Zelfbouw line array

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by @lex
    Hoi MusicXtra,

Zou je de sleuf niet aan de voorkant plaatsen waar nu het enkele gat zit? Dan gaat aan de achterzijde de ballpin door een gat. Nu heb je namelijk een hefboom van de sleuf voor de kleinste hoek tot het einde van de strip en dat zou aan de andere kant de hefboom veel kleiner zijn.

Gr, @lex
    Kan niet helemaal volgen wat je bedoelt, wat je op de foto ziet is even in elkaar geprutst met een TIG lasapparaat en een freesbank om te zien of het principe werkt. De uiteindelijke versie is uit één stuk aluminium gemaakt en komt er ook iets anders uit te zien, ik verwacht dat deze binnen enkele dagen klaar zijn dan zal ik weer foto's plaatsen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

En weer een stapje verder, vandaag prototype nummer 2 binnengekregen van de platen waarmee de kasten aan elkaar gekoppeld worden.
      Inmiddels 6 kastjes speelklaar en heb nu een array beluisterd van 4 kastjes.
      Enorm aan het tobben geweest om de juiste cross-over frequenties te zoeken en op het gehoor te EQen. Rendement van de hoog drivers is nogal een stuk hoger dan van de mid drivers. Nog zonder wave guide klinkt het in elk geval al helemaal zo slecht nog niet.
      Op bijgevoegde foto's is te zien wat de bedoeling gaat worden, de aluminium schetsplaten op de kastjes worden waarschijnlijk vervangen door 10mm dik aluminium, dan kan ik makkelijk aan de achterzijde handgrepen maken.

Last edited by MusicXtra; 07-05-09, 17:43.

Comment

• 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

Leuk trabantje

Just joking, ziet er érg goed uit! Nu al. Die mid drivers maken het lekker exotisch, eigenlijk jammer dat er zometeen een rooster/foam voor komt. (?)

Mvg,

Teun
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by 4AC
          Leuk trabantje

Just joking, ziet er érg goed uit! Nu al. Die mid drivers maken het lekker exotisch, eigenlijk jammer dat er zometeen een rooster/foam voor komt. (?)

Mvg,

Teun
          Dat 'Trabantje' is een Autobianchi A112 Abarth uit 1975
          Ik zit nog te twijfelen of ik er alleen maar een grille van perfoplaat op ga zetten zonder speakerschuim.
          Voor de speakers hoef ik geen schuim te gebruiken, die kunnen wel een biertje opvangen.

Comment

• Dirk Wijnen
            • Dec 2006
            • 189

Originally posted by MusicXtra
            Ik zit nog te twijfelen of ik er alleen maar een grille van perfoplaat op ga zetten zonder speakerschuim.
            Voor de speakers hoef ik geen schuim te gebruiken, die kunnen wel een biertje opvangen.
            Je kunt ook 5mm dik speakerschuim pakken en dan met een open celstructuur, dan zie je de mid-speakers nog best goed en het houd toch net wat meer bier tegen dan alleen een grille.

Verder ziet het er erg tof uit!
            Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

Comment

• jens
              • Aug 2004
              • 1066

Ik vind schuim juist weer strak...zń grill ziet er zo SA/industrial uit....

hoe rustiger de uitstraling hoe profesioneler zń speaker lijkt vind ik...

net of er bezuinigt is op poespas,omdat alles in de kwaliteit is geinvesteerd

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Vandaag met Smaart allerlei metingen gedaan en geprobeerd de meest optimale cross-over en EQ settings te vinden. Resultaat is een set die echt retehard gaat en zuiver blijft klinken. De stemmen prikken er echt doorheen dus de spraakverstaanbaarheid is echt heel erg goed.
                Het enige is dat het tophoog een klein beetje mist, misschien eens een ander hoog drivertje proberen. Gebruik van meer kastjes geeft vooral meer geluid en geen rare kamfiltereffecten of uitdovingsverschijnselen.
                De spreiding is 120 graden horizontaal en 30 graden vertikaal (-6dB) en dat nu nog zonder de waveguide.
                Tot zover is het dus beter dan gehoopt, nu verder werken aan de waveguides om de vertikale spreiding tot 10 graden te beperken.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Vandaag bezig geweest met het eerste deel van de wave guide.
                  Uit de metingen blijkt dat de verticale spreiding nu 20 graden verticaal is, nog zo'n 10 graden te gaan met de rest van de wave guide.
                  Opvallend is trouwens dat de weergave over de hele horizontale 120 graden onveranderd blijft. Kom je buiten dat gebied dan is het ook gelijk over.
                  Nu dient zich echter het volgende probleem aan, de set gaat zo hard dat ik subs tekort kom, per kastje zal ik 1 18" nodig hebben, dat betekent dus dat ik 6 enkel 18" subs per kant nodig zal hebben....
                  Overigens blijft het, ook op heel hoog volume, een superstrak en rustig geluidsbeeld waarbij het lijkt alsof de stemmen er bovenuit getild worden.
                  Heb inmiddels ook al het nodige werk verricht aan de fly/stack frames, alleen nog poedercoaten en dan zijn deze ook klaar.
                  Morgen zal ik weer een paar plaatjes posten.

