CNC in Duitsland scoren voor weinig (zie eBay) zou al bijna de moeite waard zijn, zelfs voor zo'n eigen serie...
Zelfbouw line array
Collapse
X
-
Comment
-
100€/ kastje om te spuiten? is it niet wat veel? Is het niet 100€ voor al de kastjes?Probleem wat ik bedoel is dat geen enkel onderdeel recht is, alle zaagsneden moeten dus in verstek gezaagd zijn wat op zich al een regelrechte ramp is om netjes te zagen. Ik heb iedere 'subassembly' dus ook met een grote schuurmachine op maat moeten schuren.
De enige manier waarop dit dus als bouwpakket op de markt gezet zou kunnen worden is wanneer het middels CNC machines gezaagd en gefreesd wordt.
Daarbij is het ook niet echt goedkoop te noemen, kosten per kastje:
Hout: 40 Euro
Speakers: 400 Euro
Rigging: 250 Euro
Aansluitmateriaal: 20 Euro
Spuitkosten: 100 Euro
Grille 30 Euro
Flightcase 125 Euro
Per kastje kom ik dan al snel op 800 euro waarbij de flightcase 500 Euro is voor 4 kastjes dus vandaar die 125 Euro.
Dan heb ik het dus nog niet over de wave guide en al zeker niet over de uren....
De rigging moet je toch ook maar 1 keer kopen voor 6 kastjes?Comment
-
Ben nu al te ver op weg om een dergelijke investering rendabel te krijgen.
En euhhh, luistertest is natuurlijk altijd mogelijk als het systeem klaar is.
Overigens is de kleinste set-up met twee kastjes op één subje met een statiefpijp ertussen. Dan heb je dus al een setje van zo'n 2 kW per kantje
Om die reden bouw ik er ook flight cases bij waar ze per 4 kastjes in passen, klein setje, één kist mee, middelgrote set, twee kisten mee en bij een grote set gaan er 3 kisten mee. Daar de grote set het minst gebruikt zal worden blijft er één kist gevuld met kastjes zonder waveguide. Dan hoef ik dus steeds maar 4 kastjes om te bouwen wanneer de grote set nodig is.
Tot 4 kastjes worden ze aangestuurd door één rack Lab's en bij 6 kastjes door 2 racken, dan staan er dus ook 4 subs onder. De grootste configuratie is dan dus 8 kW per kantje
. Moet je toch een aardig feestje mee aankunnen.... Alhoewel het rendement van de 8"ers met 97 dB niet bijster hoog is maar je hebt er dan wel 12 per kantje staan.
De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
-
Vergelijkbaar, maar gebaseerd op 6" mid/laag drivers. Toch wel een leuk project en een kijkje waard.
First make it work, then make it look pretty!Comment
-
Lijkt er inderdaad erg veel op, had dit nog niet eerder gezien.
Overigens zag ik het niet zitten om het met 6" speakers te maken, je hebt dan een kortere array en dus kom je steeds hoger te zitten met de onderste frequentie waarbij er nog sprake is van koppeling.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Beter ga je naar tinypic.com om je plaatjes te hosten!

kopieer (ctrl en C) dan alleen de img tag link, en plak (ctrl en V) die simpel hier , klaar
Ziet er goed uit allemaal !!
Alleen het gedeelte dat je schijft "met een schuurmachine op maat schuren" dat klinkt mij als timmerman niet goed in de oren, die dingen maken het glad voor de schilder, en zijn niet bedoeld om iets op maat te maken, in mijn ogen dan
Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....Comment
-
Dat een schuurmachine niet bedoeld is om dingen op maat te krijgen is mij bekend. Echter mijn zaagmachine is niet heel erg nauwkeurig dus heb ik de diverse onderdelen gezaagd, deels in elkaar gezet en in de montagemal welke ik gebruik voor het nauwkeurig in elkaar zetten van de kastjes schuur ik de binnenwerkjes met een grote schuurmachine zover af dat ze precies dezelfde hoogte hebben als de zijwanden.Beter ga je naar tinypic.com om je plaatjes te hosten!

kopieer (ctrl en C) dan alleen de img tag link, en plak (ctrl en V) die simpel hier , klaar
Ziet er goed uit allemaal !!
Alleen het gedeelte dat je schijft "met een schuurmachine op maat schuren" dat klinkt mij als timmerman niet goed in de oren, die dingen maken het glad voor de schilder, en zijn niet bedoeld om iets op maat te maken, in mijn ogen dan
Eén van de machines op mijn verlanglijstje is dus een professionele formaatzaagmachine
.
-
Ik denk dat je met een lintzaag behoorlijk ver kan komen, zolang je geen extreme afschuiningen aan zijkanten hebt denk ik dat je daar veel mee kan doen. Voor rechte stukken een cirkelzaag.
Overigens is het gebruik van de schuurmachine niet fout hoor. Om metaal te bewerken gebruik je toch ook een slijpschijf? En als ik 2 meter aan hout recht en vlak wil hebben ga ik niet een hele nacht met een vijl beunen. Dan trek ik er wel even de bandschuurmachine overheen als ik er een halve mm af moet hebben hoor.First make it work, then make it look pretty!Comment
-

Om het toch even toe te lichten, de hoogdriver komt helemaal achter in het kastje, de waveguide komt in de spleet tussen de 8"ers.
En inderdaad wordt het iets soortgelijks als op de foto maar dan net even anders.
Een formaatzaag biedt de meeste mogelijkheden, zeker wanneer het gaat om het zagen van grote platen. Maar met de huidige gereedschappen weet ik me heel aardig te redden.Ik denk dat je met een lintzaag behoorlijk ver kan komen, zolang je geen extreme afschuiningen aan zijkanten hebt denk ik dat je daar veel mee kan doen. Voor rechte stukken een cirkelzaag.
Overigens is het gebruik van de schuurmachine niet fout hoor. Om metaal te bewerken gebruik je toch ook een slijpschijf? En als ik 2 meter aan hout recht en vlak wil hebben ga ik niet een hele nacht met een vijl beunen. Dan trek ik er wel even de bandschuurmachine overheen als ik er een halve mm af moet hebben hoor.
En wat die schuurmachine betreft, het resultaat telt, en hoe ik dat bereik is onbelangrijk

Krijg ineens geen plaatjes meer toegevoegd????

Comment