Zelfbouw line array

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #106
    Originally posted by Watt Xtra
    Het ziet er allemaal best prima uit.
    Ik heb echter het idee dat die U vormen die je nu gebruikt hebt om de kasten in de gewenste hoek te brengen niet de sterkste schakel zijn, Normaal zie je dit toch wel als volledig materiaal met een gat erin, misschien iets meer werk om op te bouwen, maar het oogt dan ook veel steviger.

    Het hele zwikkie hangt nu aan zn iel aluminium uitgefreest stukje. Had je die U vormen dicht gemaakt dan verdeel je de krachten veel beter.
    Dat iele stukkie aluminium is 10 mm dik alu van een hoogwaardige legering en kan op dat punt nog altijd zo'n 2 ton hebben wat wel genoeg is voor een belasting van ongeveer 40 kg
    Het hele zwikkie hangt overigens niet alleen aan dat punt maar aan twee van zulke punten en aan de voorzijde met ball-lock pins welke door een gat steken.
    De hele constructie is doorgerekend qua belasting en de veiligheidsfactor is vele malen hoger dan 10 dus dat zit echt wel goed.
    Wellicht dat de foto een enigzins vertekend beeld geeft maar in werkelijkheid zie je ook dat het echt meer dan sterk genoeg is.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • Watt Xtra
      • Oct 2004
      • 1119

      #107
      Okwe...

      Ziet er in ieder geval idd redelijk iel uit naar mijn idee
      JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #108
        Originally posted by Watt Xtra
        Okwe...

        Ziet er in ieder geval idd redelijk iel uit naar mijn idee
        Klopt maar het is op het dunste punt nog altijd 100qmm aluminium en met een treksterkte van 215 N/mm komt dat op 2150 kg neer.
        Op dat punt komt slechts 1/4e van het totale gewicht, ga eens uit van maximaal 16 kastjes à 25 kg dan komt er dus 400kg totaal en dat is dus 100 kg op dat punt. Geeft dus een veiligheidsfactor van meer dan 20.
        Het is meestal zo dat mensen geneigd zijn om dingen veel te zwaar te construeren, kijk maar eens aan wat voor iele stripjes sommige (veel zwaardere) line-array's hangen en dan met 16 kasten per kant. En daar zit toch ook echt wel een factor 10 aan veiligheid ingebouwd.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #109
          Vandaag de grillen en frames opgehaald bij de poedercoater en natuurlijk gelijk gemonteerd.
          Zo ziet op dit moment een groundstack van vier kastjes eruit, enige wat nog dient te gebeuren is het anodiseren van het aluminium maar op dit moment is de bodem van de schatkist volledig zichtbaar dus dat is ff op de lange baan geschoven.
          Heb nu in totaal 6 van de 12 kastjes helemaal klaar, de overige 6 moeten gespoten worden en van speakers voorzien.
          Het resultaat voldoet in optisch opzicht volledig aan de verwachtingen, in mechanisch opzicht zijn er nog wat kleine verbeterpuntjes en qua klank voldoet het veel beter dan ik ooit had durven dromen.
          27 en 28 juni ga ik er voor het eerst mee op stap, ben erg benieuwd hoe het in de praktijk gaat bevallen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • Hansound
            • Apr 2006
            • 832

            #110
            Ik vind in elk geval dat je je door niemand uit het veld laat slaan, alleen daarom al petje af.

            Wat ik me wel afvraag, je zegt dat je crosst op 1300 hz, maar dat lijkt me wel laag voor een 1 inch driver, terwijl een 8 inch speaker best wel wat hoger zou kunnen.
            En mischien heb ik er overheen gelezen, maar word nu één 8 inch voor het laag en één voor het mid ?

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #111
              Originally posted by Hansound
              Ik vind in elk geval dat je je door niemand uit het veld laat slaan, alleen daarom al petje af.

              Wat ik me wel afvraag, je zegt dat je crosst op 1300 hz, maar dat lijkt me wel laag voor een 1 inch driver, terwijl een 8 inch speaker best wel wat hoger zou kunnen.
              En mischien heb ik er overheen gelezen, maar word nu één 8 inch voor het laag en één voor het mid ?
              Op dit moment cross ik zelfs op 1 kHz, eigenlijk kan ik niet hoger omdat de afstand van de 8" drivers te groot is om te koppelen.
              Ondanks die 1 kHz lijken de drivers dit goed aan te kunnen.
              Beide 8" speakers geven hetzelfde gebied weer, van 100 tot 1000 Hz.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #112
                Hier nog een paar plaatjes van een stack van 6 kastjes.


                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • edgard
                  • Apr 2004
                  • 33

                  #113
                  Ik vind het erg gaaf geworden. Elke dag keek ik of je al verder was gegaan. Nou mijn complimenten.
                  Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het geluid......

                  Comment

                  • showband
                    • May 2001
                    • 4516

                    #114
                    Ik vind het er zeer professioneel uitzien.
                    Hoe het klinkt weet je zelf nog niet zeker.

