Punisher Horn

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • michiel
    • May 2001
    • 1032

Lage fs kan zeker geen kwaad! Dit kan duiden op een vrij slappe ophanging (zeker als de slag ook nog groot is), wat heel positief is voor een basshorn driver.
    De achterkamer word dan wel wat meer kritisch, en hier moet je dan ook zeker aandacht aan besteden. Kijk eerst eens even wat jouw drivers voor achterkamer nodig hebben, en pas het ontwerp eventueel een beetje aan.
    Een grotere achterkamer kun je opvangen door demping toe te voegen. Dit zal het virtuele volume ietsje verhogen.

Resultaat van een driver met slappe ophangen en een kleine achter kamer is een meer lineair vervorming. De ophanging van een driver is veel minder lineair dan de vervorming van lucht. Door het aandeel van de achterkamer in de gewenste compliantie te verhogen verminder je de onlineariteit van de ophaning zodat ook op zeer hoge geluids niveaus de vervorming laag blijft.

Verder zal demping geen must zijn. De achterkamer is klein, en je filter relatief laag. Dus dempen van staandegolven en reflecties is er niet bij. Dempen van HF verstoring (mechanische storing) zou de enige reden kunnen zijn om demping toe te passen, maar die HF storing komt denk ik niet eens door de hoorn heen.
    Groeten, michiel

Comment

• Contour
      • Feb 2001
      • 1018

Een lage Fs en daarmee vaak gecombineerde hogere Vas levert in mijn simulatie geen mooi resultaat in de Punisher. Er gaat rendement rond de 50Hz verloren en de responsie wordt minder vlak. Echter zonder de andere T/S parameters te kennen valt er nog niet echt een eenduidige uitspraak te doen.

MVG Contour

Comment

• michiel
        • May 2001
        • 1032

Je moet inderdaad de overige parameters weten voordat je een zinnige uitspraak kan doen over de prestaties van de drivers.

Stel nou dat je twee dezelfde drivers hebt, maar de een heeft een lagere fs. Dan betekent dit dat de ophanging slapper is. Om de totale compliantie te bereiken heeft de achterkamer een groter aandeelin de totale compliantie van de driver/achterkamer combiantie.
        Zoals ik al zei blijk de lucht in de achter zich als een veel meer lineaire ver te gedragen als de ophaning van de driver.

Maar ik heb nu helaas geen tijd verder. Ik heb nog wat lees voer, in de loop van de week zie je het wel verschijnen.
        Groeten, michiel

Comment

• mbottens
          • Feb 2004
          • 743

citaat:Waarschijnlijk simuleer jij 1/8 space... Ik simuleer halfspace zoals je de Punisher in de praktijk zal gebruiken tenzij jij van plan bent de Punisher ten alle tijden in een hoek te proppen. De hals van de Punisher is 150cm2
          Nee ik simuleer half space (2pi), maar met een hals van 150cm2, dan ga je er zeker van uit dat de hoorn al voor het einde van de CIARE driver begint?, of niet? Is dit omdat de compressiekamer al toeneemt?

In principe begin je dus op het midden van de CIARE driver omdat daar de doorsnede 30cm is en dit X de 5cm hoge compressiekamer/begin van de hoorn geeft 150cm2 (30cm X 5cm).

Is dit het idee?? (Ik zal dit vanavond eens testen)

Groeten Martin
          Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Contour
            • Feb 2001
            • 1018

Zelfs met jouw gegevens kom ik niet aan 105dB bij 50Hz maar dan is wel de dip rond 80Hz te bespeuren echter in AJ-horn is deze geen 4dB diep.

MVG Contour

Comment

• mbottens
              • Feb 2004
              • 743

citaat:In principe begin je dus op het midden van de CIARE driver omdat daar de doorsnede 30cm is en dit X de 5cm hoge compressiekamer/begin van de hoorn geeft 150cm2 (30cm X 5cm).

Is dit het idee?? (Ik zal dit vanavond eens testen)
              @Contour, kun je hier een reactie op geven? Oftewel begin jij met de hoornlengte vanaf het midden van de CIARE Driver? Dan doe ik dat namelijk ook.

Ik maak vanavond even opnieuw een plot in hornresp en dan zal ik de invoer gegevens en de plot even online zetten, misschien wordt het dan duidelijker.

Ik heb wel besloten om de folding van de originele punisher aan te houden, ik heb gister nog even de punisher en de lab hoorn uitgeprint en zie de overeenkomsten (die niet terug zijn te vinden in mijn ontwerp).

Wel probeer ik het dan, dubbel uitgevoerd in één kast van 120 x 58 cm vooranzicht te krijgen en dan 85cm diep. Mocht het nodig zijn dan mag de kast ook wel iets hoger worden als 120 cm, maar de breedte van 58cm is wel wenselijk omdat mijn top 58cm breed is.

Hoe denken jullie er nu over?

Groeten Martin

Comment

• Contour
                • Feb 2001
                • 1018

Een dubbele Punisher bestaat reeds, deze is gebouwd door Ivo van Iven. Helaas zijn er geen foto's van de bouw gemaakt. Volgens Ivo was deze kast extreem zwaar... Hopelijk kom je dan niet teveel trapjes tegen.

Jouw idee over de Ciare en het begin van de hoorn is correct. Het hoornverloop loopt door in de voorkamer vandaar dat ik deze voor de helft tot de hoorn heb gerekend.

