oostblok takels!

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

Originally posted by Joost van Ens
    Op het moment dat dat ding op hoogte is gaat er iemand naar toe, (ladder) en bevestigt deze truss met een extra spantklem en steel/hijsband/shaggle's aan het dak van de tent

Joost.
    Uh, tja, een ladder.
    Die mag ook niet meer van de Arbo tenzij het incidenteel is. En dat is het niet als dit een vaste procedure is voor feesttenten.

Tja, waarom zou je je aan regels houden als je meer kan verdienen?
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Ik heb me nog eens zitten afvragen waarom die EU/EN-vaagheid in de definities.
      Ik denk dat de tractieschijf (!) van een lift zo'n probleem kan zijn, want dat is een groot cilindrisch ding, en dan heet het in andere talen misschien al gauw een trommel.
      Maar het aloude onderscheid van
      lieren:
      a) opslag van hijsmedium op de trommel om de krachtoverbrengende aangedreven as,
      b) verzeising,
      c) hijsen in meer lagen mogelijk, maar dan wel:
      d) teruglopen van hijsvermogen met elke gewikkelde laag.
      e) meestal (~95%) staalkabels of staal-banden
      f) relatief zwaar tov hijsvermogen - althans in onze sector
      takels:
      a) doorvoer van krachtoverbrengend medium over/langs/tussen schijven of trommels,
      b) opslag van medium in aparte opvangvoorziening (excentrisch geplaatst = scheve gewichtsverdeling),
      c) relatief licht
      d) geen verseizing, hijsen in meer lagen enz
      e) meestal (95%?) ketting (maar Tirfors, Tiraks, en hangsteigertakels horen hier ook bij - en dat is allemaal staalkabel).
      En de lift met een tractieschijf zou dan ook een takel zijn...
      Dat ligt allemaal natuurlijk wat lastig accepteren voor veel traditionele normeerders. Dus gaan we lekker vaag doen = politiek.
      Overigens zijn de Fransen met hun aanduiding van "treuil" dus wel overtuigd van het indelen van die dingen uit de bouw bij de lieren.
      Het Engels maakt er het meest een potje van.
      Maar ja dat is ook geen echte taal. Meer een braaksel van Noordse & Saksische (Germaans) en Franse (Latijns) te groot doorgeslikte brokken.
      Er is haast geen taal met een meer inkonsekwente gramatica en uitspraak.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jeroen de Goei
        • Oct 2004
        • 376

Rinus: Als ik dat kort samen vat zie ik het volgende staan:

Lieren:
        langs een helling of horizontaal vlak
        Bouwlier:
        op de construction site / bouwplaats.

Dan zou de volgende stap zijn om te kijken wat de normen zijn voor bouwplaatsen.
        Maar ik heb het vermoeden dat het bouwen van licht en geluid installaties en truss-constructies daar niet onder valt.

Dan ben ik ook wel benieuwd naar het volgende:

Welke veiligheidsfactor zouden die bouwliertjes per onderdeel minimaal hebben?

En wat is het zwakste punt? de ophanging? de staalkabel? de elektromotor?

hoe zit het met jaarlijks onderhoud van die dingen?

hoe breed is de markt. bestaan er kwalitatief goede en slechte merken in deze bouwlieren?

ik ga even op onderzoek uit.
        Last edited by Jeroen de Goei; 06-08-08, 14:37.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Die bouw/steiger liertjes vallen in elk geval onder de MachineRichtlijn,
          en ook onder de norm:
          [FONT=Arial]EN 14492-2: 2006 Cranes - Power driven winches and hoists - Part 2: Power driven hoists[/FONT]
          [FONT=Arial](zie ook vorige posting)[/FONT]
          [FONT=Arial]Die twee EN-normen (takels en lieren) zitten bij Roy in het archief van de Argh.[/FONT]
          [FONT=Arial]Dus die griebus dingen moeten in volgens dezelfde basis-principes ontworpen zijn als de door ons serieus genomen zelfklimmende electro-kettingtakels.[/FONT]
          [FONT=Arial]Maar ze vallen vast in een heel lage kraangroep = "niet" tot amper gebruikt.....[/FONT]
          [FONT=Arial](en dat klopt dan ook wel weer aarig met de meeste toepassingen in ons vak!) [/FONT]

