Nieuwe eindtrap synq digit 3 k 6

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wimbru
    • Sep 2003
    • 148

ik vraag mij eerlijk af waar steeds dezelfde mensen de tijd vinden om over eenzelfde onderwerp te zeveren en te blijven zeveren (sorry, modern woord is "lullen"). Gaat ende luistert!

Mij verwondert me dat er zo veel verschil kan zijn in de klank van een versterker. Allemaal hebben ze (gemeten!) specificaties van vervorming minder dan.... en frequentiespectrum groter dan... en dempingsfactor si en vermogen la... en toch verschilt het geproduceerd geluid enorm.

Mijn (geluids-)ervaring met de Digit: op huiskamervolume heb ik de indruk dat er harmonischen gevormd worden; op PA-niveau: veel beter dan al de rest in dezelfde prijsklasse.

Comment

• subbass
      • Sep 2006
      • 78

[FONT=Verdana]Met ander woorden, met die sinus test forceer je jou versterker terwijl die misschien in normale situaties perfect zijn werk zou kunnen doen.[/FONT]
      Dat een Sinus test niet een "real life" situatie naboots mag duidelijk wezen.
      Echter het zegt wel iets over opbouw, beveiliging en het in staat zijn om stroom te leveren.

Enkele jaren geleden werden de amps, volgens mij, veelal volgens de Din Norm getest. Deze Din Norm hield ook in dat elke amp een Sinus test minuten lang moest kunnen volhouden. Faalden ze dan voldeden ze niet aan de Din Norm !!
      Zou het derhalve niet zo zijn dat het "Din Vermogen" vermogen van deze amp dan (772W) aan 3,5 Ohm zou moeten wezen ?

Dat men een D-class amp niet mag testen op basis van een Sinus signaal, die mening deel ik derhalve dus niet. Een amp moet gewoon in staat zijn om een bepaalde tijd of langdurig stroom te kunnen leveren.

Daar de vergelijking met een diesel al werd aangehaald ! Wat heb ik aan een auto die na 2 a 3 seconden geen 200KMH meer kan rijden maar dan nog slechts 120 ?
      Last edited by subbass; 13-10-08, 12:44.

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

De enige test die ik aanvaar als goede test, is een aantal van die versterkers inzetten op een festivalletje met verschillende bands.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

Originally posted by wimbru
          ik vraag mij eerlijk af waar steeds dezelfde mensen de tijd vinden om over eenzelfde onderwerp te zeveren en te blijven zeveren (sorry, modern woord is "lullen"). Gaat ende luistert!
          beste wimbru ik kan best horen of een versterker mooi klinkt.
          Ik kan als eenvoudig muzikant alleen niet horen of een versterker na een uur vol gas optreden in zijn beveiliging springen zal.

Ik kan ook niet horen of een versterker bij grotere speakers veel minder headroom over heeft en dus bij het minste of geringste zelf er de stekker uit zal gaan trekken.

Dus daarom ben ik meer dan belangstellend om te leren hoe het zit. En aangezien er al enkele forumleden kennelijk precies weten hoe het zit sta ik te trappelen om erover door te zeveren.

Ik hoor nu al dat wat ik ooit nog op school leerde niet alleen verouderd is. Maar ook nog eens dodelijk voor moderne versterkers!
          lekker belangrijk!

Comment

• Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

Hey Showband,

De "good old" class A/B amp met conventionele voeding (trafo) zoals ze "vroeger" werden gebouwd zijn ontworpen om hun gespecificeerde vermogen continu te kunnen leveren. De techniek liet toen ook niet veel andere concepten toe. Kenmerk van deze amps is zwaar, relatief laag rendement en dus een flinke warmte-ontwikkeling.

Wat later werd de class G/H amp commercieel gefabriceerd, nog wel met conventionele voeding (en dus nog steeds zwaar) maar met als voordeel grotere vermogens en hoger rendement. Het hoe en waarom doet er nu even niet toe.

Ook kwamen listige fabrikanten met fraaie "peak-peak-peak-burst" vermogensspecificaties, wat neerkomt op vermogen dat de amp gedurende (zeer) korte tijd kan leveren maar dus niet continu. Gezien een muzieksignaal toch niet continu is klopt deze beredenering wel, echter zijn vanaf deze tijd zaken mijns inziens wat uit hun verband getrokken omdat fabrikanten diverse tijdsconstantes aanhouden en dus appels met peren werden vergeleken.

