Compacte 15” sub en 10”+1” Top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

Originally posted by PeterSchut
    [FONT=Verdana][/FONT][FONT=Verdana]3 weg actief is natuurlijk mooier en geeft je meer flexibiliteit, maar 3 versterkers voor een klein drive-in setje vind ik overkill. [/FONT]
    Het was gezellig vanmiddag
    3 (stereo) eindversterkers, ik heb meestal in totaal 18 eindversterkers bij.
    Ik weet het beetje veel misschien, alhoewel 8 zijn meestal zonder signaal.
    Hoe ik daar aan kom? 6 kasten met ieder 3 ingebouwde eindversterkers. 2 kasten zijn meestal 3 weg in het gebruik (topkasten) de 4 andere kasten gebruik ik dan als aanvullende baskasten. Om het nu nog erger te maken, in die baskisten zitten op dat moment 4 werkeloze dynaudio esotar t330D tweeters, en 4 werkeloze 6,5" mid speakers... De topkasten zijn gemodificeerd, originele (defecte) esotarren maar vervangen door een heel mooi BMS 4552 1" drivertje op een XT120 hoorntje.
    Fijn setje.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Dat is natuurlijk ook zo. Van die ronde coaxiale types :-)
      Liefst wel, kan ik ook nog wat verdienen.
      Versterkers dicht bij de speakers is bij hi-end audio misschien mooi maar voor 'on the road' gebruik voor dit soort kleine setjes verre van praktisch.
      Versterkers en cross-over bij elkaar in een rackje op wielen is nog altijd de handigste manier.
      En die speakerkabels hoeven echt niet dikker te zijn dan 2,5 qmm mits je geen kabels van 30 meter lang wilt gebruiken. Dikkere kabels zijn onnodig zwaar en, zeker met een 8 Ohm belasting, levert dat in de praktijk geen hoorbaar voordeel op.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• PeterSchut
        • Jul 2010
        • 109

[FONT=Verdana]
        Originally posted by MusicXtra
        Liefst wel, kan ik ook nog wat verdienen.[/FONT]
        [FONT=Verdana] [/FONT][FONT=Verdana][/FONT]
        [FONT=Verdana]Versterkers dicht bij de speakers is bij hi-end audio misschien mooi maar voor 'on the road' gebruik voor dit soort kleine setjes verre van praktisch.[/FONT]
        [FONT=Verdana]Versterkers en cross-over bij elkaar in een rackje op wielen is nog altijd de handigste manier.
        [/FONT]
        [FONT=Verdana] [/FONT]
        [FONT=Verdana]Dat denk ik ook, zeker zo praktisch, maar ik ben toch benieuwd naar het effect.[/FONT]
        [FONT=Verdana]Let wel, mijn sub is 4 Ohm, dus wortel 2 keer zoveel stroom.[/FONT]
        [FONT=Verdana]en de versterker heeft maar de halve dempings factor.[/FONT]
        [FONT=Verdana] [/FONT]
        [FONT=Verdana]
        En die speakerkabels hoeven echt niet dikker te zijn dan 2,5 qmm mits je geen kabels van 30 meter lang wilt gebruiken. Dikkere kabels zijn onnodig zwaar en, zeker met een 8 Ohm belasting, levert dat in de praktijk geen hoorbaar voordeel op.
        [/FONT]

[FONT=Verdana] [/FONT]
        [FONT=Verdana]Ik weet ook niet wat het precies in de praktijk doet, maar voor een 4 Ohm speaker kun je toch wel over een redelijke serie impedantie spreken.[/FONT]
        [FONT=Verdana]2.5 mm2 heeft een impedantie van 8 Ohm per km, een 15 meter kabel heeft dan een weerstand van 2*0.008*15 (kabel loopt heen en terug) en dat is 0.24 Ohm. Dat is een serieuze impedantie voor een 4 ohm speaker. De dempingsfactor van een goede versterker (300/8Ohm) is dan nog maar 16,66.[/FONT]
        [FONT=Verdana]Het zal niet meteen mis gaan, maar het lijkt mij dat de controle rond de resonantie frequentie ver te zoeken is. WinISD laat mooi zien hoe de frequentie curve opslingert rond deze frequentie als je in de bron de serie weerstand opdraait.[/FONT]
        [FONT=Verdana] [/FONT]
        [FONT=Verdana]Jij hebt hier meer ervaring mee MusicXtra, maar ik zou liever meer controle hebben en als ik wat meer laag wil dat dan bijregelen in het actieve filter/processor. Een wollig laag met minder controle kun je minder goed controleren.[/FONT]
        [FONT=Verdana]Is dat ook jouw ervaring? [/FONT]
        [FONT=Verdana] [/FONT]
        [FONT=Verdana]Ik heb net een rolletje (30m) 6 mm2 gekocht en dat is inderdaad een lomp rolletje. Dus voorlopig ga ik ervan uit dat het beter is, want dat voelt nu even beter [/FONT][FONT=Verdana][/FONT][FONT=Verdana].[/FONT]
        [FONT=Verdana] [/FONT]
        [FONT=Verdana]Het aardige van de Q1212 is dat op speakon A zowel kanaal A en B bedraad is. Zo kun je met een 4 aderige kablel naar je sub, en over pin 2+/2- naar de top. Als je een versterker per kanaal gebruikt.[/FONT]
        [FONT=Verdana]En zoals ik al eerder meldde is een versterker met een voeding (zoals de meeste PA versterkers) het voordeel dat je een beetje extra vermogen op het laag hebt.[/FONT]
        [FONT=Verdana]Zo is de Q1212 2x 1200W aan 4 Ohm, maar levert hij 1800W als je slechts een kanaal belast. De top met zijn 350W/8 Ohm belasting zal daar nauwelijks invloed op hebben.[/FONT]
        [FONT=Verdana] [/FONT]
        [FONT=Times New Roman][/FONT]

