Hoorn ontwerpen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

je begrijpt me wel!
    je moet de eigen geest niet onderschatten!
    knoppen en waarden :)

Comment

• michiel
      • May 2001
      • 1032

citaat:Geplaatst door mbottens

citaat:Bij het proto type van gsp 2 bleek een mid hoorn met (toch zeer kleine) voorkamer niet bruikbaar te zijn. Daarom in het nieuwe ontwerp een hals die gelijk is aan SD (verschrikkelijk hoog rendement is niet nodig).
      Kan ik hier uit opnemen dat je meer rendement krijgt door een kleinere oppervlakte van je voorkamer dan je speaker?

En hoe simuleer je dit soort systemen waar meerdere speakers op elkaar gericht in een compressieruimte via de zelfde hals naar buiten komen?
      Hoe je dat simuleert? Gewoon het aantal drivers nemen, inhoud van de voorkamer, en de gegevens van de hoorn... KLAAR.
      Groeten, michiel

Comment

• mbottens
        • Feb 2004
        • 743

Ik ben met Hornresp bezig en heb de volgende vragen:

Waar kan ik het rendement van mijn gebruikte driver invoeren?
        Waar kan ik de Xmax invoeren?
        Waar kan ik de Qts invoeren?
        Waar kan ik de Fs invoeren?

Dit zijn toch belangrijke parameters voor het hoornontwerp?

En ik begrijp dat je de oppervlaktes moet invullen voor de verschillende punten. Maar waar vul ik de afstand tussen de twee punten in.

Ik heb voor het testen de bandpass hoorn op volgende link uitgekozen:

Hier heb ik voor de achterruimte (achter de speaker) 110 liter genomen (even uitgerekend) en voor de compressiekamer 37,5 liter. voor de hals opening 935 cm^2 voor het knikpunt van de hoorn 1290 cm^2 en voor de opening 3490 cm^2.

Zou iemand met ervaring met hornresp dit willen simuleren? Dan heb ik een voorbeeld van wat de uitkomst zou moeten zijn. En kan ik dus zien of ik de gegevens op de juiste plek heb ingevoerd.

Misschien is het ook leuk om het eens in AJ horn te doen om de verschillen te onderzoeken tussen beide programma´s.

Alvast bedankt.
        Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• mbottens
          • Feb 2004
          • 743

Op de volgende site vond ik een ontwerp (wel hifi, maar misschien interressant voor dit onderwerp) waarbij 1 speaker aan de voorkant een midhoorn aandrijft en aan de achterkant een bashoorn. Is dit een of ander exotisch ontwerp of wordt dit wel meer gedaan dat je op 1 luidspreker twee hoornen plaatst die ieder een ander gebied voor hun rekening nemen?

Racties?

Comment

• mbottens
            • Feb 2004
            • 743

citaat:Heb net dat tractrix v1.4 excelsheet gedownload.... ziet er wel handig en uitgebreid uit...
            Waar heb je dit gevonden Dokter DB

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

was ff zoeken maar kheppum:

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

check zowiezo die site... mooie fotos

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

Door vele vragen van mij achter elkaar (zal ik niet meer doen) wordt deze vraag misschien over het hoofd gezien en dat zou erg jammer zijn, dus bij deze:

citaat:Ik ben met Hornresp bezig en heb de volgende vragen:

Waar kan ik het rendement van mijn gebruikte driver invoeren?
                  Waar kan ik de Xmax invoeren?
                  Waar kan ik de Qts invoeren?
                  Waar kan ik de Fs invoeren?

Dit zijn toch belangrijke parameters voor het hoornontwerp?

En ik begrijp dat je de oppervlaktes moet invullen voor de verschillende punten. Maar waar vul ik de afstand tussen de twee punten in.

Ik heb voor het testen de bandpass hoorn op volgende link uitgekozen:

Hier heb ik voor de achterruimte (achter de speaker) 110 liter genomen (even uitgerekend) en voor de compressiekamer 37,5 liter. voor de hals opening 935 cm^2 voor het knikpunt van de hoorn 1290 cm^2 en voor de opening 3490 cm^2.

