Punisher Horn

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

Nog even 1 ding,

Zou het mogelijk zijn om een variant te maken die 60cm breed is en 60cm hoog is? Hij mag van mij wel ietjse dieper worden. Qua mondoppervlak zit je dan wel ongeveer gelijk en door de grotere breedte moet het volgens mij ook mogelijk zijn om de exponentiele vorm aan te houden.

Hoe denken jullie hierover?
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Contour
      • Feb 2001
      • 1018

In het algemeen begint de hoorn daar waar de driver stopt dus in het geval van de Punisher rechts van de konus van de Ciare. In de praktijk gaan de hoorn en voorkamer bij de Punisher in elkaar over daardoor zal de hoornlengte juist wat toenemen en de drukkamer wat afnemen in volume. Bij de Punisher is de voorkamer circa 3 liter. De simulatie is wel degelijk halfspace...

Hoe is het met je 2x18" hoorn?

MVG Contour

Comment

• mbottens
        • Feb 2004
        • 743

de dubbel 18" hoorn ligt al een hele tijd stil. Dit komt omdat hij te ingewikkeld is (meerdere schuine zijden in verticale en horizontale richting die aan elkaar komen). Ik wil hem wel afbouwen maar nu ben ik dus afhankelijk van mijn timmerman (voor mij werdt het te ingewikkeld, na 3 keer op hetzelfde punt een plaat verkeerd gezaagd te hebben). Die timmerman is mijn vader en ja die heeft het ook druk. Ik wil hem zeker nog wel af gaan maken maar dat moet ik niet zelf snel afhandelen want het belangrijkste is toch wel dat er geen kieren komen tussen de verschillende delen van de kast.

Hoe denk jij en anderen over een punisher met een front maat van 60 x 60 cm? Dit lijkt mij wel haalbaar omdat het mondoppervlak ongeveer gelijk blijft (kan blijven). Ik ga zelf wel even een beetje vouwen in mijn tekenprogramma dan he.

Toch zie ik ook wel de kracht in die 12" drivers (wat je goed bij de Lab en de Punisher terug ziet, en bij EAW) en ik moet toegeven dat ik een beetje zit te denken aan dubbel 12" hoorngeladen per kant en dan plaats ik die 18" ers wel in enkel frontgeladen basreflex kasten of ik gebruik ze voor expirimenten.

De reden dat ik graag een soort van punisher in 60 x 60 x (diepte onbekend) probeer te krijgen is omdat ik voor mijn drive-inn vooral 60 en 120 gebruik en 60cm brede toppen zet ik het liefst ook op 60cm brede bassen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en ik ga er zelf ook even mee aan de slag.

Groeten Martin

Comment

• Contour
          • Feb 2001
          • 1018

Als je de hoorn van de punisher nu overal gedeeld door (6/5) doet qua maat dwars op de hoorn-as dan wordt de kast circa 60cm hoog dus dat kan prima. De kast zal dan ook even diep blijven. Enige wat dan krap zal worden is of de driver er dan nog inpast qua diepte, daar zullen de problemen liggen. Ga maar eens schetsen zou ik zeggen, ik ben benieuwd!

MVG Contour

Comment

• stephan20
            • Jun 2004
            • 1

heey hallo allemaal, ik heb nog helemaal geen verstand van luidsprekers bouwen. maar ik heb een vraagje.Moet er in de punisher luidsprekers een filter gebouwd worden en zo ja hoe kan je dit berekenen, alvast bedankt groetjes stephan
            stephan

Comment

• Contour
              • Feb 2001
              • 1018

In de Punisher komt GEEN filter! Omdat deze kast vermogens van >1500W aankan zou een filter opgebouwd moeten worden uit enorm zware en grote componenten (ook omdat je rond de 100Hz wilt filteren, dat is erg laag) en daardoor zeer duur worden plus er zouden veel vermogensverliezen optreden in de gebruikte spoelen.

Wat men normaal doet is filteren VOOR de eindversterker en dan dus 2 eindversterkers gebruiken, eentje voor het sub (de Punishers) en eentje voor het mid/hoog bereik (de topkasten) Men gebruikt hiervoor een zogenaamde elektronisch crossover en ook wel een speakerprocessor.

MVG Contour

Comment

• frederik_
                • Jul 2003
                • 98

..naast het filteren van de frequenties moet er natuurlijk ook nog delay worden gebruikt.

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

citaat:Ga maar eens schetsen zou ik zeggen, ik ben benieuwd!
                  Dat ga ik zeker ook even doen deze week, hoop na het weekend een tekeningetje klaar te hebben.

