Punisher Horn

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

Punisher Horn

Hallo allemaal,

In navolging van het M-hoorn project staat er nu een nieuwe uitdaging klaar: de Punisher! Het doel is om een compact hoornsubje te maken dat maximaal 300 liter groot is. Zelfs in zijn eentje, dus zonder muren en dergelijke dient deze soeverein tot 50Hz recht te lopen en graag toch wel 130dB output te leveren vanaf 50Hz en hoger bij een referentie vermogen van 1000W RMS...

Of dit gaat lukken, en zo ja hoe het eruit komt te zien kunnen jullie volgen in dit topic.

En voor de wijsneuzen onder jullie, er is natuurlijk al het 1 en ander gesimuleerd!

MVG Contour
  • Klaaske
    • Jun 2003
    • 571

Wat komt er in qua drivers ?
    <font size=\"1\">
    Groeten,
    Jaap
    <b>
    -[GSXke :)]-
    </font id=\"size1\"></b>

Comment

• Contour
      • Feb 2001
      • 1018

Als driver zitten we te denken aan een zware 12" die zeker 1000W RMS aan moet kunnen. Een kleine driver zorgt ervoor dat we in de compacte kast zoveel mogelijk 'hoorn' kwijt kunnen.

MVG Contour

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2138

dit lijkt me weer een interessant topic te worden[^], ik ga dit weer eens met plezier volgen.

aan welk merk hadden jullie gedacht kwa 12" driver dan:

deze lijkt me al in aanmerking te komen...??

mvg
        ronny

niet zagen, gewoon doen!

Comment

• sis
          • Jul 2003
          • 3305

citaat:Geplaatst door ronny

dit lijkt me weer een interessant topic te worden[^], ik ga dit weer eens met plezier volgen.

aan welk merk hadden jullie gedacht kwa 12" driver dan:

deze lijkt me al in aanmerking te komen...??

mvg
          ronny
          Ik heb deze ciare gehoord in een klein basreflexje van Tecnare
          en hij gaat laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag
          sis
          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Contour
            • Feb 2001
            • 1018

De Ciare is inderdaad 1 van de drivers waarvan momenteel gekeken wordt of deze geschikt is voor de toepassing.

MVG Contour

Comment

• major tom
              • May 2004
              • 108

Beetje laag rendement dat speakertje 91db 1w/1m kan je niet beter gaan voor een driver met een hoger rendement...

Comment

• Leinad
                • Apr 2004
                • 153

citaat:Geplaatst door major tom

Beetje laag rendement dat speakertje 91db 1w/1m kan je niet beter gaan voor een driver met een hoger rendement...
                Zoals je misschien al geleerd hebt van de LAB-hoorn (ook bij de SPL-hoorn besproken) heeft het rendement van een speaker weinig te zeggen in een bashoorn. Meer van invloed zijn luchtverplaatsing en krachtaandrijving.

Mvg Daniël.

ps. Wel een leuke naam voor de kast trouwens.

Comment

• Contour
                  • Feb 2001
                  • 1018

Hoi Leinad,

Klopt inderdaad van dat rendement. Zo'n driver van slechts 91db kan in een bashoorn zomaar 100db rendement hebben. Als we hier naar de Ciare kijken zien we een enorme spoel van 100mm diameter en 33mm lang. Dit verzekert je ervan dat de driver echt 1000W of meer (ik schat de Ciare op 1400W Program) kan hebben zonder dat hij te kort schiet qua bewegingsvrijheid. De magneet levert een zeer hoge BL factor van 25 N/A wat voor een 12" driver erg hoog is. Dus deze driver kan zeker in een hoorn worden gebruikt.

De gebruikelijke 'hoorn' drivers met een zeer lage Qts en hoog rendement van bijv. 102dB hebben helaas bijna altijd een zeer kleine x-max van bijv. 2mm. Een kast met deze drivers mag dan misschien een hoger rendement hebben dan de Ciare hoorn, als het om maximaal haalbare SPL gaat zal de Ciare er beter voor staan. Natuurlijk vraagt dit wel een portie versterkervermogen maar zoals ik al aangaf: daar is deze Ciare niet benauwd voor.

