Punisher Horn

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mathijs
    Moderator
    • Aug 2002
    • 1353

Misschien een idee om dit even algemeen te spelen. BV een topic openen met wat meer info?

Comment

• Klaaske
      • Jun 2003
      • 571

citaat:Geplaatst door Mathijs

Misschien een idee om dit even algemeen te spelen. BV een topic openen met wat meer info?
      http://forum.licht-geluid.nl/forum/t...TOPIC_ID=12365
      <font size=\"1\">
      Groeten,
      Jaap
      <b>
      -[GSXke :)]-
      </font id=\"size1\"></b>

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

Klaaske bedankt.
        Rademakers, je kan er niet van uit gaan dat iedereen op bijde fora zit.

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

Vandaar dat ik zo vriendelijk was om de link te geven, naar het desbetreffende topic, op het desbetreffende forum .

Mvg Johan

Comment

• Rob van Drunen
            • Apr 2002
            • 31

Hoi
            Ik begrijp via het andere forum[}] dat er al het 1 en ander geregeld is[^].
            Wie wat mee neemt en zo,zou het een ideetje zijn om Ivo z,n Nexo LOOK a LIKE daar ook even te testen[][] is tenslotte zelfbouw met andere componenten en als ik het goed heb neemt hij ook al z'n subjes mee[] dus die nexo's zullen nog wel in de aanhanger passen denk ik.[^]

Ben namelijk ook wel benieuwd hoe die prestaties zijn

Later

Comment

• ivo
              • Jul 2003
              • 390

Ik heb helaas niets meer staan, alles verkocht. Maar je woon in Schoonebeek, niet zo ver van Emmen, als ik wat klaar heb kan je wel komen luisteren. Ik ben wel bezig met een 15"/1" (18sound & b&c) kastje maar ik denk niet dat ik die klaar heb de 21e.
              Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• mbottens
                • Feb 2004
                • 743

Ik ben benieuwd naar de resultaten van de testdag (nog steeds 21 november?) Ik kan zelf jammer genoeg niet (heb zelf een klus) maar anders had ik mijn 2 x12" 2" toppen wel meegenomen (is ook hoorngeladen, ongeveer het ontwerp van speakerstore).

Maar ik hoor wel hoe het was (als het goed is horen de genodigden niet zo veel meer na zo'n dag)

Groeten Martin
                Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• TlM
                  • Apr 2004
                  • 42

Hier een meting van een punisher in een hoek van mijn kamer.
                  [u]LET OP</u> er zit een andere driver in namelijk de adire shiva, die is te vergelijken met de lab12 woofer.

de paarse lijn is near field de twee andere zijn willekeurig in de kamer.
                  Beter èèn speaker gevlogen dan twee gestacked.

Comment

• michiel
                    • May 2001
                    • 1032

De LAB driver en ciare zijn beide een beetje apparte drivers kwa parameters, en toevallig beide ook heel verschillend. Het is niet verstandig deze drivers uit te wisselen in speciaal voor die drivers ontwoorpen hoorn kasten.

Ik heb er eens over nagedacht, en de punisher lijkt een hele geschikte kandidaat voor in m'n hifi systeem als laag weergever (met nog een sub dr onder). Ik zal is kijke wat er mogelijk is.
                    Groeten, michiel

Comment

• mbottens
                      • Feb 2004
                      • 743

Ik zie ongeveer 18dB verschil tussen de 40Hz en de 100Hz dit betekent +/- 9dB, is dit niet een beetje veel?

Groeten Martin

Comment

• Contour
                        • Feb 2001
                        • 1018

Het prototype van de Punisher staat nu in mijn studentenkamer van 3x4 meter. Met de parametrische EQ rechtgetrokken tot 30Hz. De kast is met de mondopening naar de hoek gekeerd ongeveer 30cm vanaf de wand.

Het rendement is extreem veel hoger dan van de gesloten 8" kastjes die ik hier ook heb staan (met daarin P-audio TM-8) de bass klinkt moeiteloos diep en het gaat zeer hard. Een enkele Punisher is dus ook ideaal voor diegenen die indruk willen maken op vrienden met hun thuisbioscoop. Sterker nog, deze basdruk overtreft echt makkelijk elke normale bioscoop.

MVG Contour

Comment

• michiel
                          • May 2001
                          • 1032

Ik vind het niet echt een eerlijke verglijking, hoorn geladen 12" tegen een gesloten 8".... Gesloten 8" tegen gesloten 12" is al geen strijd voor de 8" kwa rendement in het sublaag.