Comment

• Jeroen de Goei
            • Oct 2004
            • 376

Deze Bouwlieren met een hijsvermogen van 125kg hebben een 3mm staalkabel.
            (die ik tot nu toe ben tegen gekomen)

Indien deze staalkabel een constructie heeft van 7x19 dan heeft deze staalkabel breekkracht van 5,77 kN is 577 kg / 125 kg = VF 4.6

Comment

• FiëstaLj
              • Oct 2000
              • 2068

Goed heel topic vol met speculatie, mag je deze lieren nu wel/of niet gebruiken in de entertainment industrie ? Natuurlijk de wll en diverse veiligheids factoren in acht nemend.
              Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• geenstijl21
                • Jan 2008
                • 462

Voor staalkabel geeft de europese Machine Richtlijn tenminste Vf 5 aan....

Wanneer de aanname van Jeroen klopt... dan zou ik ze niet gebruiken.

BTW de thermische beveiliging van afgebeelde gele bouwlier(125 kg) komt in werking bij 500 kg (volgens de fabrikant)
                "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

Originally posted by FiëstaLj
                  Goed heel topic vol met speculatie, mag je deze lieren nu wel/of niet gebruiken in de entertainment industrie? Natuurlijk de wll en diverse veiligheids factoren in acht nemend.
                  Mogen?
                  Wie bepaalt er wat er eigenlijk wel of niet "mag"?
                  Dat doet de Wetgever. (Of je vader of moeder - als je nog een snotneus bent.)
                  Of we doen het "met zijn allen". En dragen daarvoor dan argumenten aan
                  gezond verstand dingen - en geen gekinnesinne.
                  Daarvoor heb je dan afspraken gemaakt, die we als Norm of als (Branche- of Praktijk-)richtlijn vastleggen.
                  In Nederland kennen we die als NPR+nummer, uitgegeven door het NEN.
                  In Duitsland als DIN+nummer of VPLT+nummer, uitgegeven bij "clubs" met dezelfde namen.
                  En in Europa is er zoiets als de CWA, op initiatief van CEN in Brussel. Een CWA is ook geen wet of Europese Richtlijn.
                  Het is een aanbeveling op papier gezet door deskundigen (of althans mensen die denken zich zo te kunnen noemen ).

Maar er staat niet in of iets moet of mag...
                  Dat is voor de AI.
                  En daarvan weten we inmiddels wel wat we daar mee moeten.
                  Of wat die van mij mogen.....

Dus ja hoor ...... het mag, als het niet verboden is:
                  Paddo's
                  Pesten (als niemand het verder in de gaten heeft).
                  Politiek
                  Prutslieren
                  Verboden zijn:
                  Pillen en poeders (die van de NL-laboratoria en die plant uit Zuid-Amerika)
                  Pleurishard rijden
                  Pitbulls
                  Poen wegnemen van een ander
                  Peukie paffen in openbare ruimtes
                  PA en licht installaties ophangen boven personen
                  Twijfel is er in Nederland al jarenlang over:
                  Pret-sigaretten

Wat wil je horen?
                  Dat we hier het gezonde technische verstand gaan uitschakelen
                  en alleen maar AI taal beginnen uit te kakelen?
                  Dus:
                  Allemaal kopen die p*-dingen - hoe meer er in gebruik zijn, hoe eerder we het ongeluk gaan meemaken, waarmee wel een aantal doden vallen.
                  En daarna worden ze natuurlijk echt verboden.
                  Want zo werkt dat nu eenmaal in alle landen van de wereld.