MVG Contour

Comment

• sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

citaat:Geplaatst door Contour

De Ciare is inderdaad 1 van de drivers waarvan momenteel gekeken wordt of deze geschikt is voor de toepassing.

MVG Contour
                    Denk dat je weinig keuze hebt. Ciare is een topmerk en wordt tegenwoordig veel gebruikt in Tecnare ( Ciare en B&C geladen )
                    Het schijnt op de Gentse feesten dat daar een Tecnare line-array stond waarvan de techniekers zeiden dat deze beter was ( klonk ) dan
                    L'acoustics [:0][^]
                    sis
                    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Contour
                      • Feb 2001
                      • 1018

De keuze qua drivers die voor dit project geschikt zijn is inderdaad gering. Echter Beyma maakt bijv. ook de XMAX-12 en de Power-12 welke ook erg intressant zijn. Dan heb je natuurlijk ook de Eminence LAB-12 en HL10-A

MVG Contour

Comment

• frederik_
                        • Jul 2003
                        • 98

Die Ciare 12.00SW is echt een monster. Ik weet wel bijna zeker dat deze speaker de juiste kandidaat is.

Als het ontwerp af, dan worden de bouwtekeningen en de 3d afbeeldingen op de speakerstore website geplaatst.

Comment

• Contour
                          • Feb 2001
                          • 1018

Frederik heeft nu een tipje van de sluier opgelicht. Inderdaad is de keus gevallen op de Caire 12.00SW driver. Nu de lastige taak om een hoorn te maken met deze driver in een kast kleiner dan 300 liter en de 130dB eis bij 50Hz met een enkele kast halfspace. Maar geen paniek, dit komt goed!

MVG Contour

Comment

• Contour
                            • Feb 2001
                            • 1018

Om wat meer inzicht te verschaffen in de Punisher heb ik deze in de simulatie vergeleken met de BandPass Hoorn (BPH) van de site van Speakerstore. Varianten op deze bandpasshoorn worden tegenwoordig gebruikt door Funkion One (F-218) en Turbosound (TSW-718) deze kasten verenigen als het ware twee bandpasshoorns in 1 behuizing.

De BPH is geladen met de extreem zware PD-1850 driver, een beest van een 18 incher. In deze simulatie krijgt deze 1000W RMS toegevoerd.

De Punisher is geladen met de Ciare 12.00SW, ook een beest van een 12" maar hij valt in het niet naast de reusachtige PD-1850. Ook de Ciare krijgt 1000W RMS toegevoerd.

De BPH en de Punisher hebben rond 60Hz exact hetzelfde rendement, tussen de 60Hz en 100Hz is de BPH duidelijk luider om bij 100Hz weer ongeveer hetzelfde rendement te behalen. Echter onder de 60Hz is de Punisher luider, bij 50Hz geeft de Punisher maar liefst 5db meer output dan de BPH...

Maximale geluidsdruk: boven de 70Hz geeft de BPH ongeveer 3dB meer output, onder de 70Hz is de Punisher duidelijk krachtiger. Bij 50Hz geeft de Punisher ongeveer 9dB meer basdruk!

De BPH heeft dus een zeer goed rendement in het hogere basbereik maar klinkt in zijn eentje tamelijk baszwak. Waarschijnlijk is dit ook de reden dat de grote namen maar direct 2 kastjes in 1 behuizing hebben gestopt, om meer diepgang te krijgen. Zet je namelijk meerdere BPH per kant dan komt het systeem wat lager. De Punisher heeft vanaf 50Hz al een goed rendement en dit rendement loopt vrij continu door tot over de 100Hz. Met slechts 1 Punisher per kant lijkt de 130dB bij 50Hz haalbaar...

MVG Contour

Comment

• karelg
                              • Jan 2003
                              • 112

Knap Knap.

Eigenlijk had ik met hornresp vroeger ook al eventjes zitten kijken of het mogelijk was een compacte versie van de labsub te maken. Maar een sub die met 2 kasten per kant ook de 45Hz haalt.
                              Maar ik was daar toen niet echt in geslaagd.

Keep up the good work!

Comment

Working...