Tussentijds werd de SMPS (geschakelde voeding) na eerder falen (o.a. Peavey DECA series) opnieuw geintroduceerd, icm een "conventionele" class A/B of G/H endstage.
            Vooralsnog blijkt dit concept het beste te werken onder de lichtgewicht amps.

Vanaf deze tijd is het voor fabrikanten technisch mogelijk de ontwerpen nog uitgekiender te maken; maximaal vermogen gedurende een -nader te bepalen- tijd met maximaal rendement.

Een aantal jaren geleden werd het PWM concept ook weer van stal gehaald met als insteek extreem laag gewicht, hoog "muziek"vermogen / hoog rendement, zeer geringe warmte-ontwikkeling en dus langere levensduur.
            Het originele gedachtegoed van wat een amp continu kan leveren is met de komst van dit soort amps dus niet meer van toepassing gezien ze hier niet voor zijn ontworpen.

Opzich dus helemaal niets mis mee mits zo'n amp z'n specs maar haalt en voldoende beveiligingen aan boord heeft. En dan komt de vollastsinustest weer om de hoek kijken om te bepalen hoeveel vermogen een amp gedurende welke tijd aan welke load kan leveren. Dit puur om appel met appels te vergelijken dus, en om te zien of de beveiligingen OK werken. Om deze reden laat ik deze test voorlopig nog even in het "meetpakket" zitten.

Ohja, een conventionele amp gaat dus niet 10x meer vermogen leveren volgens de "nieuwe" PWM meetstandaard; hij kan 't wel langer leveren.

Over klankeigenschappen kan ik niet oordelen, dat heb ik (nog) niet dichtgetimmerd met m'n metingen. Daarom zijn alle praktijkervaringen welkom !

... heel verhaal, hopelijk verduidelijkt het wat, anders horen / lezen we 't wel !

Groeten !
            Last edited by Koen van der K; 13-10-08, 15:04.
            Meer is minder, minder is meer

Comment

• Stoney3K
              • Sep 2007
              • 1399

Originally posted by Koen van der K
              Opzich dus helemaal niets mis mee mits zo'n amp z'n specs maar haalt en voldoende beveiligingen aan boord heeft. En dan komt de vollastsinustest weer om de hoek kijken om te bepalen hoeveel vermogen een amp gedurende welke tijd aan welke load kan leveren. Dit puur om appel met appels te vergelijken dus, en om te zien of de beveiligingen OK werken. Om deze reden laat ik deze test voorlopig nog even in het "meetpakket" zitten.
              Op zich zou er dan toch een continu-vermogen en een piekvermogen gespecificeerd moeten zijn, net zoals dat doorgaans met speakers gedaan wordt? Da's immers ook de reden waarom die gigantische condensatoren erin zitten -- om de spanningsdip op te vangen als kortstondig het piekvermogen geleverd moet worden (bv. 3600W in geval van de 3k6). De tijdsduur waarover het piekvermogen geleverd kan worden is dan ook wel een handige specificatie.

De pure sinus-test is prima om de versterker op zijn (continu) vollast op zijn staart te trappen en te kijken naar zaken als THD, opgenomen vermogen, warmte-ontwikkeling, enz.
              Voor het piekvermogen is de test wat minder geschikt, de vraag is even hoeveel tijd eroverheen gaat voordat de versterker in zo'n geval in zijn beveiliging gaat (de condensatoren raken immers ook op een gegeven moment leeg). Bovendien, als je de versterker bv. alleen voor sublaag gebruikt dan zal er steeds (bv. op de kickdrum) kortstondig het piekvermogen afgenomen worden, de rest van de tijd is de vermogensvraag aanzienlijk minder.

Het is ook logisch dat er geen 3,6kW volcontinu afgenomen kan worden, dit zou de netstroomkabel nog maar net aankunnen, of net niet!

Ik ben wel even benieuwd naar het opgenomen vermogen van de versterkers als ze op continu vollast draaien. Puur om te kijken of je voor een vol rackje van deze serie (bv. 3k6 op sub, 2k2 op mid/top) geen 3x16A aansluiting nodig hebt en het dus op enkelfasig zou kunnen.
              First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

Originally posted by Stoney3K
                Op zich zou er dan toch een continu-vermogen en een piekvermogen gespecificeerd moeten zijn ... de vraag is even hoeveel tijd eroverheen gaat voordat de versterker in zo'n geval in zijn beveiliging gaat ... als je de versterker bv. alleen voor sublaag gebruikt dan zal er steeds (bv. op de kickdrum) kortstondig het piekvermogen afgenomen worden, de rest van de tijd is de vermogensvraag aanzienlijk minder.

