Compacte 15” sub en 10”+1” Top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PeterSchut
    • Jul 2010
    • 109

Een vraagje voor MusicXtra:

Jij hebt al een hele reeks 15" units getest, inclusief de 15ND930, Selenium enz.

Ik heb gekozen voor de 18-sound 15NLW9500, maar dat is een redelijk dure unit.
    Zou je in het kader van dit onderwerp eens de verschillen met ons kunnen delen. Voorkeur, voor en nadelen van de units die je kent.

Bij voorbaat dank,

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by PeterSchut
      Een vraagje voor MusicXtra:

Jij hebt al een hele reeks 15" units getest, inclusief de 15ND930, Selenium enz.
      Zoveel heb ik er niet getest hoor, ik heb de 15NLW9300 getest en met name omdat die speaker licht van gewicht is en zich goed leent voor heel kleine bas reflex ontwerpen. De prijs van die unit is alleen een heel stuk hoger dan de 15SWS1100 en de nog goedkopere 15SWS800 van Selenium. De 15SWS800 presteert in de Nanosub en de sub voor zelfbouw bijna net zo goed als de NLW9300 en de 15SWS1100 is dan wel hoger belastbaar alleen komt dat verschil in de praktijk er niet uit.
      Grootste nadeel van de Selenium speakers is het hoge gewicht doordat het geen neodynium speakers zijn, voordeel hiervan is wel weer dat ze minder last van power compressie hebben doordat een keramische magneet minder temperatuur gevoelig is.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• PeterSchut
        • Jul 2010
        • 109

Originally posted by MusicXtra
        Grootste nadeel van de Selenium speakers is het hoge gewicht doordat het geen neodynium speakers zijn, voordeel hiervan is wel weer dat ze minder last van power compressie hebben doordat een keramische magneet minder temperatuur gevoelig is.
        Op die compressie had ik vooral gelet, zeker omdat we dit kleine setje flink op zijn donder zullen geven.

De 15NLW9500 presteerde hier zeer goed (zelfs beter dan de ferro 18s 15LW1500) en ik denk dat hier de mechanische constructie veel helpt. De hele '9000' serie is ontwikkeld voor die extra zware belasting, met 10cm spreekspoel en inventief gekoelde aandrijf motor.
        Let maar eens echt op de magneet constructie van dit soor units, vaak zit er een indrukwekkende koel constructie op, maar de echte poolplaten zijn klein.

De Selenium 15SWS800 heeft inderdaad ook zeer goede cijfers hier maar dat is bij een nom power van 600W en bij 600 Watt is de 9500 weer bijna een dB beter dan de Selenium die 800. Die dubbele vermogens handling maak het compressie verlies een stuk kleiner bij gelijkblijvend vermogen.
        Ik had overigens begrepen dat de Selenium 15SWS1100 nog duurder was dan de 18S 15NLW9500.

15NLW9500
        [LEFT]Power compression @ 0 dB (nom. power)............. 2.8 dB (bij 1000W)
        Power compression @ -3 dB (nom. power)/2. ........1.5 dB (bij 500W)[/LEFT]
        Power compression @ -10 dB (nom. power)/10 ......0.7 dB (bij 100W)

Selenium 15SWS1100
        [LEFT]Power compression @ 0 dB (nom. power) .............3.5 dB (bij 1100W)
        Power compression @ -3 dB (nom. power)/2. ........1.8 dB (bij 550W)[/LEFT]
        Power compression @ -10 dB (nom. power)/10.......1.5 dB (bij 110W)

Selenium 15SWS800
        Power compression @ 0 dB (nom. power) ..............2.4 dB (bij 600W)
        [LEFT]Power compression @ -3 dB (nom. power)/2. .........1.8 dB (bij 300W)[/LEFT]
        Power compression @ -10 dB (nom. power)/10 .......1.1 dB (bij 60W)

Bij nader inzien een hele belangrijke factor want een compressie van 3dB moet gecompenseerd worden met een verdubbeling aan vermogen, wat weer gepaard gaat met extra compressie .....

Last edited by PeterSchut; 11-12-10, 10:18.

Comment

• PeterSchut
          • Jul 2010
          • 109

Weer een wekelijkse update.
          Een beetje schuren voordat ze naar de spuiter gaan, en een met een mal voor de gaas fronten de bevestigingsgaten geboord.
          Ik denk dat de foto's voor zich spreken.

Over dit gaas gaat 5mm speakers schuim volledig om de zijkanten heen.

Comment

• 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

Niets dan respect, wat een ongelooflijke afwerking.
            Als dit zo doorgaat dan heb je zometeen kasten die fysiek niet van a-merk te onderscheiden zijn. En op andere punten zou je zo'n -veel duurder- merk ook wel eens in de kou kunnen laten staan. Geinig hoor.

Waarmee zit dat rooster nu vast? Flightcase-klemmetjes?

Waar ik dan altijd wel benieuwd naar ben; waarom het foam vóór je rooster en er niet achter? Argumentering aub.

Mvg,

Teun
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• PeterSchut
              • Jul 2010
              • 109

Originally posted by 4AC
              Niets dan respect, wat een ongelooflijke afwerking.
              Als dit zo doorgaat dan heb je zometeen kasten die fysiek niet van a-merk te onderscheiden zijn. En op andere punten zou je zo'n -veel duurder- merk ook wel eens in de kou kunnen laten staan. Geinig hoor.

Waarmee zit dat rooster nu vast? Flightcase-klemmetjes?

Waar ik dan altijd wel benieuwd naar ben; waarom het foam vóór je rooster en er niet achter? Argumentering aub.

