Compacte 15” sub en 10”+1” Top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Svartrose
    • Apr 2008
    • 229

Kijk! Naar zoiets ben ik opzoek. Maakt het qua geluid nog uit of je een rechthoekige- of trapeziumvormige kist maakt? Vind persoonlijk een rechttoe rechtaan kist het mooiste.

Het ziet er er mooi en doordacht uit! Complimenten!

Comment

• PeterSchut
      • Jul 2010
      • 109

Originally posted by Svartrose
      Kijk! Naar zoiets ben ik opzoek. Maakt het qua geluid nog uit of je een rechthoekige- of trapeziumvormige kist maakt? Vind persoonlijk een rechttoe rechtaan kist het mooiste.

Het ziet er er mooi en doordacht uit! Complimenten!
      De theorie zegt dat je zoveel mogelijk evenwijdige panelen moet vermeiden, maar voor laag heb je volume nodig. Dus dat is en blijft een compromis. Dit topje is niet echt klein, en wordt door deze vorm toch minder lomp. Voor de inhoud maakt het niet uit, want de kast is groter dan dat ik aan volume nodig had. Dat heb ik opgelost met een tussenschot. De 1" driver zit met filter in een afgesloten compartiment zodat ik een kleiner volume voor de 10" overhield.

Het is lastiger, maar maakt het kastje wel lekker robuust.

Comment

• PeterSchut
        • Jul 2010
        • 109

Originally posted by MusicXtra
        Dit heeft helemaal niks met vandalisme te maken maar meer met het feit dat je achter je boxen geen 3 of 4 HE kistje op de grond wilt hebben. Daar is vaak weinig licht en kan het publiek of personeel zo achterlangs lopen met de kans dat ze over jouw kistje struikelen en in de val nog even je aansluitplaatje aan stront trekken. Daarbij is het ook gewoon niet handig in het gebruik, ik streef er altijd naar om alles zo simpel mogelijk te houden, dus zo min mogelijk kabels en losse delen, dat bouwt lekker snel op, maakt de kans op fouten kleiner en wanneer er iets niet goed zit hoef je niet steeds heen en weer te lopen.
        Ik zie dit probleem ook wel voor me, dus maak ik een set lange XLR kabels met korte speaker kabels en omgekeerd. Dan kunnen we ter plaatsen beslissen wat we doen. Heb je een soort podiumpje dan lijkt de mogelijkheid daar om de versterker (2RU) bij de speakers te zetten, want ik denk dat dat de meest gecontroleerde druk zal opleveren.

Maar goed, ik zal uiteindelijk de verschillen, indien waarneenbaar hier melden.

Comment

• Richnies2000
          • May 2008
          • 204

Originally posted by PeterSchut
          Opgelost met zo'n m6 insert met groffe spoed. (geen idee hoe zo'n ding heet), Nou die zitten ook goed vast.
          een rampa moer!

Comment

• djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

Originally posted by DJ Antoon
            Oh, jij staat altijd op grote podia? Jammer ik niet, sterker nog ik wil het niet eens. Soms kan het niet anders, maar ik heb toch graag contact met minimaal 50% van het publiek. En dan kunnen ze er dus altijd wel ergens bij.
            Nee hoor, maar je probeert toch altijd het ergste te vermijden? Ik zie naast alcohol zowiezo geen reden om andermans feest (of nog erger: werk) te gaan verpesten? Lekkere mentaliteit onder de feestgangers...

Maargoed, back on topic.

Daan
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• PeterSchut
              • Jul 2010
              • 109

Originally posted by Richnies2000
              een rampa moer!
              Ah .. dank U

Comment

• PeterSchut
                • Jul 2010
                • 109

[FONT=Verdana]Hoi Forum,[/FONT]

[FONT=Verdana]Heeft er iemand ervaring met de Penn Elcom contact spray voor foam?[/FONT]

[FONT=Verdana]Is het echt nodig de twee te lijmen oppervlakten in te spuiten. Ik ken het principe van contact lijm (vroeger bisontix) maar het is niet zo praktisch hier.[/FONT]

[FONT=Verdana]Bij het vastlijmen van de pritex is het wellicht mogelijk, maar ik spuit het liefste niet in de kast, maar gewoon een laagje op het schuim, dan niet wachten omdat het andere oppervlak niet is ingespoten.[/FONT]
                [FONT=Verdana]Gaat dit werken?[/FONT]

