Is dat als geluidstechnicus van dat bandje niet jou taak dan??......
Ergernissen top 10
Collapse
X
-
Het was een free lance tech,
Heb weer een wijs lesje geleerd,
Houd altijd vinger aan de pols als je een setje met een tech regelmatig op pad stuurt en ga eens in de zoveel tijd zelf eens dat bandje schuiven, zo houd je contact met je klant. Stomme fout, maar erg leerzaam....Comment
-
Ik zou toch maar even je bevriende collega verhuurbedrijven waarschuwen voor deze onbetrouwbare freelancer. Er zijn een aantal ongeschreven fatsoensregels in dit vak en deze manier van handelen is niet gunstig voor zijn reputatie...Life is what you make itComment
-
is voor die freelancer ook de laatste keer dat hij voor jou gewerkt heeft.
helaas gebeurt het te vaak!
maar de wereld is klein en hij komt zich nog tegen hoor.Comment
-
geluidsset = personeel + transport + materiaal + vaste lasten (afschr. opslag belasting onderhoud enz).
personeel + transport blijft hetzelfde kosten voor de band.
Voor een band is de aanschaf van een set vrijwel nooit goedkoper te doen dan een verhuurbedrijf. Als dat wel is dan is er echt iets scheef gegroeid in de laatste jaren t.o.v. de deal die ze hadden. Daar mogen zij best over praten, maar die medaille heeft twee kanten. Ik merk wel dat als je langzaam "meubilair" wordt bij een verhuurbedrijf dan kan het soms beter zijn om eens een frisse start te maken met een ander. Als de enige overweging om bij een bedrijf te huren is "meneer X mixt daar". Dan ligt het probleem voor dat bedrijf duidelijk niet bij meneer X. Zeker niet als meneer X geen vastigheid geboden wordt ter compensatie. Of had die man een vaste baan met 3 maanden opzegtermijn en non-concurrentiebeding? Dan zet je de band gewoon voor het blok. "Deze man werkt eerst nog drie maanden bij mij. En dat is precies het festivalseizoen". Maar of je daar veel mee opschiet....
Wat betreft de freelancer...
de term "freelance" zegt het al: zo een persoon moet aan zijn geld komen door zich te verhuren aan iemand die zijn diensten nodig heeft. Bij gelijkblijvend bedrag zit daar geen enkele loyaliteit van werkgevers aan. Terwijl er nu wel loyaliteit van werknemers verondersteld wordt.
Kijk als die man zijn PA bedrijf gaat pushen op jouw klus DAT is not done. Maar een nadrukkelijk freelancende man die je ergens voor inhuurt terwijl die geen enkele vastigheid geboden wordt, ja die is rechteloos en daarmee ook niets verplicht. Man, de hoeveelheid muzikanten en technici die het bij mij in de band hebben geleerd.... Sommige verdienen en spelen nu meer, anderen niet. Maar ik wens ze allemaal het beste.
Als je als technicus een basisinkomen hebt door het mixen van band x.
En band x is van plan een ander bedrijf te kiezen, wat bied het telkens op freelancebasis inhurende PA bedrijf die tech dan aan? Of wil je gewoon dat hij dan OOK een klus kwijt is uit solidariteit?
Dus : Als jij bijvoorbeeld dure cursussen betaald voor die man of werkgarantie bied. Dan maak je een contractje waarmee jij het mogelijk maakt dat je daar rendement op krijgt. Als je gewoon elke keer als er een band te schuiven is een vent inhuurt. Dan kan het zijn dat die vent op een gegeven moment niet meer beschikbaar is. Het feit dat het dezelfde band is waar hij via jou voor werkt doet daar niets aan af. Als die band op pinkpop komt te staan of in een kroeg met aanwezige installatie dan zou hij niet mee mogen komen? De band is een eigen PA gaan kopen, dat is balen (en waarschijnlijk niet slim
) De man kan ik zo op het oog niet iets verwijten. Hij is loyaal naar de band OF loyaal naar jou. Want de band en jij gaan uit elkaar om een of andere reden. Hij is bijzaak in deze.
Freelancers zijn free. ....natuurlijk Totdat PA bedrijven CAO's gaan naleven en bieden....
Last edited by showband; 06-06-11, 01:58.lekker belangrijk!Comment
-
Comment
-
Herkenbaar, een handig neefje van een vereniging zou wel even gratis het geluid doen van een jaarlijks blues evenement nadat ik dit ongeveer 15 jaar voor ze doe (niet gratis). Dit jaar (afgelopen weekend) stond ik er weer en dat zegt genoeg.
Gratis "klinkt" leuk vooraf maar uiteindelijk klinkt het gewoon niet.
Comment
-
gratis is natuurlijk niet altijd goed en ze komen toch weer bij jou.
maar ik ben ervan overtuigd dat er ook freelancers zijn die wel loyaal zijn aan hun "opdrachtgever".
stel je doet het voor de hobby en bent freelancer zodat het allemaal gewoon netjes geregeld is, dan kun je altijd nog voor 1 firma werken. Ik doe het ook op deze manier en als ik ergens anders voor weg ben is dat altijd via hem. Ik lobby zelf niet naar klusjes enz ik heb genoeg klussen van hem en heb het goed en gezellig en dat is voor mij meer dan 100% belangrijk.
niet alle freelancers zijn hetzelfde
Comment
-
Maar wat zouden jullie doen als je zelf benaderd werd door een klant van concullega, waarmee je in het verleden hebt samengewerkt om nu de klus aan jouw te gunnen?
Ik zit met dit dilemma, een band waar een kennis in zit heeft me benaderd om het geluid te doen bij hun jaarlijkse dweildag. Tot nu toe deed een ander bedrijf dat, (reeds 11 jaar) waar ik als roadie het vak heb leren kennen. Nu ben ik daar zelf al 8 jaar weg maar is dit fair? Het gaat hun niet om het prijsverschil maar om het feit dat ze mij goed kennen. Ons kent ons zeg maar.
mvg EricComment
-
Van de ene op de andere dag vind ik persoonlijk ook bedenkelijk, afhankelijk van de situatie.
Maar na 8 jaar mag je als freelancer (en zeker als freelancer die nergens zekerheid krijgt, zoals Showband het mooi verwoord) toch zeker wel zelf weten welke klussen je aanneemt?!
Ik zou er niet te lang over denken en hem aannemen. Hadden ze je de afgelopen 8 jaar maar moeten vragen/inhuren
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...Comment
-
top 3
publiek op het podium dat microfoons omloopt/sloopt
bier gooiend publiek.
voeten/bier op de monitoren(ik zet mijn poten toch ook niet tegen jou marshal?)...Comment
-

Moet je ze liever op die dure gibson of strat zetten of die monitor onder zijn poten weg trekken . Zeker als je ze daar al een keer of wat voor gewaarschuwt hebt of
gelijk bij het einde van de klus een rekening presenteren voor het te verwachten opkalefateren (wat een woord) van die monitor .Comment
-
Standaard ergernis met meerdaagse PA verhuurders op festivals:
PA bedrijven die met vier man gaan helpen afbreken, kabels rollen/weghalen wegens hun nogal krappe planning. En dan kabels van de band op raadselachtige wijze laten verdwijnen. Spullen slopen enz.lekker belangrijk!Comment
-
Een beetje bedrijf heeft zijn spulletjes goed gemerkt want andersom maak ik dit veel vaker mee helaas. Bandjes die ook onze kabeltje mee willen nemen, mic's en al.Comment

Comment