Het is ook logisch dat er geen 3,6kW volcontinu afgenomen kan worden, dit zou de netstroomkabel nog maar net aankunnen, of net niet!

Ik ben wel even benieuwd naar het opgenomen vermogen van de versterkers als ze op continu vollast draaien. Puur om te kijken of je voor een vol rackje van deze serie (bv. 3k6 op sub, 2k2 op mid/top) geen 3x16A aansluiting nodig hebt en het dus op enkelfasig zou kunnen.
                Een "dubbele" vermogensspecificatie zou idd best aardig zijn, maar zoals je zult begrijpen commercieel niet echt aantrekkelijk voor een fabrikant.
                Maakt niet uit, dan meten we dat toch gewoon

Het totaal opgenomen vermogen licht erg dicht bij het totaal afgegeven vermogen; een PWM bak kan een rendement halen van zo'n 97-98 procent ! Bovendien is de SMPS meestal voorzien van PFC (Power Factor Correctie) die de vemogensopname gelijkmatig "uitsmeert" over een groot gedeelte uit een periode van de netspanning en dus niet alle stroom uit de toppen van de sinus trekt. Dit icm die 2 seconde die de 3K6 z'n vermogen kan leveren maakt dat 'n rackje uit 'n standaard 16A groepje gevoed kan worden.

Groeten !

Comment

• Watt Xtra
                  • Oct 2004
                  • 1119

uit ervaring kan ik vertellen dat een rackje 3weg met processor en digit 2k2 en 3k6 en T1050 gewoon op een enkel groepje kan.

3k6 tot 2,6 ohm belast, 2k2 gewoon tot 8 evt tot 4 ohm.
                  speakers: JBL2241 18" laag, JBL2226 15" mid en BMS 4510nd hoog.
                  JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Originally posted by Koen van der K
                    Een "dubbele" vermogensspecificatie zou idd best aardig zijn, maar zoals je zult begrijpen commercieel niet echt aantrekkelijk voor een fabrikant.
                    Maakt niet uit, dan meten we dat toch gewoon

Het totaal opgenomen vermogen licht erg dicht bij het totaal afgegeven vermogen; een PWM bak kan een rendement halen van zo'n 97-98 procent ! Bovendien is de SMPS meestal voorzien van PFC (Power Factor Correctie) die de vemogensopname gelijkmatig "uitsmeert" over een groot gedeelte uit een periode van de netspanning en dus niet alle stroom uit de toppen van de sinus trekt. Dit icm die 2 seconde die de 3K6 z'n vermogen kan leveren maakt dat 'n rackje uit 'n standaard 16A groepje gevoed kan worden.

Groeten !
                    Ik denk dat iedereen weet dat je voor een massaspectakel of openlucht evenement, niet moet afkomen met die synq digit.

maar ik denk dat die versterkers gemaakt ijn voor binnengebruik.
                    Wanneer je in een zaal voor +/-600man 4 van die bakjes zet (indien ze functioneren) voor het uitversterken van groepen heb je een goede versterker.

Ik blijf erbij: dit is de enige goede test, groepen en een festivalletje

Comment

• Koen van der K
                      • Aug 2005
                      • 1146

Originally posted by frederic
                      Ik denk dat iedereen weet dat je voor een massaspectakel of openlucht evenement, niet moet afkomen met die synq digit.

maar ik denk dat die versterkers gemaakt ijn voor binnengebruik.
                      Wanneer je in een zaal voor +/-600man 4 van die bakjes zet (indien ze functioneren) voor het uitversterken van groepen heb je een goede versterker.

Ik blijf erbij: dit is de enige goede test, groepen en een festivalletje
                      ... mee eens, praktijk gaat voor alles, voor alle marktsegmenten heb je wel 'n geschikte prijsklasse. Ieder kan zelf het beste afwegen welke toepassing welk budget en welke risico's kan dragen.

Ik probeer mbv metingen zoveel mogelijk op de feiten af te gaan en niet omdat een apparaat uit fabriek zus-of-zo komt, onbekend is of whatever. Eerste indruk van de testbank, dan de praktijk.

We horen graag gebruikerservaringen van deze Synq, ook ivm andere merken en types.

Genoeg "gezeverd" weer ... groetos !