[FONT=Verdana]Bij de gaas fronten wil ik juist niet op het schuim spuiten omdat dat waarschijnlijk de foam dichtzet. Dus hier ook alleen een zijde inspuiten (het gaas) en dan meteen aandrukken, en natuurlijk wat langer laten drogen.[/FONT]

[FONT=Verdana]Hebben jullie nog tips, of gewoon zoals boven beschreven uitvoeren?[/FONT]

Oh ja, ik heb het een en ander aan de buitenkant vast gezet met verzonken stalen kruis schroeven maar zou graag inbus gebruiken en ook het liefst zwart.
                De lokale Praxis, Karwei en Hornbach hadden die niet (met uitzondering van bus stalen inbus bouten die ik voor de speakers gebruik)
                Ik heb iets gevonden op het web, maar een 10tje schroeven en een 10tje verzendkosten vind ik een verkeerde verhouding.

Het zit allemaal wel, dus ik kan testen, maar wil ze toch het liefste vervangen.
                Last edited by PeterSchut; 26-12-10, 10:54. Reason: aanvulling

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Zoek eens bij Berner of Wurth, die hebben allerlei soorten bevestigingsmateriaal.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• PeterSchut
                    • Jul 2010
                    • 109

[FONT=Verdana]We hebben muziek ..........[/FONT]

[FONT=Verdana]OK, een update.[/FONT]
                    [FONT=Verdana]Vrijdag en vandaag besteed aan het afmonteren van de kasten (1e kerstdag de interne bekabeling voorbereid)[/FONT]

[FONT=Verdana]Al met al is dat nog een hele klus, de demping op maat zagen (met een broodmes gaat dat super) en plaatsen, de speakers plaatsen viel wel mee nu alle inslag moeren er al zaten.[/FONT]

[FONT=Verdana]Eerste indruk …. Super. Het laag is zeer droog, en zeer krachtig. De kast geeft (nog) geen krimp. De servies kast van de buren wel.[/FONT]
                    [FONT=Verdana]Midden hoog is ook zeer aangenaam, krachtig, met een enorme droge attack en niets dat lijkt op een schreeuwerig karakter. [/FONT]
                    [FONT=Verdana]Kon maar met een kanaal draaien want ik heb maar een versterker.[/FONT]
                    [FONT=Verdana]Heb even de top gemeten en dat meet al veel belovend, van 200 to 15k kaarsrecht met een mooie glooiende 4dB dip op 2Khz.[/FONT]
                    [FONT=Verdana]Dat liet de software niet zien, maar ik weet wel waar ik aan moet draaien. (een 0,27mH spoel moet 0,47mH worden, en misschien een C van 5 naar 6,8uF)[/FONT]
                    [FONT=Verdana]Het laag is niet te meten in een huiskamer dus ga ik dat deze week in een hal op mijn werk doen (afmeting gymzaal)[/FONT]

[FONT=Verdana]Nou ik hoop dat de foto’s voor zich spreken.[/FONT]

[FONT=Verdana]gemodificeerde inslag moeren:[/FONT]
                    [FONT=Verdana][/FONT]

[FONT=Verdana]demping top[/FONT]
                    [FONT=Verdana][/FONT]

[FONT=Verdana]bedrading zo gemaakt dat het filter eruit op de kast kan liggen [/FONT]

[FONT=Verdana][FONT=Verdana][/FONT][/FONT]

[FONT=Verdana][/FONT]

[FONT=Verdana]Nog wat SonoFil[/FONT]
                    [FONT=Verdana][/FONT]

[FONT=Verdana]de 1" hoorns met driver[/FONT]

[FONT=Verdana][FONT=Verdana][/FONT][/FONT]

[FONT=Verdana]Sub demping[/FONT]
                    [FONT=Verdana][/FONT]

[FONT=Verdana]ook wat SonoFil[/FONT]
                    [FONT=Verdana][/FONT]

en het complete setje

Comment

• hardstyle
                      • Jan 2010
                      • 427

Ziet er strak uit, maar vind het persoonlijk helemaal goed afgewerkt, op het stuk schuim na, wat je in de baspoorten van de subs kan zien.

Comment

• PeterSchut
                        • Jul 2010
                        • 109

Originally posted by hardstyle
                        Ziet er strak uit, maar vind het persoonlijk helemaal goed afgewerkt, op het stuk schuim na, wat je in de baspoorten van de subs kan zien.
                        Dat is ook een experiment, omdat het aan het stuk zat dat aan de zijkant geplakt zit. Je ziet het later niet meer als het front erop zit.
                        Ik heb geen idee wat de invloed is, maar daar kom ik op terug.

