Punisher Horn

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

Dat lijkt me duidelijk van dat ruim door de bocht. Ik ga vanavond nog wel een beetje verder met het bedenken van mijn variant.

Ik had nog wel één punt om te discussiëren: De compressiekamer is bij de punisher ongeveer 3 liter dit komt voort uit de breedte en de 5 cm ruimte (voor de speaker) die de compressiekamer vormen. Mijn variant is breder en om dan aan die 3 liter te komen komt die 5cm dichter in de buurt van ongeveer 4cm wil ik die 3 liter aanhouden.

Hoe denken jullie hierover? Maakt de afstand dus 4 of 5 cm niet uit, gaat het om de inhoud (3 liter) of vinden jullie 4cm wel erg weinig?

Ik zelf denk dat 4 cm wel kan het gaat immers om de druk die de speaker voelt en als die nou in de breedte of de lengte licht, mij zal het niet uitmaken.

Ik denk wel dat ik de kast bijna 5cm dieper maak om de juiste lengte te krijgen. Deze lengte pak je namelijk 2 keer mee en dan kom je weer redelijk in de buurt van die 10cm die de kast lager is dus aan hoornlengte mist.

De uitwenige maat ligt op dit moment dus op 58 breed, 60 hoog en 85cm diep. Dus het valt redelijk in de truckmaten 60 x 60 x 90 (3/4 x 120 cm)

Ik hoor wel van jullie en jullie van mij.

Groeten Martin

Groeten Martin
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Contour
      • Feb 2001
      • 1018

De speaker moet goed aan de hoorn worden gekoppeld. Bij de Punisher is de driver aan zijn rand omringt door de wanden van de hoorn, ik neem aan dat dit bij jouw ontwerp ook zo is? 4cm is inderdaad niet erg veel maar het zal niet heel veel uitmaken denk ik. De krachten op het paneel voor de driver zullen dan wel fors worden dus een versterking van dit paneel moet je zeker in het ontwerp aanbrengen (zie Punisher ontwerp)

MVG Contour

Comment

• mbottens
        • Feb 2004
        • 743

citaate speaker moet goed aan de hoorn worden gekoppeld. Bij de Punisher is de driver aan zijn rand omringt door de wanden van de hoorn, ik neem aan dat dit bij jouw ontwerp ook zo is?
        Mijn Ontwerp is gewoon een veranderde punisher maar je herkent meteen de punisher, Ik noem hem wel "Punisher 6060" (door de hoornmond van 60x60

Groeten

Comment

• Klaaske
          • Jun 2003
          • 571

Hoornmond of buitenmaat van 60x60 ?
          <font size=\"1\">
          Groeten,
          Jaap
          <b>
          -[GSXke :)]-
          </font id=\"size1\"></b>

Comment

• mbottens
            • Feb 2004
            • 743

citaat:Hoornmond of buitenmaat van 60x60 ?
            6060 klinkt beter (sixty-sixty) maar eigenlijk ontwerp ik hem op buitenmaten: 58cm Breed, 60cm Hoog en 85cm diep.

58cm komt mij het mooiste uit met vervoer. Ik plaats er namelijk 2 naast elkaar en daarnaast heb ik nog een case met TE-03 (100Kg) lichtstatieven (4 stuks op elkaar). Dan kom ik op een totale breedte van 158cm en mijn laadruimte is 160cm breed (blijft het ook nog een beetje heel). En zo kan ik precies 8 punishers 6060 en 4 dubbel 12"2" toppen meenemen. En alle bijbehorende draaitafels en flightcases en lichtapparatuur. Oftewel 12KW hoorngeladen geluid!! en 8KW licht!!! in één aanhangwagen.

Dus dat zijn de afmetingen waar ik de kast in wil ontwerpen. Qua mondoppervlak zit ik dan gelijk met de punisher.

Groeten Martin

Comment

• mbottens
              • Feb 2004
              • 743

Even een vraagje over de Punisher:

Hoe komen jullie aan een voorkamer van 3 liter???

Als ik de voorkamer bepaal tot aan het punt waar de driver stopt en waar officieel de hoorn zal beginnen, en ik neem een gemiddelde breedte van 30cm aan (omdat hij meteen schuin loopt) dan kom ik op een inhoud van 3 x 3 x 0,5 (5cm tussen de driver en de tegenoverliggende wand) = 4,5 liter!!!

En ik weet zeker dat de gemiddelde breedte die ik op 30 heb heb geschat nog wel iets hoger ligt, wat resulteerd in een waarde nog groter dan 4,5 liter.

Hoe zit dit dan?

Of hebben jullie aangenomen dat de hoorn in het midden van de 12"er begint omdat de "compressiekamer" vanaf het begint toeneemt qua oppervlakte??

Zo ja zijn er ook regels of aannames die je kunt doen wanneer de compressiekamer eigenlijk ook al het begin van de hoorn is? Zoals bij de Punisher.

Ik ben hier erg benieuwd na omdat je op deze manier een compacte hoorn kunt ontwerpen alleen moet je dus wel weten hoe je dit moet simuleren, en dat is mij nu nog onduidelijk.

