Zelfbouw line array

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Originally posted by MusicXtra

Om het toch even toe te lichten, de hoogdriver komt helemaal achter in het kastje, de waveguide komt in de spleet tussen de 8"ers.
    En inderdaad wordt het iets soortgelijks als op de foto maar dan net even anders.

Een formaatzaag biedt de meeste mogelijkheden, zeker wanneer het gaat om het zagen van grote platen. Maar met de huidige gereedschappen weet ik me heel aardig te redden.
    En wat die schuurmachine betreft, het resultaat telt, en hoe ik dat bereik is onbelangrijk
    Ik heb zo ook een gepensioneerde nonkel schrijnwerker.
    hij heeft wel al een paar vingers kwijt.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by frederic
      Ik heb zo ook een gepensioneerde nonkel schrijnwerker.
      hij heeft wel al een paar vingers kwijt.
      Laatst zag ik op discovery bij 'time warp' en formaatzaagtafel welke veilig is voor je vingers....
      Maakt gebruik van het verschil in geleiding van hout en huid, op het moment dat het blad dus een lagere weerstand 'voelt' wordt er een aluminium blok met een zware veer erachter in het zaagblad geslagen. De energie die vrijkomt door blokkering van het zaagblad wordt ook nog eens gebruikt om het zaagblad heel snel naar beneden te trekken. Dit alles in 1/1000 van een seconde waardoor je dus niet meer dan een klein schrammetje op je vinger hebt.
      Maar, om weer op het onderwerp terug te komen, ik ben op zoek naar iemand die erg handig is met Smaart om, wanneer het project klaar is, de juiste processorinstellingen te kunnen vinden. Ik beschik wel over Smaart maar ben er niet erg bedreven mee.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Freek Fokker
        • Aug 2003
        • 495

Ziet er goed uit hoor. Ben benieuwd.
        Geef maar eens een belletje ik zit in de buurt zoals je weet!
        SR20DET

Comment

• beyma
          • Oct 2002
          • 1614

Als je een formaatzaag zoekt, hou dan even BVA-auctions.com in de gaten, daar komen ze bijna dagelijks voorbij aangezien het ene na het andere timmer/aannemersbedrijfje omvalt vandaag de dag!
          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• salsa
            • Jan 2007
            • 1315

Ik vind het prachtig die kastjes!
            Het model lijkt sterk op mijn Dv-Dosc kopieen!

Dave
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by Freek Fokker
              Ziet er goed uit hoor. Ben benieuwd.
              Geef maar eens een belletje ik zit in de buurt zoals je weet!
              Zal ik zeker doen, ik heb binnenkort dus ook weer speakertjes nodig.

Originally posted by beyma
              Als je een formaatzaag zoekt, hou dan even BVA-auctions.com in de gaten, daar komen ze bijna dagelijks voorbij aangezien het ene na het andere timmer/aannemersbedrijfje omvalt vandaag de dag!
              Tnx voor de tip.

Originally posted by salsa
              Ik vind het prachtig die kastjes!
              Het model lijkt sterk op mijn Dv-Dosc kopieen!

Dave
              Foto!

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

100€/ kastje om te spuiten? is it niet wat veel? Is het niet 100€ voor al de kastjes?
                De rigging moet je toch ook maar 1 keer kopen voor 6 kastjes?
                De kastjes worden in 2K vullende voorlak gespoten, daarna geschuurd en vervolgens afgewerkt met 2K PU lak welke gespetterd wordt. Dat is allemaal niet het goedkoopste materiaal en samen met het schuurpapier en de plamuur kom je al snel in de buurt van de 100 Euro per kastje.
                De rigging moet op ieder kastje komen, op iedere hoek dus een aluminium strip en daarop worden middels ball lock pins de verbindingsstrippen tussen de kastjes bevestigd. Die ball lock pins kosten al rond de 15 Euro per stuk, ik heb er 8 per kastje nodig, dan ben ik dus al 120 Euro op weg.
                Verder moeten de aluminium strips CNC bewerkt worden en daarna zwart geanodiseerd. Dit zal zeker niet gratis zijn en de kans is groot dat ik nog aan de lage kant zit met een totaalprijs van 250 Euro per kastje.
                Dan moeten er per 6 kastjes nog vliegframes worden gemaakt en eventueel een apart frame om 2 kastjes op een statiefbuis te kunnen plaatsen. Dit alles kost inclusief zwart poedercoaten ook al snel 300 tot 400 Euro waarmee de prijs per kastje alweer 25 Euro hoger wordt.

Ik ben gewend dit soort zaken professioneel aan te pakken en wil gewoon dat het, behalve een goed geluid, ook een gelikt uiterlijk heeft en niet onderdoet voor fabrieks systemen.
                Heb mijn huidige speakersysteem en monitoren ook allemaal zelf gebouwd en krijg in eerste instantie altijd wat twijfel bij de acts welke door mij versterkt worden als ik ze vertel dat het eigenbouw is tot ze het gehoord hebben.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by drummerke
                  mooi project! En het feit van multifunctioneel gebruik is idd leuk. Nova heeft ook zo een line array kastje al ben ik wel benieuwd hoe dat echt gaat klinken
                  Als je die mini line array van nova bedoelt, dat heeft niets met een line array te maken maar zijn gewoon kleine 60W boxjes met een spreiding van 100 graden verticaal onder elkaar gehangen.
                  Mijn systeem is dan wel wat serieuzer met een verticale spreiding van rond de 10 graden en een vermogen van 500W per kastje.