Comment

• teunos
          • Feb 2008
          • 352

Het schema van het filter is minder uitgebreid dan dit filter doet vermoeden, want een aantal van die pp caps staan parallel. Het is gelijk aan het filter van de 12” kit van 18-sound (wel met volledig andere waarden) + een zobel netwerk over de 10”.
          Mag ik vragen hoe je het zobel netwerk hebt gemaakt? heb je het berekend of heb je met LIMP o.i.d. de impedantie van de specifieke luidspreker gemeten.
          Overigens zeer netjes dat je dit hebt verwerkt, ik vind het zelf altijd ook zeker de moeite waard om het te gebruiken.
          ''diamonds are forever''

Comment

• HR Soundproductions
            • Oct 2005
            • 649

Ik zou je graag willen complimenteren met het hoge afwerkingsnivo dat je hebt weten te bereiken voor zelfbouw... echt heel netjes...

Ik had nog wel een paar vraagjes over de set..
            - Op de foto lijkt het alsof je de lagen van de horizontale delen door de lak heenziet, is dit in het echt ook zo??
            - Waarom heb je niet gekozen voor ingefreesde handvatten.. zeker met het werk dat je er al ingestoken hebt, vind ik dit optisch een klein beetje afbreuk doen aan het hoge afwerkingsnivo.
            - Meest belangrijke vraag; Hoe klinkt de set... heb je er metingen mee gedaan (of nog van plan te gaan doen)...

Comment

• PeterSchut
              • Jul 2010
              • 109

Originally posted by teunos
              Mag ik vragen hoe je het zobel netwerk hebt gemaakt? heb je het berekend of heb je met LIMP o.i.d. de impedantie van de specifieke luidspreker gemeten.
              Overigens zeer netjes dat je dit hebt verwerkt, ik vind het zelf altijd ook zeker de moeite waard om het te gebruiken.
              Deze heb ik berekend met de TS parameters en daarna iets getuned in de filter simulatie software.

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Versterkers dicht bij de speakers is bij hi-end audio misschien mooi maar voor 'on the road' gebruik voor dit soort kleine setjes verre van praktisch.
                25 jaar geleden riep zo'n beetje iedereen dat, en toen hadden wij ze al ingebouwd. Nu hebben bijna alle fabrikanten wel actieve / powered sets. Ook degene die toen het hardste riepen dat het niets was.
                Alles heeft zijn voor en nadelen... ik ben er blij mee.

Comment

• PeterSchut
                  • Jul 2010
                  • 109

Originally posted by HR Soundproductions
                  Ik had nog wel een paar vraagjes over de set..
                  - Op de foto lijkt het alsof je de lagen van de horizontale delen door de lak heenziet, is dit in het echt ook zo??
                  Dat klopt, maar is minder opvallend dan op de geflitste foto's. Ik denk met een groffere spetter was het weg geweest.
                  Ik heb alleen begrepen dat als er een dubbele laag Warnex gespoten is, je beter geen extra laag erop moet zetten. Het idee achter Warnex is dat je een hechtlaag direkt op het hout zet, en binnen 20 minuten de kast aflakt/spetterd.

- Waarom heb je niet gekozen voor ingefreesde handvatten.. zeker met het werk dat je er al ingestoken hebt, vind ik dit optisch een klein beetje afbreuk doen aan het hoge afwerkingsnivo.
                  Dat is persoonlijk. ik vind dit een fraai handvat, het was zeker ook mogelijk geweest om een handvat te frezen, maar heb voor dit gekozen. Klein voordeel van dit model is dat als er water (of bier) inkomt het er uit loopt.