Zou iemand met ervaring met hornresp dit willen simuleren? Dan heb ik een voorbeeld van wat de uitkomst zou moeten zijn. En kan ik dus zien of ik de gegevens op de juiste plek heb ingevoerd.

Misschien is het ook leuk om het eens in AJ horn te doen om de verschillen te onderzoeken tussen beide programma´s.

Alvast bedankt.
                  Ik hoor het wel.

Comment

• frederik_
                    • Jul 2003
                    • 98

Heeft Hornresp geen Help functie?

Comment

• mbottens
                      • Feb 2004
                      • 743

citaat:Geplaatst door frederik_

Heeft Hornresp geen Help functie?
                      Jawel maar deze gegevens kon ik niet terug vinden of met de help niet plaatsen. Dus bij deze, kan iemand mij uitleg hierover geven?

Comment

• mbottens
                        • Feb 2004
                        • 743

citaat:Ik meen dat je 18"ers wilt gebruiken? Dan zijn al die kasten te klein om fatsoenlijk laag te gaan.
                        Michiel is het zo dat je bij de oppervlakte van de gebruikte driver of drivers al snel kan zien welk formaat kast je nodig bent?

Mijn vraag is dan vervolgens, dat wanneer je een hoorn pakt en daar een driver aan de hals monteert, je een bepaalde verhouding hals - hoornmond hebt. Wanneer je deze hals oppervlakte even groot laat maar daarachter een compressiekamer ontwerpt waar 2 drivers op passen, dan houd je dezelfde verhouding hals - hoornmond alleen er zal meer compressie en druk ontstaan.

Wat zie ik nu over het hoofd waardoor dit toch geen goed plan is. Het lijkt mij namelijk gewoon ruimte besparen. En misschien gaat het rendement ook wel omhoog, of kan dat alleen maar wanneer je ook de hoornmond vergroot?

Comment

• michiel
                          • May 2001
                          • 1032

Als je bij 1 driver een hoorn hebt met een hals van 500 cm^2. En je wilt het zeflde resultaat met twee drivers, dan wordt die hals 2 maal zo groot.
                          Ga je nu het aantal drivers verdubbelen, de hals niet veranderen en nog eens aan de voorkamer gaat sleutelen, dan komt er TOTAAL iets anders uit. Daar is geen discussie over mogelijk. Hoe gek je het ook bedenkt. 2 drivers betekent ook 2 hoorns, toevallig kun je van 2 hoorns 1 hoorn maken door de afmetingen van 1 hoorn te verdubbelen. Ook jij kan nix bedenken om daar onder uit te komen.

Die enkele hoorn werkt namelijk al met een bepaalde compressie, dus een andere compressie betekent een ander gedrag.

Het membraam oppervlakte zegt wel wat natuurlijk, maar lang niet alles!

Bij horn resp moet je gewoon invullen wat ze vragen. De rest van de parameters is niet nodig!
                          Let er wel op dat je echt een , moet gebruiken tussen de cijfers een . wordt niet als , gezien door horn resp. Dit kan wel eens vreemde resultaten op leveren 5,5 is anders dan 55 en dan 5.5, want 55 = 5.5 bij horn resp.... beetje vaag vind ik.
                          Groeten, michiel

Comment

• mbottens
                            • Feb 2004
                            • 743

Ik ben aan het ontwerpen geslagen in Hornresp, laat ik het zo zeggen ik ben het programma mij eigen aan het maken. Dit doe ik aan de hand van de bandpass hoorn van speakerstore en nu heb ik de volgende vragen maar eerst even de gegevens die ik heb gebruikt:

Driver: Qts 0,23 Qms 7,1 Qes 0,24 Bl 27,6 Sd 1134 Vas 268 FS 35
                            Achterkamer speaker 110 liter
                            Compressiekamer speaker 37 liter
                            oppervlakte hals opening 935 cm^2
                            oppervlakte eerste knikpunt 1265 cm^2
                            oppervlakte hoornmond 3465 cm^2

Nu komen mijn vragen:

als ik bij CON twee keer klik kan ik L12 invoeren, dit is volgens mij de afstand tussen segment 1 en 2. Hoe meet je deze afstand omdat de hoorn gevouwen is en de openingen niet recht tegenover elkaar zitten? (Ik heb hier 40 cm gegokt). En ziet het programma het verloop ook zoals het is met rechte vlakken?
                            Vervolgens kan ik bij EXP na dubbelklikken L23 invoeren, hier weer dezelfde vraag omdat hier de segmenten 2 en 3 ook niet recht voor elkaar zitten? (ik heb hier 35 cm gegokt)

Dan heb ik de gegevens ingevoerd (al dan wel of niet goed maar dat hoor ik wel van jullie) en dan krijg ik bij CIR een waarde groter dan 1 en geeft het programma een CAUTION, je kunt dan nog wel calculeren maar hoe zit dit??

Het bovenste gedeelte is nu ingevoerd en dan komt het onderste. Als ik het goed heb staat VRC voor de kamer achter de speaker, hier heb ik dus 110 liter ingevoerd, maar dan LRC, FR en TAL die begrijp ik niet, wat zou ik hier in moeten voeren?

Dan komen we bij de laatste parameter die ik niet begrijp, VTC is volgens mij voor de compressieruimte tussen de driver en de hals dus de ruimte voor S1, alleen ATC begrijp ik niet, wat moet ik hier invoeren?

Dan een wat algemenere vraag, wat gebeurt er als je multiple drivers gaat doen volgens het programma, want volgens mij bleef de kast net zo groot en worden er twee drivers achter gezet, Maar dat past ja niet? of worden er twee kasten gestackt gesimuleerd? En na calculate krijg ik de melding: "do you want to mask throat chamber resonances"
                            Wat moet ik hier nou weer mee? Als laatste vraag de grafiek Diafragm displacement, slaat dit op de Xmax?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want dan kan ik zelf leuk simuleren, Ik heb een screenshot geplaatst op de volgende link onder project 5 van mijn ingevoerde gegevens en de output.

Ik ben benieuwd hoeveel ik fout heb gedaan, vast niet weinig

Comment

• michiel
                              • May 2001
                              • 1032

DE lengte is over de middellijn van de hoorn. Zo doe ik het ten minste...

Bij horn resp moet je ff oppassen. IK meen te herinneren dat de achterkamer in liters is, en de voorkamer in cc of iets dergelijks...

Con staat voor een conisch verloop, exp voor exponentieel. Je hebt ook nog hyp voor hyperbolisch en misschien dat trac trix er ook nog in zit.
                              Als je twee drivers in voert, dan krijg je gewoon 2 drivers. Doet verder geen bal met de hoorn die je wilt simuleren. Je voert 2 DRIVERS in, niet 2 HOORNS.

do you want to mask throat chamber resonances... Maakt ongeveer nix uit voor de simulatie. Probeer eens het verschil te ontdekken. Dan zie je dat het niet veel uit maakt.

ATC is geloof het nominale oppervlakte van de voorkamer. Speel hier een beetje mee, en kijk bij de schematische tekening wat er gebeurt.

Veel vragen had je zelf kunnen oplossen. Gewoon telkens iets veranderen en dan kijken wat er uit rolt. Dan leer je pas om gaan met de simulatie software, en krijg je een beetje inzicht in welke verandering wat doet.

Verder weet ik het zo gauw even niet.
                              Groeten, michiel

Comment

• Rademakers
                                • Jul 2003
                                • 1281

citaat:Als laatste vraag de grafiek Diafragm displacement, slaat dit op de Xmax?
                                Yep.

Mvg Johan

Comment

Working...