Ergernissen top 10

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4516

OK even een verslag van afgelopen zaterdag. 3 daags tentfeest. Vaste PA met prachtig (en veel splinternieuw) materiaal. (altijd een slecht teken) 4 technici aanwezig. Gedwongen winkelnering dus voor de band.

Band moet anderhalf uur spelen in het programma. Er is 15 minuten ingeruimt om van een koor plus 4-mansband naar 10 man met blazers om te bouwen. En daarna 45 minuten om naar een 7mans band om te bouwen.
    mmm

1) 4 weken van tevoren gebeld en gemaild met een duidelijke (on-line) priklijst, stageplan, enz.

2) 2 weken van tevoren de verantwoordelijke technicus gebeld.
    -Is de priklijst binnen?
    -Kan alles?
    -de band levert alle podiumtechniek tot aan een bos XLR voor het stageblok. De p.a. doet alleen 1x monitor voor blazers. Verder geen monitoring nodig.
    -vaste set microfoons ivm In-Ear mix.
    -zendfrequentielijst enz.
    -Is de lijst begrepen? (puntsgewijs doorgenomen)
    -Ombouwtijd. (Kort… 15 minuten! Voor band+koor naar 10 man band met blazers!)
    -Wegens die 15 minuten afgesproken dat de band op de rand van het podium alvast tijdens de eerste band+koor het in-ear rek kan kan opbouwen en voorbekabelen zonder mensen te hinderen.
    Alles o.k. en besproken. Met inmiddels al vragen van de contactpersoon van het bedrijf waarom ik hen een tweede keer bel want alles was toch eerder al doorgesproken en begrepen. ....

3) Op dag van het optreden blijkt het podium zo ingedeeld dat het stageblok en de steekkant daarvan vol op het podium staan en niet zijkant zoals afgesproken. Je moet het hele toneel over om daar te komen. Het voorbereiden van de Bandbekabeling wat afgesproken een half uurtje eerder alvast vanaf de zijkant discreet zou gebeuren. Dat moest dus op het toneel in de zichtlijnen. En man+materiaal moet dus een paar keer over het toneel dwars door het optreden van de voorgaande act.

Het "gouden kwartier" arriveert... De man van de twee keer telefonisch overleg is aanwezig en hoofd techniek.
    4) Tijdens het kwartier ombouwen:

- de interface tussen band en PA zou een duidelijk gelabelde bos van 16 XLR kabels zijn. DAT was de afgesproken interface tussen band en PA. Op het moment supreme dat de band in 15 minuten moet opbouwen vraagt de PA ploeg aan de band om zelf het stageblok van de PA in te gaan prikken.

-De interface “band levert een bos XLR en de PA kan deze in hun stageblok prikken” was vooraf 2x telefonisch doorgesproken met de PA. En stond zeer duidelijk op de rider.

-Het had uitleg nodig dat de band zonder informatie van de PA misschien niet eens in staat is om het stageblok voor een onbekende PA juist te bekabelen. Daar een band niet de indeling van de FOH kent.
    Letterlijk gezegd: "ik kan wel wat stekers bij jullie in prikken maar hoe weet ik nou dat ik dat in de volgorde doe waar jullie wat aan hebben?" Dat moest inzinken om aan te komen...

-Toen een technicus van de PA het inprikken ging doen (“oh er zitten labels op”) kwam de vraag “hebben jullie een kopie van jullie rider bij je? Wij hebben hem niet". Toen moest er nog snel met pen en papier iets geknutseld gaan worden (tijdens die 15 minuten ombouwtijd!) Let op : De gegevens staan op internet. Er is ook op de dag zelf tijd genoeg geweest om dit stageplan even op nieuw af te drukken.

-Bij het doornemen van de inputs vraagt de FOH man. "Zijn er mensen die bezwaar hebben als we de AKG112 van de band vervangen door een sennheiser van ons?" En als daar naar de zin van de FOH-man niet snel genoeg op gereageerd wordt, dan besluit hij hardop dat dat DUS kan. In totaal wordt er daarna weer een paar minuten verspilt om de PA mensen allemaal los van elkaar uit te leggen wat er a) vooraf in de twee telefoongesprekken is doorgesproken, b) in die rider staat en c) ter plekke in de microfoon is gezegd : “vaste set microfoons ivm In-Ear mix.” Er is uitleg nodig dat 12 kanalen analoge monitormix omzetten, 3 minuten voor aftikken, nu even niet meer aan de orde is. Dat er DAAROM ook vooraf overleg over is geweest. (als er vooraf een punt van gemaakt wordt, wat bij kickdrum nog wel eens gedaan wordt, dan stel ik meestal voor een tweede microfoon separaat voor FOH te gebruiken die de monitor bypassed. Dat wordt wel vaker gedaan. Maar dit was niet de tijd en plaats om dat soort discussies te gaan houden)

-De PA legt uit dat er niet zo gereageerd moet worden want de man in de zaal “heeft de rider natuurlijk niet”.

