Zelfbouw line array

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

    #301
    Originally posted by moderator
    Hoe jij afwaardeert is wel heel extreem, je zegt factor tien, maar je past factor 50 (!!!) toe... beetje aan de overdreven kant.

    Net als geluidstechniek is ook rekenen een vak

    Bij gelegenheid zal ik de aanvullende berichtgeving over ongeluk in de Friese sporthal overhevelen naar het desbetreffende onderwerp.
    Oeps..... ik was idd echt niet wakker volgens mij..
    Krijg steeds meer het idee dat er hier te hard wordt gewerkt en te weinig wordt geslapen...
    Zou de post bijna moeten verwijderen.. om zelfschaamte te voorkomen, echter herrinnert het mij en misschien ook wel anderen om scherp te blijven bij heffen en hijsen!
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

    Comment

    • T_Sound
      • Sep 2009
      • 267

      #302
      Originally posted by Watt Xtra
      Of zullen we een trussje inhangen? 8 meter truss, 4 scans en 2 T-4barren. totaal zn 140 kg. moeten we 2tons steels gebruiken! :P
      Laatst een trussje van 4 (edit: foutje gemaakt het was 4 ipv 2) meter met 4 koppen eraan toch echt aan 4 steels van een ton gehangen hoor. Als je de mogelijkheid hebt om een sterkere ophanging te gebruiken als eigenlijk nodig, waarom zou je het dan niet doen. Het geeft je minimaal een lekker gevoel van zekerheid. Ook al weet je dat het bij die andere ophanging ook niet mis was gegaan.

      Maargoed, misschien was ik wat TE voorzichtig, mja wel veilig.


      T_Sound
      Last edited by T_Sound; 22-05-10, 14:36.
      Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #303
        Zal de 29e foto's maken en hier posten.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #304
          Vandaag druk aan het bouwen geweest in de Powerzone, hier alvast een paar plaatjes.

          de DJ booth waar de monitortjes op de bestaande palen passen, onder in de booth liggen nog twee Nanosubs en de floortjes hier achterop zijn voor een MC.

          Een cardoide opstelling gemaakt met dubbel 18" subs en Punishers....
          Jep dat gaat heel goed, grappige is dat het looptijdverschil tussen die twee 2,97 ms is. In deze opstelling met alleen de punishers omgepoold zitten ze aan de voorkant over het hele spectrum exact in fase, verder dus geen delay nodig.

          Hier de line array aan de takel, een mooi rustig geluidsbeeld, ook op heel hoog volume en heel mooie spreiding.

          En hier nog een plaatje van de voorzijde van de DJ booth met op de achtergrond de line-array.
          Zondag volgen er waarschijnlijk nog meer plaatjes.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

            #305
            oi oi oi. Wat ziet dat er weer netjes uit!

            Eerste vraag die me te binnen schiet: die plastic holtes aan de zijkant van je kastjes. Dienen die als handvat? Ze zien eruit als die plastic gevallen die skytronic e.d. gebruiken als 'basspoort'.

            Verder lijken die monitoren ook op statief zeer goed te functioneren. Perfect als DJ monitor!

            Voorlopig heb ik er niets meer op aan te merken...
            Goed bezig dus

            Mvg,

            Teun
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

            Comment

            • Richnies2000
              • May 2008
              • 204

              #306
              Ziet er niet alleen netjes uit klinkt ook netjes!!

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #307
                Antwoord op de eerste vraag: Zijn idd baspoorten, poorten zaten in eerste instantie aan de voorzijde, dat zijn nu de opbergvakjes geworden voor de ball-lock pinnen.
                Overigens ook bruikbaar als handgreep.
                Voor de monitoren heb ik een statiefflens ontworpen wat ze nog universeler inzetbaar maakt, i.c.m. de Nanosub heb je zo een heel goed klinkend setje voor kleine gigs of, zoals hier, als DJ monitor.
                Originally posted by Richnies2000
                Ziet er niet alleen netjes uit klinkt ook netjes!!
                En blijft goed klinken, ook als het bizar hard gaat.
                Staat dan wel 40 kW aan amps achter (4*FP10.000Q)
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #308
                  Hier nog een overall plaatje.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #309
                    Het uitzicht vanuit mijn kantoor gisteren.





                    Totaal 6 FP10.000Q waarvan er hier nu 5 stevig aan het werk zijn, de 6e werden slechts twee kanaaltjes van gebruikt voor de MC monitors en hier houdt hij dus net zijn klep dicht.



                    Een heel blije DJ.

