Zelfbouw line array

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Outline
    • Feb 2006
    • 1434

Originally posted by MusicXtra
    Vreemd, mij is verteld dat het geen probleem is...
    Heb zelf ook een kijkje genomen en lijkt me dat die 200 kg aan de dakspanten wel moet kunnen.
    Let op, voor je het weet krijg je Rinus over je heen dat niet moet denken dat 200kg wel kan, maar dat je het zeker moet weten...

Comment

• dexter
      • Jul 2005
      • 433

En hou natuurlijk rekening met de veiligheidsfactor van X10!

Comment

• RenéE
        • Oct 2006
        • 291

Veiligheidsfactor 10 voor de draagkracht van een dakconstructie??

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by dexter
          En hou natuurlijk rekening met de veiligheidsfactor van X10!
          Dan zijn er weinig daken te vinden waar je nog iets aan mag hangen, zelfs het dak zelf mag er dan meestal niet meer op zitten.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• dexter
            • Jul 2005
            • 433

als je iets vliegt boven mensen moet de constructie een veiligheidsfactor van x10 hebben.
            Tevens als het een dakconstructie is moet deze aan bepaalde eisen voldoen deze kan een rigger vertellen waaraan deze moet voldoen.
            Dus X10 moet minimaal, en nee je wilt niet dat er ook maar iets fout gaat.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by dexter
              als je iets vliegt boven mensen moet de constructie een veiligheidsfactor van x10 hebben.
              Tevens als het een dakconstructie is moet deze aan bepaalde eisen voldoen deze kan een rigger vertellen waaraan deze moet voldoen.
              Dus X10 moet minimaal, en nee je wilt niet dat er ook maar iets fout gaat.
              Voor een dakconstructie gelden heel andere normen dan voor spullen die je boven mensen gaat hangen.
              Daar gelden bouwkundige normen die meer te maken hebben met sneeuwlast, brandveiligheid en dergelijke.
              Dat heeft niets te maken met de veiligheidsfactor uit de riggingwereld.
              Om je gerust te stellen; de rigging van mijn line-array voldoet ruimschoots aan die SF van 10 evenals de gebruikte takels en stroppen.

Comment

• Joost van Ens
                • Jan 2001
                • 628

Ik zou trouwens dakconstructies die standaart een vf 10 hebben wel erg gaaf vinden. Ze zullen zeker bestaan, maar ik ken ze zo 123 niet.

De vf 10 is ook niet Heilig. Er is hier weer iemand onzin aan het zwetsen die de klepel heeft gevonden, maar de klok volledig kwijt is!

In rigging, verdubbellen we als we geen mensen hijsen, de vf! Laat die nou net bij hijsmateriaal!!! minimaal 5 bedragen, daarom komen we op 10 uit.

Maar eh.... is truss hijsmateriaal? Of een dakspant? Dacht het niet. Een factor van ongeveer 1.5 tot maximaal 3 komt vaker voor.

Het zou eens tijd worden dat cursussen verplicht worden! zeker als je denkt mee te kunnen denken en ongenuanceerd op een forum klakkeloze onwaarheden gaat roepen.

Kennis is mooi. In bovenstaande verhaal ontbreekt de kennis maar zal het niet onveilig worden.

Maar musicXtra. dakbelasting evt. per knooppunt opvragen eventueel sneeuwlast lenen en goed rekenen will do the trick. geen gegevens is een no go!

Maar laten we eerlijk zijn, 200 kg (is dat incl. takel enz?) is vaak een nog heel aanvaardbaar gewicht. Een trussje met zwabbers, stobo's en parren weegt al vlot meer..

p.s.

Op een ander forum gelezen dat er over dat ongeluk in Leeuwarden 2 maanden terug, eindelijk uitslag is. Verbaas me er een beetje over, Volgens mij is bij hijsen/heffen toch nog altijd aan de orde dat (vreemde) mensen niet in het val/draaibereik mogen komen. En daar schijnt door de arbo en de politie met het grootste gemak overheen gekeken te worden.

Joost.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by Joost van Ens
                  Ik zou trouwens dakconstructies die standaart een vf 10 hebben wel erg gaaf vinden. Ze zullen zeker bestaan, maar ik ken ze zo 123 niet.

De vf 10 is ook niet Heilig. Er is hier weer iemand onzin aan het zwetsen die de klepel heeft gevonden, maar de klok volledig kwijt is!

In rigging, verdubbellen we als we geen mensen hijsen, de vf! Laat die nou net bij hijsmateriaal!!! minimaal 5 bedragen, daarom komen we op 10 uit.

Maar eh.... is truss hijsmateriaal? Of een dakspant? Dacht het niet. Een factor van ongeveer 1.5 tot maximaal 3 komt vaker voor.

Het zou eens tijd worden dat cursussen verplicht worden! zeker als je denkt mee te kunnen denken en ongenuanceerd op een forum klakkeloze onwaarheden gaat roepen.

Kennis is mooi. In bovenstaande verhaal ontbreekt de kennis maar zal het niet onveilig worden.

Maar musicXtra. dakbelasting evt. per knooppunt opvragen eventueel sneeuwlast lenen en goed rekenen will do the trick. geen gegevens is een no go!

Maar laten we eerlijk zijn, 200 kg (is dat incl. takel enz?) is vaak een nog heel aanvaardbaar gewicht. Een trussje met zwabbers, stobo's en parren weegt al vlot meer..

p.s.