Comment

• FiëstaLj
                    • Oct 2000
                    • 2068

Originally posted by rinus bakker
                    Mogen?
                    Wie bepaalt er wat er eigenlijk wel of niet "mag"?
                    Dat doet de Wetgever. (Of je vader of moeder - als je nog een snotneus bent.)
                    Of we doen het "met zijn allen". En dragen daarvoor dan argumenten aan
                    gezond verstand dingen - en geen gekinnesinne.
                    Daarvoor heb je dan afspraken gemaakt, die we als Norm of als (Branche- of Praktijk-)richtlijn vastleggen.
                    In Nederland kennen we die als NPR+nummer, uitgegeven door het NEN.
                    In Duitsland als DIN+nummer of VPLT+nummer, uitgegeven bij "clubs" met dezelfde namen.
                    En in Europa is er zoiets als de CWA, op initiatief van CEN in Brussel. Een CWA is ook geen wet of Europese Richtlijn.
                    Het is een aanbeveling op papier gezet door deskundigen (of althans mensen die denken zich zo te kunnen noemen ).

Maar er staat niet in of iets moet of mag...
                    Dat is voor de AI.
                    En daarvan weten we inmiddels wel wat we daar mee moeten.
                    Of wat die van mij mogen.....

Dus ja hoor ...... het mag, als het niet verboden is:
                    Paddo's
                    Pesten (als niemand het verder in de gaten heeft).
                    Politiek
                    Prutslieren
                    Verboden zijn:
                    Pillen en poeders (die van de NL-laboratoria en die plant uit Zuid-Amerika)
                    Pleurishard rijden
                    Pitbulls
                    Poen wegnemen van een ander
                    Peukie paffen in openbare ruimtes
                    PA en licht installaties ophangen boven personen
                    Twijfel is er in Nederland al jarenlang over:
                    Pret-sigaretten

Wat wil je horen?
                    Dat we hier het gezonde technische verstand gaan uitschakelen
                    en alleen maar AI taal beginnen uit te kakelen?
                    Dus:
                    Allemaal kopen die p*-dingen - hoe meer er in gebruik zijn, hoe eerder we het ongeluk gaan meemaken, waarmee wel een aantal doden vallen.
                    En daarna worden ze natuurlijk echt verboden.
                    Want zo werkt dat nu eenmaal in alle landen van de wereld.
                    Oke, niet aan te raden dus.

Reden van de vraag: ken een situatie waar men ze in vaste installatie wil gebruiken om truss te kunnen laten zakken, decor inhangen, weer naar boven, en vervolgens dood hangen.

Ik snap best dat men hier een prijsgunstiger installatie wil.

Men had hier trouwens een model met een WLL (hier dus wel aangegeven) van 500kg.

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

En als je daarna de zooi dan doodhangt is er alleen een probleem tijdens het hijsen en laten zakken....
                      Dan gebruik je ze in de versie die ze in Duitsland een D8 hebben genoemd. Dat mag.
                      In de rest van de hele wereld is een safety ernaast voldoende.

Dan heb je de Duitse "D8+", die heeft een extra rem (in een aantal typen echte flauwekul,
                      want die remmen zitten dan aan het uiterste eind van de krachtketen.
                      En worden vaak ook maar door 1 remcircuit bekrachtigd, maar ja ... Duitsers hè...)
                      Die mag je daar dan gebruiken zonder safety - als je er niet meer dan de helft van de nominale last aan hangt.
                      Maar, je mag er niet mee bewegen als er mensen onder de last zijn.

En dan is er ook nog C1. Die moeten helemaal zijn 'opgedirkt' met allerlei franje en frutsels (= DUUR!).
                      En waarvan sommige eisen ook weer slecht zijn beschreven en dus een technisch lachertje zijn.
                      En .... er mag niet meer aan dan de helft van een vergelijkbare standaard takel.
                      Maar dan mag je er wel mee bewegen boven personen.
                      De eisen aan de BGV-C1 besturingen zijn echter voor een aantal soorten van bewegingen weer heel complex.
                      Van ingewijden weet ik dat er heel veel zooi met BGV-C1 keuriung op de markt is, maar die er niet aan voldoet als je ze echt gaat testen. Ook weer echt Duits hè.
                      Als er maar TüV op staat moet het wel goed zijn. Ook als staat er in de kleine lettertjes van die keuring dat niet alles er mee mag...