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Originally posted by MusicXtra
                    De kastjes worden in 2K vullende voorlak gespoten, daarna geschuurd en vervolgens afgewerkt met 2K PU lak welke gespetterd wordt. Dat is allemaal niet het goedkoopste materiaal en samen met het schuurpapier en de plamuur kom je al snel in de buurt van de 100 Euro per kastje.
                    De rigging moet op ieder kastje komen, op iedere hoek dus een aluminium strip en daarop worden middels ball lock pins de verbindingsstrippen tussen de kastjes bevestigd. Die ball lock pins kosten al rond de 15 Euro per stuk, ik heb er 8 per kastje nodig, dan ben ik dus al 120 Euro op weg.
                    Verder moeten de aluminium strips CNC bewerkt worden en daarna zwart geanodiseerd. Dit zal zeker niet gratis zijn en de kans is groot dat ik nog aan de lage kant zit met een totaalprijs van 250 Euro per kastje.
                    Dan moeten er per 6 kastjes nog vliegframes worden gemaakt en eventueel een apart frame om 2 kastjes op een statiefbuis te kunnen plaatsen. Dit alles kost inclusief zwart poedercoaten ook al snel 300 tot 400 Euro waarmee de prijs per kastje alweer 25 Euro hoger wordt.

Ik ben gewend dit soort zaken professioneel aan te pakken en wil gewoon dat het, behalve een goed geluid, ook een gelikt uiterlijk heeft en niet onderdoet voor fabrieks systemen.
                    Heb mijn huidige speakersysteem en monitoren ook allemaal zelf gebouwd en krijg in eerste instantie altijd wat twijfel bij de acts welke door mij versterkt worden als ik ze vertel dat het eigenbouw is tot ze het gehoord hebben.
                    Zou je niet beter eerst een geluidstest doen zodat je zeker weet dat het systeem klinkt zoals je wil?

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

hou je er rekening mee dat je, met de rigging, ineens aan heel andere eisen moet voldoen dan je gewend was?

De serieuzere merken hebben allemaal interne versterkingen van staal, en extern ook nogal wat vliegkracht weggeleid..Als je dit commercieel wilt maken mag je ervan uitgaan dat er op een gegeven moment een gebruiker 12 of 16 kasten onder elkaar gaat knopen...
                      Staal erin dus?

Comment

• JeroenVDV
                        • Mar 2004
                        • 963

@********: dan ga je ervanuit dat de kasten aan ELKAAR hangen en er dus 2 "koppelpunten" aan een kast zitten, namelijk 1 voor naar de kast erboven en 1 voor naar de kast eronder)...
                        Creating shows beyond Imagination

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by MacGyverSounds
                          hou je er rekening mee dat je, met de rigging, ineens aan heel andere eisen moet voldoen dan je gewend was?

De serieuzere merken hebben allemaal interne versterkingen van staal, en extern ook nogal wat vliegkracht weggeleid..Als je dit commercieel wilt maken mag je ervan uitgaan dat er op een gegeven moment een gebruiker 12 of 16 kasten onder elkaar gaat knopen...
                          Staal erin dus?
                          De rigging is zo gemaakt dat de kastjes 'stand-alone' aan de rigging hangen en dus alleen hun eigen gewicht te dragen hebben. Verder is de trekkracht het aluminium van de rigging sterk genoeg om 600 kastjes onder elkaar te hangen de afschuifkracht van de ball-lock pins zal de beperkende factor zijn maar met gebruik van 8mm ball-lock pins denk ik dat hier ook geen problemen mee te verwachten zijn. Overigens is het ontworpen voor eigen gebruik en niet om het commercieel te maken, als dat de ambitie was geweest was het ook een ander ontwerp geworden wat veel meer op serieproductie afgestemd is.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Zou je niet beter eerst een geluidstest doen zodat je zeker weet dat het systeem klinkt zoals je wil?
                            De geluidstest is gedaan met één kastje, dit klinkt erg goed en nu maak ik er eerst 6 helemaal af om verder te testen, het spuiten is voor mij niet heel veel werk aangezien ik zelf een spuitcabine heb en als het goed klinkt ben ik gelijk klaar.

Comment

• Freek Fokker
                              • Aug 2003
                              • 495

Bij de meeste LA modules worden de krachten direct doorgegeven aan het volgende kastje door de vliegframes. Het houtwerk hoeft dit dus niet te dragen.
                              Bij conventionele systemen zie je bijv wel alu strips door de kast heen lopen van frame naar frame.
                              SR20DET

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Originally posted by Freek Fokker
                                Bij de meeste LA modules worden de krachten direct doorgegeven aan het volgende kastje door de vliegframes. Het houtwerk hoeft dit dus niet te dragen.
                                Bij conventionele systemen zie je bijv wel alu strips door de kast heen lopen van frame naar frame.
                                Zo gebeurd het bij mij ook, op iedere hoek zit een aluminium strip van 60*6mm waarop middels ball-lock pins aluminium strippen van 30*6mm bevestigd worden welke de kastjes aan elkaar koppelen. Het hout heeft dus alleen het eigen gewicht te dragen.
                                Overigens heb ik Mach T30 toppen waar de rigging simpel met M8 boutjes in het hout geschroefd zit....
                                Eén kast weegt 95 kg dus bij twee kasten onder elkaar hangt er boven je hoofd maar liefst 190 kg aan een paar M8 boutjes, moet er niet aan denken dat het naar beneden komt denderen.

Comment

Working...