Ik twijfel er geen moment aan dat je met die kast en de EQ een geweldige indruk kunt maken met HT toepassingen. Maar weet je ook wat de waarde is van een sub vlak tot 20 Hz?? Dat geeft echt enge belevenissen!

Ook ik ben met kleine drivers en kasten aan de slag gegaan in de hifi/HT wereld. Dubbel 8" in een 45 liter BR welke vlak speelt tot 20 Hz en in een niet te grote ruimte over de 105 dB vanaf 20 Hz moet gaan. Ik kan je vertellen dat wanneer het op die 20-30 Hz aankomt je gewoon bang word. Dit is zo'n aparte belevnis, welke op geen manier te evenaren is met een subje welke niet zo laag komt. Klankmatig zou de punisher het winnen denk ik, deze is immers vele malen beter aan de omgeving gekoppelt dan de kleine 8" membramen, en dat ga je horen. Grote membramen, of beter gezegt grote afstrallende oppervlaktes klinken gewoon mooier in het sublaag.

Ik heb dr eens over nagedacht om de punisher ook in m'n hifi opstelling te gebruiken. Maar dat word me iets te prijzig op het moment. Moet dan uiteraard eerst een proto komen om eens te kijken of het wel aansluit, want daar twijfel ik over aangezien ik pas op 250 Hz naar de mid over ga. En de 15" BPH die er nu staat presteert ook goed, de volgende BPH voor dezelfde 15"er zal denk ik nog beter presteren. Die heb ik speciaal voor deze toepassing ontworpen, vlak van 60 tot 250 Hz.[^]
                          Groeten, michiel

Comment

• mbottens
                            • Feb 2004
                            • 743

Ik heb nog een vraagje over de punisher hoorn, en dan specifiek over het ontwerp!!

Mij is verteld dat in het ontwerp het begin van de hoorn tussen het einde en het begin van de 12" ciare ligt, omdat de compressiekamer en het begin van de hoorn moeilijk te bepalen is. De hoorn begint eigenlijk al in de compressiekamer en de compressiekamer is eigenlijk al een beetje hoorn.

Hoe is dit dan gesimuleerd? Ik ben namelijk bezig met een nieuw ontwerp met de ciare maar dan in 60 x 60 x 85 cm formaat, met het zelfde idee om de compressiekamer al als hoorn te gebruiken, dus het begin is gelijk, de rest wordt compleet anders. Ik post dit weekend nog wel even een foto.

Ga je bij het simuleren uit van het punt waar de driver stopt?? of van ongeveer het midden van de driver om een gemiddelde te krijgen. De hoornlengte en dus de hoornconstante hangt hier vanaf vandaar??

Ik kom er niet uit dus hoop dat iemand hier ideeen over heeft?

Groeten Martin

Comment

• TlM
                              • Apr 2004
                              • 42

Dat lijkt mij ook wel interresant om te weten, want dat is mij ook onduidelijk geweest bij die paar keer dat ik laag hoorn probeerde te ontwerpen.
                              Beter èèn speaker gevlogen dan twee gestacked.

Comment

• mbottens
                                • Feb 2004
                                • 743

Hoi,

Heb nog eens over mijn eigen vraag nagedacht en ik doe het nu als volgt. Ik deel de hoorn op in twee delen namelijk:

Een deel vanaf dat de driver stopt, wat een exponentiele hoorn is van 215 CM, dat deel ligt tenminste vast.

En daarvoor heb ik dan een deel dat conisch loopt en waarin ik een beetje varieer om te onderzoeken als het veel verschil maakt.

Ik ben er nu achter dat het niet veel uitmaakt wat de functie van de voorkamer/conische hoorn is. Er zijn namelijk twee opties:

Een kleine voorkamer en een conisch hoorngedeelte,
                                Of een grotere voorkamer en geen conisch hoorngedeelte. Met beide kom ik ongeveer op dezelfde resultaten dus hoef ik me er niet zoveel zorgen over te maken.

Het ontwerp schiet ook al redelijk op. Het komt nog niet helemaal uit maar met wat schuiven en aanpassen kom ik er wel, ik wil het namelijk in 60cm x 60cm x 85cm houden omdat dat een standaard truckmaat is. Je kunt dan kiezen voor een grond oppervlak van 60 x 60 of 60 x 85

Vanaf nu ga ik verder in het punisher 6060 onderwerp, Ook al lijkt het niet meer op een punisher

Groeten martin Ottens

Comment

Working...