Conclusie:
                      Interesseert die dure k*t-rigging je eigenlijk allemaal geen zier...
                      Neem dan je toevlucht tot een lekker goedkope bouwlier,
                      Dan hebben de verzekeraars ook nog eens plezier.
                      Want die vergoeden dan nog geen dode mier!
                      En wat doet de ArbeidsInspectie dan eigenlijk hier?

Die vergaderen, evalueren, inventariseren, rapporteren en praten ....
                      . . . . . . . . . . en sluiten daarna dan lekker af met bier!

Comment

• FiëstaLj
                        • Oct 2000
                        • 2068

Mooi gesproken

Comment

• djsunnyday
                          • Nov 2005
                          • 112

Originally posted by beyma
                          Inderdaad, zelfs wij decorbouwers maken we het niet zo!

Ik kwam tijdens de laatste dag van mijn vakantie dit tegen:
                          (heb helaas maar een paar foto's, accu was leeg)

Het idee vind ik best goed, maar de opstelling was wel spannend te noemen!
                          --pica--

Was een popconcert op het strand (dus dit staat op zand) later werd hier dus een 8 tal line-array kasten in opgetakeld, die vrolijk in de wind heen en weer zwaaiden....

--pica--

De steiger en truss lijken zelf gemaakt of in ieder geval behoorlijk verbouwd, opzich ziet het er stevig genoeg uit maar ik had er toch wel een gewicht onderop gezet (1000 liter IBC tank met water ofzo?!)

--pica--

Dan het podium zelf, achter hadden een opzich best slim systeem gemaakt met rijdende delen waar de parren in zaten, later werden die er onder en rechtop naar boven aan gemaakt , verder kwamen er nog 6 MAC 250's aan en vier blinders.
                          De overspanning is 12 meter en alles hing dus aan die twee ALP look-alike tower lifters, door middel van een singel om de vorken , dat was wel erg spannend om te zien...
                          Rechts zie je nog net hoe die man begint met vast maken van die singel banden...

Op de website van deze spaanse firma is te lezen
                          Always using the last innovations and technologies at world-wide level
                          www.tripleonda.com

PS, als dit gezien wordt als "topic kaap" dan maak ik (of een mod) wel een nieuw topic aan ;-)
                          Dit was in estartit. Waarschijnlijk na het vuurwerk. Wij waren net weer een dag te laat. Maar ik had deze constructie ook weleens willen bekijken. Er zijn wel meerdere *events* op het strand aldaar. Ik kijk vaak mijn ogen uit wat ze soms flikken
                          Zonde van de Zendtijd.

Comment

• beyma
                            • Oct 2002
                            • 1614

Was inderdaad in Estartit , op de dag van het 1,5 uur durende vuurwerk !
                            (op het strand een "stukje" van 40 bij 60 meter afzetten, genoeg kruit om heel Estartit op te blazen ingraven en verder gewoon de mensen er naast laten zonnebaden en roken!!!!) vuurwerk is daar altijd op 19 juli trouwens!!!

En ja, als ze eens door de ogen van NEN1010 gaan kijken in spanje dan brand er voorlopig geen licht meer in dat land (toch heel normaal die koperen fittingen zonder aarding ???)

ZO, terug naar de bouwlieren!!!
                            Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• flash-a-new-generation
                              • Nov 2006
                              • 228

ik vind dit wel een spannende discussie! zo spannend zelfs dat ik dit weekend het eens ga proberen om met twee van die gamma takels (400 kilogram volgens specs) een trusje van 8 meter met 2 fourbarren 2 headjes en blinders omhoog te takelen en vervolgens wel te zekeren aan de tent!! dat natuurlijk zozo. takelen is één.. maar ik laat dus no way een truss louter aan dat soort takels hangen!!

ik ben benieuwd!

ik laat jullie nog wel weten hoe het gegaan is!
                              EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• Michielbla
                                • Jul 2008
                                • 38

Ach, zolang het takels zijn hebben we het in elk geval niet over lieren....

Comment

Working...