Zelfbouw line array

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

Originally posted by MusicXtra
    Ik heb alleen de demo bekeken, daar lijkt het alleen geschikt te zijn om te vliegen. Maar het idee dat ik heb is eenvoudig om te maken en vooral heel gebruikersvriendelijk.
    Dat gelood ik graag. Mijn complimenten ook over de vorderingen zoverre.
    Het aantal mensen dat ik ken die een eigen line-array bouwen kan ik nog op één hand tellen, dus dat zegt ook wel wat.

Mvg,

Teun
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• jens
      • Aug 2004
      • 1066

idd om te vliegen is het super maar als je de boel omkeert moet het ook blijven staan...ik kwam hier en plaatje tegen van een staande array

Kun je mischien wat pennen die je uit kan trekken en er atomatisch inschieten, zoals bijvoorbeeld safety pennen van een vmb statief ( zń 074 )

zo kan je je kastjes richten door aleen de pennen uit te trekken iets te draaien en dan schieten ze in het volgende gat...moet je wel met 2 man zijn ...maar op een klus met een line array lijkt me dat niet echt een probleem...

mvg jens

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by jens
        idd om te vliegen is het super maar als je de boel omkeert moet het ook blijven staan...ik kwam hier en plaatje tegen van een staande array

Kun je mischien wat pennen die je uit kan trekken en er atomatisch inschieten, zoals bijvoorbeeld safety pennen van een vmb statief ( zń 074 )

zo kan je je kastjes richten door aleen de pennen uit te trekken iets te draaien en dan schieten ze in het volgende gat...moet je wel met 2 man zijn ...maar op een klus met een line array lijkt me dat niet echt een probleem...

mvg jens
        Dank voor de tip, ik ben er al aardig uit hoe het eruit komt te zien en hoop morgen al een prototype klaar te hebben.
        Voor de geïnteresseerden de eisen welke ik aan de rigging stel:
        - Veiligheid staat voorop, zowel als groundstack als gevlogen, om die reden is er een enorme marge ingebouwd in de sterkte van de constructie.
        - De set wordt 90% van de tijd als groundstack gebruikt, het moet dus stabiel zijn, zelfs bij gebruik van 6 kastjes per kant.
        - Zowel als groundstack als gevlogen moet de set door één persoon opgebouwd en afgebroken kunnen worden.
        Alle onderdelen van de rigging, uitgezonderd de vliegframes moeten altijd aan de kastjes blijven zitten, dit om de kans op verlies of vergeten te minimaliseren.
        - Ball lock pins vormen een aanzienlijke kostenpost, daar moeten er dus zo min mogelijk van nodig zijn. Daarbij is het niet altijd makkelijk om deze aan de achterzijde van de kastjes te plaatsen.
        - Het bepalen van de hoek moet eenvoudig zijn en voor plaatsing van het kastje al bepaald kunnen worden.
        Het is nogal een lijst geworden maar 3 jaar denkwerk wil ik niet even afraffelen
        Ik ben nu dus bezig met het maken van een soort 'beugels' welke aan de achterzijde van het kastje van sleuven is voorzien welke rond een stift schuiven die vast in het kastje gemonteerd zit. De sleuf bepaald de hoek van het kastje en aan de voorzijde wordt de beugel vastgezet met één ball-lock pin per kant. Vervolgens pak je het kastje op en schuif je de beugel over de stift van de sub of het vorige kastje, laten zakken en weer vastzetten met één ball lock pin, that's all!
        Morgen hoop ik zover te zijn dat ik een prototype klaar heb en dan zal ik weer foto's plaatsen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jens
          • Aug 2004
          • 1066

ben benieuwt...ik vind het een leuk project en ik ben ook zeer benieuwt hoe het straks klinkt!

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Paar uurtjes in de weer geweest met een freesbank en een lasapparaat met het volgende resultaat
            Prototype van de 'beugel' waar alles om draait, gelijk puntje van verbetering gevonden. De bovenste sleuf komt naar voren te wijzen met een mooie afschuining naar de verbindingsstrip, dan leg je het kastje met de pinnen op de strip en schuift het naar achteren tot in de sleuf, ball-lock pins erin en klaar is klara.

Zo is het klaar voor transport en blijven alle onderdelen dus bij het kastje, de ball-lock pins en de beugels worden in de toekomst met kleine staalkabeltjes bij elkaar gehouden om kwijtraken te voorkomen.

Op onderstaande foto zit het kastje in een 0 graden hoek, deze kan gekozen worden middels de verschillende sleuven, nu is er keus uit 3 hoeken, 0, 7,5 en 15 graden, in de uiteindelijke versie worden dat er waarschijnlijk meer. De m8 bout aan de voorzijde wordt nog vervangen door een ball-lock pin en die aan de achterzijde voor geslepen passchroeven. Dan past alles zonder speling in elkaar zodat het niet kan gaan rammelen.

En hier nog een detailfoto van de achterzijde.

Overigens klinken twee kastjes al heel goed, de koppeling van het hoog is duidelijk merkbaar, zeker wanneer de hoek 0 graden is.
            Last edited by MusicXtra; 25-04-09, 16:22.