Waarom klonk de kickdrum microfoon slecht?
    5) de d&b sub+top die als sidefill naast de drummer staat, is zodanig HARD ingeregeld dat als de bassist speelt de kickmicrofoon gaat resoneren. De afspraak vooraf was dat wij geen gebruik van de monitoring zouden maken. De monitorman heeft dus wel spullen fout afgeregeld aanstaan maar verdwijnt en wordt niet meer gesignaleerd. Ik heb persoonlijk uiteindelijk de top van de drumfill maar van de drummicrofoons weggedraait. Omdat ik ook geen enkele andere mogelijkheid zag om de het geresoneer terug te brengen. De techniek is niet in staat om dit geluid te herkennen. Ook tijdens het optreden in de zaalmicrofoon melden “ de basgitaar zingt rond in de bassdrummicrofoon” was niet duidelijk genoeg. En de bassist tussen nummers door even een toon laten zetten waaraan je het verschijnsel duidelijk hoort werkte ook niet (heus waar… we hebben altijd een videocamera lopen voor youtube) Er is echter gevraagd om in een keer non-stop anderhalf uur te knallen.... dus spelen moeten we. Dan doen we dat ook.

6) Toen de band klaar was waren er echter wel 4 man gereed om als een wervelwind kabels te rollen, spullen om te pakken, band van het toneel te halen enz enz.
    Heel fijn, en toen ik vroeg of alle kabels in de bandkist zaten was het OK. En geen probleem en klaar. Maandag in de opslag van de band ga ik de de materialen cleanen, inspecteren en grouperen voor de volgende optredens en er zijn kabels weg. Dader op het kerkhof begrijp ik na een mail. Kennelijk had de band gewoon op het toneel alles moeten tellen en opruimen. Daar reken je niet op. Met een rood klittenbandje gemerkte kabels zijn goed te onderscheiden van de aanwezige ongemerkte bekabeling van *firma X *. En alles lag centerstage. Zonde van de twee tientjes kabels.

Zo hebben PA bedrijven ergernissen. En zo hebben bandjes ergernissen
    Last edited by showband; 08-06-11, 01:07.
    lekker belangrijk!

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5946

Was je weer in Limburg?

...excuus, kon het niet laten en heb echt een kwartier op mn handen gezeten!
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Rieske
        • Aug 2002
        • 544

Aan de communicatie van jouw kant heeft het zeker niet gelegen. Wel door gebrek aan overzicht en slechte produktie door het PA bedrijf; teveel mannetjes op het podium die door elkaar heen rennen.En al helemaal slecht dat verantwoordelijkheid over vermiste materialen zo worden afgeschoven. Erg triest.
        Life is what you make it

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

ach, nog geen vijftien jaar geleden was het zo dat nooit een rider gelezen werd. (zie oude forumposts) of dat er behoorlijk kennis aanwezig as.

Het IS echt een stuk beter dan vroeger. En dat je zo nu en dan dit soort zaken weer hebt.... daar ben ik wel aan gewend. Ik vind het alleen goed forumvoer. Zo nu en dan een praktijkvoorbeeld van de andere kant
          lekker belangrijk!

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Het verbaast me elke keer weer dat technici zonder rider aankomen op locatie.
            Dat vind ik persoonlijk gewoon niet leuk, ik wil weten wat me te wachten staat.
            Heb ik na enig aandringen de dag van te voren nog geen rider, dan wordt je via email, facebook, myspace en wanneer mogelijk sms behoorlijk gespamd
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• 4AC
              • Nov 2007
              • 1791

Originally posted by Ericsamandj
              Maar wat zouden jullie doen als je zelf benaderd werd door een klant van concullega, waarmee je in het verleden hebt samengewerkt om nu de klus aan jouw te gunnen?
              Ik zit met dit dilemma, een band waar een kennis in zit heeft me benaderd om het geluid te doen bij hun jaarlijkse dweildag. Tot nu toe deed een ander bedrijf dat, (reeds 11 jaar) waar ik als roadie het vak heb leren kennen. Nu ben ik daar zelf al 8 jaar weg maar is dit fair? Het gaat hun niet om het prijsverschil maar om het feit dat ze mij goed kennen. Ons kent ons zeg maar.

mvg Eric
              Betreft een moreel dilemma!
              Om het zakelijk te houden; heb je een contract ondertekend waar een relatiebeding in voorkwam?

Mvg,

Teun
              Last edited by 4AC; 26-06-11, 13:45. Reason: ethische kwestie=moreel dilemma -_-
              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• HR Soundproductions
                • Oct 2005
                • 649

Originally posted by 4AC
                Betreft een lastige ethische kwestie.
                Om het zakelijk te houden; heb je een contract ondertekend waar een relatiebeding in voorkwam?

Mvg,

Teun
                Een relatie- of concurrentiebeding is niet eeuwigdurend en aan tijd gebonden. Hier zijn inmiddels een flink aantal arresten over die duidelijk na 1 of 2 jaar eindigen.... Heb dit enige tijd geleden een beroepsmatig geschil hierover gehad. Uitspraak was in mijn voordeel.....