Comment

• hardstyle
                          • Jan 2010
                          • 427

Haha, wie niet waagt wie niet wint, wie niet (zelf invullen) krijgt geen kind

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

Originally posted by PeterSchut
                            [FONT=Verdana][/FONT][FONT=Verdana]Heb even de top gemeten en dat meet al veel belovend, van 200 to 15k kaarsrecht met een mooie glooiende 4dB dip op 2Khz.[/FONT]
                            Dag Peter, dit is niet toevallig je crossover punt?
                            Zo ja zou ik ook even meten met de driver in fase gedraaid... Soms komt dat beter uit. (maar of ik jou dat uit hoef te leggen...)
                            Succes.

Comment

• PeterSchut
                              • Jul 2010
                              • 109

[FONT=Verdana]Forum,[/FONT]
                              [FONT=Verdana] [/FONT]
                              [FONT=Verdana]Ik moet zoals ik al vertelde wat tweaken, en even de set meten in een grote hal. [/FONT]
                              [FONT=Verdana]Als alles gaat zoals ik denk dat het gaat krijg ik de set redelijk recht en kunnen we later met een 2x 31bands of de Eq op de Powermax 230 de zaak per klusje nog tunen.[/FONT]
                              [FONT=Verdana] [/FONT]
                              [FONT=Verdana]Nu die versterker nog. Boven aan staat de EV Q1212, maar ik vind de Yamaha P7000s ook een mooi en betaalbaar apparaat.[/FONT]
                              [FONT=Verdana]Het grote voordeel is het gewicht, hij is wat goedkoper en ik denk dat dat ding wel eens zeer goed kan klinken. (het gebruikt dezelfde technologie als de Lab Gruppen versterkers)[/FONT]
                              [FONT=Verdana]Nadeel is het ietwat lagere vermogen (hoewel dat minder dan 1 dB zou moeten zijn) en niet echt aanbevolen voor 2 Ohm[/FONT]
                              [FONT=Verdana] [/FONT]
                              [FONT=Verdana]Wat Yamaha niet specificeert is het vermogen bij belasting van een kanaal, want dat is bij deze set een interessant gegeven. Ik moest het laag toch wel een paar klikjes harder zetten dan het midden hoog waardoor dat laatste kanaal veel minder zal vergen van de versterker.[/FONT]
                              [FONT=Verdana]Ik ben dus veeleisend: licht, power, controle maar vooral goed klinken.[/FONT]
                              [FONT=Verdana] [/FONT]
                              [FONT=Verdana]De rest van de componenten zijn allen uitgezocht op hun 'audiofiele' kwaliteiten:[/FONT]
                              [FONT=Verdana]Bron: NI S4, [/FONT]
                              [FONT=Verdana]Equalizer: Art XL231[/FONT]
                              [FONT=Verdana]Limiter: Behringer T1952 (een klassieker)[/FONT]
                              [FONT=Verdana]X-over: Dynacord Powermax 230[/FONT]
                              [FONT=Verdana] [/FONT]
                              [FONT=Verdana]Keuzes keuzes, ik ga proberen beide versterkers te lenen deze week.[/FONT]
                              [FONT=Verdana] [/FONT]
                              [FONT=Verdana]Wordt vervolgd.[/FONT]

Comment

• PeterSchut
                                • Jul 2010
                                • 109

Originally posted by DJ Antoon
                                Dag Peter, dit is niet toevallig je crossover punt?
                                Zo ja zou ik ook even meten met de driver in fase gedraaid... Soms komt dat beter uit. (maar of ik jou dat uit hoef te leggen...)
                                Succes.
                                [FONT=Verdana]Klopt Antoon,[/FONT]
                                [FONT=Verdana]De 10" heeft een LPF van 1600 Hz, de 1" driver een HPF can 2200Hz. dat zou een gat moeten opleveren, en dat doet het ook. De correctie verplaatst de HPF een beetje naar voren.[/FONT]
                                [FONT=Verdana]In mijn simulatie zag ik dat niet. [/FONT]
                                [FONT=Verdana]De 1" omdraaien heb ik nog niet geprobeerd en ga ik ook zeker doen, maar dit zou volgens simulatie een dip van 9 dB geven,[/FONT]
                                [FONT=Times New Roman][/FONT]

Comment

Working...