Compacte 15” sub en 10”+1” Top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PeterSchut
    • Jul 2010
    • 109

Hier de WINisd gesimuleerde frequentie response:

Sub 15

10-Top
    Last edited by PeterSchut; 24-10-10, 18:45.

Comment

• PeterSchut
      • Jul 2010
      • 109

Vandaag zijn de 10NMB420's en NSD1095N drivers binnen gekomen. Ik heb nu alle speakers en kan de tekeningen definief maken. Ik heb ook de trapezium vorm weer uitgewerkt voor de top, en dat ziet er een stuk beter en handelbaarder uit.

Die 10" speakers zijn echte juweeltjes. Compact, licht en extreem stevig.
      Na aandringen heb ik ook van 18 sound de TS parameters gekregen en de frequentie en impedantie curve. Op de website stond alleen de 16 ohm data, en dat maakt een filter simulatie onmogelijk.
      Uiteraard moet er straks ook gemeten worden maar een goed uitgangspunt spaart tijd en geld (filter komponenten).
      Wat opvalt is hoe extreem een impedantie curve invloed heeft op een 3e order filter ten opzichte van een ideale 8 ohm berekening.
      Kijk voor referentie maar eens naar de drie 18 sound voorbeelden en de gebruikte filter komponenten. De crossover frequentie van deze voorbeelden liggen heel dicht bij elkaar maar de filter waarden zijn zeer verschilend.
      Dus heb ik de curve 'getraced' en ingevoerd in de simulatie software. Hoewel
      een theoretische benadering heb ik vertrouwen als uitgangspunt.

Verder gaat nu eerst de sub in 'productie' en zal blijken of de CNC data in de praktijk een goed passende kast oplevert. Eventuele nakomelingen zijn dan eenvoudig......

Wordt vervolgd........

Comment

• tarpan
        • Dec 2008
        • 266

Lang geleden dat ik nog met zelfbouw bezig geweest ben.
        Ligt het aan mij of zien die grafieken er wel erg vlak uit...?
        als je bij de brom zit...

Comment

• PeterSchut
          • Jul 2010
          • 109

Originally posted by tarpan
          Lang geleden dat ik nog met zelfbouw bezig geweest ben.
          Ligt het aan mij of zien die grafieken er wel erg vlak uit...?
          Dit is simulatie en zegt alleen iets over het laag frequent gedrag van de speaker in de kast.

Comment

• PeterSchut
            • Jul 2010
            • 109

[FONT=Verdana]Vanavond de eerste resultaten gezien van het materiaal dat uit de CNC machine is gekomen.[/FONT]
            [FONT=Verdana]Geweldig, als een legpuzzle.[/FONT]
            [FONT=Verdana]We hebben wat plankjes nagefreesd om de verschillende zaken zoals handgrepen en bv. de 20mm flens wat dieper te frezen.[/FONT]
            [FONT=Verdana]Even terug op de vacuum plaat, De CNC file een milimetertje aanpassen, en 30 seconden later is het aangepast, zonder rafeltjes super strak.[/FONT]
            [FONT=Verdana]Alle identieke plankjes zijn dan in een handomdraai gemaakt, en allemaal met zeer lage toleranties.[/FONT]

[FONT=Verdana]Volgende week verder, en dan zal ik wat foto's maken.[/FONT]
            [FONT=Verdana]Het meeste werk (en dus de kosten) is dus de CNC data en daarna kun je productie draaien.[/FONT]

[FONT=Verdana]Ik zit erover te denken om dit ontwerp op dit forum aan te bieden.[/FONT]
            [FONT=Verdana]Het gaat dan om de 15" sub, en/of de 10"+1" top. (de top krijgt een trapezium vorm)[/FONT]
            [FONT=Verdana]Ongespoten, zonder componenten, in elkaar of als losse planken.[/FONT]
            [FONT=Verdana]Is daar interesse voor ..... ?[/FONT]

[FONT=Verdana]Groeten,[/FONT]
            [FONT=Verdana]Peter[/FONT]

Comment

• DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

Dag Peter,

Off topic, ik lees in je profiel dat je CTO bent. Toevallig bij een mooi bedrijf in Gilze? E-mail me eventueel op forumnaam@home.nl

On topic, erg mooi project ik ben benieuwd naar het resultaat!

Comment

• PeterSchut
                • Jul 2010
                • 109

Een kleine update,
                Hier wat foto's van de kasten in aanbouw

De bas kast:

Binnenwerk

Binnenwerk

Binnenwerk

Voor en achterkant

Extra versteviging voor de handgreep

De CNC frees
                Last edited by PeterSchut; 01-12-10, 20:41.

Comment

• PeterSchut
                  • Jul 2010
                  • 109

Dit is de start van de top.
                  De onderplaat met de verstelbare top hat.
                  Kun je ook zien wat de vorm wordt,

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Dat worden mooie kastjes.
                    En je hebt mooie machines tot je beschikking.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Rolandino
                      • Mar 2007
                      • 1451

Je hebt ook gebruikte / retour gekomen speakers gekocht zie ik !
                      EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• PeterSchut
                        • Jul 2010
                        • 109

Originally posted by Rolandino
                        Je hebt ook gebruikte / retour gekomen speakers gekocht zie ik !
                        Waarom denk je dat?

