 15-05-09, 22:57.
                        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by beyma
                          Goed, sorry voor deze tijdelijke off topic, maar we willen allemaal natuurlijk -zonder moeite- naar mooie plaatjes kijken !!!!!
                          Luisteren is nog veel leuker, dat is waar het uiteindelijk om draait.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by beyma
                            Dat komt omdat MusicXtra wel leuk kan timmeren

Is het je opgevallen dat er een plaatje van laswerk bij staat?

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Eindelijk de definitieve versie binnen voor alle aluminium onderdelen.
                              Moet er nog wel wat aan bewerken maar voor drie kastjes alvast gedaan om te testen.
                              Één foto is niet gelukt, die houden jullie nog tegoed maar op onderstaand plaatje is heel aardig het resultaat te zien.
                              Zelfs mijn logo is eruit gesneden.

Comment

• Watt Xtra
                                • Oct 2004
                                • 1119

Het ziet er allemaal best prima uit.
                                Ik heb echter het idee dat die U vormen die je nu gebruikt hebt om de kasten in de gewenste hoek te brengen niet de sterkste schakel zijn, Normaal zie je dit toch wel als volledig materiaal met een gat erin, misschien iets meer werk om op te bouwen, maar het oogt dan ook veel steviger.

Het hele zwikkie hangt nu aan zn iel aluminium uitgefreest stukje. Had je die U vormen dicht gemaakt dan verdeel je de krachten veel beter.
                                JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

Working...