Zo doen we het dus niet...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

aha, deze firma ken ik goed. Wat je op foto 1 ziet, keur ik ook niet goed. Op foto 2 gebeurt de aanslag op de truss voor de koppeling van het laatste stuk(3m). Dit zorgt voor een moment. In hoever dat dat in dit geval echt gevaarlijk is weet ik niet... Er is opzich niks mis met een oversteek toch?

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• tomv
      • Jun 2003
      • 331

Ik denk:
      - Slechte ophanging van truss dmv steel aan takel.
      - Takel niet overbrugd. (Moet niet altijd, maar beter in alle gevallen doen)
      - Bevestiging van steel rond spanten. (Geen bescherming van steel of is dat niet niet nodig?)

Is dat zo'n beetje juist??
      Tom

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2138

slechte ophanging van truss oke

een takel moet je overbruggen wanneer het gewicht wat aan je takel hangt groter is als de helft van wat je takel maximaal aankan. voor een 1 ton takel is dat dus boven de 500 kg.

steel rond spanten.. Dat kan ik echt niet afleiden uit die wazige foto hoor...

mvg
        ronny
        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• tuurKE
          • Jan 2005
          • 252

Wat die tweede foto betreft dacht ik dat de oversteek te groot is, ben hier zelf niet zeker van, daarom dat ik de foto hier plaats in de hoop hierop antwoordt te kunnen krijgen. Ik snap het trouwens niet, ze hadden de takels toch makkelijk verder uit elkaar kunnen hangen.

Greetz Tuurke
          Maar wij hebben.......
          .......chamsys!!

Comment

• wimbru
            • Sep 2003
            • 148

Zou het niet goed zijn dat er pas publiek in zo'n tent binnengelaten wordt als de brandweer zijn zegen gegeven heeft?

Als het een "kermis" over meerdere dagen betreft, zou die "keuring" iedere keer herhaald moeten worden.

Als organisator zou men ook kunnen eisen dat er een erkende keurder (in België Vinçotte o.i.d.) een verslag opstelt. Maar dan beseft die organisator ook dat de prijs flink de hoogte zal ingaan!

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

citaat:Geplaatst door ronny
              .. op foto 2 gebeurt de aanslag op de truss voor de koppeling van het laatste stuk(3m). Dit zorgt voor een moment. In hoever dat dat in dit geval echt gevaarlijk is weet ik niet... Er is opzich niks mis met een oversteek toch?
              hoe je het ook wend of keert er zal altijd wel een moment zitten in een uitkriging of overspanning, en dan ook nog eens in het steunpunt in een geval als dit.
              Maar:
              1) we weten het gewicht aan de truss niet.
              2) we weten de lengte van de uitkraging niet
              3) we weten niet wat voor truss het is (lijkt 40-er? driehoek, maar ook daarvan heb je weer diverse merken en types.)
              Kortom ... wat zal je speculeren over dingen die je toch niet kunt verifieren.
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• MartijnB.
                • Jul 2005
                • 10

citaat:Geplaatst door tuurKE

Wat die tweede foto betreft dacht ik dat de oversteek te groot is, ben hier zelf niet zeker van, daarom dat ik de foto hier plaats in de hoop hierop antwoordt te kunnen krijgen. Ik snap het trouwens niet, ze hadden de takels toch makkelijk verder uit elkaar kunnen hangen.

Greetz Tuurke
                zwakke punt zijn de koppelingen. bij apex up en takels/wind-ups die na de laatste verbinding staan geen probleem. bovenste buis wordt op drukkracht belast, onderste 2 op trek. zet je de steunpunten binnen de koppelingen, dan wordt de boel omgedraaid. onderste twee op drukkracht, de enkele buis boven op trekkracht. als je een overstek van 3 meter hebt, en het stuk truss lekker vol hangt, incluis een vette theaterspot op het uiteinde, dan krijg die ene koppeling flink op z'n donder. daarbij komt ook nog het momentverhaal, wat de kracht op de koppelingen in zo'n geval wel kan vertienvoudigen. voorzichtig daarmee zijn dus.

op die foto wordt de truss apex down gebruikt. dan mag je wel weer zo'n overstek houden, maar moet je oppassen hoe je de truss binnen de takels/wind-ups belast. daar worden de koppelingen weer belast op trekkracht.

Comment

• rene.derksen
                  • Feb 2004
                  • 649

Maar denk je dat brandweer mannen &co. verstand hebben van degelelijke zaken in de hijstechniek in de evenemten branche?!
                  Licht is altijd zwaar.