Comment

• Outline
                        • Feb 2006
                        • 1434

2x EV P3000 en 1 P2000 samen met 2x DX38 op een Xi1152 en Xi2181 gaat open net op 1 groepje. En dan hebben we het ook over een warme 3x 2.5mm...

Hoe zit het met de XTi's en de GX-en? Al zicht op een test?

Comment

• pjadskop productions
                          • Nov 2008
                          • 128

ik vind het jammer dat er zo veel off topic gezaagt wordt, ik ben 17 jaar en moet alles betalen met wat ik verdien op m'n vakantiewerk: ik heb dus niks aan dat gezever over LAB-versterkers in het synq-topic. Ik ben al blij dat ik zo'n een versterker kan betalen, voor mij zijn skytronic budgett versterkers en synq al een vrij goed merk. Het kost ook maar een fractie van zo'n LAB dus je moet niet verwachten dat je een Bentley/aston martin krijg voor de prijs van een Fiat. (niks tegen fiat of zo, maar zeg nu zelf) Ik ben nu niet lastig of zo, maar soms moeten we ff bij de zaak blijven.
                          Nee meneer, de boom staat niet op de bergen, want de bergen zijn op vakantie in Disneyland, meneer

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

@ pjadskop....:
                            Dat is geen gezever maar uitspraken gebaseerd op ervaringen.
                            Toen ik 13 jaar was heb ik samen met een vriend geinvesteerd in een versterker + luidsprekers. Wij hebben dat ook zelf moeten betalen en in die tijd hadden wij bijlange zoveel zakgeld niet als een huidige 13-jarige, laat staan een 17-jarige! Wij zijn toen voor kwaliteit gegaan ook al hebben wij toen een bedrag uitgegeven waar wij toen als 13-jarige van duizelden maar ook onze ouders vonden onze keuze voor kwaliteit verantwoord.
                            Ik ga je zeggen dat wij tot op heden (meer dan 20 jaar later) nog GEEN MINUUT spijt hebben gehad van die investering! Zowel de versterker als de luidsprekers werken nog steeds perfect en doen soms nog hun dienst op een of ander feestje voor vrienden of kennissen!! Als wij rekenen wat die éénmalige investering ons heeft opgebracht dan kunnen wij niet anders besluiten dan dat wij destijds een gouden beslissing hebben genomen!!

Natuurlijk ben je vrij te kiezen wat je wil maar doe jezelf een plezier: zorg dat je geen spijt krijgt van wat je nu doet en denk steeds vooruit over de gevolgen van een beslissing die je neemt (en dat is geen technische raad maar gewoon een algemene levenswijsheid die je altijd moet toepassen).
                            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Carl
                              • Nov 2000
                              • 907

Ja, geheel met Laserguy eens.
                              Ik heb in 1986 ongeveer een Yamaha PD2500 versterker gekocht, voor 3600,00 gulden. Dat was een groot bedrag voor mij toen, een Peavey CS800 kostte ruim de helft.
                              Deze amp gaat nog altijd regelmatig mee.
                              Dus nog nooit spijt van gehad kan ik je verzekeren!
                              Mijn advies is dus ook: ga voor goed spul, je kan voor drie kwartjes geen A-klasse verwachten.

Comment

• Watt Xtra
                                • Oct 2004
                                • 1119

Originally posted by Carl
                                Ja, geheel met Laserguy eens.
                                Ik heb in 1986 ongeveer een Yamaha PD2500 versterker gekocht, voor 3600,00 gulden. Dat was een groot bedrag voor mij toen, een Peavey CS800 kostte ruim de helft.
                                Deze amp gaat nog altijd regelmatig mee.
                                Dus nog nooit spijt van gehad kan ik je verzekeren!
                                Mijn advies is dus ook: ga voor goed spul, je kan voor drie kwartjes geen A-klasse verwachten.
                                tuurlijk zit er een kern van waarheid in je verhaal.

echter voor het geld van een dergelijke amp kun je er ook een stel kopen die misschien kwalitatief iets minder zijn maar ook prima het werk doen. Deze kunnen het geld makkelijker opleveren door verhuur. Hierdoor breng het geld in het laatje en kun je verder uitbouwen.

Er zit dus ook een economische kant aan het verhaal. Een amp moet ook rendabel zijn.

je moet ook niet wachten tot je geld hebt voor een nieuwe BMW als je elke dag naar het werk moet met de auto. Dan schaf je een auto aan die wel betaalbaar is en je ook van A naar B brengt.
                                JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

Working...