Er heeft nog nooit een schroef in deze chassis gezeten, want dan beschadig je de kanvas ophanging die door de schroefgaten steekt en 70% van het gat bedekt.

Comment

• djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

+1, bovendien is dit een erg interessant project om te volgen, van ontwerp tot gebruik, net als o.a. MusicXtra hier (tot groot genoegen van veel forummers, waaronder ikzelf) vaak doet.

Daan
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• PeterSchut
                            • Jul 2010
                            • 109

[FONT=Verdana]Vandaag heb ik met een kennis die voor ons (het bedrijf waar ik werk) 19” kasten maakt de metalen fronten doorgenomen.[/FONT]
                            [FONT=Verdana]Hij wil deze voor mij maken (knippen en zetten)[/FONT]

[FONT=Verdana]Het gaat om 2mm dik staal waar 10x10mm gaten in zitten en bruggen van 2mm. (het lijkt dus een gaaswerk met 2x2mm dik gaasdraad) en dat zal behoorlijk stevig zijn en toch ‘luchtig’[/FONT]
                            [FONT=Verdana]Uit een plaat van 1000x2000mm gaan precies 4 sub fronten en 4 top fronten. Ben ik voor een uitbreiding vast klaar.[/FONT]

[FONT=Verdana]De boven en onderzijde worden haaks omgezet en met behulp van kooimoeren die in de gaten van het gaas passen van boven en onder vast geschroefd.[/FONT]
                            [FONT=Verdana]Links en recht wordt het front onder 45 graden omgezet en volgt dan de contouren van de doorstekende boven en onderplaat. (zie foto's)[/FONT]
                            [FONT=Verdana]Op deze metalen constructie wordt 5mm speakerschuim geplakt.[/FONT]

[FONT=Verdana]Door deze constructie krijgt het geheel een mooi professioneel uiterlijk en zal (nadat de kasten in de Warnex gezet zijn) ze niet meer doorgaan voor een hobby project.[/FONT]

Peter
                            Last edited by PeterSchut; 03-12-10, 23:14. Reason: kleine correctie

Comment

• PeterSchut
                              • Jul 2010
                              • 109

[FONT=Verdana]Er is hier wat geschreven (en weggehaald) over interesse om deze kasten aan andere forum leden aan te bieden. Ik kan niet goed inschatten waar de forumgrenzen liggen, maar het gaat hier niet om een commerciële actie maar om een aardig gebaar voor de forum leden die graag gebruik zouden willen maken van zo’n CNC gemaakte kast. Daar hebben vele zelfbouwers geen toegang toe.[/FONT]
                              [FONT=Verdana] [/FONT]
                              [FONT=Verdana]De jongen die deze kasten maakt doet dit voor een kost-plus prijs in zijn eigen tijd, en dat is volgens MusicXtra die ik offline gesproken heb een zeer schappelijke prijs.[/FONT]
                              [FONT=Verdana] [/FONT]
                              [FONT=Verdana]Het ziet er naar uit dat ik op de zelfde manier ook de eerder genoemde gaas fronten kan regelen.[/FONT]
                              [FONT=Verdana] [/FONT]
                              [FONT=Verdana]Het gaat hier om een eenmalige actie, gewoon een optelling van geïnteresseerde, in een keer gefreesd en al dan niet gemaakt. (want het thuis in elkaar zetten is met deze precisie heel goed mogelijk) [/FONT]
                              [FONT=Verdana] [/FONT]
                              [FONT=Verdana]Schuim, demping, spuitlijm, kooimoeren en Warnex heb ik uiteraard hier bij [/FONT]J&H LICHT EN GELUID[FONT=Verdana] besteld, en dat zouden jullie dus allemaal moeten doen bij zo’n informatief en waardevol forum.[/FONT]
                              [FONT=Verdana] [/FONT]
                              [FONT=Verdana]Mocht de moderator beslissen dat deze aanbieding buiten de regels van het forum valt, zou hij/zij dit dan kunnen melden als een opmerking in een ‘reactie’ en niet door de post te verwijderen. Dan leren we er allen in de toekomst ook nog van.[/FONT]
                              [FONT=Verdana] [/FONT]
                              [FONT=Verdana]Groeten,[/FONT]
                              [FONT=Verdana]Peter[/FONT]
                              [FONT=Times New Roman][/FONT]

Comment

• Rolandino
                                • Mar 2007
                                • 1451

Originally posted by PeterSchut
                                Waarom denk je dat?

Er heeft nog nooit een schroef in deze chassis gezeten, want dan beschadig je de kanvas ophanging die door de schroefgaten steekt en 70% van het gat bedekt.
                                Er zit geen originele tape meer op dus doos is open geweest.

Maakt op zich niet uit hoor maar tape ( verzegeling ) van 18Sound ziet er anders uit.

Zeg hiermee niet dat je slechte speaker hebt.
                                EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

Working...