Hier een stukje tekst hierover (bron; intermediar)

Bij een concurrentiebeding is inmiddels in de rechtspraak aangenomen dat een concurrentiebeding niet langer mag duren dan een jaar na het einde van het dienstverband.
                Bij een relatiebeding is dit onduidelijk. Er zijn uitspraken bekend waarin de rechter bepaalt dat een relatiebeding niet langer mag duren dan een jaar maar er zijn eveneens uitspraken bekend waarin de rechter bepaalt dat een relatiebeding van twee jaar wel geldig is. De reden dat een relatiebeding soms wel langer mag duren is dat een relatiebeding minder vergaand is dan een concurrentiebeding. Bij een relatiebeding is het de werknemer slechts verboden om de relaties van zijn werkgever te benaderen terwijl een concurrentiebeding een werknemer verbiedt om activiteiten te verrichten die concurrerend zijn.
                Zolang op dit punt nog geen duidelijkheid is, is het raadzaam dat de werknemer bij het onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden de duur van het relatiebeding ter discussie stelt. Indien de werkgever bijvoorbeeld een relatiebeding van twee jaar schriftelijk wil vastleggen kan de werknemer hier tegen in brengen dat de maximale duur van een concurrentiebeding een jaar is en dat om deze reden een relatiebeding ook niet langer mag duren dan een jaar.

Comment

• Ericsamandj
                  • Jul 2010
                  • 414

Originally posted by 4AC
                  Betreft een lastige ethische kwestie.

Mvg,

Teun
                  Nee, ik liep bij hun als 14 15 jarige bij hun binnen uit nieuwsgierigheid, heb er nooit op papier gewerkt.
                  Veel geld heb ik er ook niet verdiend maar in principe heb ik 90 procent van mijn huidige kennis bij hun opgedaan. De overige 10 via forums als deze.

Comment

• tarpan
                    • Dec 2008
                    • 266

Originally posted by Junior
                    Is dat als geluidstechnicus van dat bandje niet jou taak dan??......
                    Alles werkte bij aanvang van het optreden.
                    Als ik bij dit probleem van achter in de zaal richting podium loop en de zanger zegt dat "ze eerst gaan doorspelen"...nou, mij goed hoor.
                    als je bij de brom zit...

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Kinderfeestjes met gillende kinderen.
                      30 kids op een feestje, 2 topjes erbij en lekker top40 draaien.
                      Muziek zat rond de 90dB(A), prima volume.
                      Tot die kids afgaan... ik heb 120dB(A) gemeten en ik hoorde de muziek niet meer.
                      Daarom heb ik dus oordoppen in bij dit soort feestjes. Gehoorbeschadiging door muziek? Welnee, kinderen zijn veel gevaarlijker.

Comment

• stamgast
                        • Feb 2010
                        • 253

Originally posted by renevanh
                        Gehoorbeschadiging door muziek? Welnee, kinderen zijn veel gevaarlijker.
                        Ik ken het... de BZT-show en Zapp-live...Au.

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Originally posted by Ericsamandj
                          Nee, ik liep bij hun als 14 15 jarige bij hun binnen uit nieuwsgierigheid, heb er nooit op papier gewerkt.
                          Veel geld heb ik er ook niet verdiend maar in principe heb ik 90 procent van mijn huidige kennis bij hun opgedaan. De overige 10 via forums als deze.
                          Hangt ervan af,
                          Als je nog weer voor die jongens wilt gaan freelancen : van te voren ff melden. Misschien wat extra capaciteit inhuren bij hullie.
                          Als je ze wel gehad hebt : gewoon klusje pakken, en kassa draaien.

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Niet puur een ergernis, maar wel om je dood te lachen:

Op één dag 2 brieven van de belastingdienst. Identieke dagtekening.
                            De ene is getiteld 'voorlopige aanslag 2010', de volgende 'geen voorlopige aanslag'.
                            De 'voorlopig aanslag' vraagt te betalen, de 'geen voorlopige aanslag' vertelt je dat je geen voorlopige aanslag krijgt.

Multiple Choice bij de belastingdienst!

De ergernis is dan dat ik hier weer achteraan moet gaan bellen...

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Mijn ergernis: Technici die persé alles moeten veranderen zonder dat er een reden voor is met als gevolg piepende microfoons, klagende muzikanten en een heel slecht geluid terwijl het, voordat hij er met zijn tengels aan kwam helemaal top klonk.
                              Net als technici die inprikken op een systeem en al beginnen met hun 31 bands EQ in een 'mooi' standje te zetten zonder dat ze maar één noot uit het systeem gehoord hebben.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• showband
                                • May 2001
                                • 4516

ooeewww, die had ik ook al geplaatst.. Maar dan onder de categorie technici die bekabelde spullen "verbeteren' en nooit terugbouwen.

http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...t-gesloop.html
                                lekker belangrijk!

Comment

Working...