                    En hier nog een sfeerplaatje.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • Back on Track
                      • Jun 2009
                      • 227

                      #310
                      als noobje mag ik vragen wat je op je laptop draait?
                      BACK ON TRACK DJ

                      Comment

                      • MusicSupport
                        • Feb 2006
                        • 1016

                        #311
                        Originally posted by Back on Track
                        als noobje mag ik vragen wat je op je laptop draait?
                        Smaart (op de linker flaptop)

                        Een cardoide opstelling gemaakt met dubbel 18" subs en Punishers....
                        Jep dat gaat heel goed, grappige is dat het looptijdverschil tussen die twee 2,97 ms is. In deze opstelling met alleen de punishers omgepoold zitten ze aan de voorkant over het hele spectrum exact in fase, verder dus geen delay nodig.
                        Die looptijd kan wel kloppen. 1ms = 33 cm. Zo te zien ligt het front van de achterste speakers een meter achter de voorste dus ze gek is dat niet.

                        Doordat je achterste subs een meter achter de voorste liggen (correctie voor het looptijd verschil) en fase gedraaid zijn creeer je de carioide opstelling... (ik had toch wel achter je subs willen luisteren of dit wel echt zo is. Omdat het niet echt 1 coherente bron is namelijk) (Ik ben de d&b cardioide opstellingen gewend en die bouw je vanuit 1 punt; alle subs op dezelfde plek op of naast elkaar)

                        Verder ziet het er netjes uit. Heb wel het idee dat je onderste topkast erg laag hangt t.o.v. de mensen. Handje omhoog en je kunt hem aanraken gok ik; en zo'n top voegt dan niet erg veel toe omdat deze toch de menigte in klapt.

                        Nette racks en stuff!
                        Last edited by MusicSupport; 30-05-10, 15:07.
                        d&b Audiotechnik

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #312
                          Originally posted by Back on Track
                          als noobje mag ik vragen wat je op je laptop draait?
                          Op de meest linkse laptop draait Smaart en met de rechtse heb ik een draadloze verbinding met de luidspreker processoren.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #313
                            Originally posted by MusicSupport
                            Smaart (op de linker flaptop)



                            Die looptijd kan wel kloppen. 1ms = 33 cm. Zo te zien ligt het front van de achterste speakers een meter achter de voorste dus ze gek is dat niet.

                            Doordat je achterste subs een meter achter de voorste liggen (correctie voor het looptijd verschil) en fase gedraaid zijn creeer je de carioide opstelling... (ik had toch wel achter je subs willen luisteren of dit wel echt zo is. Omdat het niet echt 1 coherente bron is namelijk) (Ik ben de d&b cardioide opstellingen gewend en die bouw je vanuit 1 punt; alle subs op dezelfde plek op of naast elkaar)

                            Verder ziet het er netjes uit. Heb wel het idee dat je onderste topkast erg laag hangt t.o.v. de mensen. Handje omhoog en je kunt hem aanraken gok ik; en zo'n top voegt dan niet erg veel toe omdat deze toch de menigte in klapt.

                            Nette racks en stuff!
                            Normaal gesproken moet je de achterste sub niet alleen in fase draaien maar ook nog ca. 3 ms delay geven. In dit geval was dat dus niet nodig omdat de punishers, wanneer je ze op een lijn legt 3 ms achter lopen op mijn X218's.
                            Afstand tussen de fronten van de kasten was 1,7 meter ofwel 1/4 golflengte van 50 Hz.
                            Verschil tussen voor en achterzijde was heel erg goed merkbaar, sub was gevoelsmatig geheel verdwenen en metingen toonde aan dat het verschil ongeveer 10-15 dB was. Het is dus wel degelijk een cardoide opstelling.
                            Onderste topkast hing idd erg laag (2.10 meter), op eerdere foto's is te zien dat het niet hoger kon, praktijk was echter wel dat er in de hele zaal een homogeen geluid was.
                            Manager van Powerzone was in elk geval zeer onder de indruk en beweerde dat het nooit eerder zo goed heeft geklonken.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • Timo Beckman
                              • Jul 2006
                              • 1298

                              #314
                              Is die sub hoorn geladen?
                              Meestal is het verschil tussen voor en achter kant van je array groter (tussen de 20/25 a 35db) . Hoe was het geluid bij de DJ .
                              Miste die niet het laag van je main ?
                              Last edited by Timo Beckman; 30-05-10, 16:19.

                              Comment

                              • MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

                                #315
                                Originally posted by Timo Beckman
                                Is die sub hoorn geladen?
                                Meestal is het verschil tussen voor en achter kant van je array groter (tussen de 20/25 a 35db) . Hoe was het geluid bij de DJ .
                                Miste die niet het laag van je main ?
                                Voorste subs zijn hybride en de achterste hoorngeladen.
                                Metingen gaven aan dat het fasegedrag van beiden bijna identiek is met als enig verschil een looptijd verschil van 2,97 ms voor de hoorn geladen sub.
                                Die 20 dB is heel goed mogelijk, metingen zijn gedaan met het mid/hoog ook aan en zijn dus niet helemaal zuiver.
                                DJ stond, net als ik, op een houten vloer die lekker mee stond te trillen wat dus heel erg vermoeiend blijkt voor de voeten.
                                DJ had twee Nanosubs ter ondersteuning en hadden, volgens zeggen, een waanzinnig geluid.
                                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                                Comment

                                Working...