Punisher Horn

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Hmm...Nee, dat is niet gelukt.

Maar misschien kun je het een en ander nog verduidelijken. Je hield er in ieder geval al rekening mee dat de spanning variabel is?

Mvg Johan

Comment

• Carl
      • Nov 2000
      • 907

Nou Ronald, daar wil ik dan ook wel op reageren.
      1)Geen enkel toestel vraagt om vermogen. Als je een spanning op een speaker zet, gaat er een stroom door lopen, [u]IK</u> leg die spanning aan, dus veroorzaak [u]IK</u> ook het ontstaan van die stroom, daar spanning maal stroom vermogen is stop [u]IK</u> toch een vermogen in die luidspreker?
      2)Daar de "weerstand" van een luidspreker binnen zekere grenzen gelijk blijft is de stroom door de spoel afhankelijk van de aangelegde spanning, als je die spanning vergroot, wordt de stroom vanzelf proportioneel groter.
      Spanning 2 x zo groot --&gt; stroom 2 x zo groot --&gt; vermogen 4 x zo groot (2 x 2 = 4)
      Leg je 8 Volt aan een speaker van 8 Ohm, dan gaar er 1 Ampère door lopen I=U/R
      het opgenomen vermogen is dan P=U*I = 8 x 1 = 8 Watt
      16 Volt: 16/8=2 16x2=32 Watt
      75 Volt: 75/8=9,4 A 75x9,4=703 Watt
      100 Volt: 100/8=12,5A 100x12,5=1250 Watt
      Dit gaat zo door tot de speaker zich als gloeilamp gaat gedragen.

(Ik weet best dat speakers geen zuiver Ohmse belasting vormen en ook frequentie afhankelijk zijn en een reactantie hebben, en dat dus de Wet van Ohm niet zomaar 1:1 toegepast mag worden, maar het is maar een getallenvoorbeeldje om e.e.a. te verduidelijken)

Comment

• MMD
        • Feb 2005
        • 53

ronaldm:
        citaat:aangezien een chassis een bepaalde belasting is voor een versterker zal deze dan ook nooit zijn maximale vraag aan vermogen overschreiden
        Een speaker "vraagt" niet maar "krijgt".

Carl: handjeklap

P.S. Zou wel mooi zijn als een chassis "vraagt", blaas je ze ook niet meer op.

Groet André
        Groet André

Comment

• beyma
          • Oct 2002
          • 1614

*kick het topic omhoog mode*

Inderdaad even een vraag over de punisher, heeft iemand een zaaglijst voor mij ??

Ik weet het,ik ben een luie donder, maar als iemand het heeft why not?![]

Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Contour
            • Feb 2001
            • 1018

Hallo,

Wat ik persoonlijk altijd doe als ik een ontwerp wil gaan bouwen is eerst de constructie tekeningen goed bestuderen en daarna het ontwerp zelf nog eens na tekenen om te kijken of de maten wel kloppen. Wanneer je een ontwerp in je hoofd voor je ziet dan kan je een zaagplan makkelijk zelf opstellen. De Punisher hoorn is voor een hoornkast best eenvoudig te maken.

De inwendige breedte van de Punisher is 47cm. Wat ik meestal doe is uit de platen berkenmultiplex repen hout zagen van 47cm breed en dit zonder de zaag tussendoor te verstellen. Op die manier zijn alle repen dus precies even breed. Daarna zaag ik de repen op lengte etc. Bij het in elkaar zetten zullen er dus nagenoeg geen kieren zijn omdat alle inwendige panelen dezelfde breedte hebben.

Uittekenen van de panelen op een zijkant is een tip omdat je dan met een hoekopnemer ook gelijk alle schuintes kan opmeten.