- Meest belangrijke vraag; Hoe klinkt de set... heb je er metingen mee gedaan (of nog van plan te gaan doen)...
                  Ze staan nu nog zoals op de foto's, heb vakantie nu en kan ze dus afbouwen. er moeten nog een hele stapel inslagmoeren en imbusbouten in. Ik hoop ze begin volgende week aan te sluiten. Uiteraard ga ik meten, en hoogst waarschijnlijk wat tunen.

Ik ben zelf ook zeer benieuwd, want als het niet super is begin ik opnieuw

Comment

• teunos
                    • Feb 2008
                    • 352

Ik ben zelf ook zeer benieuwd, want als het niet super is begin ik opnieuw
                    Kijk, dat is de instelling! ik ben laatst ook begonnen aan een nieuw project, en ben er zelf ook niet helemaal tevreden over, dus gewoon lekker opnieuw tot het super is!
                    ''diamonds are forever''

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by DJ Antoon
                      25 jaar geleden riep zo'n beetje iedereen dat, en toen hadden wij ze al ingebouwd. Nu hebben bijna alle fabrikanten wel actieve / powered sets. Ook degene die toen het hardste riepen dat het niets was.
                      Alles heeft zijn voor en nadelen... ik ben er blij mee.
                      Jij hebt het over inbouw versterkers en da's toch heel wat anders dan een losse versterker die je dicht bij de speakers wilt zetten.

Comment

• DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

Jij hebt het over inbouw versterkers en da's toch heel wat anders dan een losse versterker die je dicht bij de speakers wilt zetten.
                        Ok ik zie de nuance verschillen, ja het is praktisch een risico om een losse eindtrap (al is het in een kist) achter de speakers te zetten bij disco gebruik.

Topjes op een paaltje op een baskist is dat helaas ook al. Je wilt niet weten hoe vaak ik in het verleden luidsprekers terug heb moeten draaien, omdat een lollig iemand ze omdraait. Zelfs wel eens compleet richting de muur...
                        (Gaan ze er zelf voor staan en dan gaat het te hard) Een lock op draaien zou handig zijn, nooit gevonden helaas.

Stekkers eruit trekken (als ze ze los krijgen) ook mee gemaakt...

Mede om die reden stapel ik mijn luidsprekers weer, een hele stack draaien is een grotere hindernis.

De meest erge is iemand die gewoon de netspanning uit de muur trok, alles uit. Een soort human, (maar niet humaan) limiter.

Comment

• djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

Daar kunnen de gasten toch niet bij? Je netspanning leg je toch netjes naar een plek waar je én een volledige groep ter beschikking hebt én er niemand bij kan? En anders vraag je of ze powercon in de muur hebben.

Daan
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

Originally posted by djspeakertje
                            Daar kunnen de gasten toch niet bij?
                            Oh, jij staat altijd op grote podia? Jammer ik niet, sterker nog ik wil het niet eens. Soms kan het niet anders, maar ik heb toch graag contact met minimaal 50% van het publiek. En dan kunnen ze er dus altijd wel ergens bij.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Dit heeft helemaal niks met vandalisme te maken maar meer met het feit dat je achter je boxen geen 3 of 4 HE kistje op de grond wilt hebben. Daar is vaak weinig licht en kan het publiek of personeel zo achterlangs lopen met de kans dat ze over jouw kistje struikelen en in de val nog even je aansluitplaatje aan stront trekken. Daarbij is het ook gewoon niet handig in het gebruik, ik streef er altijd naar om alles zo simpel mogelijk te houden, dus zo min mogelijk kabels en losse delen, dat bouwt lekker snel op, maakt de kans op fouten kleiner en wanneer er iets niet goed zit hoef je niet steeds heen en weer te lopen.

Comment

• PeterSchut
                                • Jul 2010
                                • 109

Vandaag de hele dag inslagmoeren geplaatst en de meeste delen ziten vast.
                                Een foutje gemaakt, want een inslagmoer van de voetjes bij de voorkant van de top kwam half in het front uit ....(wel aan de binnenkant)

Opgelost met zo'n m6 insert met groffe spoed. (geen idee hoe zo'n ding heet), Nou die zitten ook goed vast.

Alle inslag moeren heb ik met behulp van een schroefboor machine, een grote revet en een imbus bout goed vast gedraait zodat ze allemaal echt vast tegen de achterkant van de platen zitten en later bij het vastdraaien niet zo'n week gevoel ontstaat van ze kunnen nog vaster.

Voor de 10" heb ik de M5 inslagmoeren gemodificeert en 2 pinnen afgeknipt. (anders steken ze voorbij de binnen rand en raken ze de speaker.

En ...... die handvaten zijn mooi. ze hebben dezelfde struktuur als de kast (en hebben een bier afvoer)

Nu de demping, de speakons met bedrading en blazen maar.

Zal binnenkort nog wat foto's plaatsen.

Prettige kerstdagen allemaal

Comment

Working...