MVG Contour

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

citaat:Een dubbele Punisher bestaat reeds, deze is gebouwd door Ivo van Iven. Helaas zijn er geen foto's van de bouw gemaakt. Volgens Ivo was deze kast extreem zwaar... Hopelijk kom je dan niet teveel trapjes tegen.

Jouw idee over de Ciare en het begin van de hoorn is correct. Het hoornverloop loopt door in de voorkamer vandaar dat ik deze voor de helft tot de hoorn heb gerekend.
                  Bedankt voor je snelle reacties, nu kan ik vanavond even druk verder (ik ben nu namelijk op't werk, maar ook engineering dus de PC staat wel aan en het forum controleren moet kunnen toch?)

Over dat zware, ik heb nu ook bassen van ongeveer 90KG, 1 punisher weegt ongeveer 45KG dus dat komt wel goed.

Als het ontwerp klaar is bouw ik er even 2 (dubbelen dus 4 x 12"), en dan over een tijdje als het goed bevalt nog 2. Dan staat er 8 x 12" te blazen op het laag. Deze ga ik dan belasten met 4 x 1400W RMS, 6KW is eerst wel genoeg.

Groeten Martin (en nu weer an't werk)

Comment

• ivo
                    • Jul 2003
                    • 390

Volgens mij, maar wie ben ik, weeg de punisher wel iets meer dan 45kilo. Ik zal hem van de week eens meten als ik er weer één in elkaar heb.
                    Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• MC Party
                      • Sep 2003
                      • 481

Die ivo is er maar druk mee )
                      Midas verona 400 + KS audio-T12 + BSS DPR fx => i'm lovin' it ! ;-)

Comment

• beyma
                        • Oct 2002
                        • 1614

Hallo Contour en Michiel,

Ik heb de keus uit de volgende twee speakers , de eerste zit nog in de auto van me broer (maar die is zo los gemaakt hoor[])
                        De tweede is een oud beestje,maar werkt nog als nieuw.

Brand: Phoenix Gold
                        type: Xmax12
                        Optimal volume sealed: (cubic ft): 0.6 - 1.4
                        Optimal volume Vented: 1.6 - 2.25

Cone Material: Carbon Fiber
                        Magnet Weight: 96oz
                        Sensitivity (1W/1M): 89dB
                        Theile Parameters: Xmax12
                        Revc (DC VC res): 2.97 Ohms
                        Levc (inductance@1Khz): 1.63mH
                        Fs (Res Freq): 16.41Hz
                        Sd (Piston Area): 0.051sq.m
                        BL (Flux Length): 12.54TM
                        SPLO (SPL@1W): 88dB
                        Qms (Mech Q): 6.54
                        Qes (Elec Q): 0.37
                        Qts (Total Q): 0.35
                        Vas (Acous Vol): 128.911
                        Cms (Compliance): 347µM/N
                        Mms (Total Mass): 135.50g
                        Pe (Therm Power Handling): 500W
                        Xmax (Max Excursion): 26mm
                        Vc (Voice Coil Diameter): 2.5in
                        Vdd (Driver Displacement): 261cu.in
                        Mounting Diameter: 11 1/8in
                        Mounting Depth: 6 in

Van de tweede heb ik helaas niet zulke uitgebreide gegevens[V]

Visaton CS 30

Qts 0,31
                        Vas 235 liter
                        FS 25 Hz (sorry,dacht 22 Hz[:I])
                        gevoeligheid 91 Db
                        magneet gewicht 3,2 kilo
                        bereik 28...2000 Hz
                        2x 4 Ohm, 2x 300 watt RMS (Dubbele spoel)

Mocht de Phoenix Gold nou best een aardige speaker zijn,dan zijn deze speakers redelijk goedkoop op internet te vinden! (tweedehands dus) Nieuwprijs was 599 gulden....

Martijn.

Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Contour
                          • Feb 2001
                          • 1018

De genoemde T/S parameter bevatten hoogst waarschijnlijk fouten omdat het verband tussen sommige parameters niet klopt. Tevens is deze driver absoluut ongeschikt voor de Punisher. De responsie doet denken aan een ritje door een berglandschap, zonde van de moeite dus.

MVG Contour

Comment

• beyma
                            • Oct 2002
                            • 1614

hmmmm, vreemd, het is een copy/paste van de website van PhoenixGold....
                            Ik zie inderdaad dat de Vas geen eenheid er achter heeft staan, dit kunnen dus ook zomaar Cubic inch waardes zijn ?!!

Maar beide drivers hoef ik dus niet te proberen?!
                            Oke, back to topic dan maar weer he !!!!

(bedankt voor de moeite he!)
                            Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• ivo
                              • Jul 2003
                              • 390

Jan heeft zijn Punisher ( compleet afgebouwd ) op de weegschaal gezet, de kasten wegen 55 kilo. Dus 2 in een kast weegt 110, zwaar dus.
                              Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• Contour
                                • Feb 2001
                                • 1018

Waarschijnlijk net een paar kilo lichter dan twee losse Punishers omdat je een paneel minder gebruikt (daar waar de kasten elkaar raken) en omdat je maar 4 in plaats van 8 zware 100mm wielen gebruikt. Maar dus dik over de 100kg en dat is behoorlijk.

MVG Contour

Comment

Working...