Mvg,

Teun
              De roosters worden vastgezet met verzonken M6 imbus bouten die van boven en onderaf door de overstekende boven en onderkant in de slot moeren die in het gaas geklemt zijn. Dit zit echt heel goed vast.

Het schuim zit er buiten op omdat dat mooier is. Ik vind dit gaas niet echt mooi. Het is blank staal en moet ook nog even zwart gelakt worden. Het gaas is wel erg stevig (2mm dik en de bruggen zijn ook 2mm breed) en met ruim 70% open ook erg 'luchtig'.
              Er bestaat wel mooi gaas, maar die is vaak dichter van structuur en dan moet zo'n gaas constructie ook heel mooi afgewerkt worden wat voor zelfbouw wat minder practisch is. Op zich zou ik best graag de speakers willen zien. Maar zo'n schuimpje helpt wel als een gast de speaker op een glaasje bier trakteert.

Comment

• PeterSchut
                • Jul 2010
                • 109

En weer de wekelijkse update.
                De kasten zijn gespoten, zeer fraai maar minder gespetterd dan de TW audio.
                Voor de spuiter was dit een eerste keer, en ik denk dat daarom de kopse kanten een beetje zichtbaar blijven (het is minder opvallend als de geflitste harde foto's)
                Ook een fotootje van het filter in aanbouw. Hier heb ik me een beetje laten gaan. Gevolg van mijn high-end audio achtergrond.

Verder spreken de foto's voor zich:

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Bijzonder fraai tot nu toe, zie ik het goed dat de woofer een zachte ophanging heeft?
                  En dat filter is inderdaad behoorlijk uitgebreid, zou je adviseren de toppen ook eens achter een processor te proberen zonder passief filter erin.

Comment

• PeterSchut
                    • Jul 2010
                    • 109

Bijzonder fraai tot nu toe, zie ik het goed dat de woofer een zachte ophanging heeft?
                    En dat filter is inderdaad behoorlijk uitgebreid, zou je adviseren de toppen ook eens achter een processor te proberen zonder passief filter erin.
                    [FONT=Verdana]Inderdaad een zachte ophanging, maar niet bepaald soepel. Dat zie je ook in het datasheet van de 15NLW9500.[/FONT]
                    [FONT=Verdana]De ophanging is identiek aan de custom TW-audio units. (ik denk een chassis en motor van de 15ND930, met een conus van de 15NW530 en 75mm spreekspoel)[/FONT]

[FONT=Verdana]Het schema van het filter is minder uitgebreid dan dit filter doet vermoeden, want een aantal van die pp caps staan parallel. Het is gelijk aan het filter van de 12” kit van 18-sound (wel met volledig andere waarden) + een zobel netwerk over de 10”.[/FONT]

[FONT=Verdana]3 weg actief is natuurlijk mooier en geeft je meer flexibiliteit, maar 3 versterkers voor een klein drive-in setje vind ik overkill. Ideaal gaat de versterker straks naast de sub, met een kort speaker snoer. dan is twee weg wel zo makkelijk, want wat doe ik dan met die halve derde versterker....[/FONT]

[FONT=Verdana]Ik heb overigens een ongebruikte Dynacord PowerMax 230 gekocht en dat is een ideaal analoog x-over, zeer vriendelijk en praktisch met een geniaal filter.[/FONT]

[FONT=Verdana]Dus nu nog 2x Q1212.[/FONT]

Comment

• jakkes72
                      • Dec 2003
                      • 1015

Mijn handen beginnen te jeuken bij dit soort projecten......
                      Het ziet er allemaal erg netjes uit!!!

Ook het feit dat je (ogenschijnlijk wellicht) alle tijd neemt om over dingen na te denken, en vervolgens ook de rust neemt om de dingen in een keer goed te doen.

Comment

• Mathijs
                        Moderator
                        • Aug 2002
                        • 1353

Ben je met deze korte BR poorten niet bang voor veel poort herrie?
                        Ervaring leert dat bij te korte poorten, de resonantie niet volledig optreed en dat er daardoor veel geluid van uit de kast komt.

Dit is deels op te lossen met goede demping in de kast.

Comment

• PeterSchut
                          • Jul 2010
                          • 109

Originally posted by Mathijs
                          Ben je met deze korte BR poorten niet bang voor veel poort herrie?
                          Ervaring leert dat bij te korte poorten, de resonantie niet volledig optreed en dat er daardoor veel geluid van uit de kast komt.

Dit is deels op te lossen met goede demping in de kast.
                          Daar moeten nog buizen in van ongeveer 10cm voor een tuning van rond de 100 Hz.
                          Die heb ik er nog niet ingezet, maar liggen klaar.

Comment

• djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

Zeer net setje, ik krijg erg veel zin om mn spaarrekening te gaan plunderen en dit ook te gaan bouwen! Welke amps komen erachter?

Grille->Frame->Speaker is ook mooi hoor!

Benieuwd hoe de set klinkt! Daan
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by PeterSchut
                              [FONT=Verdana]want wat doe ik dan met die halve derde versterker....[/FONT]
                              Die zou je kunnen gebruiken om een paar monitoren voor de DJ mee aan te sturen.

Comment

• PeterSchut
                                • Jul 2010
                                • 109

Die zou je kunnen gebruiken om een paar monitoren voor de DJ mee aan te sturen.
                                Dat is natuurlijk ook zo. Van die ronde coaxiale types :-)
                                Het probleem is echter dat die eindtrappen in de meest ideale opstelling bij de speakers staan en dat is minder handig voor die dj monitoren.

Ik besef me ook dat het plaatsen van de eindtrappen bij de speakers vaak geen optie is, dus ben ik ook een paar lange dikke speakerkabels aan het maken.

Comment

Working...