Ik moet zeggen dat ik ook steeds meer geprikkeld wordt om over te stappen op 2 x 12" hoorngeladen per kant. Als het net zo goed gaat als dubbel 18" waarom dan niet. Je ziet de duidelijke voorbeelden bij EAW, De Lab Hoorn en nu ook de Punisher.

Nog even een vraagje aan de ontwerpers: Wat zijn de oppervlaktes op de knikpunten van de hoorn delen?? En op welke afstand tot het begin van de hoorn liggen deze?

Als het past in 60 x 60 x ongeveer 90 dan bestel ik mij binnenkort nog even 4 van die Ciare Drivers.

Groeten Martin

Comment

• mbottens
                    • Feb 2004
                    • 743

citaat:Als je de hoorn van de punisher nu overal gedeeld door (6/5) doet qua maat dwars op de hoorn-as dan wordt de kast circa 60cm hoog dus dat kan prima. De kast zal dan ook even diep blijven. Enige wat dan krap zal worden is of de driver er dan nog inpast qua diepte, daar zullen de problemen liggen. Ga maar eens schetsen zou ik zeggen, ik ben benieuwd!

MVG Contour
                    Dit klopt niet helemaal, de hoornlengte neemt namelijk wel iets af, want bij de achterplaat mis je 10 cm hoogte (en dus 10 cm minder hoornlengte!!!

Zal ik dit oplossen door de kast dieper te maken of heeft iemand andere ideeen??

Dit kan wel een leuk kastje worden (net als de punisher, het is ook gewoon een punisher).

Ik doe de simulaties ook wel overnieuw, omdat ik misschien tijdens het veranderen iets fout doe.

Groeten Martin

Comment

• Klaaske
                      • Jun 2003
                      • 571

Waarom niet gelijk een nieuw hoorntje vouwen. Aanpassen werkt zo enigzins wel bij BR's maar dus niet bij Hoornkasten
                      <font size=\"1\">
                      Groeten,
                      Jaap
                      <b>
                      -[GSXke :)]-
                      </font id=\"size1\"></b>

Comment

• mbottens
                        • Feb 2004
                        • 743

Op zich bouw je dan ook wel een nieuwe, alleen gebruik je een andere kast als voorbeeld en dan boetseer je dat naar je eigen wensen. Wel wil ik me zoveel mogelijk aan het ontwerp van de punisher houden omdat daar door meerdere mensen goed over nagedacht is en ik met weinig aanpassingen (zoals ik er nu over denk) een nieuwe variant kan bedenken.

Dus.

Groeten Martin

Comment

• mbottens
                          • Feb 2004
                          • 743

Nog even een vraagje: Ik ben bezig met mijn visie op de Punisher en tijdens het vouwen kom ik niet op 2,2 meter hoornlengte!

Of rekenen jullie ook een gedeelte van de compressiekamer mee. Bij de Punisher meet ik namelijk maximaal 2,0 meter hoornlengte.

De vraag is dus hoe de lengte wordt bepaald??

Groeten Martin

Comment

• Leinad
                            • Apr 2004
                            • 153

Als je in het zijaanzicht een middellijn tekent in de trechter en je meet / berekent die lijn, zou je op 2,2 - 2,3 meter moeten uitkomen... Het andere deel op je vraag is reeds beantwoord door Contour. (zie een aantal posts terug)

Mvg Daniƫl.

Comment

• mbottens
                              • Feb 2004
                              • 743

citaat:In het algemeen begint de hoorn daar waar de driver stopt dus in het geval van de Punisher rechts van de konus van de Ciare. In de praktijk gaan de hoorn en voorkamer bij de Punisher in elkaar over daardoor zal de hoornlengte juist wat toenemen en de drukkamer wat afnemen in volume
                              Dit is wat Contour zei. Nu weet ik niet als de lengte bepaald wordt door in het "algemeen" te kijken of naar de "praktijk" te kijken.

En ik heb de volgende maten als antwoord gekregen: 2,2 meter hoornlengte en 3 liter voorkamer. Is dit dan met de "algemene" methode bekeken of volgens de "praktijk" methode.

citaat:Het andere deel op je vraag is reeds beantwoord door Contour
                              Het is misschien wel beantwoord maar nog wel een beetje vaag.

Groeten Martin.

Comment

• Contour
                                • Feb 2001
                                • 1018

In de bochten van de hoorn moet je de centrale lijn NIET in het midden tekenen maar een stukje naar buiten. Daardoor neemt de lengte van de hoorn iets toe. Het geluid gaat als het ware 'ruim' door de bocht, hopelijk kun je je hier iets bij voorstellen.

MVG Contour

Comment

Working...