Comment

• Freek Fokker
              • Aug 2003
              • 495

Je aluminium is nu ineens een stuk minder sterk door die sleuven.
              SR20DET

Comment

• Toan_08

ik ben het met freek eens, je kan beter een stukje staal/rvs nemen dan aluminum. dat is veel veel sterker. maar het ziet er wel gelikt uit moet ik zeggen

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by Toan_08
                  ik ben het met freek eens, je kan beter een stukje staal/rvs nemen dan aluminum. dat is veel veel sterker. maar het ziet er wel gelikt uit moet ik zeggen
                  Hoho, niet te snel conclusies trekken allemaal, het gaat hier om een prototype, puur bedoeld om de werking te testen. Het enige waar het dus om ging was de positie van de sleuven.
                  En voor een ieder die goed had opgelet, de losse strippen waren 'slechts' 6 mm dik en deze beugel is van 12 mm dik aluminium gemaakt.
                  De uiteindelijke versie zal waarschijnlijk uit één stuk aluminium worden gemaakt en iets anders van vorm zijn. En euhh, natuurlijk worden hier zeker weer de nodige sterkte berekeningen voor gemaakt en mogelijk dat ik zelfs een exemplaar opoffer om een trektest mee te doen om te zien bij welke belasting hij het begeeft.

Comment

• dabassman
                    • May 2003
                    • 172

Ik zou ipv sleuven gaatjes maken. Dan kan het nooit perongeluk losschieten tijdens een show of iets dergelijks. En dan met pinnen die je door de 'anglebar' in je speaker steekt. Net als bij de voorkant
                    Door werken bolle je staat weer met je handen in je zakken!!!

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by dabassman
                      Ik zou ipv sleuven gaatjes maken. Dan kan het nooit perongeluk losschieten tijdens een show of iets dergelijks. En dan met pinnen die je door de 'anglebar' in je speaker steekt. Net als bij de voorkant
                      Vanwege de gebruikersvriendelijkheid heb ik juist de sleuven erin gemaakt
                      Ondanks de sleuven kan het nooit losschieten daar het geborgd wordt door ball-lock pins.
                      Met ball-lock pins aan de achterzijde is het niet te doen om alleen een kast te plaatsen wat voor mij een voorwaarde is.
                      En wat de sterkte betreft, met het definitieve ontwerp haal ik de 13 ton trekkracht niet meer maar op het zwakste punt nog altijd 2 ton en dat op 4 punten maakt de totale maximale belasting nog altijd 8 ton. Stel dat ik een keer zo gek wordt om er nog 20 kastjes bij te maken en ik dus 16 kastjes per kant heb dan kom ik op een totaal gewicht van 400 kg per kant en dus is de veiligheidsfactor dan 20.
                      Met een verplichte factor 10 zit ik dus aan de superveilige kant.
                      Overigens dit weekeind de tekening gemaakt voor de definitieve versie en vandaag opdracht gegeven om er 4 voor me te maken.
                      Ze worden met water gesneden uit 10mm dikke aluminium plaat en zijn volgende week klaar, dan volgen er uiteraard weer nieuwe plaatjes.

Comment

• Ferry34
                        • Apr 2009
                        • 4

Even een vraagje tussendoor. Ik ben op zoek naar ball lock pins. Waar kun je die bestellen?

Mvg. Ferry

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by Ferry34
                          Even een vraagje tussendoor. Ik ben op zoek naar ball lock pins. Waar kun je die bestellen?

Mvg. Ferry
                          Custom Quick Release Pins - Ball Lock Pins Manufacturer - Self Locking Pins - Detent Pins - Safety Lock Pin
                          Ook een line array aan het bouwen?

Comment

• Ferry34
                            • Apr 2009
                            • 4

Hartelijk dank,

Ik ben geen line array aan het bouwen. Ik heb een master MAW206 line array. Maar ik vind die pennen die er bij horen nogal erg duur. € 40,00 ex BTW per stuk. Ik ben eigenlijk op zoek naar een alternatief als dat er is.

Mvg. Ferry

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by Ferry34
                              Hartelijk dank,

Ik ben geen line array aan het bouwen. Ik heb een master MAW206 line array. Maar ik vind die pennen die er bij horen nogal erg duur. € 40,00 ex BTW per stuk. Ik ben eigenlijk op zoek naar een alternatief als dat er is.

Mvg. Ferry
                              De prijs van de pennen is erg afhankelijk van de maat, inch maten zijn veel goedkoper dan mm maten.

Comment

• @lex
                                • Jul 2006
                                • 1086

Hoi MusicXtra,

Zou je de sleuf niet aan de voorkant plaatsen waar nu het enkele gat zit? Dan gaat aan de achterzijde de ballpin door een gat. Nu heb je namelijk een hefboom van de sleuf voor de kleinste hoek tot het einde van de strip en dat zou aan de andere kant de hefboom veel kleiner zijn.

Gr, @lex
                                Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

Working...