Groeten,

Martin

Comment

• Contour
                • Feb 2001
                • 1018

Beste Martin,

Om wat zorgen van je af te nemen, de simulatie laat heel weinig verschillen zien tussen een voorkamer van 3 liter en eentje van 4,5 liter. Alles tussen de 0 en 4,5 liter geeft een goed resultaat met kleine onderlinge verschillen. De truc is natuurlijk om je ontwerp altijd zodanig uit te voeren dat zaken die vaag zijn en blijven (zoals de voorkamer) van ondergeschikt belang zijn. Als je dit niet doet dan ben je gedwongen om meerdere prototypes te maken om de invloed van de slecht simuleerbare factor te onderzoeken en de resultaten daarvan op een zinvolle manier in je simulaties te implementeren.

Ik denk dat we het erover eens zijn dat jouw 4,5 liter wel zo ongeveer de bovengrens is van wat het volume van de drukkamer kan zijn. Het verloop van de hoorn is exponentieel en loopt door in de voorkamer tot links van de driver zodat volgens deze redenatie de drukkamer alleen nog het volume in de Ciare konus is (dat is erg weinig) echter de praktijk zal er tussenin zitten en dan is een waarde van 3 liter een mooi gemiddelde, zo kijk ik er tegen aan.

Het feit dat de driver dan niet helemaal aan het 'begin' van de hoorn zit is van ondergeschikt belang aangezien een hoorn ook prima kan functioneren met de driver bijv. op 1/3 vanaf het begin. Dit kan verklaard worden doordat een hoorn niets anders is dan een trillend systeem met verdeelde parameters. De bijbehorende differentiaal vergelijking is:

dp^2/dx^2 + 1/A * dA/dx * dp/dx + k^2 * p = 0

deze is exact hetzelfde als voor een normale hoorn met driver aan het begin echter de randwaarden zijn anders.

Verder is het net als met je 2x18" hoorn, als je wilt weten of iets werkt dan moet je het gewoon bouwen. Zo is dat ook met de Punisher gegaan en zo zal het ook met de Punisher 6060 moeten zijn. Ik ben erg tevreden met het orginele Punisher ontwerp en ben er eigenlijk geen grote voorstander van dat mensen hier nu aan gaan sleutelen.

MVG Contour

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

citaat:Ik ben erg tevreden met het orginele Punisher ontwerp en ben er eigenlijk geen grote voorstander van dat mensen hier nu aan gaan sleutelen.
                  Je moet goed begrijpen dat de reden dat ik eraan ga sleutelen niet bedoeld is om het originele ontwerp te verbeteren ofzo. Maar wat de reden is is dat ik in de punisher voor het eerst sinds tijden een goed idee zag passeren wat mij wel aansprak, maar zoals ik in bovenstaande posts ook al aangaf past het niet zo mooi in de "infrastructuur" van mijn drive-inn en verhuur activiteiten. Daarom probeer ik nu een andere versie te maken (let op alleen qua afmeting verdeling) op die manier past de punisher heel mooi in mijn setup en als het bevalt ga ik er eerst 4 bouwen en over een tijdje 8 stuks.

Ik heb mijn eigen 2 x 18" ontwerp aan de kant geschoven doordat ik de punisher heb gezien en dat ontwerp me wel beter leek.

Aan de ontwerpers: Zie het als een compliment en niet als iemand die jullie werk probeert te verbeteren (dat lukt toch niet).

Dan nog een vraagje: weet iemand van jullie een redelijk snel te leren 3D programma?? Dat geeft toch een beter idee van wat je aan het ontwerpen bent in vergelijking met 2D.

Groeten Martin

Comment

• bertuss
                    • Jan 2002
                    • 816

autocad, kun je vrij basic houden, en tis echt neit zo moeilijk als het lijkt. plus dat je kan rekenen aan alles wat je tekent. moet je wel aan zien te komen natuurlijk.

Comment

• Rob van Drunen
                      • Apr 2002
                      • 31

beste zelfbouwers
                      Ik dacht dat er ook nog een testdag gehouden werd rond de 21ste, is dat als gebeurt.......[?]Of ben ik in de war [8)]ik heb ook al gezocht via de machine maar weinig resultaat.

Zijn er al prestaties gemeten door iemand?[][][]

LATER

Comment

• Davy Gabriels
                        • Aug 2002
                        • 819

citaat:Kom maar af de 21e November

Comment

• BAJ productions
                          • Jul 2003
                          • 587

waaro??

groetjes,
                          Bas

Comment

• mbottens
                            • Feb 2004
                            • 743

En waar is dan het grote test festijn??

Groeten Martin

Comment

• Klaaske
                              • Jun 2003
                              • 571

Allang geregeld & besproken + een hoop mail rond gestuurd
                              <font size=\"1\">
                              Groeten,
                              Jaap
                              <b>
                              -[GSXke :)]-
                              </font id=\"size1\"></b>

Comment

• mbottens
                                • Feb 2004
                                • 743

citaat:Allang geregeld & besproken + een hoop mail rond gestuurd
                                Kan kloppen dat ik er dan niets van weet, heb mijn profiel even bekeken en mijn email adres klopt al een half jaar tot een jaar niet meer. Dus vandaar.

Maar ik lees de resultaten wel hier op het forum, ik ben gewoon even benieuwd naar de datum.

Groeten Martin en doe je best jongens op de testdag.

Comment

Working...