MVG Contour

Comment

• beyma
              • Oct 2002
              • 1614

Ja, oke ik ben timmerman dus optekenen en het maken is appeltje eitje voor me, maar omdat ik altijd haast heb dacht ik van laat ik het eens vragen, scheeld me weer tijd []

Comment

• frederik_
                • Jul 2003
                • 98

Al steek je nog zoveel tijd in bouwtekeningen,kijk hier is:

Alles staat erin en nog vragen naar een zaagplan....(als je toch is wist hoeveel uur hier al in zit)

Comment

• Bastisito
                  • Sep 2004
                  • 185

Nog even wat foto's van onze 6 Punishers en 4 zelfbouw topjes. (onderste 2 punishers staan te koop)

http://213.84.8.253/powerbass/img/Ne...nishers/05.jpgMet m'n collega, leuk he[8D]

http://213.84.8.253/powerbass/img/Ne...nishers/07.jpgAgain Sietse, ter vergelijk van de hoogte.
                  http://213.84.8.253/powerbass/img/Ne...nishers/08.jpg
                  http://213.84.8.253/powerbass/img/Ne...nishers/09.jpg
                  Meneer, waar is dat ene knopje nou precies voor?

Comment

• Dr. Edie
                    • May 2003
                    • 671

Leuk voor op een slaapkamer o.i.d[8D]

Heel mooi... Zat nog flink te twijfelen om je tekoopstaande Punisher's over te nemen, zit er helaas even niet in[8)]
                    Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Bastisito
                      • Sep 2004
                      • 185

Ja, over het ontwerp van de Punsisher zijn wij zeer tevreden. Hij gaat niet superlaag, maar voor drive-in is het ideaal. Drukt heerlijk door, lekker droge bass. Mits goed aangestuurd (1500 watt per kast), kun je hier heel wat mensen mee aan. Nogmaals thumbs up voor Contour (geen idee hoe je echt heet ) en Frederic
                      Meneer, waar is dat ene knopje nou precies voor?

Comment

• Contour
                        • Feb 2001
                        • 1018

Bedankt voor de aardige woorden :-)

MVG Walter

Comment

• Dr. Edie
                          • May 2003
                          • 671

Ik twijfel ook enorm tussen de Punisher's nog... Ik heb nu de EV W-Bin's met erin de SM-115K (drukt en beukt ook erg prima...) maar als ik die verhalen lees van de Punisher kriebelt het toch serieus!

Alleen versterker vermogen, dan maar 2 Dap Palladium 2000's in brigde... Eens even nadenken, en mijn W-Bin's voor een leuk bedrag kwijtraken... Walter, denk je dat ik er erg veel mee vooruit ga ?... (wellicht stomme vraag, maargoed).. Doel: vooral carnaval.
                          Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• beyma
                            • Oct 2002
                            • 1614

Er zou toch een update komen voor de punisher hoorn ? ivm een nieuwe driver van sigaar euhh ciare [)]

Staat zeker nog in de ijskast ,die plannen ?

Comment

• Contour
                              • Feb 2001
                              • 1018

Hallo Edie,

Aangestuurd met een goede amp zal de Punisher lager en harder gaan dan jouw (vrij kleine) W-bin. De W-bins doen het vooral goed in het rendement tussen de 75-200Hz. In de tijd dat W-bins populair waren liepen deze bijvoorbeeld vaak zelfs door tot deze 200Hz waarna een grote midhoorn het overnam. Onder de 75-80Hz doen de W-bins niet veel meer, pas bij het stacken van 6-8 kasten per kant begint de W-bin zijn ware kracht te vertonen. Ik heb het dan over de grotere 2x15" of 1x18" versies. Jouw kleinere W-bins met enkel 15" zullen het standalone of zelfs als monostack lastig hebben onder de 70Hz. Het beste is om eens zelf te gaan luisteren naar een goed aangestuurd Punisher systeem om zelf te bepalen of je het goed vindt of niet. Bastisito beschrijft heel goed wat de Punisher doet.

Ten overvloede wil ik nogmaals opmerken dat met twee Punishers per kant hun prestatie nog eens opvallend verbeterd t.o.v. een enkele kast. Dat bashoorns nog liever koppelen dan andere kasttypen wordt dan nog eens zeer duidelijk.

Punisher II is reeds een tijdje geleden op de speakerstore site verschenen:

http://www.speakerstore.nl/index.php?l=nl&pg=11&c=21

Tevens is voor de Punisher II een compleet zaagplan gemaakt met daarin de maten van alle afzonderlijke panelen. Ook tref je settings aan voor de mogelijke Punisher/X-tro combi. Dus voor de opmerking van Beyma: je loopt achter

MVG Contour

Comment

• beyma
                                • Oct 2002
                                • 1614

shame on me....[:I]

Comment

Working...