Op een ander forum gelezen dat er over dat ongeluk in Leeuwarden 2 maanden terug, eindelijk uitslag is. Verbaas me er een beetje over, Volgens mij is bij hijsen/heffen toch nog altijd aan de orde dat (vreemde) mensen niet in het val/draaibereik mogen komen. En daar schijnt door de arbo en de politie met het grootste gemak overheen gekeken te worden.

Joost.
                  De line array komt aan de dakspanten te hangen op nog geen meter van een paal en die 200 kg is incl. takels.
                  Aangezien er geen sneeuw verwacht wordt durf ik dat wel in het dak te hangen.

Comment

• jans
                    • Feb 2003
                    • 869

Originally posted by Joost van Ens

Joost.
                    Een linkje zou ik wel prettig vinden, ben ivm learnig experience benieuwd wat er uit gerold is.
                    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• ajdeboer
                      • Feb 2009
                      • 198

Originally posted by jans
                      Een linkje zou ik wel prettig vinden, ben ivm learnig experience benieuwd wat er uit gerold is.
                      Offtopic:

Ongeval sporthal Kalverdijkje veroorzaakt door loszittend statief

Het ongeval met de lichtstellage in sporthal Kalverdijkje van 14 maart 2010, waarbij twee mensen gewond raakte, is veroorzaakt doordat van een van de twee gebruikte statieven een uitzetpoot niet gefixeerd was. Er is geen sprake van opzet of grove nalatigheid. Dit hebben politie en de arbeidsinspectie na uitgebreid (technisch) onderzoek vastgesteld. Het OM stelt geen vervolging in.

Slachtoffers
                      Op 14 maart 2010 viel een stellage met lampen, die ten behoeve van een gymnastiekuitvoering in sporthal Kalverdijkje opgesteld stond, om. Hierbij raakten twee mensen gewond. Een persoon is met hoofdletsel in het ziekenhuis opgenomen en een persoon raakte licht gewond. De slachtoffers zijn inmiddels uit het ziekenhuis ontslagen en maken het goed tot redelijk.

Onderzoek
                      Uit het gezamenlijk onderzoek, waarbij een groot aantal mensen zijn gehoord en uitgebreid technisch onderzoek is uitgevoerd, is gebleken dat de lichtinstallatie kon vallen doordat van een van de twee gebruikte statieven een uitzetpoot niet gefixeerd was. Onderzoek heeft uitgewezen dat de gebruikte installatie compleet en gekeurd was. De installatie was door goed geïnstrueerde en ervaren medewerkers opgebouwd. Er is geen opzet of grove nalatigheid geconstateerd. Het betrof bovendien een gebruikelijke werkwijze die nog niet eerder problemen gaf. Hierdoor zag niemand de noodzaak om tijdens de opbouw omstanders op grotere afstand te houden dan tijdens dit bedrijfsongeval het geval was.
                      Dientengevolge heeft het OM besloten geen vervolging in te stellen naar de verantwoordelijke persoon van het bedrijf dat de installatie leverde of naar zijn medewerkers die de installatie hebben opgebouwd.

De slachtoffers zijn inmiddels door de politie op de hoogte gesteld.
                      /Offtopic

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4516

lekker belangrijk!

Comment

• Watt Xtra
                          • Oct 2004
                          • 1119

Ach jongens.... als iedereen die nog niet zoveel van het hijsen en heffen heeft gesnapt.. nu gewoon eens de factor 10 aanhouden!! Wordt het er alleen maar veiliger op.

Hoe zouden ze dat doen met statiefjes enz? he die statieven mogen 100kg hebben, maar er staat wel een DJ onder, dan mogen we er 10 KG per statief op plaatsen?

Of zullen we een trussje inhangen? 8 meter truss, 4 scans en 2 T-4barren. totaal zn 140 kg. moeten we 2tons steels gebruiken! :P

Hoe zat het ook alweer met een halfcoupler van WLL 500kg? 50kg dan maar doen?

offtopic modus uit....

Neem aan dat de 200kg voor het arraytje niet zn probleem is voor een fatsoenlijk spant, even gegevens opvragen, papiertje maken met wat je waar aanhangt, van wie je de lastgegevens hebt ontvangen, klaar.
                          JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5946

Hoe jij afwaardeert is wel heel extreem, je zegt factor tien, maar je past factor 50 (!!!) toe... beetje aan de overdreven kant.

Net als geluidstechniek is ook rekenen een vak

Bij gelegenheid zal ik de aanvullende berichtgeving over ongeluk in de Friese sporthal overhevelen naar het desbetreffende onderwerp.
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• BJD
                              • Oct 2007
                              • 771

Originally posted by Watt Xtra
                              Hoe zouden ze dat doen met statiefjes enz? he die statieven mogen 100kg hebben, maar er staat wel een DJ onder, dan mogen we er 10 KG per statief op plaatsen?
                              die factor 1:5 en 1:10 is ten opzichte van de breeklast, niet de WLL.

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Originally posted by BJD
                                die factor 1:5 en 1:10 is ten opzichte van de breeklast, niet de WLL.
                                Daarbij hangt een speaker niet aan een statief boven mensen maar staat hij erop en kan dus hooguit omvallen, ook niet leuk maar wel wat anders als een truss constructie van een ton die van 8 meter naar beneden komt.
                                Weer een hoop klepel en klok verhalen waardoor ik steeds meer begin te snappen waarom een opleiding verplicht zou moeten worden voor een ieder die spullen boven mensen hangt.

Comment

Working...