Comment

• Davy Gabriels
                    • Aug 2002
                    • 819

citaat:Ik snap het trouwens niet, ze hadden de takels toch makkelijk verder uit elkaar kunnen hangen.
                    Gaat niet, aangezien de volgende spant alweer meter of 7 verder hing

citaat:als je een overstek van 3 meter hebt, en het stuk truss lekker vol hangt, incluis een vette theaterspot op het uiteinde
                    AAn de oversteek hangt een fourbar van 15kg, en een "vette" theaterspot 1kW 6kg ongeveer...

Trusstype is prolyte H40

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

citaat:Geplaatst door MartijnB.

citaat:Geplaatst door tuurKE

Greetz Tuurke
                      1) zwakke punt zijn de koppelingen.
                      2) als je een overstek van 3 meter hebt, en het stuk truss lekker vol hangt, incluis een vette theaterspot op het uiteinde, dan krijg die ene koppeling flink op z'n donder.
                      3) daarbij komt ook nog het momentverhaal, wat de kracht op de koppelingen in zo'n geval wel kan vertienvoudigen.
                      4) voorzichtig
                      1) klopt, maar daarop horen de berekeningen en tabellen van de fabrikant wel gebaseerd te zijn....
                      2) je beschrijft hier feitelijk een situatie van kracht x arm.....
                      dat geeft een moment
                      3) wat bedoel je dan hier nog eens mee?
                      4) eens!

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

citaat:Geplaatst door Davy Gabriels

citaat:Ik snap het trouwens niet, ze hadden de takels toch makkelijk verder uit elkaar kunnen hangen.
                        Gaat niet, aangezien de volgende spant alweer meter of 7 verder hing
                        hebben die mannen nooit van tweesprongen gehoord...
                        Helaas zijn de links dood, (de foto's gauw van hun site weggehaald?) dus ik kan nu ook niet meer nakijken of er misschien een hoogteprobleem was voor een tweesprong.
                        Maar als je al drie meter uitkraagt heb je nog maar vier truss en een takel extra nodig om die uitkraging te voorkomen.
                        Maar allé, dat kost wel he! Zoiets?

Comment

• LichtNichtje
                          • Nov 2004
                          • 220

citaat:Geplaatst door ronny

haha met die mannen is het altijd lachen, spijtig dat die nu eens altijd de wet van murphy ontlopen[}]

mvg
                          ronny
                          Idd, een bekende waarde in de regio kwa prutswerk
                          Maarja, aan zn activiteitenkalender is dit ook wel te zien

Comment

• Davy Gabriels
                            • Aug 2002
                            • 819

citaat:Maar als je al drie meter uitkraagt heb je nog maar vier truss en een takel extra nodig om die uitkraging te voorkomen.
                            7m was maar een gok... kan ook makkelijk 10m zijn

Comment

• tuurKE
                              • Jan 2005
                              • 252

citaat:Geplaatst door Davy Gabriels

citaat:Maar als je al drie meter uitkraagt heb je nog maar vier truss en een takel extra nodig om die uitkraging te voorkomen.
                              7m was maar een gok... kan ook makkelijk 10m zijn
                              Als we de foto nu nog es konden zien, dan was het mss makkelijker uit te maken, ik dacht dat dit zo'n zelfdragende dakconstructie was. Maar het kan natuurlijk zijn dat mijn geheugen faalt.

Greetz Tuur
                              Maar wij hebben.......
                              .......chamsys!!

Comment

• MartijnB.
                                • Jul 2005
                                • 10

citaat:Geplaatst door rinus bakker

citaat:Geplaatst door MartijnB.

1) zwakke punt zijn de koppelingen.
                                2) als je een overstek van 3 meter hebt, en het stuk truss lekker vol hangt, incluis een vette theaterspot op het uiteinde, dan krijg die ene koppeling flink op z'n donder.
                                3) daarbij komt ook nog het momentverhaal, wat de kracht op de koppelingen in zo'n geval wel kan vertienvoudigen.
                                4) voorzichtig
                                1) klopt, maar daarop horen de berekeningen en tabellen van de fabrikant wel gebaseerd te zijn....
                                2) je beschrijft hier feitelijk een situatie van kracht x arm.....
                                dat geeft een moment
                                3) wat bedoel je dan hier nog eens mee?
                                4) eens!
                                2 en 3 zijn inderdaad dubbelop. meer om aan te geven dat die krachten niet onderschat moeten worden.

Comment

Working...