                    Een vraag heb ik wel. Door alle afwerking, metaaldelen, lakbewerkingen enz.
                    Is dit uiteindelijk niet net zo duur als een kant en klare array?
                    lekker belangrijk!

                    Comment

                    • Hansound
                      • Apr 2006
                      • 832

                      #115
                      Originally posted by MusicXtra
                      Op dit moment cross ik zelfs op 1 kHz, eigenlijk kan ik niet hoger omdat de afstand van de 8" drivers te groot is om te koppelen.
                      Ondanks die 1 kHz lijken de drivers dit goed aan te kunnen.
                      Beide 8" speakers geven hetzelfde gebied weer, van 100 tot 1000 Hz.
                      1000 hz is te laag voor een 1 inch driver, Kun je geen grotere driver monteren met een verloop van 2 naar 1 inch iod
                      Een 1 inch driver die van 1 k tot 20 k moet weergeven zal het erg moeilijk krijgen.

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #116
                        Originally posted by showband
                        Ik vind het er zeer professioneel uitzien.
                        Hoe het klinkt weet je zelf nog niet zeker.

                        Een vraag heb ik wel. Door alle afwerking, metaaldelen, lakbewerkingen enz.
                        Is dit uiteindelijk niet net zo duur als een kant en klare array?
                        Natuurlijk weet ik hoe het klinkt, het klinkt echt geweldig, heel helder en gedefinieerd en gaat echt op z'n gemak snoeihard.
                        Voor het geld dat ik er tot nu toe in heb gestoken kun je inderdaad wel een kant en klaar line array kopen.
                        Maar met welke line array wil je dan vergelijken en welke parameters neem je dan mee?
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #117
                          Originally posted by Hansound
                          1000 hz is te laag voor een 1 inch driver, Kun je geen grotere driver monteren met een verloop van 2 naar 1 inch iod
                          Een 1 inch driver die van 1 k tot 20 k moet weergeven zal het erg moeilijk krijgen.
                          Een 2" driver vind ik te agressief, vandaar de keus voor een 1", ik weet dat 1000 Hz vrij laag is voor een 1" driver maar vergeet niet dat er per kant 6 drivers in zitten.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • Stoney3K
                            • Sep 2007
                            • 1399

                            #118
                            Originally posted by MusicXtra
                            27 en 28 juni ga ik er voor het eerst mee op stap, ben erg benieuwd hoe het in de praktijk gaat bevallen.
                            Mag ik even nieuwsgierig zijn en vragen waar ze te horen zullen zijn?

                            Ontopic reactie:
                            Dat ziet er wel ontzettend profi uit! Ik neem aan dat de frames nog zwart worden gepoedercoat? En zie je de drivers in het echt ook zo duidelijk zitten door de grill heen of komt dat alleen door de belichting op de foto? Als dat namelijk zo is zou ik nog aan wat schuim denken.

                            Wat gaat er verder voor randapparatuur (versterkers, crossover) en subs bij?
                            First make it work, then make it look pretty!

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #119
                              Originally posted by Stoney3K
                              Mag ik even nieuwsgierig zijn en vragen waar ze te horen zullen zijn?

                              Ontopic reactie:
                              Dat ziet er wel ontzettend profi uit! Ik neem aan dat de frames nog zwart worden gepoedercoat? En zie je de drivers in het echt ook zo duidelijk zitten door de grill heen of komt dat alleen door de belichting op de foto? Als dat namelijk zo is zou ik nog aan wat schuim denken.

                              Wat gaat er verder voor randapparatuur (versterkers, crossover) en subs bij?
                              27 juni is een besloten feest, 28 juni is op een openluchtevenement op een veld dat 60 meter breed en 50 meter diep is, dit is 's zomers een wekelijks evenement waarvan ik nog niet weet wat de programmering is. Het geluid hoeft daar niet hard te zijn maar moet wel over de hele oppervlak hoorbaar zijn en tot op heden gebruikte ik daarvoor een kleine delay-stack.
                              Het aluminium wordt nog zwart geanodiseerd maar het geld is ff op dus daar wacht ik nog even mee. Daarbij wil ik er zeker van zijn dat de rigging nu helemaal goed werkt voor ik het af ga werken, nu kan ik eenvoudig nog hier en daar een mm wegfrezen.
                              Ik twijfel nog of ik schuim voor de grilletjes ga plaatsen, eerst maar eens zo een paar keer op stap.

                              Het geheel wordt aangestuurd met een Roland M400, een APEX intelliX processor en LAB Gruppen versterkers (LAB4000 op het mid en een 1600 op het hoog).
                              De subs ben ik nog niet uit wat ik daarvoor ga gebruiken, voorlopig nog even draaien met twee MACH dubbel 18 subs maar die houden het in elk geval niet bij.
                              Last edited by MusicXtra; 05-06-09, 11:42.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              • DJ_Progrezz
                                • Apr 2008
                                • 104

                                #120
                                Je kan ook een dun laagje schuim achter de grill plaatsen, dan is het minder doorzichtig maar behoud je de look van je grill.

                                Comment

                                Working...