Comment

• djyoeri
                    • May 2009
                    • 19

Volg je project al een tijdje!
                    Maar kan niet wachten tot het af is! Echt, petje af!

Misschien dat ik het gemist heb, maar vanaf welke configuratie is deze set nu al bruikbaar? (2/3 kastjes per kant of meer/minder?)

M.v.g.

Yoeri Bijker

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by djyoeri
                      Volg je project al een tijdje!
                      Maar kan niet wachten tot het af is! Echt, petje af!

Misschien dat ik het gemist heb, maar vanaf welke configuratie is deze set nu al bruikbaar? (2/3 kastjes per kant of meer/minder?)

M.v.g.

Yoeri Bijker
                      Vanaf 2 kastjes per kant is het goed bruikbaar, met de huidige wave-guide heb je dan dus een verticale spreiding van maximaal 35 graden.
                      Mochten er mensen zijn die het leuk vinden dan wil ik wel een keer meewerken aan een demo/luistersessie.

Comment

• djyoeri
                        • May 2009
                        • 19

Het verhaal dat het systeem vanaf 2 kastjes per kant al bruikbaar is maakt het natuurlijk erg interessant!

Weet niet of je al zo ver bent, maar wat verwacht je in totaal aan te kunnen met deze set? (4 of 6 kastjes per kant) met bijbehorende laag.

M.v.g.

Yoeri Bijker

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Het verhaal dat het systeem vanaf 2 kastjes per kant al bruikbaar is maakt het natuurlijk erg interessant!

Weet niet of je al zo ver bent, maar wat verwacht je in totaal aan te kunnen met deze set? (4 of 6 kastjes per kant) met bijbehorende laag.

M.v.g.

Yoeri Bijker
                          Denk dat met 6 kastjes per kant en 6 enkel 18" subs per kant al snel 3000 man te bespelen is en helemaal wanneer de kastjes gevlogen worden.
                          Bedenk dat een array van 6 kastjes ruim 4 kW aan vermogen per kant is waar dan 6 kW aan subs per kant onder komen...
                          Last edited by MusicXtra; 14-05-09, 00:18.

Comment

• djyoeri
                            • May 2009
                            • 19

Oei, dan zit je dus aan minsten 10KW aan eindtrappen. Ook daar betaal je je weer een bult aan!

Maar dan speel je wel mooi voor 3000 man, voor wat hoort wat

Heb zeker interesse om een keer naar je set te komen luisteren bij een eventuele demo!

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Oei, dan zit je dus aan minsten 10KW aan eindtrappen. Ook daar betaal je je weer een bult aan!

Maar dan speel je wel mooi voor 3000 man, voor wat hoort wat

Heb zeker interesse om een keer naar je set te komen luisteren bij een eventuele demo!
                              Voorlopig ga ik ermee aan het werk met een LAB 4000 op het sub en een op het mid en een LAB 1600 op het hoog. Op termijn (half jaartje) wordt dat rack vervangen door FP+10.000, voor iedere kant één en zullen de LAB 4000's bij de grotere klussen als extra sub versterkers ingezet worden.
                              Dan heb ik dus 4 maal 2500 Watt beschikbaar om 6 kastjes aan te sturen, per 3 kastjes aan twee versterkerkanalen, op dat moment is het allemaal heel mooi op elkaar afgestemd.
                              Versterkervermogen is er voorlopig dus wel genoeg.
                              Last edited by MusicXtra; 14-05-09, 00:40.

Comment

• djyoeri
                                • May 2009
                                • 19

Zo, wat een vermogen! Maar dat ga je inderdaad wel redden met die Lab's.

Ik hou je project in de gaten, als het af is kom ik graag een keer kijken/luisteren/genieten van deze set!

Comment

Working...